szerző:
automenedzser.hu

Évente 47 órát töltenek dugóban a Washingtonba ingázó, az USA fővárosát körülvevő Maryland és Virginia államokban élők. Ezek az idegőrlő araszolások - a kieső munkaidő, no meg a késedelmes szállítások miatt - évente dollármilliárdokkal rövidítik meg az amerikai gazdaságot, ráadásul a hagyományos dugóoszlató megoldások (tehermentesítő utak építése, a közlekedési lámpák áthangolása, a teherforgalom korlátozása) gyakran további dugókhoz vezetnek.

Ezekkel a tényekkel vezette be Tim Kaine, Virginia állam kormányzója azt a tavaly év végén tartott tudományos ötletbörzét, amelyre egy, a matematika speciális ágával foglalkozó magyar számítástechnikai cég is meghívót kapott.

"A hangyatársadalmak egyedenként egyszerű, bolyba rendeződve mégis bonyolult működésű világának logikáján alapuló úgynevezett ágensmodellekkel jól lehet szimulálni egy-egy komplex közlekedési helyzetet" - magyarázza módszerük lényegét Gulyás László, az élvonalbeli tudományos eredmények gyakorlati alkalmazására (angol szakszóval: cutting edge-re) szakosodott budapesti Aitia Zrt. kutatási igazgatója. Az ágensprogramozásban nemzetközi szinten is úttörőnek számító, az egyik vonatkozó programnyelv alapjait kidolgozó Gulyás által javasolt (azóta Virginia állam 2007-es hivatalos akciótervébe is beemelt) újszerű megoldással a teher- és személyautók vezetőinek viselkedését lehet szimulálni. Egy olyan, a washingtoni agglomeráció úthálózatát magában foglaló számítógépes programról van szó, amelyben minden egyes úrvezetőt és kamionsofőrt (járműveikkel együtt) önálló programocskák képviselnek. Ezek az úgynevezett ágensek - akárcsak természetbeli archetípusaik: a hangyák - úgy vannak programozva, hogy bizonyos keretek között autonómok lehessenek. Maguk választhatnak az útvonal-lehetőségek közül, de akár szabálytalankodni is képesek, ráadásul döntéseiket befolyásolja a környezet, illetve a többi ágens viselkedése is, amihez alkalmazkodnak. E mesterséges világban nem csupán a sztrádahasználat körül bonyolódik az élet: az ágensek lakóhelyük elhelyezkedéséhez, családi szokásaikhoz, eltérő munka- és szabadidejükhöz igazodva kelnek útra. A nemrégen fejleszteni kezdett szimulátor előnye - a tervezők szerint -, hogy minden különösebb következmény nélkül ki lehet vele próbálni, vajon eltűnnek-e a közlekedési akadályok, avagy újabbak képződnek, ha egy-egy területet ipari parkká, szabadidős vagy épp bevásárlóközponttá alakítana a kormányzói akarat. Igaz, így is hónapokig tart, amíg kikísérleteznek egy "dugóhúzó" megoldást.

Az ötlet az 1980-as évek elejéről, az amerikai tudósfellegvár, a Massachusetts Institute of Technology egyik főgurujától, Rodney Brooks matematikaprofesszortól származik. Ő vetette fel: mi lenne, ha a nagy programokat számtalan, egyszerű műveletet végző, önálló darabra bontanák, és ezek együttműködése révén érnék el a kívánt célt? Az ötlet nyomán megszületett ágensprogramozás azonban nem lett mindenható. Legalábbis abban az értelemben nem, hogy "nem feltétlenül produkálja az adott problémára létező legtökéletesebb matematikai megoldást, de adaptivitása (alkalmazkodóképessége) miatt az életben működő, az optimálishoz közeli eredményeket ad" - fogalmaz Gulyás. Ezért hasznos kiindulás a hangyatársadalom vizsgálata, mert itt a rendszer - az etológia jelenlegi állása szerint - önmagát szervezi, tehát nincs központi irányítás, az egyedek mégis tudják a dolgukat. Mi több, a hangyák rövid időn belül megoldják a felmerülő új problémákat is, például egy eltorlaszolt út megkerülését. A matematika számára azért is releváns a példa, mivel egyetlen hangya viszonylag keveset tud, tehát a lehetséges viselkedési formáit "könnyű" leírni formalizmusokkal (képletekkel), illetve a számítógépes szoftverek alapjait adó úgynevezett algoritmusokkal. Gulyás szerint a jól meghatározható pályán közlekedő autósok, kamionosok - és vezetési szokásaik - hasonlóan egyszerű programokkal modellezhetők, főként ha a kívánt viselkedési mintákon kívül a matematikában régóta használt bizonytalansági faktort (vagyis a valóság esetlegességeit reprezentálni képes véletlenszerűségi formalizmusokat) is bekódolják a rendszerbe. Az ágensektől remélte a tudományos közvélemény az 1990-es évek végén a mesterséges intelligencia mihamarabbi létrehozását, mára azonban kiderült, inkább csak arra jók, hogy sikeresen modellezzenek velük lehetséges tőzsdei folyamatokat, a politikai döntések hatásait vagy akár űrfelderítő robotok irányítás nélküli együttműködését.

VAJNA TAMÁS

Legyen HVG pártoló tag!

Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
Köszönjük a több mint 4000 tagnak és támogatónak, akik idáig 45 millió forinttal segítették munkánkat.
2019-ben is olyan exkluzív sztorikat fogunk olvasóinknak bemutatni, mint tavaly a kamupártok pénzlenyúlásai, Lázár János bécsi videójának háttere vagy a szlovákiai újságírógyilkosság magyarországi szálai.
Ha önnek is fontos a minőségi újságírás, csatlakozzon!
automenedzser.hu Autó

Tíz leleplezett mítosz a hibrid autókról

Nyugat-Európában, Észak-Amerikában és Japánban már nem fordulnak meg egy elektromos, gázos vagy hibridhajtású autó láttán. A környezetkímélő négykerekű nálunk még ritka. Itthon a magas ár mellett negatív mítoszok is gátat szabnak elterjedésüknek. Íme 10 előítélet, amelyről lerántjuk a leplet.

HVG Hetilap

Magyar csavar

A mesterséges intelligenciát kutató magyar tudósok eredményei az utóbbi időben több világújdonsághoz vezettek. Szakberkekben például a gójáték programozása terén elérteket emlegetik áttörésként.

automenedzser.hu Autó

Milyen kocsival járnak a leggazdagabbak?

Milyen autóval járna, ha úgy tele lenne a zsebe, mint Bill Gatesnek, vagy a világ többi mágnásának? A legújabb Ferrariban feszítene, vagy elporoszkálna egy hétéves nyitott Porschével? A Forbes magazin összeállításában az a meglepő, hogy a világ legtehetősebbjei, az igazi milliárdosok nem jelképként, hanem használati eszközként tekintenek autóikra.

automenedzser.hu Autó

Mennyiért lehet terepjárónk?

Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.

automenedzser.hu Autó

Forgalomszervezési ötletek innen-onnan

Ingyenes biciklihasználat, kéreg- vagy elővárosi vasút, repülőtérré alakított hajókikötő, alagútrendszer - a városi forgalomcsillapítás-változatok közül a "belvárosdíj" bevezetése a legolcsóbb módszer.

automenedzser.hu Autó

A világ legdrágább autói (galériával)

Az autógyűjtők nem a lóerőkre és a fejlett technológiákra buknak, még nem is a futurisztikus formákra, hanem az örök szépségre és az egyediségre. Újabban a veteránautók és a legendás sportkocsik mellett az aukciós házak kínálatában megjelentek kortalan és a jövőt hirdető tanulmányautók.

automenedzser.hu Autó

Dugószámtan

A közlekedési torlódások elemzéséhez olyan számítógépes modellek alkalmasak, akár a gazdasági egyensúly vizsgálatához. A tanulság: a kevesebb út néha több, és a lassan járók időnként valóban tovább érnek.

Befogócska

Befogócska

Ritkán látható képek: röntgengépbe tették a kígyót, békát, teknőst

Ritkán látható képek: röntgengépbe tették a kígyót, békát, teknőst

A Soros-alapítványok szóvivőjének is megvan a véleménye a kormány plakátkampányáról

A Soros-alapítványok szóvivőjének is megvan a véleménye a kormány plakátkampányáról

Régi NDK-s filmben tűnt fel a magyar csoda, az elektromos Barkas - videó

Régi NDK-s filmben tűnt fel a magyar csoda, az elektromos Barkas - videó

És akkor jött a nagy fekete autó: már rendelhető a Putyin-limuzin polgári változata

És akkor jött a nagy fekete autó: már rendelhető a Putyin-limuzin polgári változata

Kovács Zoltán: Ha valami nem működött, a kormányban mindig megvolt a korrekció szándéka

Kovács Zoltán: Ha valami nem működött, a kormányban mindig megvolt a korrekció szándéka