Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"995cfa68-e1d3-47db-950a-f3d7b2752644","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A politikusok között volt, aki saját érettségi tablóképét és személyes visszaemlékezéseit megosztva kívánt sok sikert a diákoknak.","shortLead":"A politikusok között volt, aki saját érettségi tablóképét és személyes visszaemlékezéseit megosztva kívánt sok sikert...","id":"20250505_erettsegi-orban-viktor-magyar-peter-politikusok-uzenete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/995cfa68-e1d3-47db-950a-f3d7b2752644.jpg","index":0,"item":"28779749-8f6f-41b4-ad4e-632257cc4ec2","keywords":null,"link":"/elet/20250505_erettsegi-orban-viktor-magyar-peter-politikusok-uzenete","timestamp":"2025. május. 05. 09:27","title":"„Ha nekem sikerült, mindenkinek menni fog” – Orbán Viktor, Dobrev Klára és Magyar Péter is üzent az érettségizőknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"68d349cf-2fae-4a79-a0a4-ed4fab2dd55e","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"Az Angol Labdarúgó-szövetség érvényesítette a brit Legfelsőbb Bíróság döntését, és a következő hónap elejétől megtiltja a transznemű nőknek, hogy az angol női bajnokságban játsszanak. A női futball a transz közösség egyik utolsó mentsvára volt, egy olyan biztos pont, ahol elfogadták őket és szabadon élvezhették a sportolás mentális és fizikai egészségre gyakorolt jótékony hatásait. A nemiség kérdésének vizsgálata ezzel csak tovább bonyolódott.","shortLead":"Az Angol Labdarúgó-szövetség érvényesítette a brit Legfelsőbb Bíróság döntését, és a következő hónap elejétől megtiltja...","id":"20250505_transznemu-nok-sport-FA-angol-labdarugo-szovetseg-kitiltas-foci-olimpia-okolvivas-imane-helif-donald-trump-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/68d349cf-2fae-4a79-a0a4-ed4fab2dd55e.jpg","index":0,"item":"a077086d-3605-459e-8f7f-e283125102fd","keywords":null,"link":"/elet/20250505_transznemu-nok-sport-FA-angol-labdarugo-szovetseg-kitiltas-foci-olimpia-okolvivas-imane-helif-donald-trump-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 17:55","title":"A transznemű nők egyik utolsó mentsvára is odaveszett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"db725a68-9fe4-4ab9-acd3-84aa97ab9192","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Öt feladatot kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, valamivel több mint két órájuk van rá.","shortLead":"Öt feladatot kell megoldaniuk a középszinten vizsgázóknak, valamivel több mint két órájuk van rá.","id":"20250506_matematika-erettsegi-masodik-resz-feladatok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/db725a68-9fe4-4ab9-acd3-84aa97ab9192.jpg","index":0,"item":"e4a1c171-28fc-4bfa-a759-382c6dca3d2e","keywords":null,"link":"/itthon/20250506_matematika-erettsegi-masodik-resz-feladatok-ebx","timestamp":"2025. május. 06. 10:11","title":"A Túró Rudi, a téglalap kerülete és függvények is előkerültek a matekérettségi második részében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"976304cc-50bc-4452-a3ff-cf4d7fb6ea87","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Dupla kitiltás, káosz, majd egy olyan választás, amelyet a szélsőjobb nyert meg első körben igazán. Barabás Balázzsal Kacskovics Mihály Béla beszélgetett Romániáról.","shortLead":"Dupla kitiltás, káosz, majd egy olyan választás, amelyet a szélsőjobb nyert meg első körben igazán. Barabás Balázzsal...","id":"20250505_Fulke-podcast-Balazs-Barnabas-roman-elnokvalasztas-elso-fordulo-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/976304cc-50bc-4452-a3ff-cf4d7fb6ea87.jpg","index":0,"item":"285e3ec7-8e50-4e89-b26d-fb95a94d5694","keywords":null,"link":"/vilag/20250505_Fulke-podcast-Balazs-Barnabas-roman-elnokvalasztas-elso-fordulo-ebx","timestamp":"2025. május. 05. 17:45","title":"Most dől el, hogy az oroszokkal vagy a Nyugattal tart-e Románia – Fülke","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"657157dc-324a-43a0-a4af-2e1a963539ed","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A Teamst lehet használni helyette.","shortLead":"A Teamst lehet használni helyette.","id":"20250505_skype-megszunes-teams","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/657157dc-324a-43a0-a4af-2e1a963539ed.jpg","index":0,"item":"4c7d659b-1f0c-4aed-9b0f-f2382f59f54a","keywords":null,"link":"/tudomany/20250505_skype-megszunes-teams","timestamp":"2025. május. 05. 06:42","title":"Megszűnt a Skype","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c0e8f47-a45e-4ea6-b7f6-9b5250d6289c","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A KT szerint a világkereskedelmi feszültségek jócskán odaverhetnek a 2026-os magyar gazdasági terveknek.","shortLead":"A KT szerint a világkereskedelmi feszültségek jócskán odaverhetnek a 2026-os magyar gazdasági terveknek.","id":"20250505_Koltsegvetesi-Tanacs-KT-2026-os-koltsegvetes-velemenyezes-kockazatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c0e8f47-a45e-4ea6-b7f6-9b5250d6289c.jpg","index":0,"item":"13243ea6-023d-4b03-ac54-2c4acf96cd13","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250505_Koltsegvetesi-Tanacs-KT-2026-os-koltsegvetes-velemenyezes-kockazatok","timestamp":"2025. május. 05. 08:27","title":"Óriási kockázatokat lát a jövő évi büdzsében a Költségvetési Tanács","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e831950d-0877-4242-9540-d8ce2bbf3de9","c_author":"Kovács Bálint, Köves Gábor, Sztojcsev Iván ","category":"360","description":"Magyarország számára is komoly fenyegetést jelent Donald Trump legújabb ötlete: százszázalékos védővámot vetne ki azokra az amerikai filmekre, amelyeket külföldön forgatnak – például Magyarországon, ahová évente több százmilliárd forintot hoznak az ilyen produkciók. Az adószakértő szerint a rendelkezés tönkretenné az iparágat, a hazai filmes produkciók egyelőre nem félnek, szakmai források szerint az is kérdéses, megvalósítható-e Trump elképzelése.","shortLead":"Magyarország számára is komoly fenyegetést jelent Donald Trump legújabb ötlete: százszázalékos védővámot vetne ki...","id":"20250506_trump-film-vedovam-buntetovam-amerikai-filmek-magyarorszagon-filmforgatas-adokedvezmeny-hatasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e831950d-0877-4242-9540-d8ce2bbf3de9.jpg","index":0,"item":"90289651-10f0-4c9b-a4b2-f62754028e63","keywords":null,"link":"/360/20250506_trump-film-vedovam-buntetovam-amerikai-filmek-magyarorszagon-filmforgatas-adokedvezmeny-hatasok","timestamp":"2025. május. 06. 06:30","title":"„Ott a kés a filmipar torkán” – mit kockáztat Magyarország Trump filmes büntetővámjával?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c3ced2ad-b298-446a-9aea-95451ad265c3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Google véletlenül idő előtt közzétette azt a bejegyzését, ami az Android új dizájnnyelvét mutatta be. Bár azóta már törölte az írást, ennyi is elég volt, hogy kiszivárogjon néhány érdekes részlet.","shortLead":"A Google véletlenül idő előtt közzétette azt a bejegyzését, ami az Android új dizájnnyelvét mutatta be. Bár azóta már...","id":"20250506_google-android-dizajnnyelv-material-design-3-exprerssive-android-kinezete","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c3ced2ad-b298-446a-9aea-95451ad265c3.jpg","index":0,"item":"c7828e9d-0971-47f3-8d6e-a1c1f0d053ed","keywords":null,"link":"/tudomany/20250506_google-android-dizajnnyelv-material-design-3-exprerssive-android-kinezete","timestamp":"2025. május. 06. 10:03","title":"Kiszivárgott képeken látni, hogyan néz majd ki az új Android","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nincs elég szakképzett munkaerő az utóbbi években felfutott kelet-európai autóiparban. A hiányt a gyárak sokszor a szomszéd országokból pótolják.
A szocialista időbeli szakmunkásképzők felszámolása a legfőbb oka, hogy Csehországban nincs elég autóipari dolgozó - állította nemrég Vratislav Kulhánek, a cseh Autóipari Szövetség elnöke. A szakmunkáshiány Csehország mellett Szlovákiát és Magyarországot is érzékenyen érinti a térségben, ahol a külföldi autógyárak rohamléptekkel terjeszkedtek az utóbbi években, így egyre nagyobb az igény felsőfokú végzettségű, több nyelven beszélő munkaerőre, valamint szak-, illetve betanított munkásokra.
A hiánypótlásra Csehországnak az alacsonyabb átlagjövedelmű, magas munkanélküliséggel küszködő szomszédos Szlovákia és Lengyelország kínál lehetőséget, Magyarországnak inkább a határon túli magyar kisebbségek jelenthetnek megoldást. A legnagyobb csehországi autógyár, a német Volkswagen (VW) csoporthoz tartozó Mladá Boleslav-i Skoda Auto az országos átlagnál lényegesen jobban fizet ugyan, mégsem talál helyben elég dolgozót, 22,5 ezer alkalmazottja között immár ezer szlovák és lengyel szakmunkás is van. Miközben a csehországi átlagbér júniusban 20 ezer korona (194 ezer forint) volt, a Skodánál az alkalmazottak átlag 30 ezer koronát vihettek haza. Nem is szólva a manapság ritkaságszámba menő szociális juttatásokról: a cégnek saját egészségbiztosítója van, amely számtalan orvosi beavatkozást térítésmentesen nyújt az alkalmazottaknak és családtagjaiknak. A vállalat emellett minden alkalmazott után a havibér 5 százalékát fizeti be önkéntes nyugdíjpénztárba, de óvodákat és iskolákat is támogat, sőt még a gyermekek nyári üdültetéséhez is hozzájárul.
A Prágától egyórányi autóútra, keletre lévő Kolínban tavaly óta termelő Toyota-Peugeot-Citroen Automobile autógyárnak a teljes kapacitás eléréséhez 3 ezer szakmunkásra lenne szüksége, ám ennek a harmada hiányzik. A kolíni gyár ugyanis iparági összehasonlításban alacsony bért kínál: a kezdő fizetés tavaly 13,5 ezer, az idén 17 ezer korona volt. Így aztán az ország távolabbi vidékein keres munkásokat, különböző módon segítve a költözni hajlandókat. Kolín város vezetése a befektetőknek többek között 850 új lakást ígért, amit alkalmazottak vásárolhatnak meg kedvezményes hitellel, de a lakásokból eddig mindössze háromszáz készült el.
Nehéz cseh munkásokat találni a szalagok mellé a Kolínban kínált pénzért. A háromszáz szlovák és lengyel munkás számára azonban ez messze több, mint amit otthon keresnének - ha egyáltalán lenne munkájuk. A szlovákiai bérek a csehországiak 70 százalékát érik el, a valamivel jobban fizetett lengyelek számára viszont a bőkezűbb szociális juttatások vonzók. Ráadásul egyiküknek sincsenek nyelvi problémái, ha nem is olyan könynyen, mint a szlovákok, de a lengyelek is megbirkóznak a cseh idiómával. A csehországi ágazatéval közel azonos, mintegy 120 ezer alkalmazottat foglalkoztató lengyel autóiparban egyelőre nincs szakemberínség. Az uniós csatlakozást követően ugyan százezrével hagyták el az országot a szakmunkások, de hiányuk főként az építőiparban érezhető.
[[ Oldaltörés: Romlik a helyzet Csehországban (Oldaltörés) ]]
Csehországban viszont tovább fog romlani a helyzet: az észak-morvaországi Nosovicében két-három éven belül felépül a dél-koreai Hyundai új üzeme, amelynek a beszállítókkal együtt 10 ezer munkásra lesz szüksége. A kolíni gyár egyik vezetője nemrég jelezte is, tisztában vannak azzal, hogy a Hyundai-gyár beindulása után a náluk dolgozó, de Nosovicéhez közelebb lakó munkások átpártolnak majd a dél-koreai versenytárshoz, amely egyébként a dél-lengyelországi munkaerőre is számít. A dél-koreai cég ugyanakkor saját magának teremt konkurenciát a térségben: Nosovicétől mintegy 100 kilométerre, az észak-szlovákiai Zsolnán hamarosan indul a Hyundaihoz tartozó KIA Motors gyára, mely ugyanarra a beszállítói körre és munkaerő-hátországra épít.
Az utóbbi években nekilódult szlovákiai külföldi autóipari beruházások nyomán a cseh üzemekben tapasztalatot szerzett szlovákok egy része az alacsonyabb fizetés ellenére is érdemesnek tartotta hazatérni, hogy közelebb dolgozhasson otthonához. A 8 ezer főt foglalkoztató pozsonyi Volkswagen teljes kapacitással dolgozik, a termelést júniusban kezdő, 2200-as létszámú nagyszombati Peugeot-Citroen (PSA) felfutóban van, az 1200 alkalmazottat szerződtetett zsolnai KIA pedig a próbaüzemnél tart. A szlovákiai üzemek közvetve 55 ezer embernek adnak munkát, becslések szerint az új beruházások felfutásával 2010-re a létszám további 53 ezerrel bővülhet. Ugyanakkor a szakemberhiányt már most is 16 ezer főre becsülik. A sokáig egyedülálló pozsonyi VW még megtehette, hogy szakemberigényét kelet-szlovákiai vendégmunkásokkal elégítette ki. Bősön, a vízi erőmű egykori munkásszállójában közel ezren laknak, a VW onnan szállítja naponta a munkásokat a 65 kilométerre lévő dévényújfalui gyárba. Ezek a lehetőségek azonban - a 20 százalék feletti kelet-szlovákiai munkanélküliség ellenére - végesek. A három autógyár ezért modern oktatóközpontok létesítésével együttműködést kezdett a környékbeli középiskolákkal és egyetemekkel, abban bízva, hogy néhány éven belül megbízható utánpótlásuk lesz.
A saját szakmunkásképzésben látja a szakemberhiány pótlásának útját az autók mellett motorokat gyártó győri Audi is. A mintegy 5500 alkalmazottat foglalkoztató Audi - mondta el a HVG kérdésére Lőre Péter, az Audi kommunikációs igazgatója - nem alkalmaz külföldi munkásokat, a győri Lukács Sándor Szakmunkásképzővel öt éve kötött együttműködési megállapodás révén képes pótolni az esetleges hiányt. A kvalifikált, a szerszámgyártáshoz és az elektronikához értő, németül és angolul beszélő szakemberből azonban a nyugat-magyarországi régióban is hiány van, pedig az Audi a magyar átlagbérnél 25 százalékkal magasabb fizetést kínál számukra.
Nehezen talál magasan képzett munkaerőt (angolul beszélő gépész-, vegyész-, villamos- és logisztikai mérnököt) az esztergomi Suzuki is - állította a HVG kérdésére Nagy Mihályné, az autógyár személyzeti osztályvezető-helyettese. A mérnököknek 200-300 ezer forint kezdő havi fizetést kínálnak, mégis kevesen vállalkoznak arra, hogy otthonuktól esetleg távol, a Budapesttől alig 60 kilométerre lévő üzemben dolgozzanak. A termelésben mutatkozó munkaerőhiányt - a 4 ezer alkalmazottból 2800-an végzik az autó-összeszerelést - a szomszédos Szlovákiából is pótolják, naponta ezer felvidéki magyart szállítanak oda-vissza busszal. Ők a magyarországiakkal azonos havibért kapnak, a betanított munkások belépéskor 100 ezer, a szakképzettek 105-110 ezer forintot. Emellett a Suzuki is több magyar-országi oktatási intézménnyel kötött együttműködést, amitől hosszabb távon remélik a szakember-utánpótlást.
A tartósan 300 forint körüli benzinár miatt egyre többet beszéltek az alternatív üzemanyagokról, amelyek közül talán a bioetanolnak van a legnagyobb esélye, hogy a közeljövőben az autók tankjaiba kerüljön.
A nyersanyagok drágulására hivatkozva a gumiabroncsgyárak világszerte emelik áraikat. A téli gumik számára az irányt kedden kijelölte a téli gumik egyik vezető gyártója, a finn Nokian Renkaat, bejelentvén, hogy szeptembertől emeli árait.
Az eladások megugrásától hangos első félévben átrendeződni látszik a kínai autópiac. Az ötvenszázalékos növekedést produkáló autóipar élén változás történt, idén először a General Motors és partnerei adták el a legtöbb autót, a Volkswagennek be kellett érnie a második hellyel.
Ma Magyarországon a 18-29 évesek mintegy ötöde tervezi, hogy új személygépkocsit vásárol az elkövetkezendő 1-2 évben – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos PMX nevű kutatásának legfrissebb adataiból.
A mostani 28,8 órás helyett 35 órás, ötnapos munkahetet javasol a Volkswagen autógyár a németországi üzemeiben dolgozóknak. A szakszervezet hevesen tiltakozik: a fizetés ugyanis változatlan maradna.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.
A nagyobb, jobban felszerelt autó természetesen drágább, mint egy szerény képességű kiskocsi. De mitől kerül egy presztízs- vagy egy luxusautó akár milliókkal többe, mint az azonos műszaki tartalmú középkategóriások?
Használt autót adni-venni az interneten gyors, közvetlen és egyáltalán nem a legbiztosabb módja a minőségi adásvételnek. De a legelterjedtebb, legkézenfekvőbb és legkényelmesebb.
Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.
2007 az izgalmas autók éve lesz, ám a formabontó dizájn és forradalmian új technológiák, valamint csodaszép kupék, kabriók és sportkocsik mellett jövőre várható a flottakirály VW Golf Variant, az Audi A5, a megújult Ford Mondeo és a kisautók piacát felkavaró Skoda Fabia. Lássuk az újdonságokat!
Az Európai Unió tagállamaiban változatlanul jelentősen különbözik az új autók ára. Általánosságban elmondható, hogy az átlagos listaár - adók nélkül - Finnországban, Dániában és Magyarországon a legalacsonyabb, míg Németországban és Csehországban a legmagasabb. Az egyes modelleknél a különbség eléri a 30 százalékot is.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?
Két góllal is vezettek az olaszok az első félidő után, a rendes játékidő utolsó perceiben fordított a Barcelona, majd az Inter hosszabbításra mentette a meccset, és végül meg is nyerte azt.