szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?

A világon a legtöbb autót értékesítő jármű-gyárcsoport, az amerikai General Motors hétfőn módosította első negyedévi mérlegét: 445 millió dolláros, részvényenként 78 centes adózott eredményt jelentett az eredetileg közölt, 323 millió dolláros, részvényenként 57 centes adó utáni veszteség helyett.

GM Futureliner
Az összes egyszeri tétel nélkül az adózott eredmény 184 millió dollár, részvényenként 32 cent volt az első negyedévben. A tőzsdefelügyelettel való egyeztetés után kivették a mérlegből azt a 681 milliós dolláros egyszeri tételt, amelyet az eredeti beszámolóban a nyugdíjas dolgozók egészségbiztosítására fordított összegként számoltak el. A tétel a szakszervezettel kötött megállapodás következménye volt. Az összeget hét év alatt fogják elszámolni, az idei harmadik negyedévtől kezdve, közölték hétfőn.

Elemzők figyelmeztetnek, hogy a könyvelési változtatás semmit sem jelent a cég tényleges, üzemi szintű eredményessége felől. Bár a legújabb sport-haszonjárműveinek piaci fogadtatása egyelőre jó, később árthat e sokat fogyasztó típusnak az emelkedő benzinár.

A General Motors előzőleg öt negyedéven át volt veszteséges. A tavalyi első negyedévben 1,3 milliárd dollár, részvényenként 2,22 dollár volt a vesztesége adó után. A vállalat bevétele az idei első három hónapban 14 százalékkal rekord szintre, 52,2 milliárd dollárra bővült az egy évvel korábbi 45,8 milliárd dollárhoz képest.

A General Motorsnál áprilisban közölték, hogy 300 millió dollárért eladják a 7,9 százalékos részesedésüket a japán Isuzu Motors Ltd. teherautógyárból, 35 éves tőketársításnak vetve véget, mert minden pénzre szüksége van saját üzlete rendbe tételéhez. A szakmai-piaci együttműködést folytatni akarják. 3,5-3,5 százalékot vett a japán Mitsubishi Corp. és az Itochu Corp. kereskedőház - eddig is az Isuzu-termékek jelentős forgalmazói külföldön -, a fennmaradó 0,9 százalékra a Mizuho Corporate Bank jelentkezett. Az Isuzu bevételének 12 százaléka eddig a General Motors évi másfél milliárd dolláros vásárlásaiból származott.

Márciusban közölték, hogy a General Motors 2 milliárd dollárért 17,4 százalékot eladott az ugyancsak japán Suzuki Motor Corp.-ból - ezt a Suzuki maga vásárolta vissza -, de 3 százalékot megtartott, és vele folytatni akarják a partneri együttműködést is. A tőketársítás 1981-re nyúlik vissza. A General Motors tavaly októberben eladta a 20 százalékát a Subaru autókat gyártó Fuji Heavy Industries Ltd.-ből is.

2 milliárdos veszteséget titkoltak el tavaly (Oldaltörés)


© GM Media
A General Motors tavaly 2 milliárd dollárral nagyobb veszteséget szenvedett adó után annál, mint amit az éves beszámolóban januárban közöltek, jelentették a cégnél márciusban. A veszteség 10,6 milliárd dollár volt a korábban közölt 8,6 milliárd helyett. Ezt az átszervezéssel, továbbá a csődbe ment egykori alkatrészgyártó leányvállalat és partnercég Delphi Corp. miatt és a finanszírozó részleg, az eladás előtt álló GMAC miatt megnövekedett költségekkel magyarázták, mondván, hogy a korábbi elszámolás hiányos volt. A Delphinél a General Motors terhe 3,6 milliárd dollárról 5,5 milliárdra, a belső átszervezés miatt a tavalyra elszámolt költség 1,4 milliárd dollárról 1,7 milliárdra emelkedett adó előtt az új kalkuláció szerint.

A januári beszámolóban 3,4 milliárd dolláros adó utáni veszteséget jelentettek egyszeri tételek nélkül tavalyról, a 2004-es, 3,6 milliárdos adózott eredmény helyett. Egyszeri tételekkel együtt az adó utáni veszteség 8,6 milliárd dollár volt az eredeti összesítés szerint, a 2004-es, 2,8 milliárd dolláros adózott eredmény helyett. Egyszeri tételekkel együtt a negyedik negyedévre 4,8 milliárd dolláros veszteséget könyveltek el adó után az egy évvel korábbi, 99 milliós hiány után. Egyszeri tételek nélkül a veszteség 1,2 milliárd dollár volt a 2004-es utolsó negyedévi, 726 milliós adózott eredmény helyett.

A bevétel tavaly 192,6 milliárd dollárra csökkent a 2004-es, 193,6 milliárdról, az utolsó negyedévben 51,2 milliárd dollár volt az egy évvel korábbi 51,4 milliárd helyett. Tavaly az autógyártás 5,3 milliárd dolláros adó utáni veszteséget szenvedett egyszeri tételek nélkül a 2004-es, 1,2 milliárdos adózott eredmény helyett. Ezt az amerikai piaccal magyarázták, amit csak részben ellensúlyoztak az Európában, Latin-Amerikában. Afrikában és a Közel-Keleten elért eredmények. Észak-Amerikából tavaly 5,6 milliárd dolláros adó utáni veszteség származott egyszeri tételek nélkül a 2004-es, 1,1 milliárdos adózott eredmény helyett. Európában 375 millió euróra sikerült csökkenteni a veszteséget a 2004-es 742 millióról.

A GMAC finanszírozó részleg tavaly 2,8 milliárd dolláros adózott eredményt el, kissé elmaradva a 2004-es, rekord szintű 2,9 milliárdtól. A General Motors eladásai tavaly 27 éves rekordot értek el, de kizárólag az ázsiai és a latin-amerikai piacnak köszönhetően.

Tavaly a General Motors 9,2 millió autót értékesített világszerte; 9 milliónál többet utoljára 1978-ban adtak el. Az Egyesült Államokban azonban az ott eladott 4,4 millió autójával 26 százalékos részesedést ért el, visszaesve a 2004-es 27,3 százalékról. Amerikában a Chevrolet márka eladása 3,2 százalékkal csökkent.

Az éves veszteséget ezen kívül az öldöklő versenyben adott nagy árengedmények is okozták, együtt a termelési költségek, egyebek közt a nyersanyagárak emelkedésével. A válságból a vállalat gyors költségcsökkentéssel igyekszik kimenekülni. Az átszervezés a karcsúsítás, a kapacitás-kihasználás növelése, a részlegek eladása közben a dolgozóktól is áldozatokat követel: már megállapodtak az amerikai szakszervezettel az új egészségbiztosítási rendszerről, ez évi 3 milliárd dollár megtakarítást hoz a cégnek. 2008-ig 30 ezer alkalmazottól akarnak megválni és 12 üzemet bezárni.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Közös hibriden dolgozik együtt a GM, a DaimlerChrysler és a BMW

A General Motors, a DaimlerChrysler és a BMW olyan, a technika legfrissebb vívmányain alapuló teljes hibridrendszert fejlesztett ki, amely egyedülálló, elektromotorból és kötött áttételekkel működő sebességváltóból álló, teljes mértékben integrált kombinációjával fontos mérföldkövet képvisel e hajtástechnika fejlődésében. A rendszert, amelynek elemeit a három cég közösen dolgozta ki, jövőre kezdik gyártani.

MTI/hvg.hu Autó

Hatalmas veszteségek a Fordnál és a GM-nél

A Ford Motor amerikai óriásvállalat 2006 első negyedévében 1,2 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el. A vállalat 2005 első három hónapjában még 1,2 milliárd dolláros nettó bevételt ért el. A Ford világméretű autóipari tevékenysége 2006 első negyedévében 184 millió dolláros veszteséget hozott az egy évvel korábbi 580 millió dolláros adózás előtti nyereség után. A GM sorozatosan a hatodik negyedéves veszteséget jelentette be.

automenedzser.hu Autó

K.O.-val győznek az ázsiai autók Amerikában

Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.