szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Nincs elég szakképzett munkaerő az utóbbi években felfutott kelet-európai autóiparban. A hiányt a gyárak sokszor a szomszéd országokból pótolják.

A szocialista időbeli szakmunkásképzők felszámolása a legfőbb oka, hogy Csehországban nincs elég autóipari dolgozó - állította nemrég Vratislav Kulhánek, a cseh Autóipari Szövetség elnöke. A szakmunkáshiány Csehország mellett Szlovákiát és Magyarországot is érzékenyen érinti a térségben, ahol a külföldi autógyárak rohamléptekkel terjeszkedtek az utóbbi években, így egyre nagyobb az igény felsőfokú végzettségű, több nyelven beszélő munkaerőre, valamint szak-, illetve betanított munkásokra.

A 10 milliomodik Skoda
© Skoda
A hiánypótlásra Csehországnak az alacsonyabb átlagjövedelmű, magas munkanélküliséggel küszködő szomszédos Szlovákia és Lengyelország kínál lehetőséget, Magyarországnak inkább a határon túli magyar kisebbségek jelenthetnek megoldást. A legnagyobb csehországi autógyár, a német Volkswagen (VW) csoporthoz tartozó Mladá Boleslav-i Skoda Auto az országos átlagnál lényegesen jobban fizet ugyan, mégsem talál helyben elég dolgozót, 22,5 ezer alkalmazottja között immár ezer szlovák és lengyel szakmunkás is van. Miközben a csehországi átlagbér júniusban 20 ezer korona (194 ezer forint) volt, a Skodánál az alkalmazottak átlag 30 ezer koronát vihettek haza. Nem is szólva a manapság ritkaságszámba menő szociális juttatásokról: a cégnek saját egészségbiztosítója van, amely számtalan orvosi beavatkozást térítésmentesen nyújt az alkalmazottaknak és családtagjaiknak. A vállalat emellett minden alkalmazott után a havibér 5 százalékát fizeti be önkéntes nyugdíjpénztárba, de óvodákat és iskolákat is támogat, sőt még a gyermekek nyári üdültetéséhez is hozzájárul.

© hvg.hu
A Prágától egyórányi autóútra, keletre lévő Kolínban tavaly óta termelő Toyota-Peugeot-Citroen Automobile autógyárnak a teljes kapacitás eléréséhez 3 ezer szakmunkásra lenne szüksége, ám ennek a harmada hiányzik. A kolíni gyár ugyanis iparági összehasonlításban alacsony bért kínál: a kezdő fizetés tavaly 13,5 ezer, az idén 17 ezer korona volt. Így aztán az ország távolabbi vidékein keres munkásokat, különböző módon segítve a költözni hajlandókat. Kolín város vezetése a befektetőknek többek között 850 új lakást ígért, amit alkalmazottak vásárolhatnak meg kedvezményes hitellel, de a lakásokból eddig mindössze háromszáz készült el.

Nehéz cseh munkásokat találni a szalagok mellé a Kolínban kínált pénzért. A háromszáz szlovák és lengyel munkás számára azonban ez messze több, mint amit otthon keresnének - ha egyáltalán lenne munkájuk. A szlovákiai bérek a csehországiak 70 százalékát érik el, a valamivel jobban fizetett lengyelek számára viszont a bőkezűbb szociális juttatások vonzók. Ráadásul egyiküknek sincsenek nyelvi problémái, ha nem is olyan könynyen, mint a szlovákok, de a lengyelek is megbirkóznak a cseh idiómával. A csehországi ágazatéval közel azonos, mintegy 120 ezer alkalmazottat foglalkoztató lengyel autóiparban egyelőre nincs szakemberínség. Az uniós csatlakozást követően ugyan százezrével hagyták el az országot a szakmunkások, de hiányuk főként az építőiparban érezhető.


[[ Oldaltörés: Romlik a helyzet Csehországban (Oldaltörés) ]]



© Hyundai
Csehországban viszont tovább fog romlani a helyzet: az észak-morvaországi Nosovicében két-három éven belül felépül a dél-koreai Hyundai új üzeme, amelynek a beszállítókkal együtt 10 ezer munkásra lesz szüksége. A kolíni gyár egyik vezetője nemrég jelezte is, tisztában vannak azzal, hogy a Hyundai-gyár beindulása után a náluk dolgozó, de Nosovicéhez közelebb lakó munkások átpártolnak majd a dél-koreai versenytárshoz, amely egyébként a dél-lengyelországi munkaerőre is számít. A dél-koreai cég ugyanakkor saját magának teremt konkurenciát a térségben: Nosovicétől mintegy 100 kilométerre, az észak-szlovákiai Zsolnán hamarosan indul a Hyundaihoz tartozó KIA Motors gyára, mely ugyanarra a beszállítói körre és munkaerő-hátországra épít.

Az utóbbi években nekilódult szlovákiai külföldi autóipari beruházások nyomán a cseh üzemekben tapasztalatot szerzett szlovákok egy része az alacsonyabb fizetés ellenére is érdemesnek tartotta hazatérni, hogy közelebb dolgozhasson otthonához. A 8 ezer főt foglalkoztató pozsonyi Volkswagen teljes kapacitással dolgozik, a termelést júniusban kezdő, 2200-as létszámú nagyszombati Peugeot-Citroen (PSA) felfutóban van, az 1200 alkalmazottat szerződtetett zsolnai KIA pedig a próbaüzemnél tart. A szlovákiai üzemek közvetve 55 ezer embernek adnak munkát, becslések szerint az új beruházások felfutásával 2010-re a létszám további 53 ezerrel bővülhet. Ugyanakkor a szakemberhiányt már most is 16 ezer főre becsülik. A sokáig egyedülálló pozsonyi VW még megtehette, hogy szakemberigényét kelet-szlovákiai vendégmunkásokkal elégítette ki. Bősön, a vízi erőmű egykori munkásszállójában közel ezren laknak, a VW onnan szállítja naponta a munkásokat a 65 kilométerre lévő dévényújfalui gyárba. Ezek a lehetőségek azonban - a 20 százalék feletti kelet-szlovákiai munkanélküliség ellenére - végesek. A három autógyár ezért modern oktatóközpontok létesítésével együttműködést kezdett a környékbeli középiskolákkal és egyetemekkel, abban bízva, hogy néhány éven belül megbízható utánpótlásuk lesz.

© audi.hu
A saját szakmunkásképzésben látja a szakemberhiány pótlásának útját az autók mellett motorokat gyártó győri Audi is. A mintegy 5500 alkalmazottat foglalkoztató Audi - mondta el a HVG kérdésére Lőre Péter, az Audi kommunikációs igazgatója - nem alkalmaz külföldi munkásokat, a győri Lukács Sándor Szakmunkásképzővel öt éve kötött együttműködési megállapodás révén képes pótolni az esetleges hiányt. A kvalifikált, a szerszámgyártáshoz és az elektronikához értő, németül és angolul beszélő szakemberből azonban a nyugat-magyarországi régióban is hiány van, pedig az Audi a magyar átlagbérnél 25 százalékkal magasabb fizetést kínál számukra.

Az utolsó simítások
© hvg.hu
Nehezen talál magasan képzett munkaerőt (angolul beszélő gépész-, vegyész-, villamos- és logisztikai mérnököt) az esztergomi Suzuki is - állította a HVG kérdésére Nagy Mihályné, az autógyár személyzeti osztályvezető-helyettese. A mérnököknek 200-300 ezer forint kezdő havi fizetést kínálnak, mégis kevesen vállalkoznak arra, hogy otthonuktól esetleg távol, a Budapesttől alig 60 kilométerre lévő üzemben dolgozzanak. A termelésben mutatkozó munkaerőhiányt - a 4 ezer alkalmazottból 2800-an végzik az autó-összeszerelést - a szomszédos Szlovákiából is pótolják, naponta ezer felvidéki magyart szállítanak oda-vissza busszal. Ők a magyarországiakkal azonos havibért kapnak, a betanított munkások belépéskor 100 ezer, a szakképzettek 105-110 ezer forintot. Emellett a Suzuki is több magyar-országi oktatási intézménnyel kötött együttműködést, amitől hosszabb távon remélik a szakember-utánpótlást.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Benzintermesztők

A tartósan 300 forint körüli benzinár miatt egyre többet beszéltek az alternatív üzemanyagokról, amelyek közül talán a bioetanolnak van a legnagyobb esélye, hogy a közeljövőben az autók tankjaiba kerüljön.

automenedzser.hu Autó

Drágulnak a gumiabroncsok

A nyersanyagok drágulására hivatkozva a gumiabroncsgyárak világszerte emelik áraikat. A téli gumik számára az irányt kedden kijelölte a téli gumik egyik vezető gyártója, a finn Nokian Renkaat, bejelentvén, hogy szeptembertől emeli árait.

automenedzser.hu Autó

Mennyiért lehet kabriónk?

Forrónak ígérkezik a nyár. Az autózás legizgalmasabb, legszabadabb formája a kabriózás. Tetőt le, irány az élet! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.

automenedzser.hu Autó

A GM letaszította a VW-t a kínai trónról

Az eladások megugrásától hangos első félévben átrendeződni látszik a kínai autópiac. Az ötvenszázalékos növekedést produkáló autóipar élén változás történt, idén először a General Motors és partnerei adták el a legtöbb autót, a Volkswagennek be kellett érnie a második hellyel.

automenedzser.hu Autó

Ismét új tulajdonos a cseh Aviánál

Indiai kézbe került a néhány év alatt több tulajdonosváltáson is átment, hét éve veszteséges Avia cseh teherautógyár.

automenedzser.hu Autó

Főként a harminc év alattiak vesznek autót

Ma Magyarországon a 18-29 évesek mintegy ötöde tervezi, hogy új személygépkocsit vásárol az elkövetkezendő 1-2 évben – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos PMX nevű kutatásának legfrissebb adataiból.

automenedzser.hu Autó

Munkaidővita a Volkswagennél

A mostani 28,8 órás helyett 35 órás, ötnapos munkahetet javasol a Volkswagen autógyár a németországi üzemeiben dolgozóknak. A szakszervezet hevesen tiltakozik: a fizetés ugyanis változatlan maradna.

automenedzser.hu Autó

Mennyiért lehet terepjárónk?

Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.

automenedzser.hu Autó

Mi teszi a presztízsautót?

A nagyobb, jobban felszerelt autó természetesen drágább, mint egy szerény képességű kiskocsi. De mitől kerül egy presztízs- vagy egy luxusautó akár milliókkal többe, mint az azonos műszaki tartalmú középkategóriások?

automenedzser.hu Autó

Autóvásár a neten

Használt autót adni-venni az interneten gyors, közvetlen és egyáltalán nem a legbiztosabb módja a minőségi adásvételnek. De a legelterjedtebb, legkézenfekvőbb és legkényelmesebb.

automenedzser.hu Autó

Tizenhat tipp, hogyan spórolj a benzinnel

Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.

automenedzser.hu Autó

2007 legvagányabb autói (galériával)

2007 az izgalmas autók éve lesz, ám a formabontó dizájn és forradalmian új technológiák, valamint csodaszép kupék, kabriók és sportkocsik mellett jövőre várható a flottakirály VW Golf Variant, az Audi A5, a megújult Ford Mondeo és a kisautók piacát felkavaró Skoda Fabia. Lássuk az újdonságokat!

automenedzser.hu Autó

Magyarországon olcsó az autó

Az Európai Unió tagállamaiban változatlanul jelentősen különbözik az új autók ára. Általánosságban elmondható, hogy az átlagos listaár - adók nélkül - Finnországban, Dániában és Magyarországon a legalacsonyabb, míg Németországban és Csehországban a legmagasabb. Az egyes modelleknél a különbség eléri a 30 százalékot is.

automenedzser.hu Autó

Mi a teendő közlekedési baleset esetén?

Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?