Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"38934415-6ffa-4cd5-82aa-053b561856e0","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A kínálat gyorsan bővül belőlük, az érdeklődés is egyre nagyobb irántuk, lassan beérik a hazai villanyautós piac. ","shortLead":"A kínálat gyorsan bővül belőlük, az érdeklődés is egyre nagyobb irántuk, lassan beérik a hazai villanyautós piac. ","id":"20250415_Drasztikusan-csokkent-itthon-a-hasznalt-elektromos-autok-atlagara","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/38934415-6ffa-4cd5-82aa-053b561856e0.jpg","index":0,"item":"b52196c2-ddd6-4d37-af4b-cd0d54725bc4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250415_Drasztikusan-csokkent-itthon-a-hasznalt-elektromos-autok-atlagara","timestamp":"2025. április. 15. 09:48","title":"A használt Teslák minden más elektromos autónál népszerűbbek Magyarországon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7529075-92c0-4da7-9e21-8994dcd6a529","c_author":"Kacskovics Mihály Béla","category":"itthon","description":"Azt állítja Orbán Viktor kormányfő veje, hogy csak bérelte azt a szupersportautót, amellyel néhány évvel ezelőtt lefotózták. Azt azonban már nem árulta el a HVG kérdésére, hogy pontosan miként és mennyi időre került hozzá a német rendszámos Ferrari.","shortLead":"Azt állítja Orbán Viktor kormányfő veje, hogy csak bérelte azt a szupersportautót, amellyel néhány évvel ezelőtt...","id":"20250414_tiborcz-istvan-ferrari-berles-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7529075-92c0-4da7-9e21-8994dcd6a529.jpg","index":0,"item":"ad22c473-575a-4342-af8d-800ba9efad8e","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_tiborcz-istvan-ferrari-berles-ebx","timestamp":"2025. április. 14. 17:16","title":"Tiborcz nagyon hallgat arról, milyen konstrukcióban bérelte a negyedmilliárdos Ferrarit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5076e77-4943-47c1-b942-ba776d702c2d","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hódmezővásárhely polgármestere irigy Magyar Péterre, amiért neki nem kell összefognia Gyurcsánnyal.","shortLead":"Hódmezővásárhely polgármestere irigy Magyar Péterre, amiért neki nem kell összefognia Gyurcsánnyal.","id":"20250416_Marki-Zay-Peter-Magyar-Peter-a-kiabrandult-fideszesek-szavazataival-fogja-megnyerni-a-valasztast-jovore","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5076e77-4943-47c1-b942-ba776d702c2d.jpg","index":0,"item":"bdb92c8a-b2af-4b87-9998-4268fc245d87","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Marki-Zay-Peter-Magyar-Peter-a-kiabrandult-fideszesek-szavazataival-fogja-megnyerni-a-valasztast-jovore","timestamp":"2025. április. 16. 08:32","title":"Márki-Zay Péter: „Magyar Péter a kiábrándult fideszesek szavazataival fogja megnyerni a választást jövőre”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"715d54cf-9cff-408e-98cd-657ab71272ef","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"Nagy István agrárminiszter szombaton már bejelentette, hogy megszűnt a vészhelyzet.","shortLead":"Nagy István agrárminiszter szombaton már bejelentette, hogy megszűnt a vészhelyzet.","id":"20250414_nebih-szaj-koromfajas-fertozott-telepek-felszamolasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/715d54cf-9cff-408e-98cd-657ab71272ef.jpg","index":0,"item":"0b9fe8e2-e41e-49a3-905c-2636b3984c6a","keywords":null,"link":"/itthon/20250414_nebih-szaj-koromfajas-fertozott-telepek-felszamolasa","timestamp":"2025. április. 14. 21:16","title":"Nébih: befejeződött a ragadós száj- és körömfájással fertőzött telepek felszámolása","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"084d688d-a219-4f97-9e9d-2224ce9d830d","c_author":"Domány András","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A bezárt posták épületeit is odaadhatják nekik.","shortLead":"A bezárt posták épületeit is odaadhatják nekik.","id":"20250416_magyar-falu-program-kormany-kozlony-posta-vagyonkezelo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/084d688d-a219-4f97-9e9d-2224ce9d830d.jpg","index":0,"item":"22008e73-783c-49f6-ae0b-ab1e2e9c1fb5","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250416_magyar-falu-program-kormany-kozlony-posta-vagyonkezelo","timestamp":"2025. április. 16. 06:27","title":"Használaton kívüli állami ingatlanokat kapnak a kistelepülések","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40c7a3d0-2f27-403c-8781-6bd2e99fd18c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Külön blogbejegyzésben összegezte a Meta a WhatsApp legújabb funkcióit – ezek érintik a csevegéseket, a hívásokat, valamint a csatornákat is. ","shortLead":"Külön blogbejegyzésben összegezte a Meta a WhatsApp legújabb funkcióit – ezek érintik a csevegéseket, a hívásokat...","id":"20250415_meta-whatsapp-uj-funkciok-csevegesek-hivasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40c7a3d0-2f27-403c-8781-6bd2e99fd18c.jpg","index":0,"item":"7700ead1-d8b9-4eb4-acbf-7552074b6161","keywords":null,"link":"/tudomany/20250415_meta-whatsapp-uj-funkciok-csevegesek-hivasok","timestamp":"2025. április. 15. 16:03","title":"Egy sor új funkciót kap a WhatsApp","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A sofőrcsere megvolt, de nem sikerült olyat találni, aki józan. ","shortLead":"A sofőrcsere megvolt, de nem sikerült olyat találni, aki józan. ","id":"20250415_Helyet-cserelt-az-ittas-testverpar-mindkettot-elkaptak-a-rendorok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"d05646cf-d43e-4928-a84d-0542cf1cb80c","keywords":null,"link":"/cegauto/20250415_Helyet-cserelt-az-ittas-testverpar-mindkettot-elkaptak-a-rendorok","timestamp":"2025. április. 15. 19:30","title":"Egy kocsit két ittas sofőrrel kaptak el két órán belül a rendőrök","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7","c_author":"László Ferenc","category":"tudomany","description":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon, melynek egyik újdonsága egyenesen a legdrágább iPhone-okról érkezett. Nyúzópróbán a Honor 400 Lite.","shortLead":"Megnéztük, hogy mire képes a gyakorlatban a csúcsmobilok árának alig ötödéért kínált legfrissebb androidos okostelefon...","id":"20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22a6576f-bd7d-49d7-8759-9dd69d67abe7.jpg","index":0,"item":"c1a48b5b-90f4-428f-a08e-bdd85e9cbe5c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250416_olcso-uj-androidos-mobil-honor-400-lite-teszt-velemeny","timestamp":"2025. április. 16. 08:03","title":"Remek az ára, de mennyire jó a legújabb lájtos androidos mobil? Teszten a Honor 400 Lite","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rövid időn belül megsemmisítheti az EU a Volkswagen autógyárban az államnak kulcspozíciót garantáló VW-törvényt, ami főszerephez juttathatja a cégalapító Ferdinand Porsche unokáját.
HVG
Volksporsche - könnyen lehet, hogy hamarosan így hívják Európa legnagyobb autógyártóját, a német Volkswagent (VW). Legalábbis ha a luxembourgi székhelyű Európai Bíróság elfogadja az előterjesztő főtanácsnok javaslatát, és megsemmisíti az úgynevezett VW-törvényt. A bevált márkanév megváltoztatásáról persze nyilván szó sincs, de következményeiben akár ebbe az irányba is mutathat a néhány héten belül várható végleges döntés.
Az előzmények évtizedekre nyúlnak vissza. Amikor a wolfsburgi céget 1960-ban részlegesen privatizálták - a háború után a megszálló hatóságok az 1949-ben alakult nyugatnémet állam tulajdonába adták a korábban általuk náci vagyonként konfiskált VW-t -, egyidejűleg törvényt is alkottak: bármekkora részesedést szerezzen bárki is a részvénytársaságban, szavazati aránya nem haladhatja meg a 20 százalékot. Ezzel nemcsak a szakszervezetek követelésének tettek eleget, de hosszú távra biztosították az állam beleszólási jogát. Az alsó-szászországi tartományi kormány ma is 20,8 százalékban résztulajdonos a VW-ben, s a mindenkori tartományi miniszterelnök - jelenleg a kereszténydemokrata Christian Wulff, korábban Gerhard Schröder későbbi kancellár - ott ül a cég felügyelőbizottságában (fb). Ráadásul ez nem akármilyen beleszólási jog: míg a gazdasági társaságoknál általában 25 százalék plusz egy szavazat a blokkoló kisebbség, a VW esetében a közgyűlési határozatokhoz 80 százalék plusz egy szavazat kell - vagyis az állam a maga 20 százalékával bármit megvétózhat.
A rendszer eddig jól működött, a szakszervezeteknek sem kellett tartaniuk egy többségi tulajdonos megjelenésétől. A részvények jelentős része közkézhányad volt (51,8 százalék ma is az), s az állami résztulajdon miatt a politika is odafigyelt, hogy a VW-nál rendben menjenek a dolgok. Ha pedig átmeneti nehézségek támadtak, általában akkor sem elbocsátás volt a megoldás. Egyszóval a VW-nál a legutóbbi időkig jó volt dolgozni (HVG, 2006. június 24.), és a céggel mindenki elégedett volt. Mármint Németországban.
Nem úgy Brüsszelben. Az Európai Bizottság (EB) szemében régóta szálka a VW-törvény, mondván, akadályozza a tőke szabad áramlását, következésképp ellentétes az unió alapelveivel. Éppen erre hivatkozva támadták meg a bíróságnál a törvényt, s mivel a testület - amint erre a mostani eset kapcsán elemzők felhívják a figyelmet - általában követi a javaslatban foglaltakat, várhatóan el is érik a megsemmisítést.
[[ Oldaltörés: A Porsche család mondja ki a döntő szót (Oldaltörés) ]]
A döntésnek - legalábbis rövid távon - mégsem valamiféle, a titokzatosságból előbukkanó többségi tulajdonos vagy esetleg egy amerikai befektetési alap lesz a legnagyobb haszonélvezője, hanem Ferdinand Piech. Ő nem más, mint az egykori VW-alapító, a Hitler megbízásából a népautót (ezt jelenti a Volkswagen szó) kifejlesztő Ferdinand Porsche unokája, a sportkocsijairól híres Porsche AG résztulajdonosa, a VW jelenlegi fb-elnöke. Autóipari elemzők szerint ugyanis nagyon valószínű, hogy a törvény eltörlése esetén rövid időn belül a 69 éves, osztrák állampolgárságú Piech - vagy ahogy a cégen belül hívják: Der Alte (Az Öreg) - kezébe kerül a VW irányítása. A cég áprilisi közgyűlésén mindenesetre biztosnak látszik Piech újraválasztása az elnöki poszton, és az is valószínű, hogy a Porsche család újabb elnökségi tagsághoz jut.
A Porsche família tulajdonában lévő Porsche AG már ma is 27,4 százalékban tulajdonosa a VW-nek. Ezt a részesedést meglehetősen gyorsan, alig másfél év alatt szedték össze, s nem hagytak kétséget afelől, hogy befolyásukkal élni is kívánnak. Így például egyértelműen Piech szándékainak megfelelően zajlott le a közelmúltban a vezércsere a VW igazgatóságának élén, amikor is távozni kényszerült Bernd Pischetsrieder addigi elnök, s helyét az egyértelműen a Porsche unoka emberének tartott 59 éves Martin Winterkorn foglalta el.
Bár a VW németországi üzemeiben az alacsony rendelésszámok miatt csökkentett munkaidőben dolgoznak, hivatalba lépése után Winterkorn - aki Magyarországról kitelepített sváb szülők gyermeke - azt ígérte, nem lesznek elbocsátások. Igaz, a dolgok mai állása szerint a Piechhez hasonlóan állítólag gyorsan és határozottan döntő Winterkornnak e téren még nem is lenne teljesen szabad keze: a VW-törvény a 20 százalékos szabállyal sok lehetőséget kínál az államot képviselő, a munkahelyek miatt aggódó és újraválasztásuk esélyeit féltő politikusoknak a beleszólásra. De ha eltűnik a VW-törvény, s a Porsche tovább tudja növelni tulajdoni hányadát - a luxembourgi hír után rögtön elterjedt, hogy legalább 30 százalékot akarnak -, akkor megnyílik a pálya.
A VW felső kategóriás márkája, az Audi éléről érkezett Winterkorn a hírek szerint abban is követi Piech iránymutatását, hogy a céget egyre inkább elmozdítja a népautó jellegből. Ezt támasztja alá az is, hogy Winterkorn a múlt héten arra utalt, a korábbi hírekkel ellentétben nem adják el sem a Bugattit, sem a Lamborghinit. Ráadásul a napokban visszaküldte a dizájnereknek több új modell - a Tiguan, a Passat kupé, a Scirocco, valamint az új Golf - Pischetsrieder által már jóváhagyott rajzait, hogy tervezzék át őket ütősebbre. Emiatt valószínűleg el is marad a Passat kupé bemutatkozása a márciusi genfi autókiállításon. Winterkorn számos új, a mainál vonzóbb modell gyors kifejlesztésével azt is szeretné elérni, hogy a cég profitja 2008-ra 5 milliárd euróra nőjön, üzemei pedig ne kapacitásuk 80 százalékán működjenek, miközben a müncheni BMW gyárai 97, a japán Toyotáé pedig 93 százalékon pörögnek.
Az előzetes álláspont és a várható európai bírósági döntés legkeményebb bírálatát egyébként a szakszervezetek fogalmazták meg. Jürgen Peters, a vas- és fémipari dolgozókat képviselő, nagy hatalmú IG Metall elnöke - egyben a VW fb-elnökhelyettese - azt sérelmezte, hogy a döntés a befektetők érdekeit a dolgozók tartós foglalkoztatásának érdeke elé helyezi. Bernd Osterloh, a VW üzemi tanácsának elnöke pedig egyenesen "az élet minden területét a neoliberáis irányzatnak alárendelő EB-nek a Volkswagen-dolgozók elleni támadásáról" beszélt. Figyelemre méltó, hogy rövid időn belül ez a második alkalom, amikor német szakszervezeti vezetők kifejezetten munkavállaló-ellenesnek találnak egy brüsszeli lépést: egy héttel korábban éppen a Porsche üzemi tanácsának elnöke sérelmezte a szén-dioxid-kibocsátás tervezett szigorítását (HVG, 2006. február 17.), mondván, az német autóipari munkahelyek ezreit veszélyezteti.
A Volkswagen Jetta TDI a Volkswagen által kifejlesztett nitrogénoxid utókezelő-rendszer segítségével a világ legszigorúbb emissziós normáinak is megfelel. Az amerikai piacon 2008-ban debütál a Bluetec-szövetség keretében.
Nehezen lehet ellenállni a csábításnak, ha a kiszemelt szépség 25 másodperc alatt ledobja ruháit és belső értékeit is elénk tárja. A kabriók hercegnője, az Eos fényben született. Ha felbukkan, a nap is kisüt.
A cseh Skoda autógyár áthelyezi termelését, ha az EU tovább szigorítja a szennyező anyagokra megállapított kibocsátási normákat, idézte szerdán a Hospodarské Noviny a Skoda igazgatótanácsának egyik tagját, Martin Jahnt.
Európai elvbarátainak nagy része erős kifejezésekkel határolódik el az amerikai elnöktől. Semmi sem kínosabb a szuverenisták számára, mint hogy egy külföldi nagyhatalomtól függenek.