szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

Az európai autógyártók nem teljesítik a maguk által kitűzött klímavédelmi célokat - derült ki a németországi Gelsenkirchen műszaki főiskolájának elemzéséből, amelyet a Capital című gazdasági magazin megbízásából készítettek.

A vétkesek között elsősorban német autógyártók vannak. Az európai autógyártó szövetség (ACEA) tagjai 1995-ben kötelezték magukat arra, hogy 2008-ig olyan új autókat állítanak elő, amelyek átlagban 140 gramm széndioxidot bocsátanak ki kilométerenként. Az elemzés szerint a kibocsátás ennek ellenére meghaladja a 161 grammot. "A kitűzött célt ebben az évben már nem lehet elérni" - írta Ferdinand Dudenhöffer professzor, a kutatás vezetője. A csökkentési lehetőségeket a dízeljárműveknél már nagyjából kimerítették, a motortechnológiában pedig a trend a lóerő növelése.

A tanulmány szerint elsősorban a német gyártók vétkesek abban, hogy nem érték el a saját maguk által vállalt célt, így a Volkswagen konszern autóinál átlagban 163, a Daimler-Chrysler kocsiknál 184, a BMW-nél 190, a Porschénél éppen 300 gramm széndioxid kerül a levegőbe kilométerenként.

Ezzel szemben az olasz és a francia gyártók sokkal jobb eredményeket mutathatnak fel. A Fiat csoport és a francia Citroen, Peugeot, Renault kilométerenként 150 gramm széndioxiddal szerepel. Ezek az adatok valószínűleg Brüsszelben is kedvezőtlen visszhangot váltottak ki, ugyanis január 10-én követelte az Európai Bizottság, azt, hogy járművenként 120 grammra csökkentsék a kilométerenkénti széndioxid kibocsátást. Brüsszel ezzel párhuzamosan komoly adóemelést fontolgat, ami nyilván átalakítaná a fogyasztói szokásokat is.

Luxus hibrid
© Toyota
A tanulmány szerzői a Capital megbízásából két forgatókönyvet vázoltak, megvizsgálva az intézkedések hatását az autógyártásra. Az első verzió szerint 2015-ig évi háromezer euró (mintegy 760 ezer forint) adóval sújtanák azokat a járműveket, amelyek több mint 200 gramm széndioxidot bocsátanak ki, ez drámaian csökkentené a nagy járművek eladását. A keményebb változat szerint betiltanának minden olyan autót, amely kétszáz grammnál több széndioxidot bocsát ki kilométerenként. Ez minden második járművet érintene, és a Volkswagen nyereségét 30, a többi német autógyárét 40 százalékkal csökkentené, a Porsche pedig elvesztené európai piacait - áll a Capital számára készített tanulmányban.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

15 millió forintért kapható a hibrid luxusautó

A Lexus GS 450h, a világ első hibrid prémium szedánja és az első teljes értékű hibrid jármű, amely orrmotoros építést kombinál hátsókerék hajtással a sportos menetteljesítmények biztosítása érdekében.

hvg.hu Autó

Az Audi a tiszta dízel mellett döntött

A dízelmotorok népszerűségének további növeléséhez az USA-ban az Audi támogatja a tiszta dízelt, vagyis a Bluetec üzemanyagot a Volkswagennel és a DaimlerChryslerrel együtt.

euractiv.hu Autó

Lassan terjed a zöld dízel

November elseje óta egyes belga benzinkutaknak környezetbarát, organikus alapú gázolajat is kínálniuk kellene a dízelmeghajtású járművek tulajdonosainak, ám a szállításra kijelölt négy cég egyelőre nem tudja ellátni megfelelő mennyiségű üzemanyaggal a kutakat.

MTI Autó

Csökkenteni kell az új kocsik széndioxid kibocsátását

Az európai és az ázsiai autóipari cégeknek többet kell tenniük az új gépjárművek szén-dioxid kibocsátásának önkéntes korlátozása terén, különben eljárással kell szembenézniük - figyelmeztetett az Európai Bizottság.