HVG Extra Business
HVG Extra Business
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

Az 1995 után született Z generáció tagjai mostanában rajzanak ki a munkaerő-piacra, igényeik a vállalati struktúrát is érintő változásokat sejtetnek. Kérdés, hogy a cégek felkészültek-e a legfiatalabb munkavállalók fogadására és megtartására.

1. ÚJ KOMMUNIKÁCIÓS CSATORNÁK

A jövő fiatal dolgozói folyamatos digitális jelenlétüket a munkahelyükön sem szívesen függesztik fel. Azok a cégek, amelyek képesek kiaknázni az online felületeket jól kezelő fiatalok nyújtotta lehetőségeket, jól járnak majd Z generációs munkavállalóikkal. Egyre több vállalat engedi meg a dolgozóinak az aktív részvételt a közösségi platformokon, ami saját marketingkampányaikat is segítheti. Nehézségeket jelenthet viszont a hozzáférés megszervezése a modern technikai eszközökhöz, sok cégnél ugyanis még saját karrieroldal létrehozására sincs erőforrás – számol be tapasztalatairól Schäffer Beáta business és executive coach.

Problémát okozhat a különféle generációk közötti információáramlás zavartalanságának megteremtése is. Az idősebbek idegenkednek az új, online kommunikációs lehetőségektől, a fiatalabbak pedig nem jeleskednek a szóbeli kommunikációban. „Nagy kihívás számukra a személyes kapcsolat megteremtése, a konfliktusok kezelése, beszámoló a főnöknek szemtől szemben” – meséli Csikós-Nagy Katalin fluktuációkezelő szakértő. „Sok vállalatnál még az egymástól korban nem olyan távoli Z és Y generáció tagjai sem találják meg a közös hangot” – teszi hozzá Schäffer Beáta. Mivel a munkavállalók közötti összhang elengedhetetlen a csapatmunkához, a vezetőknek fel kell készülniük arra, hogy – tréninggel, csapatprogramokkal és szakképzett coachok segítségével – mielőbb integrálják a legfiatalabbakat.

2. SZEMÉLYES CÉLOK + ÖNÁLLÓSÁG

A jövő fiatal munkavállalói számára fontosak a személyes céljaik. Feszegetik a határaikat, a saját területükön a legjobbak akarnak lenni. Szívvel-lélekkel dolgoznak, és nem csak kötelező jelleggel húzzák le a napi nyolc órát. Sőt, a technológiai lehetőségek kiaknázásával szeretnék minél zökkenőmentesebben integrálni a munkájukat és a magánéletüket – magyarázza Schäffer Beáta.

Ha viszont mindez nem valósul meg, könnyedén váltanak. A 18 és 24 év közöttiek 70 százaléka legfeljebb egy évig marad ugyanazon a munkahelyen – derül ki a GKI témában végzett kutatásából, amely szerint a pénzkereseti lehetőség mellett a felelősség, a lehetőségek és az önállósodás a legfontosabb számukra.

Bizonyos iparágakban, régiókban már most nagy kihívás a legfiatalabbak megtartása, és ez a jövőben egyre szélesebb körben érezhető lesz. Vezetői szempontból a legfontosabb feladat ezzel kapcsolatban, hogy a cég irányítói bízzanak munkavállalóikban annyira, hogy ne akarják lépésről lépésre szabályozni a munkafolyamatokat, és elhiggyék: a legfiatalabbak önállóan is képesek dolgozni. Ez a cégek hasznára is válhat, hiszen a Z-sek sok mindenben eredetibb megoldásokra képesek, ha hagyják őket kibontakozni.

De ez még odébb van. „Eleinte sok csalódás fogja érni a Z generációs fiatalokat, mert a legtöbb munkáltató jó eséllyel nem adja meg nekik a kívánt lehetőségeket és önállóságot” – véli Csikós-Nagy Katalin. A multiknál például jelenleg csak szigorú szabályok szerint lehet dolgozni: sok helyen például nem is elvárás az önálló gondolkodás, fontosabb az előírt feladatok elvégzése. Ez viszont a legifjabb generációnál nem működik, mert nagyon erős a késztetés bennük az alkotás és szárnyalás iránt.

3. ÖSSZEFONÓDÓ MUNKA ÉS MAGÁNÉLET

A Z generáció tagjai nehezen gondolkodnak fix munkaidőben, nem szívesen dolgoznak helyhez kötve, ezzel pedig újfajta munkarend kialakítására ösztönzik a munkaadókat. A vállalatok még nem készültek fel azonban arra, hogy alkalmazottaik olykor munkaidőben is a saját ügyeiket intézzék, cserébe viszont a szabadidejükben is dolgozzanak. Ehhez hozzáállásbeli változásra és újfajta technikai megoldások bevezetésére lenne szükség.

Sok cég vezetőségében még mindig az X generáció tagjai a meghatározók, akik leginkább a személyes networkinget részesítik előnyben. Sokszor ők vagy a kőbe vésett vállalati szabályok a kerékkötői a munka és magánélet rugalmas szabályozásának. „Érzik az igényt, de a válasz sokszor csupán annyi, hogy ezt náluk nem lehet” – mondja Schäffer Beáta. Hasonlóan vélekedik Csikós-Nagy Katalin is, aki szerint sok vállalatnál még a gépek magáncélú használata is tilos.

„Ott tartunk, hogy a cégvezetők elvárják a napi 10–12 óra munkát, és közben minden perccel elszámoltatnák a dolgozóikat. A munkaerőpiacon viszont mostanában kiélezett a helyzet, könnyebben váltanak az emberek. Ez talán idővel elhozhatja a nagyobb szabadságot garantáló és ezáltal az elköteleződésnek is megágyazó szemléletet” – teszi hozzá a fluktuációkezelő szakértő.

4. HATÁSKÖRÖK + TÁRSADALMI HASZNOSSÁG

A legfiatalabb generáció tagjai jellemzően elkötelezettek a társadalmi ügyek iránt: sokan érzik közülük, hogy tenniük kell valamit a világ jobbá tételéért. Emellett saját munkájukról is határozott elképzeléseik vannak: elvárják, hogy beleszólhassanak mások döntéseibe, főleg, ha támad egy-egy jó ötletük.

Ezzel szemben áll viszont a szakemberek szerint az a tulajdonságuk, hogy a döntéseikért nem minden esetben vállalnak felelősséget. „Sok munkaadó szenved ettől, és ez nehezebbé teszi a Z generációsok integrálását” – magyarázza Schäffer Beáta. A pályakezdők gyakran természetesnek veszik a céges laptopot, telefont és autót, és azt is sokan elvárják közülük, hogy a gyakorlati idő letelte után rögtön magas pozícióba kerüljenek” – mesél Csikós-Nagy Katalin a lehetőségeken túlmutató vágyakról.

A szakemberek szerint a cégeknek el kell magyarázniuk fiatal dolgozóiknak, hogy a gyakorlatban miként működik a partneri munkáltató–munkavállaló kapcsolat, egyben újra meg kell határozniuk a kereteket. Tisztázniuk kell, mit várnak egymástól, emellett elengedhetetlen a folyamatos visszajelzés is. „A fiatalok felelősségvállalását serkentheti, ha sikerül cégen belüli versengést generálni: például játékosan ösztönözni őket az aktivitásra” – magyarázza Schäffer Beáta. Segíthet megtartásukban az is, ha az állásukra társadalmilag felelős cégükön keresztül is büszkék lehetnek – például ha egy nehézipari cég nem csupán csapágyakat gyárt, hanem a mozgáskorlátozottak ügyét is felkarolja.

5. TUDÁSMEGOSZTÁS

A tudás megszerzése sosem volt még ennyire egyszerű, gyors és szabad, mint ma, az online kurzusok és youtube-os tutorial videók világában. A versenyelőny szempontjából nagy segítség lehet egy vállalatnak, ha megjelenik az a nemzedék, amelynek tagjai egymást inspirálva új megoldásokat sürgetnek, és ezek teljesülését tudásukkal és lelkesedésükkel előre is lendítik. De ez megint olyan kihívás, amelyhez a vállalatoknak meg kell teremteniük az együttműködés kereteit a különböző életkorú és mentalitású alkalmazottak között.

„Mindenkinek el kell fogadnia, hogy nem csak az idősebb kollégák lehetnek a tudás letéteményesei. A fiatalabb generáció megjelenése fejlődési lehetőséget jelent a többieknek, akik rengeteg információt fel tudnak csipegetni az új csatornákat figyelve” – magyarázza Schäffer Beáta. Az igazán jó startupoknál a munkavállalók folyamatosan versenyeznek egymással, ugyanakkor együtt is működnek, hogy közösen jobb teljesítményt érjenek el.

A fenti cikk eredetileg a HVG Extra Business 2017/2-es számában jelent meg.

A magazin friss lapszámában kreatív szakmák gyakorlataiból mutatunk mintát azok számára, akik fejlődni szeretnének, vagy akár csapatot, vállalatot vezetnek folyamatosan megújuló környezetben. A lapban emellett kiemelten foglalkozunk a kreativitáshoz szorosan kötődő dizájntémákkal is. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel!

Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!

Érdekesnek találta cikkünket?
Legyen HVG pártoló tag!

A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Tagjainknak heti exkluzív hírlevelet küldünk, rendezvényeket kínálunk, a könyveinkre és egyéb termékeinkre pedig komoly kedvezményt adunk. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! „Amikor annyira eluralkodik a mindennapi életünkön a virtualitás, üdítő igazi emberi kapcsolatokat építeni.”
K. Erna – Pártoló tag


„Régóta olvasom a HVG-t és cikkei között mindennap találok érdekfeszítőt!”
H. Szabolcs - Támogató
Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
A HVG Pártoló Tagság programja az első olyan kezdeményezés, aminek keretében az olvasóink közelebb kerülhetnek szerkesztőségünkhöz, és támogatásukkal segíthetik, hogy újságírói munkánkat továbbra is az eddig megszokott magas színvonalon végezhessük. Támogatóként már heti egy kávé árával is hozzájárulhat a minőségi újságíráshoz! Csatlakozzon programunkhoz, támogassa munkánkat egyszeri hozzájárulással vagy fizessen elő a hetilapra!
HVG Extra Business Business magazin

11 cikk, amit csak akkor olvasson el, ha sikeres akar lenni

A kreativitás ma már nem csupán a művészi alkotótevékenységek sajátja, alapvető készségként kell magunkénak tudnunk, ha olyan területen dolgozunk, amely folyamatosan fejlődik. Íme néhány tipp a klasszikus kreatív szakmák gyakorlatából.

Csökkent forgalom, emelkedett a BUX

Csökkent forgalom, emelkedett a BUX

7 dolog, amiből kiderül, nárcisztikus-e a párja

7 dolog, amiből kiderül, nárcisztikus-e a párja

Ez történt: a YouTube belengette, hogy kiléphet az EU-ból

Ez történt: a YouTube belengette, hogy kiléphet az EU-ból

Emmi: minden hajléktalannak jut hely

Emmi: minden hajléktalannak jut hely

Perújítást rendeltek el a Prisztás-gyilkosság ügyében

Perújítást rendeltek el a Prisztás-gyilkosság ügyében

Töltőpisztoly helyett fegyvert fogott egy győri garázda a benzinkúton

Töltőpisztoly helyett fegyvert fogott egy győri garázda a benzinkúton