Miért nem lehet megelőzni a halálos turbulenciákat az utasszállító gépeken?
Turbulencia miatt szörnyethalni egy repülőn? Az e heti eset nem példátlan, de nagyon ritka. A megelőzés technikájával egyelőre csak kísérleteznek. Közben a klímaváltozás súlyosbíthatja a kilátásokat.
Nem mondhatunk mást: tessék becsatolni a biztonsági öveket! Miután tegnap hír érkezett olyan turbulenciáról, amely sérüléseket – sőt, egy halálesetet is – okozott a Singapore Airlines London–szingapúri járatán, érdemes észben tartani, hogy a technika mai állása szerint az övön kívül nincs más, minden esetben hasznos megoldás.
Nem véletlen, hogy a turbulenciák leggyakoribb kárvallottjai nem az utasok, hanem a légikísérők, akik nyilvánvalóan a repülési idő nagyobb részét töltik becsatolás nélkül. Amerikai adat szerint az ilyen sérülések körülbelül 80 százalékát ők szenvedik el. Ezúttal is épp a reggelit szolgálták fel, amikor megrázkódott a gép.
Turbulencia többféle is van, de ami igazán veszélyes, az az előre nem jelezhető, váratlan fajta. Szaknyelven clear air turbulence (CAT) a nevük, amely szó szerint azt jelenti, hogy a derült égből bukkannak elő, vagyis a pilóta nem tudja idejében kikerülni őket. Aki nincs becsatolva, az a csontját törheti, véresre verheti a fejét (mint ezúttal is), amikor a rövid, de heves megrázkódtatás közben a mennyezetnek ütközik, majd visszaesik, netán eltalálja őt egy elszabadult tálalókocsi vagy kézitáska.