Németh Balázs: Oda a készpénz, helyette a mesterséges intelligencia kerül mindenki zsebébe

6 perc

2024.10.21. 10:40

2024.10.21. 11:21

Egy bank megítélését alapvetően határozza meg, hogy a digitalizáció és a mobilapp terén milyen szolgáltatásokat nyújt – mondja Németh Balázs, a Euromoney üzleti folyóiratnál idén a Magyarország legjobb digitális bankja díjat is elnyerő K&H Bank innovációs vezetője. A szakember arról is beszél, mennyire veszélyezteti a hús-vér banki alkalmazottak munkáját a mesterséges intelligencia.

HVG: A bankoknál régóta használják a mesterséges intelligenciát (MI). Mennyire vált nélkülözhetetlenné?

Németh Balázs: Ma már nincs olyan szektor, ahol ne lenne fontos a mesterséges intelligencia, de az biztos, hogy a bankszektor volt az egyik első, amely rámozdult erre a technológiára. Sok ügyfelünk van, nagy mennyiségű adatot kezelünk, gyakran rendkívül gyorsan kell ezeket az adatokat feldolgozni, például amikor egy másodpercen belüli átutalást végzünk – eközben, ennyi idő alatt még azt is le kell ellenőrizni, hogy akadnak-e csalásra utaló jelek. Így aztán az MI nagyon hamar bejött a képbe. A K&H-nál először a csalások kiszűrését szolgáló vizsgálatok során vetettük be, majd néhány évvel ezelőtt elindultunk egy olyan befektetési alappal, amely mögött a befektetési stratégiát – természetesen emberi kontrollal – az MI dolgozta ki. Ugyancsak gyorsan megjelentek nálunk azok a prediktív modellek, amelyek ahhoz kellenek, hogy egyedi ajánlatokat és szolgáltatásokat nyújtsunk az ügyfélnek, amikor szerintünk arra a legnagyobb szüksége van. De segíthet az MI egy viharkár elbírálásánál is, hogy minél hamarabb ott lehessen a pénz a károsult számláján. Ezekből az alkalmazásokból kiindulva haladtunk tovább pénzügyi asszisztensünk, Kate irányába.

HVG Ai4 – mesterséges intelligencia / 2024. ősz
Megjelent a HVG mesterséges intelligenciával foglalkozó kiadványának negyedik száma. Itt olvashatja.

HVG: Említette a csalások elleni védelmet. Ez minden egyes ügyfelet érint, azt viszont kevesen tudják, hogy pontosan hogyan működik.

N. B.: Két dolog fontos. Az egyik az, hogy nagyon sok szcenárióra kell felkészülnünk, a másik pedig az, hogy általában rendkívül gyorsan kell lépni. Akadnak olyan esetek, amikor csalásra utaló hamis pozitív eredményt kapunk, ezért megfogjuk a tranzakciót, de végül kiderül, hogy az ügylet szabályos. Miközben ez is azt bizonyítja, hogy elővigyázatosak vagyunk, ügyelni kell arra, hogy ne állítsunk meg túl sok tranzakciót emiatt. A nagy mennyiségű adat gyors kezelésére képes mesterséges intelligencia hamar meg tudja találni a csalásra utaló mintákat, s pillanatok alatt intézkedik is. Enélkül, kizárólag emberi erőforrásokkal, bármekkora hadsereg is lenne itt a bankban, ezt nem tudnánk megvalósítani. Gyanúsak lehetnek az újonnan vagy egzotikus helyeken bejegyzett cégek, vagy az, ha hirtelen sok és nagy összegű tranzakció jelenik meg. Ezek olyan alapszcenáriók, amiket valószínűleg mindenki figyel, de emellett számos sokkal szofisztikáltabb csalási kísérlet is létezik, és ezek komplexebb mintázataira is fel tud figyelni a mesterséges intelligencia. De gondolom, érthető, hogy ebben a témában nem terítjük ki a lapjainkat.