Hyundai
Hyundai

Mostanában az utakon szaladgáló autókat látva azt gondolhatjuk: elvesztették az emberek a józan ítélőképességüket. Legalábbis régen kombit vett, aki gyakran utazott sok csomaggal, ma meg „sportkombik” róják az utakat, amelyekbe alig fér be több holmi, mint egy ötajtós autóba. Korábban a városban kisautókat használtak az emberek, manapság pedig magasra nőtt SUV típusokat, amik csak kívülről nagyok, utasterükben viszont többnyire nem. Bizony, jó tudni, hogy megváltoztak az autóválasztás szempontjai.

Ma már nem az a legfontosabb, hogy milyen karosszériaváltozatokban kerül piacra egy újdonság. Hiszen nincsen már klasszikus értelemben vett kicsi autó, az elöl ülőknek ugyanis szinte bármely típus tágas helyet kínál, a legtöbb autóban pedig egyedül vagy legfeljebb ketten ülnek. S, ha már így alakultak autóhasználati szokásaink, hogy nem kellő kihasználtsággal járunk négykerekűnkkel, akkor sokkal inkább számít, hogy mire használjuk az autót, hol járunk vele a legtöbbet, és mindeközben milyen mértékben szennyezzük a környezetet. Ezek korunk fontos kérdései, amelyek alapján érdemes autót választanunk.

A legjobb, ha alapáron jár a környezetbarát szemlélet alkotta technológia, amit jelenleg a villanymotorral, vagy legalább azzal is ellátott modellek kínálnak. Azon persze fontos elgondolkodni, hogy a használó életstílusához melyik megoldás illik leginkább: és nem a karosszériaváltozatok tekintetében, hanem a belső érték, a műszaki tartalom szempontjából.

©

Sokaknak talán elsőre ijesztőnek tűnhet, hogy műszaki szempontok alapján kéne autót választani, pedig kár megijedni! Továbbra sincs szükség autószerelői végzettségre a „tökéletes” megtalálásához, egyszerűen csak más kérdések merülnek fel a vásárlás során, mint régen. A felelősen gondolkodó újautó-vásárlónak 2016-ban már muszáj figyelembe venni az elektromosautó-kínálatot is. Mellesleg, például Norvégiában, 2025-től már nem kerülhet forgalomba belsőégésű motorral hajtott személyautó. Bár nálunk valószínűleg később várható majd hasonló intézkedés, az alábbiak átgondolásával mégis mindenkinek érdemes fontolóra venni, hogy következő autójában már villanymotor (is) dolgozhat:

  • Mekkora pénzügyi keret áll rendelkezésre az autóvásárláshoz?
  • Várhatóan milyen arányban fut majd az autó városban, lakott területen kívül és autópályán?
  • Megoldható-e az elektromos autó akkumulátorának töltése a lakóhelyen, a munkahelyen vagy annak közelében és a többi gyakran (legalább hetente) útba ejtendő célállomáson?
  • Milyen célra szolgál majd az autó, mekkora utas- és csomagtér szükséges?
  • Milyen fenntartási költség az elfogadható – beleértve az üzemanyagköltséget, a szervizköltséget és az alkatrészek költségét, a parkolási díjat, az adókat stb.?
  • Milyen kényelmet és vezetési élményt nyújtson az autó?
©

Bármi legyen is a válasz a fenti kérdésekre, a leginkább környezetbarát, zöld rendszámra jogosult járművek körében már ma megtalálhatók az alkalmas modellek. Ezek lehetnek kizárólag villanymotorral hajtott vagy belsőégésű motorral is ellátott hibrid autók, amelyek tulajdonosai – magánszemélyek és cégek egyaránt – számos kedvezményben részesülnek és a legtöbb hazai nagyvárosban, így Budapesten is ingyenesen parkolhatnak.

©
Zöld autó a Hyundai-nál

A Hyundai hamarosan a vadonatúj IONIQ piacra dobásával bővíti a környezetbarát típusok  kínálatát.

Az újdonság három kivitele közül valószínűleg a „hagyományos” hibridhajtású IONIQ Hybrid modellt választják majd azok, akik elsősorban hosszabb utakra használják járművüket, mégis gazdaságosan akarnak autózni. Természetesen ebből sem hiányzik a korszerű, lítium-polimer akkumulátor és a villanymotor, amely itt 44 lóerős. Esetében mégis csupán a benzin utánpótlásáról kell gondoskodni az 1,6 literes, 105 lóerős benzinmotor számára, ugyanúgy, mint egy hagyományos személyautónál.

A városban is gyakran autózóknak viszont praktikusabb választás lehet az IONIQ Plug-In. Ebben szintén ott lapul ugyanaz a benzinmotor, mint a hibridben, és alapjaiban e két modell hajtásmódja is megegyezik. Ám a Plug-In IONIQ villanymotorja izmosabb, 61 lóerős és akkumulátorból is jóval több jutott bele, mint a Hybrid modellbe. Ennek köszönhetően bő ötven kilométert képes megtenni csakis a villanymotorral hajtva. Azaz a naponta rövid úton ingázók akár kizárólag az akkumulátorról üzemeltetve is el tudják intézni napi ügyeiket. Ez pedig azért előnyös, mert az IONIQ Plug-in akkumulátorait nem csupán a benzinmotor töltheti menet közben, hanem külső áramforrásról is feltölthetők. Akár a hazánkban is országszerte egyre szaporodó és zömében ingyenesen igénybe vehető töltőhelyeken, akár otthon, például az olcsóbb „éjszakai áramot” fogyasztva. Könnyen a napi rutin részévé válhat, hogy mobiltelefonunkhoz hasonlóan az autót is töltőre dugjuk éjszakára. Ráadásul, képességeiből adódóan, az IONIQ Plug-in modell itthon már jogosult zöld rendszámra is.

Ugyanez igaz az IONIQ-család harmadik tagjára, az IONIQ Electric modellre. Elnevezéséből adódóan ebbe már egyáltalán nem kerül benzinmotor, vagyis hajtásáról csakis a 120 lóerős és dízelmotorokat idéző, 295 newtonméter forgatónyomatékú villanymotor gondoskodik. Akkumulátora akár 250 kilométeres hatótávolságot is lehetővé tesz, tehát valójában ez sem nevezhető pusztán városi autónak. A környezettudatos szemléletet a leginkább magukénak valló autósok nyilván az IONIQ Electric modellt választják majd, ám a lényeg, hogy az IONIQ kínálatában is mindenki meglelheti a számára legjobb megoldást nyújtó modellt.



Az oldalon elhelyezett tartalom a Hyundai Holding Hungary közreműködésével jött létre, amelynek előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.