Mégis nyereséges volt a General Motors első negyedéve

A világon a legtöbb autót értékesítő jármű-gyárcsoport, az amerikai General Motors hétfőn módosította első negyedévi mérlegét: 445 millió dolláros, részvényenként 78 centes adózott eredményt jelentett az eredetileg közölt, 323 millió dolláros, részvényenként 57 centes adó utáni veszteség helyett.

  • MTI/hvg.hu MTI/hvg.hu
Mégis nyereséges volt a General Motors első negyedéve
GM Futureliner
Az összes egyszeri tétel nélkül az adózott eredmény 184 millió dollár, részvényenként 32 cent volt az első negyedévben. A tőzsdefelügyelettel való egyeztetés után kivették a mérlegből azt a 681 milliós dolláros egyszeri tételt, amelyet az eredeti beszámolóban a nyugdíjas dolgozók egészségbiztosítására fordított összegként számoltak el. A tétel a szakszervezettel kötött megállapodás következménye volt. Az összeget hét év alatt fogják elszámolni, az idei harmadik negyedévtől kezdve, közölték hétfőn.

Elemzők figyelmeztetnek, hogy a könyvelési változtatás semmit sem jelent a cég tényleges, üzemi szintű eredményessége felől. Bár a legújabb sport-haszonjárműveinek piaci fogadtatása egyelőre jó, később árthat e sokat fogyasztó típusnak az emelkedő benzinár.

A General Motors előzőleg öt negyedéven át volt veszteséges. A tavalyi első negyedévben 1,3 milliárd dollár, részvényenként 2,22 dollár volt a vesztesége adó után. A vállalat bevétele az idei első három hónapban 14 százalékkal rekord szintre, 52,2 milliárd dollárra bővült az egy évvel korábbi 45,8 milliárd dollárhoz képest.

A General Motorsnál áprilisban közölték, hogy 300 millió dollárért eladják a 7,9 százalékos részesedésüket a japán Isuzu Motors Ltd. teherautógyárból, 35 éves tőketársításnak vetve véget, mert minden pénzre szüksége van saját üzlete rendbe tételéhez. A szakmai-piaci együttműködést folytatni akarják. 3,5-3,5 százalékot vett a japán Mitsubishi Corp. és az Itochu Corp. kereskedőház - eddig is az Isuzu-termékek jelentős forgalmazói külföldön -, a fennmaradó 0,9 százalékra a Mizuho Corporate Bank jelentkezett. Az Isuzu bevételének 12 százaléka eddig a General Motors évi másfél milliárd dolláros vásárlásaiból származott.

Márciusban közölték, hogy a General Motors 2 milliárd dollárért 17,4 százalékot eladott az ugyancsak japán Suzuki Motor Corp.-ból - ezt a Suzuki maga vásárolta vissza -, de 3 százalékot megtartott, és vele folytatni akarják a partneri együttműködést is. A tőketársítás 1981-re nyúlik vissza. A General Motors tavaly októberben eladta a 20 százalékát a Subaru autókat gyártó Fuji Heavy Industries Ltd.-ből is.

2 milliárdos veszteséget titkoltak el tavaly (Oldaltörés)


© GM Media
A General Motors tavaly 2 milliárd dollárral nagyobb veszteséget szenvedett adó után annál, mint amit az éves beszámolóban januárban közöltek, jelentették a cégnél márciusban. A veszteség 10,6 milliárd dollár volt a korábban közölt 8,6 milliárd helyett. Ezt az átszervezéssel, továbbá a csődbe ment egykori alkatrészgyártó leányvállalat és partnercég Delphi Corp. miatt és a finanszírozó részleg, az eladás előtt álló GMAC miatt megnövekedett költségekkel magyarázták, mondván, hogy a korábbi elszámolás hiányos volt. A Delphinél a General Motors terhe 3,6 milliárd dollárról 5,5 milliárdra, a belső átszervezés miatt a tavalyra elszámolt költség 1,4 milliárd dollárról 1,7 milliárdra emelkedett adó előtt az új kalkuláció szerint.

A januári beszámolóban 3,4 milliárd dolláros adó utáni veszteséget jelentettek egyszeri tételek nélkül tavalyról, a 2004-es, 3,6 milliárdos adózott eredmény helyett. Egyszeri tételekkel együtt az adó utáni veszteség 8,6 milliárd dollár volt az eredeti összesítés szerint, a 2004-es, 2,8 milliárd dolláros adózott eredmény helyett. Egyszeri tételekkel együtt a negyedik negyedévre 4,8 milliárd dolláros veszteséget könyveltek el adó után az egy évvel korábbi, 99 milliós hiány után. Egyszeri tételek nélkül a veszteség 1,2 milliárd dollár volt a 2004-es utolsó negyedévi, 726 milliós adózott eredmény helyett.

A bevétel tavaly 192,6 milliárd dollárra csökkent a 2004-es, 193,6 milliárdról, az utolsó negyedévben 51,2 milliárd dollár volt az egy évvel korábbi 51,4 milliárd helyett. Tavaly az autógyártás 5,3 milliárd dolláros adó utáni veszteséget szenvedett egyszeri tételek nélkül a 2004-es, 1,2 milliárdos adózott eredmény helyett. Ezt az amerikai piaccal magyarázták, amit csak részben ellensúlyoztak az Európában, Latin-Amerikában. Afrikában és a Közel-Keleten elért eredmények. Észak-Amerikából tavaly 5,6 milliárd dolláros adó utáni veszteség származott egyszeri tételek nélkül a 2004-es, 1,1 milliárdos adózott eredmény helyett. Európában 375 millió euróra sikerült csökkenteni a veszteséget a 2004-es 742 millióról.

A GMAC finanszírozó részleg tavaly 2,8 milliárd dolláros adózott eredményt el, kissé elmaradva a 2004-es, rekord szintű 2,9 milliárdtól. A General Motors eladásai tavaly 27 éves rekordot értek el, de kizárólag az ázsiai és a latin-amerikai piacnak köszönhetően.

Tavaly a General Motors 9,2 millió autót értékesített világszerte; 9 milliónál többet utoljára 1978-ban adtak el. Az Egyesült Államokban azonban az ott eladott 4,4 millió autójával 26 százalékos részesedést ért el, visszaesve a 2004-es 27,3 százalékról. Amerikában a Chevrolet márka eladása 3,2 százalékkal csökkent.

Az éves veszteséget ezen kívül az öldöklő versenyben adott nagy árengedmények is okozták, együtt a termelési költségek, egyebek közt a nyersanyagárak emelkedésével. A válságból a vállalat gyors költségcsökkentéssel igyekszik kimenekülni. Az átszervezés a karcsúsítás, a kapacitás-kihasználás növelése, a részlegek eladása közben a dolgozóktól is áldozatokat követel: már megállapodtak az amerikai szakszervezettel az új egészségbiztosítási rendszerről, ez évi 3 milliárd dollár megtakarítást hoz a cégnek. 2008-ig 30 ezer alkalmazottól akarnak megválni és 12 üzemet bezárni.