Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0e98225a-38fe-4e4e-89d1-c3e7b75b454d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Attól még, hogy nem a környezeti problémák jelentik a legnagyobb egzisztenciális fenyegetést az emberiségre nézve, foglalkozni kell velük – ez csak egyike annak az öt alapelvnek, amit Hannah Ritchie oxfordi adattudós emel ki a klímaváltozással kapcsolatban. Szerkesztett részlet az Ez nem a világvége című könyvből.","shortLead":"Attól még, hogy nem a környezeti problémák jelentik a legnagyobb egzisztenciális fenyegetést az emberiségre nézve...","id":"20250308_Ot-allitas-a-klimavaltozassal-kapcsolatban-amit-erdemes-eszben-tartani","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e98225a-38fe-4e4e-89d1-c3e7b75b454d.jpg","index":0,"item":"70f2b721-47f2-4a5f-a501-e8580cd9e7e9","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250308_Ot-allitas-a-klimavaltozassal-kapcsolatban-amit-erdemes-eszben-tartani","timestamp":"2025. március. 08. 19:15","title":"Öt állítás a klímaváltozással kapcsolatban, amit érdemes észben tartani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4a5c737d-cd8c-44c3-8dc4-78b94536ca3e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Elvesztette a kapcsolatot az AstroForge az Odin nevű űreszközével, mely egy aszteroida felé tartott volna. Úgy tűnik, a küldetés véget ért.","shortLead":"Elvesztette a kapcsolatot az AstroForge az Odin nevű űreszközével, mely egy aszteroida felé tartott volna. Úgy tűnik...","id":"20250307_astroforge-odin-szonda-elvesztes-aszteroida-banyaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a5c737d-cd8c-44c3-8dc4-78b94536ca3e.jpg","index":0,"item":"dd61502c-b2f7-4105-ab8a-0c77b1ac56d0","keywords":null,"link":"/tudomany/20250307_astroforge-odin-szonda-elvesztes-aszteroida-banyaszat","timestamp":"2025. március. 07. 18:03","title":"Kudarcba fulladhatott az első aszteroidabányász űrmisszió","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8889609-16d6-47df-a55a-9f2549c58ae4","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Orbán Viktor azzal a felkiáltással kívánja betiltatni a Pride-ot, hogy megvédi a gyerekeket. Az UNICEF szerint a fejlett világban kevés helyen bántalmazzák annyit a kicsiket, mint éppen Magyarországon, de a veszély nem az LMBTQ irányából fenyegeti őket – fejti ki a konzervatív lapban Alan Posener brit–német szabadúszó újságíró.","shortLead":"Orbán Viktor azzal a felkiáltással kívánja betiltatni a Pride-ot, hogy megvédi a gyerekeket. Az UNICEF szerint...","id":"20250307_Die-Welt-velemeny-melegjogok-pride-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8889609-16d6-47df-a55a-9f2549c58ae4.jpg","index":0,"item":"e8025690-efd2-419e-8ffd-5258159b2580","keywords":null,"link":"/360/20250307_Die-Welt-velemeny-melegjogok-pride-orban","timestamp":"2025. március. 07. 08:05","title":"Die Welt-vélemény: Veszélyben vannak a magyar gyerekek, de nem a Pride miatt, ahogy Orbán állítja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39f91707-bd03-4d23-b70d-50d2d459791d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A kétgyerekes nő összeégett holttestét január végén találták meg, volt férje állítja, nem ő ölte meg és gyújtotta fel. Amennyiben bebizonyosodik ennek az ellenkezője, életfogytiglant is kaphat. ","shortLead":"A kétgyerekes nő összeégett holttestét január végén találták meg, volt férje állítja, nem ő ölte meg és gyújtotta fel...","id":"20250307_junius-letartoztatas-ir-ferfi-japan-no-emberoles-budapest-rendorseg-eroszak-gyilkossag-lakastuz-edesanya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39f91707-bd03-4d23-b70d-50d2d459791d.jpg","index":0,"item":"c9955c5f-10d6-4fbd-a96f-57ecbebc6232","keywords":null,"link":"/itthon/20250307_junius-letartoztatas-ir-ferfi-japan-no-emberoles-budapest-rendorseg-eroszak-gyilkossag-lakastuz-edesanya","timestamp":"2025. március. 07. 14:16","title":"Júniusig letartóztatásban marad a férfi, akit a japán nő meggyilkolásával gyanúsít a rendőrség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4d812d44-4ea7-4604-accc-babc7674aa9d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az egészségügy helyzette miatt hirdették meg a demonstrációt a Országház elé, amit a kormány sem hagyott szó nélkül. ","shortLead":"Az egészségügy helyzette miatt hirdették meg a demonstrációt a Országház elé, amit a kormány sem hagyott szó nélkül. ","id":"20250308_magyar-orvosi-kamara-egeszsegugy-tuntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4d812d44-4ea7-4604-accc-babc7674aa9d.jpg","index":0,"item":"a0ef7966-4885-4efb-811d-451f7171bc53","keywords":null,"link":"/itthon/20250308_magyar-orvosi-kamara-egeszsegugy-tuntetes","timestamp":"2025. március. 08. 14:17","title":"\"Drága az életünk, szeretnénk, ha tovább tartana\" - az egészségügy helyzete miatt tartott tüntetést a Magyar Orvosi Kamara a Kossuth téren","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes. Amerikai kutatók tesztelő eszköze ezúttal a Nintendo közkedvelt Super Mario Bros. játéka volt.","shortLead":"Játsszon a mesterséges intelligencia – no persze ne azért, hogy szórakozzon, hanem hogy megmutassa, mire képes...","id":"20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39d2b5ec-0825-4886-a4db-b7dcf1eff6fc.jpg","index":0,"item":"2aaa186b-92e2-4a0d-b64e-31806eedb3d6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250308_nintendo-super-mario-bros-jatek-banchmark-mesterseges-intelligencia","timestamp":"2025. március. 08. 20:03","title":"Meg kell mutatnia, mit tud? Akkor játsszon kicsit a Marióval a mesterséges intelligencia","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9b967034-49e4-4764-93c8-5970ce2a5056","c_author":"HVG","category":"360","description":"A világ legmagasabb passzívházát kezdik hamarosan építeni New Yorkban. A tervek szerint 220 méterre nyújtózó magasház a második legmagasabb lesz Brooklynban (a lágymányosi Mol Campus 143 méteres). De nem kizárólag méretével tűnik ki majd a sorból.","shortLead":"A világ legmagasabb passzívházát kezdik hamarosan építeni New Yorkban. A tervek szerint 220 méterre nyújtózó magasház...","id":"20250307_hvg-energiatakarekos-felhokarcolo-passzivhaz-alloy","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9b967034-49e4-4764-93c8-5970ce2a5056.jpg","index":0,"item":"b1c40f19-ebf4-42c3-8449-7ad20404d1d3","keywords":null,"link":"/360/20250307_hvg-energiatakarekos-felhokarcolo-passzivhaz-alloy","timestamp":"2025. március. 07. 16:15","title":"Felhőkarcoló mint passzívház? Állítják, hogy nem is drága megcsinálni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8d4c7ad5-611e-4639-8145-0cccbebcc9f3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Nőnap alkalmából érdemes azzal is foglalkozni, hogy milyen extra kihívásokkal kell szembenézniük a pénzügyi világban. Miért lehet nehezebb a nőknek hitelt felvenni, megtakarítani?","shortLead":"Nőnap alkalmából érdemes azzal is foglalkozni, hogy milyen extra kihívásokkal kell szembenézniük a pénzügyi világban...","id":"20250308_Milliokban-merheto---mennyivel-nehezebb-ma-egy-nonek-hitelt-felvenni-Magyarorszagon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8d4c7ad5-611e-4639-8145-0cccbebcc9f3.jpg","index":0,"item":"bd5315fa-836b-49c0-94d6-8e1a07bcede3","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250308_Milliokban-merheto---mennyivel-nehezebb-ma-egy-nonek-hitelt-felvenni-Magyarorszagon","timestamp":"2025. március. 08. 09:35","title":"Milliókban mérhető - mennyivel nehezebb ma egy nőnek hitelt felvenni Magyarországon?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Júniustól nálunk is rendelhető a Citroen C4 modellje az új elektrohidraulikus sebességváltóval is, amely forradalmasíthatja az automatikus váltók piacát és amelyet Versailles-ban volt alkalmunk kipróbálni. A HDi 110 FAP dízelmotorhoz kapcsolódó hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó a kedvezőbb fogyasztás mellett az vezetési kényelmet és élményt biztosít.
Párizs kertes kőházakkal körbevett, virágba borult elővároskáiban bolyongani és eltévedni külön öröm, hát még ha ezt az ember egy teljesen forradalmi megoldásokat felvonultató, szinte mindent tudó autóval teszi meg. A kétnapos francia tesztút első felében a Citroen C5-ben bevezetett új 173 lovas erőművel ismerkedtünk meg, amely veszett bivalyként húz már 1500-as fordulatszámon is, ahol már kezdi leadni 370 newtonméteres nyomatékcsúcsát.
Ennyire megdöbbentő az a kényelem is, ahogy a C4-ben bevezetett új elektronikus váltóval kezelni lehet a sebességeket. Az 1,6-os dízel a takarékosságáról híres, rugalmasságáról nem voltam eddig meggyőződve. Tesztautóm egy bordó kupé volt, amelyben zavart a hátsó ablak kettéosztása, de más minden elnyerte a tetszésemet. Kicsit túlzásba is vittem a lelkendezést, házigazdáim azt gondolhatták, hogy szívesen hazavinném, ezért áradozok. De tényleg dögös volt a VTS jelzést kapott kocsi. Kérdeztem is az illetékeseket, hogyan került ez a három betű az általam irtó sportosként megismert C2 VTS-ről erre, a kirobbanó erőnek nem éppen örvendő C4-be? Kiderült, hogy ez egy külön felszereltséget jelöl, és nincs összefüggésben a lóerőkkel. Bordó autóm azonban, köszönhetően az új váltónak, igen dinamikusra sikeredett, könnyedén ugrott, előzésekhez is jól alkalmazkodott.
Tesztautóm fel volt szerelve minden földi jóval, a navigációs rendszer megkönnyítette a teljesen ismeretlen környezethez való igazodást, a tempomat segített abban, hogy néha élvezzem a tájat is, a kanyarkövető xenon-lámpákra nem volt szükség a napsütötte Ille de France-ban, a klíma és a minőségi zene szinte már természetes az alsó-közép kategóriában is. De a Citroen még biztonsági arzenálja is kiemelkedő, többek között a sávelhagyástra figyelmeztető rendszernek köszönhetően, amely a vétlen sávváltáskor (amikor nem tesszük ki az indexet) a megfelelő oldalon az ülésekben elhelyezett rezgők segítségével figyelmezeti a vezetőt.
De térjünk vissza a váltóra, amelynek megjelenése a C4-esen újabb bizonyítéka annak az újító szellemnek, mely a modell ötajtós és kupé változatát eddig is jellemezte. A biztonságos és kellemes utazást szolgáló praktikus és innovatív berendezések révén e modellváltozatok gyors népszerűségre tettek szert a középkategóriás autók között. A Citroën C4 2004. októberi bevezetése óta a modellből világviszonylatban több mint 350 ezer darabot értékesítettek.
[[ Oldaltörés: Bal láb pihen, váltás kormányról (Oldaltörés) ]]
A hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó a különféle váltási lehetőségeknek (kormánykerék alatti kapcsolókarok, impulzusos választókar, automata üzemmód) és a kuplungpedál kiiktatásának köszönhetően egyedülálló vezetési élményt nyújt a C4 vezetőjének. Szokni kell a bő választékot: most kormányról kapcsoljak, vagy szekvenciálisan tologassam, vagy hagyjam dolgozni az automatikát, esetleg kapcsoljam be a sportprogramot? Én többnyire az első és a harmadik lehetőséget használtam. Ami, a váltó kapcsolási sebességét és milyenségét illeti, a sajtótájékoztatón elhangzott, hogy 800 milliszekundum kell ehhez, sportfokozatban csak ennek a fele, azonban nekem nem tetszett az a rángás, ami a váltást kísérte. Kicsit finomabb átmenetet is el tudnék képzelni, főleg egy ennyire jól kidolgozott kis autóban. Ez a technika még messze áll a fokozatmentes váltók kényelmétől, viszont sokkal olcsóbban előállítható, kisebb helyet foglal el és kedvezően hat a fogyasztásra.
Az új váltót a sebességkapcsolások és a tengelykapcsolás automatizálása jellemzi, és használata egy hagyományos mechanikus sebességváltó hoz képest 3-5 százalékkal alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást tesz lehetővé. Az energiatakarékosságot növeli a hatodik sebességfokozat beiktatása is. A rendkívül takarékos motorral rendelkező C4 HDi 110 FAP BMP6 fogyasztása ennek megfelelően vegyes használatban 4,5 liter gázolaj/100 kilométerenként, széndioxid kibocsátása 120 gramm kilométerenként.
A sebességváltó folyamatosan alkalmazkodik a vezető stílusához, és a gyors, dinamikus sebességváltásokat lehetővé tevő sport üzemmód révén még erőteljesebb vezetési élményt nyújt. A nyugodt és kényelmes vezetést ugyanakkor az emelkedőn/lejtőn történő indítást segítő rendszer, valamint a gázadás fokozatossága szempontjából könnyen kezelhető gázpedál biztosítja, ami különösen hátramenetben végrehajtott manővereknél hasznos.
A hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltó az általa biztosított különleges vezetési élmény és üzemanyag-megtakarítás révén, valamint vonzó árának köszönhetően valódi alternatívát jelent a hagyományos mechanikus és automata sebességváltókkal szemben.
Az új váltó a C1, C2, C3 és C3 Pluriel modellek benzines és dízel változatain már bevezetett elektronikusan vezérelt kézi sebességváltók választékát gazdagítja. Az elektronikusan vezérelt ötfokozatú SensoDrive váltó 2002-es bevezetése óta az említett kompakt gépjárművekből 130 ezer darabot értékesítettek ilyen típusú sebességváltóval. A C4 számos korszerű és hatékony vezetést segítő felszerelést kínál, melyeket a hatfokozatú, elektronikusan vezérelt MCP-váltóhoz hasonlóan a modell tervezői a vezetés könnyebbé és nyugodtabbá tétele érdekében fejlesztettek ki.
A Citroënt hosszú évek óta a könnyű haszongépjármű piac meghatározó szereplőjeként tartják számon. A könnyű haszongépjármű piaci tendenciákat folyamatosan követő típuskínálatnak köszönhető, hogy 2005-ben a Citroën 10,2 százalékos piaci részesedést ért el Európa 26 országában.
Nincs annál izgalmasabb, mikor egy törpe autó meglódul és lehagyja az egész sort, sőt az egész utcát, de még a várost is. A C2-es sportváltozata élő legenda, szerethető kis dög.
A Citroen C3 a maga bumfordi domborulataival, izgalmas külsejével és fantáziátlan belterével együtt szerethető kisautó. Legjobb tulajdonsága mégis az, hogy erős motorja páratlanul takarékos. Csak megy és megy, viszont nagyon nőkre szabott.
A korábbi Citroen Entreprise áruszállító sorozat mostantól Profi néven fut. Az eddigi C2-es, C4-es flottát a napokban törzskönyvezett C1-es Profi egészíti ki, amelynek alapára nettó 1,69 millió forinttól indul.
Végre egy igazi cégautó, amelynek az extralistája megmarad a gazdaságosság, az ésszerűség és a kifizethetőség határain belül. Reform gyanánt minden miniszternek ezt a motort ajánlanám, kissé lomha, ám szinte már betegesen étvágytalan.
A megújult Citroen C5 feltűnő autó. Bálnatestét finomabbra, izgalmasabbra rajzolták, miközben jó tulajdonságait a jövő mérnöki megoldásaival fokozták. A francia csatahajó a cégvezetőket veszi célba.
Az eddigi legteljesebb és legmodernebb típuskínálatát felvonultatva készül a május 25. és június 4. között tartott madridi autószalonra. A cég az új Jumper mellett, a hagyományos csomagterű új gépkocsiját, a C-Triomphe modellt is kiállítja.
Az autózás újfajta élvezetét hirdeti a Citroën új, piros belsejű Bolognában bemutatott tanulmányautója. A kreatív kísérletezés gyümölcseként megszületett jármű elsődleges feladata a vezetés felhőtlen élvezetének megteremtése.
Április 5-én, Jean-Martin Folz, a PSA Peugeot Citroën elnöke új gyártóegységet avatott fel a Valenciennes-i gyárban, ahol a vezérelt MC típusú hatfokozatú mechanikus sebességváltók (MCP váltók) készülnek majd.
A Citroën az év első negyedévében összesen 2050 személy-, illetve haszongépjárművet értékesített, ami a piac 9,2 százalékos bővülésénél intenzívebb, több mint 30,4 százalékos növekedést jelent a tavalyi év azonos időszakához képest. A Citroën ezzel a 8. legnépszerűbb márka Magyarországon. Piaci részesedése 4,3 százalék, ami 0,7 százalékponttal magasabb a 2005 első negyedévinél.