szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Újabb közlekedési gigaprojekt jöhet Budapesten. A terv nem új, régóta tervezik már a gödöllői HÉV és a 2-es metró összekötését az Örs vezér terén. Bruttó 306 milliárd forintra becsülik a teljes költséget, ebben benne lenne egy nettó 60 milliárdos járműtender is – írja a Népszabadság.

Az Örs vezér terét átépítenék. A felszínen új buszvégállomást alakítanának ki a kőbányai oldalon, a meglévő BKV-épületet elbontanák. A mostani HÉV-végállomás a zuglói oldalon lévő buszvégállomással együtt megszűnne. A metró és a HÉV egy zárt kéregállomásban találkozna úgy, hogy a két vágány között közös lenne a peron – olvasható a cikkben.

Új megálló épülne Rákosfalván, a Körvasútnál, Sashalmon és Mátyásföldön. Cinkotán és Kistarcsán bővítenék a megállókat.

A csömöri szárnyvonalat átépítenék, de egyvágányos maradna. Az M31-es autópálya és Gödöllő közötti szakaszon teljesen új nyomvonalon haladna a gyorsvasút: a HÉV helyet cserélne a 3-as főúttal.

A 2-es metró Alstom-szerelvényei mellé új hibrid járműveket kellene beszerezni, olyanokat, amelyek vonatként és metróként is képesek közlekedni. Hatvan méter hosszú, egyterű járművekről lenne szó, összesen 48 darabról, amelyek nettó 61 milliárd forintba kerülnének.

Az Alstom kocsik közül viszont tíz feleslegessé válna. Ezeket áthelyeznék a 4-es és a 3-as vonalra, esetleg eladnák.

A pályaszakaszok közül a legtöbbe, 51 milliárdba az Örs vezér tere és Cinkota közötti rész kerül. Az Örs vezér téri csomópont kialakítási költsége meghaladja a 21 milliárdot, de a sashalmi és a mátyásföldi megálló építésére is majdnem 10 milliárdot szánnának. A legolcsóbb egyébként Cinkota alsó: 140 millióra becsülik.

A projekt részletes megvalósíthatósági tanulmánya már elkészült. Az engedélyezési tervek és az első építési ütem kivitelezési terveinek elkészítése következik. A tervezésre jövőre és 2017-ben egy-egy milliárd forint szükséges, de ehhez még szükség van a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyására is.

Az előterjesztésben több mint 200 milliárd szerepel

Jövő kedden nemcsak a 2-es metró és a Gödöllői HÉV összekötésének tervét tárgyalhatja a Fővárosi Közgyűlés, hanem a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakításáról szóló elképzelést is. Az erről előterjesztéshez mellékelt több mint ötszáz oldalas megvalósíthatósági tanulmány szerint a projekt összköltsége kétszázmilliárd forintnál is több – ezt már az MTI írta csütörtökön.

A javaslat szerint a további tervezési munkákra a fővárosi önkormányzat 2016-ban és 2017-ben maximum 1-1 milliárd forint forrás biztosítását látja lehetségesnek.

A metró és a HÉV összekötésével megszűnne az átszállási kényszer Budapest több városrésze felé, amelyeket ma csak egy vagy két átszállással lehet elérni. A H8-as HÉV vonalán a mértékadó követési idő csökken, az Örs vezér téri átszállást is számítva 15 perc menetidő-megtakarítás várható Gödöllő és a Déli pályaudvar között, a menetidők jellemzően körülbelül 30 százalékkal csökkennének.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!