Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"af36752c-f64a-4020-9fcf-09c4a11593ff","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Vida Józsefék nem adtak be ajánlatot a január végi határidőre.","shortLead":"Vida Józsefék nem adtak be ajánlatot a január végi határidőre.","id":"20250206_Megsem-akarja-megvenni-a-TV2-az-egyik-legnagyobb-lengyel-tevecsatornat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af36752c-f64a-4020-9fcf-09c4a11593ff.jpg","index":0,"item":"881285a9-91ac-4489-8c8d-b1ce7c1a98fa","keywords":null,"link":"/kkv/20250206_Megsem-akarja-megvenni-a-TV2-az-egyik-legnagyobb-lengyel-tevecsatornat","timestamp":"2025. február. 06. 14:55","title":"Mégsem veszi meg a TV2 az egyik legnagyobb független lengyel tévécsatornát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf263f6e-27fa-4d3d-83b5-033aaf344dee","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A vasúti átjárónál nem volt se lámpa, se sorompó, stoptábla viszont igen – azt azonban a rendőrautó sofőrje figyelmen kívül hagyta.","shortLead":"A vasúti átjárónál nem volt se lámpa, se sorompó, stoptábla viszont igen – azt azonban a rendőrautó sofőrje figyelmen...","id":"20250205_rendor-auto-vonat-karambol-vasuti-atjaro","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf263f6e-27fa-4d3d-83b5-033aaf344dee.jpg","index":0,"item":"2c6543c9-0655-4ad3-ac8d-12a6555dfaad","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_rendor-auto-vonat-karambol-vasuti-atjaro","timestamp":"2025. február. 05. 10:07","title":"Videó: Vonat elé hajtott a rendőr, eltiltották a vezetéstől","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"da234299-ec67-4b7f-81a5-79d0b59208bb","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Úgy gondolják, harminc éve nincs érdemi reform az egészségügyben.","shortLead":"Úgy gondolják, harminc éve nincs érdemi reform az egészségügyben.","id":"20250205_Tuntetest-szervez-a-Magyar-Orvosi-Kamara-Almos-Peter-MOK","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/da234299-ec67-4b7f-81a5-79d0b59208bb.jpg","index":0,"item":"2bda1974-71de-4809-9f3b-100ea1971438","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Tuntetest-szervez-a-Magyar-Orvosi-Kamara-Almos-Peter-MOK","timestamp":"2025. február. 05. 11:50","title":"Tüntetést szervez a Magyar Orvosi Kamara","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","shortLead":"Így a 2025-ös költségvetést már hivatalosan is elfogadta a Nemzetgyűlés. ","id":"20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/59cb3b88-2ebd-4d0f-9b3a-55a3b03b2bf8.jpg","index":0,"item":"00266305-95f4-4b0a-8c21-03fb5d5da59b","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_Francia-kormany-bizalmatlansagi-szavazas-bukas","timestamp":"2025. február. 05. 20:03","title":"Túlélte a francia kormány az ellene indított bizalmatlansági szavazást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6517a9fd-e08a-44c4-a1d8-ad73f8cabedc","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A fiú nem tudott magyarázatot adni a rendőröknek.","shortLead":"A fiú nem tudott magyarázatot adni a rendőröknek.","id":"20250205_Tizeves-gyerek-kuldott-bombafenyegetest-iskolajanak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6517a9fd-e08a-44c4-a1d8-ad73f8cabedc.jpg","index":0,"item":"cd34007d-3069-43bf-91e3-dd56e990cf64","keywords":null,"link":"/itthon/20250205_Tizeves-gyerek-kuldott-bombafenyegetest-iskolajanak","timestamp":"2025. február. 05. 12:42","title":"Egy tízéves gyerek küldött bombafenyegetést iskolájának, aztán megjelentek nála a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e5a912f-ca0f-4dc9-85cb-8dfbcb30826b","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Átigazolási körkép a HVG-n.","shortLead":"Átigazolási körkép a HVG-n.","id":"20250204_atigazolasok-manchester-city-united-real-madrid-barcelona-liverpool-arsenal-aston-villa-ac-milan-napoli-osszefoglalo-korkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e5a912f-ca0f-4dc9-85cb-8dfbcb30826b.jpg","index":0,"item":"f01b48da-ec15-4846-8516-a15079c03005","keywords":null,"link":"/sport/20250204_atigazolasok-manchester-city-united-real-madrid-barcelona-liverpool-arsenal-aston-villa-ac-milan-napoli-osszefoglalo-korkep","timestamp":"2025. február. 04. 18:20","title":"A világ összes pénzét elverte a Manchester City, égető problémái lehetnek a Real Madridnak, óriásit húzott a BL-ben menetelő angol kiscsapat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19055cfe-3080-41d1-8831-b5e0851a534f","c_author":"hvg.hu","category":"sport","description":"Russ Cook tavaly hosszában keresztül futott Afrikán, januárban a Kilimandzsáró tetejéről posztolt és hamarosan Új-Zélandra utazik az újabb kalandra.","shortLead":"Russ Cook tavaly hosszában keresztül futott Afrikán, januárban a Kilimandzsáró tetejéről posztolt és hamarosan...","id":"20250204_Afrika-utan-Uj-Zelandon-is-keresztul-fut-a-brit-ultrafuto-russ-cook-hardest-geezer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19055cfe-3080-41d1-8831-b5e0851a534f.jpg","index":0,"item":"0adc8b82-19ec-4171-8985-2b5df42d260b","keywords":null,"link":"/sport/20250204_Afrika-utan-Uj-Zelandon-is-keresztul-fut-a-brit-ultrafuto-russ-cook-hardest-geezer","timestamp":"2025. február. 04. 16:40","title":"Afrika után Új-Zélandon is keresztül fut a brit ultrafutó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az amerikai elnök folyamatosan azt hajtogatja, hogy a munkásokon akar segíteni. Valójában mindent magáért és a maga köré gyűjtött oligarcháiért tesz.","shortLead":"Az amerikai elnök folyamatosan azt hajtogatja, hogy a munkásokon akar segíteni. Valójában mindent magáért és a maga...","id":"20250206_Robert-Reich-Trump-penzre-valtja-a-hatalmat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0f00ca27-d35e-424d-89d1-354575d03be6.jpg","index":0,"item":"c62fcd57-a30f-403a-ab51-5d5209cf0758","keywords":null,"link":"/360/20250206_Robert-Reich-Trump-penzre-valtja-a-hatalmat","timestamp":"2025. február. 06. 07:30","title":"Robert Reich: Trump pénzre váltja a hatalmát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nincs elég szakképzett munkaerő az utóbbi években felfutott kelet-európai autóiparban. A hiányt a gyárak sokszor a szomszéd országokból pótolják.
A szocialista időbeli szakmunkásképzők felszámolása a legfőbb oka, hogy Csehországban nincs elég autóipari dolgozó - állította nemrég Vratislav Kulhánek, a cseh Autóipari Szövetség elnöke. A szakmunkáshiány Csehország mellett Szlovákiát és Magyarországot is érzékenyen érinti a térségben, ahol a külföldi autógyárak rohamléptekkel terjeszkedtek az utóbbi években, így egyre nagyobb az igény felsőfokú végzettségű, több nyelven beszélő munkaerőre, valamint szak-, illetve betanított munkásokra.
A hiánypótlásra Csehországnak az alacsonyabb átlagjövedelmű, magas munkanélküliséggel küszködő szomszédos Szlovákia és Lengyelország kínál lehetőséget, Magyarországnak inkább a határon túli magyar kisebbségek jelenthetnek megoldást. A legnagyobb csehországi autógyár, a német Volkswagen (VW) csoporthoz tartozó Mladá Boleslav-i Skoda Auto az országos átlagnál lényegesen jobban fizet ugyan, mégsem talál helyben elég dolgozót, 22,5 ezer alkalmazottja között immár ezer szlovák és lengyel szakmunkás is van. Miközben a csehországi átlagbér júniusban 20 ezer korona (194 ezer forint) volt, a Skodánál az alkalmazottak átlag 30 ezer koronát vihettek haza. Nem is szólva a manapság ritkaságszámba menő szociális juttatásokról: a cégnek saját egészségbiztosítója van, amely számtalan orvosi beavatkozást térítésmentesen nyújt az alkalmazottaknak és családtagjaiknak. A vállalat emellett minden alkalmazott után a havibér 5 százalékát fizeti be önkéntes nyugdíjpénztárba, de óvodákat és iskolákat is támogat, sőt még a gyermekek nyári üdültetéséhez is hozzájárul.
A Prágától egyórányi autóútra, keletre lévő Kolínban tavaly óta termelő Toyota-Peugeot-Citroen Automobile autógyárnak a teljes kapacitás eléréséhez 3 ezer szakmunkásra lenne szüksége, ám ennek a harmada hiányzik. A kolíni gyár ugyanis iparági összehasonlításban alacsony bért kínál: a kezdő fizetés tavaly 13,5 ezer, az idén 17 ezer korona volt. Így aztán az ország távolabbi vidékein keres munkásokat, különböző módon segítve a költözni hajlandókat. Kolín város vezetése a befektetőknek többek között 850 új lakást ígért, amit alkalmazottak vásárolhatnak meg kedvezményes hitellel, de a lakásokból eddig mindössze háromszáz készült el.
Nehéz cseh munkásokat találni a szalagok mellé a Kolínban kínált pénzért. A háromszáz szlovák és lengyel munkás számára azonban ez messze több, mint amit otthon keresnének - ha egyáltalán lenne munkájuk. A szlovákiai bérek a csehországiak 70 százalékát érik el, a valamivel jobban fizetett lengyelek számára viszont a bőkezűbb szociális juttatások vonzók. Ráadásul egyiküknek sincsenek nyelvi problémái, ha nem is olyan könynyen, mint a szlovákok, de a lengyelek is megbirkóznak a cseh idiómával. A csehországi ágazatéval közel azonos, mintegy 120 ezer alkalmazottat foglalkoztató lengyel autóiparban egyelőre nincs szakemberínség. Az uniós csatlakozást követően ugyan százezrével hagyták el az országot a szakmunkások, de hiányuk főként az építőiparban érezhető.
[[ Oldaltörés: Romlik a helyzet Csehországban (Oldaltörés) ]]
Csehországban viszont tovább fog romlani a helyzet: az észak-morvaországi Nosovicében két-három éven belül felépül a dél-koreai Hyundai új üzeme, amelynek a beszállítókkal együtt 10 ezer munkásra lesz szüksége. A kolíni gyár egyik vezetője nemrég jelezte is, tisztában vannak azzal, hogy a Hyundai-gyár beindulása után a náluk dolgozó, de Nosovicéhez közelebb lakó munkások átpártolnak majd a dél-koreai versenytárshoz, amely egyébként a dél-lengyelországi munkaerőre is számít. A dél-koreai cég ugyanakkor saját magának teremt konkurenciát a térségben: Nosovicétől mintegy 100 kilométerre, az észak-szlovákiai Zsolnán hamarosan indul a Hyundaihoz tartozó KIA Motors gyára, mely ugyanarra a beszállítói körre és munkaerő-hátországra épít.
Az utóbbi években nekilódult szlovákiai külföldi autóipari beruházások nyomán a cseh üzemekben tapasztalatot szerzett szlovákok egy része az alacsonyabb fizetés ellenére is érdemesnek tartotta hazatérni, hogy közelebb dolgozhasson otthonához. A 8 ezer főt foglalkoztató pozsonyi Volkswagen teljes kapacitással dolgozik, a termelést júniusban kezdő, 2200-as létszámú nagyszombati Peugeot-Citroen (PSA) felfutóban van, az 1200 alkalmazottat szerződtetett zsolnai KIA pedig a próbaüzemnél tart. A szlovákiai üzemek közvetve 55 ezer embernek adnak munkát, becslések szerint az új beruházások felfutásával 2010-re a létszám további 53 ezerrel bővülhet. Ugyanakkor a szakemberhiányt már most is 16 ezer főre becsülik. A sokáig egyedülálló pozsonyi VW még megtehette, hogy szakemberigényét kelet-szlovákiai vendégmunkásokkal elégítette ki. Bősön, a vízi erőmű egykori munkásszállójában közel ezren laknak, a VW onnan szállítja naponta a munkásokat a 65 kilométerre lévő dévényújfalui gyárba. Ezek a lehetőségek azonban - a 20 százalék feletti kelet-szlovákiai munkanélküliség ellenére - végesek. A három autógyár ezért modern oktatóközpontok létesítésével együttműködést kezdett a környékbeli középiskolákkal és egyetemekkel, abban bízva, hogy néhány éven belül megbízható utánpótlásuk lesz.
A saját szakmunkásképzésben látja a szakemberhiány pótlásának útját az autók mellett motorokat gyártó győri Audi is. A mintegy 5500 alkalmazottat foglalkoztató Audi - mondta el a HVG kérdésére Lőre Péter, az Audi kommunikációs igazgatója - nem alkalmaz külföldi munkásokat, a győri Lukács Sándor Szakmunkásképzővel öt éve kötött együttműködési megállapodás révén képes pótolni az esetleges hiányt. A kvalifikált, a szerszámgyártáshoz és az elektronikához értő, németül és angolul beszélő szakemberből azonban a nyugat-magyarországi régióban is hiány van, pedig az Audi a magyar átlagbérnél 25 százalékkal magasabb fizetést kínál számukra.
Nehezen talál magasan képzett munkaerőt (angolul beszélő gépész-, vegyész-, villamos- és logisztikai mérnököt) az esztergomi Suzuki is - állította a HVG kérdésére Nagy Mihályné, az autógyár személyzeti osztályvezető-helyettese. A mérnököknek 200-300 ezer forint kezdő havi fizetést kínálnak, mégis kevesen vállalkoznak arra, hogy otthonuktól esetleg távol, a Budapesttől alig 60 kilométerre lévő üzemben dolgozzanak. A termelésben mutatkozó munkaerőhiányt - a 4 ezer alkalmazottból 2800-an végzik az autó-összeszerelést - a szomszédos Szlovákiából is pótolják, naponta ezer felvidéki magyart szállítanak oda-vissza busszal. Ők a magyarországiakkal azonos havibért kapnak, a betanított munkások belépéskor 100 ezer, a szakképzettek 105-110 ezer forintot. Emellett a Suzuki is több magyar-országi oktatási intézménnyel kötött együttműködést, amitől hosszabb távon remélik a szakember-utánpótlást.
A tartósan 300 forint körüli benzinár miatt egyre többet beszéltek az alternatív üzemanyagokról, amelyek közül talán a bioetanolnak van a legnagyobb esélye, hogy a közeljövőben az autók tankjaiba kerüljön.
A nyersanyagok drágulására hivatkozva a gumiabroncsgyárak világszerte emelik áraikat. A téli gumik számára az irányt kedden kijelölte a téli gumik egyik vezető gyártója, a finn Nokian Renkaat, bejelentvén, hogy szeptembertől emeli árait.
Az eladások megugrásától hangos első félévben átrendeződni látszik a kínai autópiac. Az ötvenszázalékos növekedést produkáló autóipar élén változás történt, idén először a General Motors és partnerei adták el a legtöbb autót, a Volkswagennek be kellett érnie a második hellyel.
Ma Magyarországon a 18-29 évesek mintegy ötöde tervezi, hogy új személygépkocsit vásárol az elkövetkezendő 1-2 évben – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos PMX nevű kutatásának legfrissebb adataiból.
A mostani 28,8 órás helyett 35 órás, ötnapos munkahetet javasol a Volkswagen autógyár a németországi üzemeiben dolgozóknak. A szakszervezet hevesen tiltakozik: a fizetés ugyanis változatlan maradna.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.
A nagyobb, jobban felszerelt autó természetesen drágább, mint egy szerény képességű kiskocsi. De mitől kerül egy presztízs- vagy egy luxusautó akár milliókkal többe, mint az azonos műszaki tartalmú középkategóriások?
Használt autót adni-venni az interneten gyors, közvetlen és egyáltalán nem a legbiztosabb módja a minőségi adásvételnek. De a legelterjedtebb, legkézenfekvőbb és legkényelmesebb.
Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.
2007 az izgalmas autók éve lesz, ám a formabontó dizájn és forradalmian új technológiák, valamint csodaszép kupék, kabriók és sportkocsik mellett jövőre várható a flottakirály VW Golf Variant, az Audi A5, a megújult Ford Mondeo és a kisautók piacát felkavaró Skoda Fabia. Lássuk az újdonságokat!
Az Európai Unió tagállamaiban változatlanul jelentősen különbözik az új autók ára. Általánosságban elmondható, hogy az átlagos listaár - adók nélkül - Finnországban, Dániában és Magyarországon a legalacsonyabb, míg Németországban és Csehországban a legmagasabb. Az egyes modelleknél a különbség eléri a 30 százalékot is.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?