Jobb, ha robotok furikáznak a raktárakban
Egyre több helyen segítenek automata raktárgépek és szállítórendszerek az intralogisztika hatékonyabb működésében. Az autonóm közlekedési megoldások gyorsabbá, pontosabbá és erősebbé teszik az anyagáramlást, ami az értéklánc fontos részévé teszi azokat. A vezető nélküli szállítórendszerek (AGV) előnyeit és hatását néztük meg tüzetesebben.
Az AGV-k alkalmazási köre a gyártástól kezdve az összeszerelésen át egészen a raktári logisztikáig terjed. Fontos, hogy ez vegyes forgalomban is lehetséges, amely az automatizált járművekből és a különböző ágazatokban dolgozó emberekből áll. A vezető nélküli szállítórendszerek az üzemi belső anyagáramlást optimalizálják és automatizálják. Lényeges, hogy a fejlesztés során a szakemberek nem külön gépekben, hanem integrált megoldásokban gondolkodnak, ahol a kiválasztás, a tervezés és a megvalósítás is nagy jelentőséggel bír. Ezek a gépek és robotok ugyanis együtt, egymást kiegészítve, folyamatláncokba szerveződve dolgoznak, így tudják a lehető legnagyobb hatékonyságot és üzembiztonságot elérni a működésükben.
Az átfogó rendszerkoncepciók tervezése az optimalizálás záloga: a vezető nélküli targoncás rendszereket például a raktári környezetben az infrastruktúrához tökéletesen illesztve szükséges integrálni. A vezető nélküli szállítórendszerekkel még a nagyobb távolságban lévő raktárakat és termelőterületeket is össze lehet kapcsolni, ami akadálymentesen, a biztonsági előírások betartása mellett történik meg. Fontos előny a hagyományos szállítópálya rendszerekkel összehasonlítva, hogy az AGV-k térkihasználás tekintetében rugalmasabban alkalmazhatók, különösen nagyobb távolságok közötti szállítás esetében.
A vezető nélküli szállítórendszerek navigációja optikai szenzorok, kamerarendszerek, un. LiDAR háromszögelés alapján vagy SLAM módszerrel történik, így műszaki és munkavédelmi szempontból egyaránt 100 százalékosan megbízhatóak. A flottavezérlés, illetve flottamenedzser egység a gépek irányításáért és a feladatok optimalizálásáért felel, a szállítási megbízásokat tetszőleges Warehouse Management vagy ERP-rendszer is kiadhatja. A szoftveres megoldásokkal kézben tartható a raktár intralogisztikai rendszerének irányítása. Ezt kiegészítve, az Ipar 4.0-nak megfelelő funkcionalitás beépítésével lehetőség van a raktározási folyamatok központi irányítására, és folyamatos valós idejű követésére is.
A vezető nélküli szállítórendszerek alkalmazási területe a gyártó- és szerelő területeken túlnyúlva a raktári logisztikáig és a készáruk kezeléséig terjed. A vezető nélküli szállítóberendezések (AGV) esetén lehetőség van a személyekkel együtt történő közlekedésre. Az átfogó vezető nélküli szállítóberendezés-megoldásoknak a vállalati- termelési- és anyaggazdálkodási irányításba történő illesztésével megoldható például számos termelési- és raktározási folyamat pontos és megbízható ütemezése. Az anyagok mozgatásának kiindulási pozíciója és célállomásai rugalmas hálózatba kapcsolhatók, így megszüntethetőek a gyártásközi puffer készletek.
Az AGV-piac egyik legjelentősebb szereplője, az SSI SCHÄFER vezető nélküli szállítórendszer-kínálata számos hasznos és modern megoldást tartalmaz a kis méretű (SSI Compact Load AGVs) és a nagy egységrakományok (SSI Heavy Load AGVs) számára is, így garantálva a folyamatos, megbízható anyagáramlást. Közülük kettőt néztünk meg részletesebben.
A WEASEL (vagyis menyét) vezető nélküli raktári szállítójármű az új és meglévő raktárrendszerek szállítási feladatainak automatizálásakor rugalmasan és kiemelkedően hatékony módon biztosítja a különféle tárolódobozok, kartonok vagy akár függesztett áruk biztonságos szállítását, dinamikus és komplex környezetben. A szállítójárművekre való felrakodás választható módon, manuálisan, félautomatikusan vagy teljesen automatikusan is történhet. A manuális átadóállomáson a felrakást például a dolgozók végzik. Az AGV megfelelő állomásra küldését a kifejezetten erre a célra fejlesztett flottavezérlő végzi, ezt követően a gép automatikusan felveszi az egységrakományt. Még hatékonyabb az átadás, ha átadószalaggal történik. A szállítószalag számos tárolódoboz felvételére, pufferelésére és dinamikus folyamatban a rendelkezésre álló járművek közötti elosztására képes. Ezenkívül képes levenni az árut egy AGV egységről és továbbadni a szállítópálya rendszerre.
A szállítási feladatok manuálisan működtetett, vezeték nélküli nyomógombbal, harmadik fél rendszereivel (például PLC-vel felszerelt gyártógépek) vagy anyagáramlás-vezérlő rendszerrel generálhatók. A feladatokat a flottavezérlő kezeli, és rendeli hozzá az adott járművekhez. Az energiaellátást karbantartásmentes akkucsomagok biztosítják, melyek választhatóan manuálisan, töltőszekrényekben vagy automatikusan, padlóérintkezők segítségével tölthetők. A rendszer kihasználtságának függvényében a WEASEL raktári szállító járművei egyetlen feltöltéssel akár 12 óra üzemidőt is elérhetnek, a sebességük pedig 1 m/s is lehet.
Az SSI Compact Load AGV főként a kisméretű egységrakományok mozgatására való: ezeket a raktári szállítójárműveket jellemzően komissiózó rendszerekben, termelési területen, illetve szerelőrendszerben alkalmazzák. A nagyméretű egységrakományok (például raklapok, rolly-kocsik, rácsos tárolók vagy nagyméretű műanyag ládák) esetén pedig az emelővillával vagy a különböző szállítópályával felszerelt berendezések jöhetnek számításba. Ez lehet alacsony emelésű targonca, magas emelésű targonca, tolóoszlopos targonca, ellensúlyos targonca, szűkfolyosós targonca, szállítótargonca, szállítópályás targonca, több rakodólapos targonca, Lift & Carry vezető nélküli szállítójármű, vezető nélküli komissiózó szállítójármű, nagy teherbírású targonca vagy szerelősori targonca is.
A Longchamps táskákat és bőröndöket is AGV-k rendezik és mozgatják
A vezető nélküli szállítórendszerek adtak választ arra is, hogyan lehet intelligens anyagáramlást biztosítani a késztermékraktárból a kitárolási területre statikus szállítórendszer nélkül. Ez a téma különösen fontos a szűk területen történő anyagmozgatási területen való mozgatásnál a legmagasabb rugalmasság biztosítása mellett. Az SSI SCHÄFER különleges megoldást adott a Longchamp bőráruk gyártója számára.
A főleg kézitáskákat és bőröndöket készítő vállalat egy teljesen automatizált raklapszállító-rendszert telepített a hatékonyság növelése és a költségek csökkentésének érdekében. A cég az SSI SCHÄFER - MoTuM, automatizált irányított járművekkel valósította meg az elképzeléseket. 2015 eleje óta összesen 8 jármű biztosítja a hatékony anyagáramlást a késztermékraktár és a komissiózó munkaállomások között.
Mellettük a projekt új polcrendszer telepítését és új technológiák integrálását jelentette, valamint új függesztett szállítószalagot és raklaptovábbító-rendszert helyeztek üzembe. Az AGV-k több mint 300 méterre szállítják a raklapokat a raktár és a komissiózó terület között. Amint a gépek megérkeztek a rendeltetési helyükre, automatikusan helyezik a raklapokat egy kétszintű rack-tároló rendszerbe.
A vezérlés az SSI SCHÄFER által kifejlesztett intelligens, decentralizált vezérlőrendszerrel valósul meg. A vizuális megjelenítéssel az 5000 tárolási pozíció komplexitását és több mint 15 ezer darab tárolt lokációt ábrázoltak, az anyagáramlás szabályozását pedig a WAMAS® logisztikai szoftver kezeli.
Érdemes és érdekes is megnézni a fejlesztés eredményét a gyakorlatban ebben a videóban:
A tartalom az SSI Schäfer megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre, a cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.
A tartalom az SSI Schäfer megbízásából, a HVG BrandLab közreműködésével jött létre, a cikk létrehozásában a HVG hetilap és a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.