Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a89f9a77-85bf-48d7-8e68-8cdec755ff2e","c_author":"Iványi Blanka","category":"itthon","description":"A kormánypárti szavazókat a megélhetési gondok, a Tisza Párt táborát a korrupció aggasztja a legjobban az ország gondjai közül. Az akkumulátor gyárakat már égetőbb problémának látják a magyarok, mint az orosz befolyást vagy az LMBTQ ügyeket. A Policy Solutions felméréséből kiderül, mi aggasztotta leginkább a magyarokat 2024 őszén.","shortLead":"A kormánypárti szavazókat a megélhetési gondok, a Tisza Párt táborát a korrupció aggasztja a legjobban az ország...","id":"20241129_Magyarorszag-problematerkepe-2024-alacsony-fizetesek-magas-arak-es-az-egeszsegugy-allapota","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a89f9a77-85bf-48d7-8e68-8cdec755ff2e.jpg","index":0,"item":"ee8430b5-3a5f-4927-8a81-06601038b963","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_Magyarorszag-problematerkepe-2024-alacsony-fizetesek-magas-arak-es-az-egeszsegugy-allapota","timestamp":"2024. november. 29. 10:27","title":"A magyarokat még mindig az alacsony fizetések aggasztják, nem az LMBTQ – elkészült Magyarország 2024-es problématérképe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"efa3ef95-49d7-4622-be42-3072adbb9f76","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az ukrán elnök szerint a NATO-védernyő megakadályozná Putyint a további terjeszkedésben.","shortLead":"Az ukrán elnök szerint a NATO-védernyő megakadályozná Putyint a további terjeszkedésben.","id":"20241129_zelenszkij-nato-csatlakozas-tuzszunet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/efa3ef95-49d7-4622-be42-3072adbb9f76.jpg","index":0,"item":"22c4ed70-043a-4dad-beea-36840df70154","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_zelenszkij-nato-csatlakozas-tuzszunet","timestamp":"2024. november. 29. 19:52","title":"Zelenszkij a NATO-csatlakozásért cserébe területekről mondana le ideiglenesen az oroszok javára","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"add02f73-0afe-4a6f-b393-a78962825b21","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az évtized végéig marad a V8. ","shortLead":"Az évtized végéig marad a V8. ","id":"20241129_A-kovetkezo-Lamborghini-Urus-meg-biztosan-nem-lesz-elektromos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/add02f73-0afe-4a6f-b393-a78962825b21.jpg","index":0,"item":"d5c03d70-02f7-4590-a81e-2740eef50f46","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_A-kovetkezo-Lamborghini-Urus-meg-biztosan-nem-lesz-elektromos","timestamp":"2024. november. 29. 08:21","title":"A következő Lamborghini Urus még biztosan nem lesz elektromos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2fd27d7-9f02-43c2-9698-e64e2d17c248","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"3,5 milliárd eurós pluszban zárta a harmadik negyedévet a szolgáltatás-külkereskedelem.","shortLead":"3,5 milliárd eurós pluszban zárta a harmadik negyedévet a szolgáltatás-külkereskedelem.","id":"20241129_Rekordot-dontott-a-magyar-szolgaltatas-kulkereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2fd27d7-9f02-43c2-9698-e64e2d17c248.jpg","index":0,"item":"af1adabf-225c-4cae-b566-b105d6f6ef90","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_Rekordot-dontott-a-magyar-szolgaltatas-kulkereskedelem","timestamp":"2024. november. 29. 09:02","title":"Rekordot döntött a magyar szolgáltatás-külkereskedelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ee5b13-546d-4fb1-9e1b-221c1c9f4f64","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A Leicester City két és fél évre szerződtette a holland vezetőedzőt.","shortLead":"A Leicester City két és fél évre szerződtette a holland vezetőedzőt.","id":"20241129_ruud-van-nistelrooy-leicester-city-manchester-united-premier-league","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ee5b13-546d-4fb1-9e1b-221c1c9f4f64.jpg","index":0,"item":"3604fae6-d38b-4190-87ea-5839519a5fce","keywords":null,"link":"/sport/20241129_ruud-van-nistelrooy-leicester-city-manchester-united-premier-league","timestamp":"2024. november. 29. 21:19","title":"Már ki is nevezték egy másik Premier League-csapat élére a Manchester Unitedtól távozó Ruud van Nistelrooy-t","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Vitézy szerint a főpolgármester-helyettesi felkérésről komolyan nem lehet és nincs is mit tovább beszélni.","shortLead":"Vitézy szerint a főpolgármester-helyettesi felkérésről komolyan nem lehet és nincs is mit tovább beszélni.","id":"20241129_vitezy-david-karacsony-gergely-interju-reagalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c14050da-1487-4eee-85b0-e9d278b6ebc5.jpg","index":0,"item":"90490a7e-62a7-4a6d-bd70-3284687ce1a4","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_vitezy-david-karacsony-gergely-interju-reagalas","timestamp":"2024. november. 29. 17:32","title":"Vitézy Dávid: Nem fogok odaülni Karácsony Gergely mellé","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b062d670-43f5-4915-8d5f-d9ab7c1ccc97","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Péntekig kellett volna érvényesítenie az elnökválasztás első fordulójának eredményeit a román elnökválasztást, azonban úgy tűnik, hogy a testület megvárja az újraszámlálás végeredményét.","shortLead":"Péntekig kellett volna érvényesítenie az elnökválasztás első fordulójának eredményeit a román elnökválasztást, azonban...","id":"20241129_romania-valasztas-alkotmanybirosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b062d670-43f5-4915-8d5f-d9ab7c1ccc97.jpg","index":0,"item":"f416ff11-b778-4bd2-81a3-9e9c4df5150f","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_romania-valasztas-alkotmanybirosag","timestamp":"2024. november. 29. 21:02","title":"A román alkotmánybíróság elhalasztotta az elnökválasztás eredményének érvényesítését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0de907b9-22f9-45ee-8a27-a48a233555ad","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A közlekedési miniszter már nem sz.rból, hanem sárból épít várat.","shortLead":"A közlekedési miniszter már nem sz.rból, hanem sárból épít várat.","id":"20241129_lazar-janos-anyukaja-csunya-beszed","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0de907b9-22f9-45ee-8a27-a48a233555ad.jpg","index":0,"item":"fdea7d92-c266-4294-bbd6-ad7982538601","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241129_lazar-janos-anyukaja-csunya-beszed","timestamp":"2024. november. 29. 14:01","title":"Lázár János anyukája minőségi változást ért el a vasútnál: a miniszter már sárból építkezik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nincs elég szakképzett munkaerő az utóbbi években felfutott kelet-európai autóiparban. A hiányt a gyárak sokszor a szomszéd országokból pótolják.
A szocialista időbeli szakmunkásképzők felszámolása a legfőbb oka, hogy Csehországban nincs elég autóipari dolgozó - állította nemrég Vratislav Kulhánek, a cseh Autóipari Szövetség elnöke. A szakmunkáshiány Csehország mellett Szlovákiát és Magyarországot is érzékenyen érinti a térségben, ahol a külföldi autógyárak rohamléptekkel terjeszkedtek az utóbbi években, így egyre nagyobb az igény felsőfokú végzettségű, több nyelven beszélő munkaerőre, valamint szak-, illetve betanított munkásokra.
A hiánypótlásra Csehországnak az alacsonyabb átlagjövedelmű, magas munkanélküliséggel küszködő szomszédos Szlovákia és Lengyelország kínál lehetőséget, Magyarországnak inkább a határon túli magyar kisebbségek jelenthetnek megoldást. A legnagyobb csehországi autógyár, a német Volkswagen (VW) csoporthoz tartozó Mladá Boleslav-i Skoda Auto az országos átlagnál lényegesen jobban fizet ugyan, mégsem talál helyben elég dolgozót, 22,5 ezer alkalmazottja között immár ezer szlovák és lengyel szakmunkás is van. Miközben a csehországi átlagbér júniusban 20 ezer korona (194 ezer forint) volt, a Skodánál az alkalmazottak átlag 30 ezer koronát vihettek haza. Nem is szólva a manapság ritkaságszámba menő szociális juttatásokról: a cégnek saját egészségbiztosítója van, amely számtalan orvosi beavatkozást térítésmentesen nyújt az alkalmazottaknak és családtagjaiknak. A vállalat emellett minden alkalmazott után a havibér 5 százalékát fizeti be önkéntes nyugdíjpénztárba, de óvodákat és iskolákat is támogat, sőt még a gyermekek nyári üdültetéséhez is hozzájárul.
A Prágától egyórányi autóútra, keletre lévő Kolínban tavaly óta termelő Toyota-Peugeot-Citroen Automobile autógyárnak a teljes kapacitás eléréséhez 3 ezer szakmunkásra lenne szüksége, ám ennek a harmada hiányzik. A kolíni gyár ugyanis iparági összehasonlításban alacsony bért kínál: a kezdő fizetés tavaly 13,5 ezer, az idén 17 ezer korona volt. Így aztán az ország távolabbi vidékein keres munkásokat, különböző módon segítve a költözni hajlandókat. Kolín város vezetése a befektetőknek többek között 850 új lakást ígért, amit alkalmazottak vásárolhatnak meg kedvezményes hitellel, de a lakásokból eddig mindössze háromszáz készült el.
Nehéz cseh munkásokat találni a szalagok mellé a Kolínban kínált pénzért. A háromszáz szlovák és lengyel munkás számára azonban ez messze több, mint amit otthon keresnének - ha egyáltalán lenne munkájuk. A szlovákiai bérek a csehországiak 70 százalékát érik el, a valamivel jobban fizetett lengyelek számára viszont a bőkezűbb szociális juttatások vonzók. Ráadásul egyiküknek sincsenek nyelvi problémái, ha nem is olyan könynyen, mint a szlovákok, de a lengyelek is megbirkóznak a cseh idiómával. A csehországi ágazatéval közel azonos, mintegy 120 ezer alkalmazottat foglalkoztató lengyel autóiparban egyelőre nincs szakemberínség. Az uniós csatlakozást követően ugyan százezrével hagyták el az országot a szakmunkások, de hiányuk főként az építőiparban érezhető.
[[ Oldaltörés: Romlik a helyzet Csehországban (Oldaltörés) ]]
Csehországban viszont tovább fog romlani a helyzet: az észak-morvaországi Nosovicében két-három éven belül felépül a dél-koreai Hyundai új üzeme, amelynek a beszállítókkal együtt 10 ezer munkásra lesz szüksége. A kolíni gyár egyik vezetője nemrég jelezte is, tisztában vannak azzal, hogy a Hyundai-gyár beindulása után a náluk dolgozó, de Nosovicéhez közelebb lakó munkások átpártolnak majd a dél-koreai versenytárshoz, amely egyébként a dél-lengyelországi munkaerőre is számít. A dél-koreai cég ugyanakkor saját magának teremt konkurenciát a térségben: Nosovicétől mintegy 100 kilométerre, az észak-szlovákiai Zsolnán hamarosan indul a Hyundaihoz tartozó KIA Motors gyára, mely ugyanarra a beszállítói körre és munkaerő-hátországra épít.
Az utóbbi években nekilódult szlovákiai külföldi autóipari beruházások nyomán a cseh üzemekben tapasztalatot szerzett szlovákok egy része az alacsonyabb fizetés ellenére is érdemesnek tartotta hazatérni, hogy közelebb dolgozhasson otthonához. A 8 ezer főt foglalkoztató pozsonyi Volkswagen teljes kapacitással dolgozik, a termelést júniusban kezdő, 2200-as létszámú nagyszombati Peugeot-Citroen (PSA) felfutóban van, az 1200 alkalmazottat szerződtetett zsolnai KIA pedig a próbaüzemnél tart. A szlovákiai üzemek közvetve 55 ezer embernek adnak munkát, becslések szerint az új beruházások felfutásával 2010-re a létszám további 53 ezerrel bővülhet. Ugyanakkor a szakemberhiányt már most is 16 ezer főre becsülik. A sokáig egyedülálló pozsonyi VW még megtehette, hogy szakemberigényét kelet-szlovákiai vendégmunkásokkal elégítette ki. Bősön, a vízi erőmű egykori munkásszállójában közel ezren laknak, a VW onnan szállítja naponta a munkásokat a 65 kilométerre lévő dévényújfalui gyárba. Ezek a lehetőségek azonban - a 20 százalék feletti kelet-szlovákiai munkanélküliség ellenére - végesek. A három autógyár ezért modern oktatóközpontok létesítésével együttműködést kezdett a környékbeli középiskolákkal és egyetemekkel, abban bízva, hogy néhány éven belül megbízható utánpótlásuk lesz.
A saját szakmunkásképzésben látja a szakemberhiány pótlásának útját az autók mellett motorokat gyártó győri Audi is. A mintegy 5500 alkalmazottat foglalkoztató Audi - mondta el a HVG kérdésére Lőre Péter, az Audi kommunikációs igazgatója - nem alkalmaz külföldi munkásokat, a győri Lukács Sándor Szakmunkásképzővel öt éve kötött együttműködési megállapodás révén képes pótolni az esetleges hiányt. A kvalifikált, a szerszámgyártáshoz és az elektronikához értő, németül és angolul beszélő szakemberből azonban a nyugat-magyarországi régióban is hiány van, pedig az Audi a magyar átlagbérnél 25 százalékkal magasabb fizetést kínál számukra.
Nehezen talál magasan képzett munkaerőt (angolul beszélő gépész-, vegyész-, villamos- és logisztikai mérnököt) az esztergomi Suzuki is - állította a HVG kérdésére Nagy Mihályné, az autógyár személyzeti osztályvezető-helyettese. A mérnököknek 200-300 ezer forint kezdő havi fizetést kínálnak, mégis kevesen vállalkoznak arra, hogy otthonuktól esetleg távol, a Budapesttől alig 60 kilométerre lévő üzemben dolgozzanak. A termelésben mutatkozó munkaerőhiányt - a 4 ezer alkalmazottból 2800-an végzik az autó-összeszerelést - a szomszédos Szlovákiából is pótolják, naponta ezer felvidéki magyart szállítanak oda-vissza busszal. Ők a magyarországiakkal azonos havibért kapnak, a betanított munkások belépéskor 100 ezer, a szakképzettek 105-110 ezer forintot. Emellett a Suzuki is több magyar-országi oktatási intézménnyel kötött együttműködést, amitől hosszabb távon remélik a szakember-utánpótlást.
A tartósan 300 forint körüli benzinár miatt egyre többet beszéltek az alternatív üzemanyagokról, amelyek közül talán a bioetanolnak van a legnagyobb esélye, hogy a közeljövőben az autók tankjaiba kerüljön.
A nyersanyagok drágulására hivatkozva a gumiabroncsgyárak világszerte emelik áraikat. A téli gumik számára az irányt kedden kijelölte a téli gumik egyik vezető gyártója, a finn Nokian Renkaat, bejelentvén, hogy szeptembertől emeli árait.
Az eladások megugrásától hangos első félévben átrendeződni látszik a kínai autópiac. Az ötvenszázalékos növekedést produkáló autóipar élén változás történt, idén először a General Motors és partnerei adták el a legtöbb autót, a Volkswagennek be kellett érnie a második hellyel.
Ma Magyarországon a 18-29 évesek mintegy ötöde tervezi, hogy új személygépkocsit vásárol az elkövetkezendő 1-2 évben – derül ki a GfK Hungária Piackutató Intézet és a Szonda Ipsos PMX nevű kutatásának legfrissebb adataiból.
A mostani 28,8 órás helyett 35 órás, ötnapos munkahetet javasol a Volkswagen autógyár a németországi üzemeiben dolgozóknak. A szakszervezet hevesen tiltakozik: a fizetés ugyanis változatlan maradna.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.
A nagyobb, jobban felszerelt autó természetesen drágább, mint egy szerény képességű kiskocsi. De mitől kerül egy presztízs- vagy egy luxusautó akár milliókkal többe, mint az azonos műszaki tartalmú középkategóriások?
Használt autót adni-venni az interneten gyors, közvetlen és egyáltalán nem a legbiztosabb módja a minőségi adásvételnek. De a legelterjedtebb, legkézenfekvőbb és legkényelmesebb.
Sok kicsi sokra megy, szabad szemmel is látszik, hogyan kúszik lassan fel a benzin ára. A nyár folyamán hozzá kell szoknunk, hogy a térségben továbbra is a legdrágábban, 300 forint felett kaphatunk egy liter benzint. Íme tizenhat ötlet, hogyan spórolhat az üzemanyaggal.
2007 az izgalmas autók éve lesz, ám a formabontó dizájn és forradalmian új technológiák, valamint csodaszép kupék, kabriók és sportkocsik mellett jövőre várható a flottakirály VW Golf Variant, az Audi A5, a megújult Ford Mondeo és a kisautók piacát felkavaró Skoda Fabia. Lássuk az újdonságokat!
Az Európai Unió tagállamaiban változatlanul jelentősen különbözik az új autók ára. Általánosságban elmondható, hogy az átlagos listaár - adók nélkül - Finnországban, Dániában és Magyarországon a legalacsonyabb, míg Németországban és Csehországban a legmagasabb. Az egyes modelleknél a különbség eléri a 30 százalékot is.
Bármelyikünket érheti közlekedési baleset. A pánikot csökkentheti, valamint a későbbi kárrendezési ügyintézést megkönnyíti, ha tudjuk, mi a teendőnk egy ilyen szituációban. Mire számíthatunk, ha vita merül fel a másik féllel szemben? Milyen lehetőségünk van, amennyiben a károkozó ismeretlen, vagy például egy szarvas, netán rendőr?