szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A Facebook f8 fejlesztői konferencia „nagy bejelentései” sorra igazolták a korábban kiszivárgott híreket. A Facebook-felhasználók meghallgathatnak és megoszthatnak egymással zenét, videókat és tévéműsorokat, olvashatnak és megoszthatnak híreket anélkül, hogy elhagynák az oldalt. A Spotify mellett a Hulu és a Rdio is a Facebook partnere lett, illetve megállapodást kötöttek a Yahoo News-szal, a Netflix-szel és a Foodspottinggal is. Bejelentették azt is, hogy a profilok helyett „timeline” jelenik majd meg. Égetően szüksége is van az újításokra a Facebooknak, ha újra meg akarja szerettetni magát a felhasználókkal.

A Facebookot mindenki használja, de senki sem szereti – ügyfélelégedettség szempontjából a legutolsó a közösségi oldalak rangsorában egy amerikai felmérés szerint. Túl zavaros, nem kellemes a felhasználói élmény, állandóan változik a felhasználói felület, túl sok a reklám.

Facebook

Üzleti szempontból a cégnek nyilván nincs oka panaszra – 750 millió felhasználója van (bár nem tudni, ebből mennyi házi kedvenc), 2011 első félévében 1,6 milliárd dollárra nőtt a bevétele, nettó nyeresége pedig mintegy 500 millió dollár lett.  Idén várhatóan összesen 4,27 milliárd dollárra nő a Facebook bevétele az eMarketer becslései szerint.  A pénz javarészt a reklámokból folyik be, illetve a közösségi oldal 30 százalékot kap minden virtuális tárgy eladásából, amit rajta keresztül értékesítenek – például a Zynga FarmVille játékában.

Viszont a Facebook maga már rég nem népszerű – mint arra a Mashable rámutat, hiába van több millió felhasználója, akik szövevényesen, többszörösen kötődnek a közösségi oldalhoz, a platform és felhasználója között érzelmi viszony nincs már. Az eltelt évek alatt elkopott az imidzse – a legtöbben nem azért facebookoznak, mert ehhez lenne kedvük, hanem mert oda kényszerülnek. Csak azért nem lépnek ki, mert minden barátjuk ott van.

Új bejelentések

A Facebook az éves fejlesztői konferencián, az f8-on új szolgáltatások sorát jelentette be – ezek nagy része már kiszivárgott valamilyen úton-módon a „nagy bejelentés” előtt. Amint az szeptember eleje óta tudható volt, a Facebook-felhasználók meghallgathatnak és megoszthatnak egymással zenét, videókat és tévéműsorokat, olvashatnak és megoszthatnak híreket anélkül, hogy elhagynák az oldalt.

Mark Zuckerberg a Spotify segítségével illusztrálta, hogyan működik majd az új eszköz, de mint elmondta, a Hulu és a Rdio is a Facebook partnere lett.
Facebook

A Facebook-főnök az új “timeline”-t is bemutatta: ez arra ad lehetőséget a felhasználóknak, hogy képeket osszanak meg új elrendezésben, és kiemeljék a fontos posztokat. Asztali gépről és okostelefonról is működik majd a rendszer, ami a profilok helyett jelenik majd meg. A Timeline oldalak dizájnja inkább a blogokra emlékeztet, nem a közösségi oldalak megszokott képére. Minden információt begyűjtene felhasználóiról a Facebook: minden fotót, elolvasott könyvet, kipróbált receptet – minden élettapasztalatot archiválnának a születéstől a jelenig. Ez legalábbis a Facebook víziója. 

A valós idejű megosztás érdekében a Facebook partneri megállapodást kötött a Yahoo News-szal, a Netflix-szel és a Foodspottinggal illetve más cégekkel is. Így automatikusan megjelenik egy új hírszalagon, mit csinál éppen az ismerős. A felhasználóknak nem kell megnyomniuk semmiféle gombot, hogy megosszanak valami információt – ha például a Netflixen néznek egy tévéshowt, a Netflix alkalmazása tudatja ezt az ismerősökkel, és automatikusan megjelenik az információ a Facebookon.

Mindez két ponton is elgondolkodtató: egyrészt, hogy kinek lesz hasznos a végtelen információáradat, másrészt adatvédelmi aggályok is felmerülhetnek.

A Facebook egyszer azt nyilatkozta, azt tervezik, ők lesznek az első billió dolláros cég. Ha ezt komolyan gondolták, ideje nagyobb erőfeszítéseket tenni, hogy lenyűgözzék a felhasználókat.

Újító próbálkozások a közelmúltból

A CNN összegyűjtött néhány jelentősebb újítást, melyeket nemrég vezettek be. 2010 augusztusában mutatták be a Facebook Placest, amelynek segítségével a felhasználók megoszthatják ismerőseikkel, hogy épp hol járnak. A Foursquare ötletének szemtelen másolata a Facebookon nem aratott sikert, a felhasználók töredéke (kevesebb mint 6 százaléka) használta. 

A Facebook tavaly októberben indította el a Facebook Messages új változatát. A nagy ötlet az volt, hogy minden felhasználónak lehet facebook.com-os e-mail címe, de a chatelést, az sms-ezést is ötvözi a Facebook új szolgáltatása. Ön kapott már emailt facebook.com címről? Mások sem. Ez a szolgáltatás sem lett átütő siker.

A közösségi oldal áprilisban kezdte tesztelni a Facebook Dealst, a Groupon, a LivingSocial, illetve itthon a Bónusz brigád révén ismert bónuszos-kuponos napi ajánlatos oldalt. Mintegy négy hónapig tesztelték, majd feladták

Az iPhone alkalmazás is izgalmas volt az elején, de az elmúlt egy év során nem volt érdemi frissítés – iPad appnak pedig még mindig híre-hamva sincs.

Igaz, az elmúlt néhány hét során rengeteg újítást bevezetett a cég, megújult például a hírfolyam, ami viszont finoman szólva is vegyes reakciókat váltott ki a felhasználókból. Elméletileg jó ötletnek tűntek a módosítások, de a gyakorlatban túl bonyolult lett minden, a felhasználók nem örülnek. Hiába érvel a Facebook a blogjában, mennyire logikus csak a legfrissebb híreket látni.

Facebook

Az alapkoncepciót sem hagyták meg: eddig úgy tudtuk, a Facebook lényege, hogy bejelölünk valakit, aki aztán visszaigazolja, hogy ismerősök vagyunk. Kétoldalú, egyszerű. Amióta viszont a "feliratkozás"  funkcióval bővült a Facebook, olyan emberekkel is kapcsolatba kerülhetünk, akik nem visszaigazolt barátok vagy ismerősök – magyarul ismeretlenek is láthatják bejegyzéseinket.

A Google körök mintájára pedig mostantól kategorizálja is a Facebook az ismerősöket: a munkatársakat, iskolatársakat és az 50 mérföldes körzetben lakókat csoportosítja a közösségi oldal.

A végeredmény: a fél életünket a Facebookon töltjük a profil menedzselésével. A Facebook akkorára nőtt, hogy már az olyan óriásokat is megijeszti, mint a Google – ezért is indította a keresőcég a Google+ projektet. A Facebook ezzel kihívóból kihívott fél lett – elnehezült, kevésbé hajlamos kockázatot vállalni és nagy tétben játszani.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Jelentősen átalakul a Facebook

Zenei és multimédiás szolgáltatás, Facebook App Store és olyan profilok, amelyek miatt még több időt töltünk a közösségi oldalon – ezeket jelentik be várhatóan az f8 fejlesztői konferencián.

hvg.hu Gazdaság

Gigabevétele lehet idén a Facebooknak

Idén elérheti a 4,27 milliárd dollárt a Facebook közösségi oldal üzemeltetőinek bevétele – derül ki az eMarketer nevű piackutató cég kedden közzétett becsléséből.

hvg.hu Tech

A Facebook a világ legnagyobb fotótára

A Facebookon tízezerszer több fotó van, mint az amerikai Kongresszusi Könyvtár gyűjteményében, de a Flickr képmegosztó rendszerben található képek száma vagy az Instagram is eltörpül a világ legnagyobb közösségi oldalának fotótára mellett.

hvg.hu Tech

"Ez az új Facebook rosszabb, mint az iwiw"

Vegyes reakciókat váltott ki a felhasználók körében a Facebook megújult hírfolyama. A világ legnagyobb közösségi oldala a héten módosította a hírfolyamot világszerte.