Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"46ef305c-e7d1-4255-96d9-3dc28d05dea8","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Már a miniszterelnök pénteki rádióinterjújáig ért a Tisza európai parlamenti képviselőjének hétfői felszólalása, amelyet a kormánymédia úgy magyaráz, hogy Kollár Kinga – és vele együtt a teljes Tisza Párt – tönkre akarja tenni a magyarok életszínvonalát, hogy így jussanak hatalomra. Mielőtt azonban bárki kimenne Bayer Zsolttal együtt tüntetni, elmagyarázzuk a teljes történetet.","shortLead":"Már a miniszterelnök pénteki rádióinterjújáig ért a Tisza európai parlamenti képviselőjének hétfői felszólalása...","id":"20250411_Mit-mondott-valojaban-Kollar-Kinga-az-Europai-Parlamentben-es-milyen-kontextusban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/46ef305c-e7d1-4255-96d9-3dc28d05dea8.jpg","index":0,"item":"8849b7bf-a6fa-4de6-b176-5bb12e5006dc","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_Mit-mondott-valojaban-Kollar-Kinga-az-Europai-Parlamentben-es-milyen-kontextusban","timestamp":"2025. április. 11. 14:26","title":"Mit mondott valójában Kollár Kinga az Európai Parlamentben, és milyen kontextusban?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"91acc84b-cc7e-44ee-8015-e61ecdc0dca0","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A kínai közösségi oldal felhasználói a mesterséges intelligenciával generált mémeket osztanak meg, hogy így gúnyolják ki a Donald Trump által indított vámháborút.","shortLead":"A kínai közösségi oldal felhasználói a mesterséges intelligenciával generált mémeket osztanak meg, hogy így gúnyolják...","id":"20250410_egyesult-allamok-kina-donald-trump-vamhaboru-memek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/91acc84b-cc7e-44ee-8015-e61ecdc0dca0.jpg","index":0,"item":"cd5a7723-646d-424d-aa40-be903feec0ca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250410_egyesult-allamok-kina-donald-trump-vamhaboru-memek","timestamp":"2025. április. 10. 15:03","title":"Elöntötték az Amerikát gúnyoló mémek a kínai közösségi oldalakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"De egy, csütörtök este megjelent kormányrendelet még csak előzetes szabályokat tartalmaz.","shortLead":"De egy, csütörtök este megjelent kormányrendelet még csak előzetes szabályokat tartalmaz.","id":"20250411_A-kormany-azt-igeri-hogy-majd-kartalanitja-a-szaj-es-koromfajas-jarvany-miatt-kart-szenvedett-gazdakat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77e6883c-74d7-4bc3-8e40-67f4309a3cc6.jpg","index":0,"item":"9e980756-2a18-471a-b71d-98eb5554a10c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250411_A-kormany-azt-igeri-hogy-majd-kartalanitja-a-szaj-es-koromfajas-jarvany-miatt-kart-szenvedett-gazdakat","timestamp":"2025. április. 11. 06:08","title":"A kormány azt ígéri, hogy majd kártalanítja a száj és körömfájás járvány miatt kárt szenvedett gazdákat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"303876d2-04da-413b-95bf-0e4c2213fac0","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"„Ha egytől tízig terjedő skálán nézzük, hogy mennyire vagyok kiégve, akkor kilenc és felet mondanék” – mondja Molnár Ágnes közösségszervező, aki ennek ellenére fáradhatatlanul intézi a debreceni Baross16 ügyeit. A közösségi tér az elmúlt hetekben egy szélsőjobbos támadás miatt került a hírekbe, de az atrocitás után rengeteg támogató megnyilvánulást is kaptak. Hogyan lett a közösség a városvezetés ősellensége, hogyan fogyott el körülöttük a levegő a városban? Mi a szerepe mindebben a döntéshozók kommunikációjának? HVG-Portré.","shortLead":"„Ha egytől tízig terjedő skálán nézzük, hogy mennyire vagyok kiégve, akkor kilenc és felet mondanék” – mondja Molnár...","id":"20250411_hvg-Portre-Molnar-Agnes-kozossegszervezo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/303876d2-04da-413b-95bf-0e4c2213fac0.jpg","index":0,"item":"c6d29472-8419-4ef9-8e07-938fbbb4d2ca","keywords":null,"link":"/360/20250411_hvg-Portre-Molnar-Agnes-kozossegszervezo","timestamp":"2025. április. 11. 13:35","title":"„A támadók azért jöttek be, mert a kapuban meglátták a szivárványos zászlót – egyikük azóta bocsánatot kért”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7ebe4a3-4bf6-4ba3-b307-ab983603fdf0","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"itthon","description":"A fogyasztó bemondta a kódot, a futár pedig kiszállította a kábítószert chipses zacskókba, vagy hamburgeres dobozokba csomagolva.","shortLead":"A fogyasztó bemondta a kódot, a futár pedig kiszállította a kábítószert chipses zacskókba, vagy hamburgeres dobozokba...","id":"20250411_kajafutar-alca-dilerek-hamburger-vademeles","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7ebe4a3-4bf6-4ba3-b307-ab983603fdf0.jpg","index":0,"item":"480999a7-7076-4e6f-a34f-433ccae20926","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_kajafutar-alca-dilerek-hamburger-vademeles","timestamp":"2025. április. 11. 11:25","title":"Ételfutárnak álcázták magukat a dílerek, de a dobozokban nem hamburgert vittek ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya csomópontjánál, a Budapest felé vezető oldalon, Törökbálint térségében.","shortLead":"Frontálisan ütközött egy kamion és egy személyautó szombaton reggel az M0-s autóút és az M1-es autópálya...","id":"20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"4da6fb86-e3bb-4a25-85a1-008e6dcc4fd2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250412_Kamion-es-auto-utkozott-teljes-az-utzar-az-M0-son","timestamp":"2025. április. 12. 08:12","title":"Kamion és autó ütközött: teljes az útzár az M0-son","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c79a9afc-ae3d-4593-8234-f4e7c438e16f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Turbó fokozatba kapcsolhatnak a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések az Európai Unióban. A tisztviselők óriási MI-gyárakat hoznának létre, amely az egészségügytől a tudományig sorra hozná az innovációkat a világnak. ","shortLead":"Turbó fokozatba kapcsolhatnak a mesterséges intelligenciával kapcsolatos fejlesztések az Európai Unióban...","id":"20250410_mesterseges-intelligencia-europai-unio-fejlesztes-szuperszamitogep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c79a9afc-ae3d-4593-8234-f4e7c438e16f.jpg","index":0,"item":"6ce01b82-b38f-4681-9c46-1354cd34dff8","keywords":null,"link":"/tudomany/20250410_mesterseges-intelligencia-europai-unio-fejlesztes-szuperszamitogep","timestamp":"2025. április. 10. 14:03","title":"8120 milliárdot költene az Európai Unió a mesterséges intelligenciára, a cél az amerikai szint elérése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d07d9c3-452f-4284-b58c-a3750169cb81","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Szaturnusz Titan nevű holdján, mélyen a felszín alatt lehet ugyan folyékony óceán, ám könnyen lehet, hogy az élethez szükséges szerves anyagok nem tudnak eljutni a vízig. Vagy ha igen, akkor csak minimális mennyiség.","shortLead":"A Szaturnusz Titan nevű holdján, mélyen a felszín alatt lehet ugyan folyékony óceán, ám könnyen lehet, hogy az élethez...","id":"20250410_szaturnusz-titan-hold-foldon-kivuli-elet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d07d9c3-452f-4284-b58c-a3750169cb81.jpg","index":0,"item":"7f801e1e-251c-46cb-a950-54d38f96e22b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250410_szaturnusz-titan-hold-foldon-kivuli-elet","timestamp":"2025. április. 10. 17:03","title":"Minimális lehet az esélye, hogy élet legyen a Szaturnusz holdján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mégis nyereséges volt a General Motors első negyedéve
szerző:
MTI/hvg.hu
Tetszett a cikk?
A világon a legtöbb autót értékesítő jármű-gyárcsoport, az amerikai General Motors hétfőn módosította első negyedévi mérlegét: 445 millió dolláros, részvényenként 78 centes adózott eredményt jelentett az eredetileg közölt, 323 millió dolláros, részvényenként 57 centes adó utáni veszteség helyett.
GM Futureliner
Az összes egyszeri tétel nélkül az adózott eredmény 184 millió dollár, részvényenként 32 cent volt az első negyedévben. A tőzsdefelügyelettel való egyeztetés után kivették a mérlegből azt a 681 milliós dolláros egyszeri tételt, amelyet az eredeti beszámolóban a nyugdíjas dolgozók egészségbiztosítására fordított összegként számoltak el. A tétel a szakszervezettel kötött megállapodás következménye volt. Az összeget hét év alatt fogják elszámolni, az idei harmadik negyedévtől kezdve, közölték hétfőn.
Elemzők figyelmeztetnek, hogy a könyvelési változtatás semmit sem jelent a cég tényleges, üzemi szintű eredményessége felől. Bár a legújabb sport-haszonjárműveinek piaci fogadtatása egyelőre jó, később árthat e sokat fogyasztó típusnak az emelkedő benzinár.
A General Motors előzőleg öt negyedéven át volt veszteséges. A tavalyi első negyedévben 1,3 milliárd dollár, részvényenként 2,22 dollár volt a vesztesége adó után. A vállalat bevétele az idei első három hónapban 14 százalékkal rekord szintre, 52,2 milliárd dollárra bővült az egy évvel korábbi 45,8 milliárd dollárhoz képest.
A General Motorsnál áprilisban közölték, hogy 300 millió dollárért eladják a 7,9 százalékos részesedésüket a japán Isuzu Motors Ltd. teherautógyárból, 35 éves tőketársításnak vetve véget, mert minden pénzre szüksége van saját üzlete rendbe tételéhez. A szakmai-piaci együttműködést folytatni akarják. 3,5-3,5 százalékot vett a japán Mitsubishi Corp. és az Itochu Corp. kereskedőház - eddig is az Isuzu-termékek jelentős forgalmazói külföldön -, a fennmaradó 0,9 százalékra a Mizuho Corporate Bank jelentkezett. Az Isuzu bevételének 12 százaléka eddig a General Motors évi másfél milliárd dolláros vásárlásaiból származott.
Márciusban közölték, hogy a General Motors 2 milliárd dollárért 17,4 százalékot eladott az ugyancsak japán Suzuki Motor Corp.-ból - ezt a Suzuki maga vásárolta vissza -, de 3 százalékot megtartott, és vele folytatni akarják a partneri együttműködést is. A tőketársítás 1981-re nyúlik vissza. A General Motors tavaly októberben eladta a 20 százalékát a Subaru autókat gyártó Fuji Heavy Industries Ltd.-ből is.
2 milliárdos veszteséget titkoltak el tavaly (Oldaltörés)
A General Motors tavaly 2 milliárd dollárral nagyobb veszteséget szenvedett adó után annál, mint amit az éves beszámolóban januárban közöltek, jelentették a cégnél márciusban. A veszteség 10,6 milliárd dollár volt a korábban közölt 8,6 milliárd helyett. Ezt az átszervezéssel, továbbá a csődbe ment egykori alkatrészgyártó leányvállalat és partnercég Delphi Corp. miatt és a finanszírozó részleg, az eladás előtt álló GMAC miatt megnövekedett költségekkel magyarázták, mondván, hogy a korábbi elszámolás hiányos volt. A Delphinél a General Motors terhe 3,6 milliárd dollárról 5,5 milliárdra, a belső átszervezés miatt a tavalyra elszámolt költség 1,4 milliárd dollárról 1,7 milliárdra emelkedett adó előtt az új kalkuláció szerint.
A januári beszámolóban 3,4 milliárd dolláros adó utáni veszteséget jelentettek egyszeri tételek nélkül tavalyról, a 2004-es, 3,6 milliárdos adózott eredmény helyett. Egyszeri tételekkel együtt az adó utáni veszteség 8,6 milliárd dollár volt az eredeti összesítés szerint, a 2004-es, 2,8 milliárd dolláros adózott eredmény helyett. Egyszeri tételekkel együtt a negyedik negyedévre 4,8 milliárd dolláros veszteséget könyveltek el adó után az egy évvel korábbi, 99 milliós hiány után. Egyszeri tételek nélkül a veszteség 1,2 milliárd dollár volt a 2004-es utolsó negyedévi, 726 milliós adózott eredmény helyett.
A bevétel tavaly 192,6 milliárd dollárra csökkent a 2004-es, 193,6 milliárdról, az utolsó negyedévben 51,2 milliárd dollár volt az egy évvel korábbi 51,4 milliárd helyett. Tavaly az autógyártás 5,3 milliárd dolláros adó utáni veszteséget szenvedett egyszeri tételek nélkül a 2004-es, 1,2 milliárdos adózott eredmény helyett. Ezt az amerikai piaccal magyarázták, amit csak részben ellensúlyoztak az Európában, Latin-Amerikában. Afrikában és a Közel-Keleten elért eredmények. Észak-Amerikából tavaly 5,6 milliárd dolláros adó utáni veszteség származott egyszeri tételek nélkül a 2004-es, 1,1 milliárdos adózott eredmény helyett. Európában 375 millió euróra sikerült csökkenteni a veszteséget a 2004-es 742 millióról.
A GMAC finanszírozó részleg tavaly 2,8 milliárd dolláros adózott eredményt el, kissé elmaradva a 2004-es, rekord szintű 2,9 milliárdtól. A General Motors eladásai tavaly 27 éves rekordot értek el, de kizárólag az ázsiai és a latin-amerikai piacnak köszönhetően.
Tavaly a General Motors 9,2 millió autót értékesített világszerte; 9 milliónál többet utoljára 1978-ban adtak el. Az Egyesült Államokban azonban az ott eladott 4,4 millió autójával 26 százalékos részesedést ért el, visszaesve a 2004-es 27,3 százalékról. Amerikában a Chevrolet márka eladása 3,2 százalékkal csökkent.
Az éves veszteséget ezen kívül az öldöklő versenyben adott nagy árengedmények is okozták, együtt a termelési költségek, egyebek közt a nyersanyagárak emelkedésével. A válságból a vállalat gyors költségcsökkentéssel igyekszik kimenekülni. Az átszervezés a karcsúsítás, a kapacitás-kihasználás növelése, a részlegek eladása közben a dolgozóktól is áldozatokat követel: már megállapodtak az amerikai szakszervezettel az új egészségbiztosítási rendszerről, ez évi 3 milliárd dollár megtakarítást hoz a cégnek. 2008-ig 30 ezer alkalmazottól akarnak megválni és 12 üzemet bezárni.
A General Motors, a DaimlerChrysler és a BMW olyan, a technika legfrissebb vívmányain alapuló teljes hibridrendszert fejlesztett ki, amely egyedülálló, elektromotorból és kötött áttételekkel működő sebességváltóból álló, teljes mértékben integrált kombinációjával fontos mérföldkövet képvisel e hajtástechnika fejlődésében. A rendszert, amelynek elemeit a három cég közösen dolgozta ki, jövőre kezdik gyártani.
A Ford Motor amerikai óriásvállalat 2006 első negyedévében 1,2 milliárd dolláros veszteséget könyvelt el. A vállalat 2005 első három hónapjában még 1,2 milliárd dolláros nettó bevételt ért el. A Ford világméretű autóipari tevékenysége 2006 első negyedévében 184 millió dolláros veszteséget hozott az egy évvel korábbi 580 millió dolláros adózás előtti nyereség után. A GM sorozatosan a hatodik negyedéves veszteséget jelentette be.
Verseny nem csupán az izmos kocsik és a ravasz pilóták között zajlik. A legvehemensebb és legnagyobb téttel járó küzdelem az autógyárak csatája. Évek óta tudjuk, hogy előbb-utóbb a Toyota lekörözi Amerika büszkeségét, a szociális terhektől nyögő, folyton átszervezett General Motors-ot. A Toyota ma még csak a második legnagyobb autógyártó, ám a nyolcadik legtőkeerősebb cég, a jövő, és hamarosan az egész világ neki dolgozik.