szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Júniustól nálunk is rendelhető a Citroen C4 modellje az új elektrohidraulikus sebességváltóval is, amely forradalmasíthatja az automatikus váltók piacát és amelyet Versailles-ban volt alkalmunk kipróbálni. A HDi 110 FAP dízelmotorhoz kapcsolódó hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó a kedvezőbb fogyasztás mellett az vezetési kényelmet és élményt biztosít.

© hvg.hu
Párizs kertes kőházakkal körbevett, virágba borult elővároskáiban bolyongani és eltévedni külön öröm, hát még ha ezt az ember egy teljesen forradalmi megoldásokat felvonultató, szinte mindent tudó autóval teszi meg. A kétnapos francia tesztút első felében a Citroen C5-ben bevezetett új 173 lovas erőművel ismerkedtünk meg, amely veszett bivalyként húz már 1500-as fordulatszámon is, ahol már kezdi leadni 370 newtonméteres nyomatékcsúcsát.

Ennyire megdöbbentő az a kényelem is, ahogy a C4-ben bevezetett új elektronikus váltóval kezelni lehet a sebességeket. Az 1,6-os dízel a takarékosságáról híres, rugalmasságáról nem voltam eddig meggyőződve. Tesztautóm egy bordó kupé volt, amelyben zavart a hátsó ablak kettéosztása, de más minden elnyerte a tetszésemet. Kicsit túlzásba is vittem a lelkendezést, házigazdáim azt gondolhatták, hogy szívesen hazavinném, ezért áradozok. De tényleg dögös volt a VTS jelzést kapott kocsi. Kérdeztem is az illetékeseket, hogyan került ez a három betű az általam irtó sportosként megismert C2 VTS-ről erre, a kirobbanó erőnek nem éppen örvendő C4-be? Kiderült, hogy ez egy külön felszereltséget jelöl, és nincs összefüggésben a lóerőkkel. Bordó autóm azonban, köszönhetően az új váltónak, igen dinamikusra sikeredett, könnyedén ugrott, előzésekhez is jól alkalmazkodott.

© hvg.hu
Tesztautóm fel volt szerelve minden földi jóval, a navigációs rendszer megkönnyítette a teljesen ismeretlen környezethez való igazodást, a tempomat segített abban, hogy néha élvezzem a tájat is, a kanyarkövető xenon-lámpákra nem volt szükség a napsütötte Ille de France-ban, a klíma és a minőségi zene szinte már természetes az alsó-közép kategóriában is. De a Citroen még biztonsági arzenálja is kiemelkedő, többek között a sávelhagyástra figyelmeztető rendszernek köszönhetően, amely a vétlen sávváltáskor (amikor nem tesszük ki az indexet) a megfelelő oldalon az ülésekben elhelyezett rezgők segítségével figyelmezeti a vezetőt.

De térjünk vissza a váltóra, amelynek megjelenése a C4-esen újabb bizonyítéka annak az újító szellemnek, mely a modell ötajtós és kupé változatát eddig is jellemezte. A biztonságos és kellemes utazást szolgáló praktikus és innovatív berendezések révén e modellváltozatok gyors népszerűségre tettek szert a középkategóriás autók között. A Citroën C4 2004. októberi bevezetése óta a modellből világviszonylatban több mint 350 ezer darabot értékesítettek.

[[ Oldaltörés: Bal láb pihen, váltás kormányról (Oldaltörés) ]]



© hvg.hu
A hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó a különféle váltási lehetőségeknek (kormánykerék alatti kapcsolókarok, impulzusos választókar, automata üzemmód) és a kuplungpedál kiiktatásának köszönhetően egyedülálló vezetési élményt nyújt a C4 vezetőjének. Szokni kell a bő választékot: most kormányról kapcsoljak, vagy szekvenciálisan tologassam, vagy hagyjam dolgozni az automatikát, esetleg kapcsoljam be a sportprogramot? Én többnyire az első és a harmadik lehetőséget használtam. Ami, a váltó kapcsolási sebességét és milyenségét illeti, a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy 800 milliszekundum kell ehhez, sportfokozatban csak ennek a fele, azonban nekem nem tetszett az a rángás, ami a váltást kísérte. Kicsit finomabb átmenetet is el tudnék képzelni, főleg egy ennyire jól kidolgozott kis autóban. Ez a technika még messze áll a fokozatmentes váltók kényelmétől, viszont sokkal olcsóbban előállítható, kisebb helyet foglal el és kedvezően hat a fogyasztásra.

Az új váltót a sebességkapcsolások és a tengelykapcsolás automatizálása jellemzi, és használata egy hagyományos mechanikus sebességváltó hoz képest 3-5 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé. Az energiatakarékosságot növeli a hatodik sebességfokozat beiktatása is. A rendkívül takarékos motorral rendelkező C4 HDi 110 FAP BMP6 fogyasztása ennek megfelelően vegyes használatban 4,5 liter gázolaj/100 kilométerenként, széndioxid kibocsátása 120 gramm kilométerenként.

© hvg.hu
A sebességváltó folyamatosan alkalmazkodik a vezető stílusához, és a gyors, dinamikus sebességváltásokat lehetővé tevő sport üzemmód révén még erőteljesebb vezetési élményt nyújt. A nyugodt és kényelmes vezetést ugyanakkor az emelkedőn/lejtőn történő indítást segítő rendszer, valamint a gázadás fokozatossága szempontjából könnyen kezelhető gázpedál biztosítja, ami különösen hátramenetben végrehajtott manővereknél hasznos.

A hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó az általa biztosított különleges vezetési élmény és üzemanyag-megtakarítás révén, valamint vonzó árának köszönhetően valódi alternatívát jelent a hagyományos mechanikus és automata sebességváltókkal szemben.

Az új váltó a C1, C2, C3 és C3 Pluriel modellek benzines és dízel változatain már bevezetett elektronikusan vezérelt kézi sebességváltók választékát gazdagítja. Az elektronikusan vezérelt ötfokozatú SensoDrive váltó 2002-es bevezetése óta az említett kompakt gépjárművekből 130 ezer darabot értékesítettek ilyen típusú sebességváltóval. A C4 számos korszerű és hatékony vezetést segítő felszerelést kínál, melyeket a hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltóhoz hasonlóan a modell tervezői a vezetés könnyebbé és nyugodtabbá tétele érdekében fejlesztettek ki.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Megújult a Citroën Jumper

A Citroënt hosszú évek óta a könnyű haszongépjármű piac meghatározó szereplőjeként tartják számon. A könnyű haszongépjármű piaci tendenciákat folyamatosan követő típuskínálatnak köszönhető, hogy 2005-ben a Citroën 10,2 százalékos piaci részesedést ért el Európa 26 országában.

automenedzser.hu Autó

Kiugrasztja a kisördögöt

Nincs annál izgalmasabb, mikor egy törpe autó meglódul és lehagyja az egész sort, sőt az egész utcát, de még a várost is. A C2-es sportváltozata élő legenda, szerethető kis dög.

automenedzser.hu Autó

Cégautó piperetükörrel

A Citroen C3 a maga bumfordi domborulataival, izgalmas külsejével és fantáziátlan belterével együtt szerethető kisautó. Legjobb tulajdonsága mégis az, hogy erős motorja páratlanul takarékos. Csak megy és megy, viszont nagyon nőkre szabott.

hvg.hu Autó

Profi Citroen-flotta kisvállalkozóknak

A korábbi Citroen Entreprise áruszállító sorozat mostantól Profi néven fut. Az eddigi C2-es, C4-es flottát a napokban törzskönyvezett C1-es Profi egészíti ki, amelynek alapára nettó 1,69 millió forinttól indul.

automenedzser.hu Autó

A reformminiszter autója

Végre egy igazi cégautó, amelynek az extralistája megmarad a gazdaságosság, az ésszerűség és a kifizethetőség határain belül. Reform gyanánt minden miniszternek ezt a motort ajánlanám, kissé lomha, ám szinte már betegesen étvágytalan.

automenedzser.hu Autó

A jövő hírnöke

A megújult Citroen C5 feltűnő autó. Bálnatestét finomabbra, izgalmasabbra rajzolták, miközben jó tulajdonságait a jövő mérnöki megoldásaival fokozták. A francia csatahajó a cégvezetőket veszi célba.

hvg.hu Autó

Buggyt mutat be a Citroën Madridban

Az eddigi legteljesebb és legmodernebb típuskínálatát felvonultatva készül a május 25. és június 4. között tartott madridi autószalonra. A cég az új Jumper mellett, a hagyományos csomagterű új gépkocsiját, a C-Triomphe modellt is kiállítja.

hvg.hu Világ

Kihívó és mulatságos a jövő Citroënje

Az autózás újfajta élvezetét hirdeti a Citroën új, piros belsejű Bolognában bemutatott tanulmányautója. A kreatív kísérletezés gyümölcseként megszületett jármű elsődleges feladata a vezetés felhőtlen élvezetének megteremtése.

hvg.hu Autó

2 az 1-ben - vezérelt váltó a Citroentől

Április 5-én, Jean-Martin Folz, a PSA Peugeot Citroën elnöke új gyártóegységet avatott fel a Valenciennes-i gyárban, ahol a vezérelt MC típusú hatfokozatú mechanikus sebességváltók (MCP váltók) készülnek majd.

hvg.hu Autó

Jelentős növekedés a Citroënnél

A Citroën az év első negyedévében összesen 2050 személy-, illetve haszongépjárművet értékesített, ami a piac 9,2 százalékos bővülésénél intenzívebb, több mint 30,4 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. A Citroën ezzel a 8. legnépszerűbb márka Magyarországon. Piaci részesedése 4,3 százalék, ami 0,7 százalékponttal magasabb a 2005 első negyedévinél.