Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az orbáni példát igyekszik követni Steven Levitsky és Lucan Way szerint Donald Trump. ","shortLead":"Az orbáni példát igyekszik követni Steven Levitsky és Lucan Way szerint Donald Trump. ","id":"20250217_foreign-affair-szemle-trump-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41.jpg","index":0,"item":"c99f6aa1-cec9-459a-937e-87d81c9641ff","keywords":null,"link":"/360/20250217_foreign-affair-szemle-trump-orban","timestamp":"2025. február. 17. 07:30","title":"Foreign Affairs: Versengő autokrácia válthatja a demokráciát az Egyesült Államokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"Meg lehet oldani az étkezést, de valóban kevés rá az idő – kommentálták lapunknak mentődolgozók a felháborodást, miután kiderült, vidékről felvezényelt kollégáik csak két szendvicset kapnak egy műszakra. Olykor az is előfordul, hogy csak a műszak végén jutnak hozzá a magukkal hozott ebédhez. Ingyenes étkezés viszont tényleg nem jár a mentősöknek, de nem is ezt tartják a legnagyobb problémának.","shortLead":"Meg lehet oldani az étkezést, de valóban kevés rá az idő – kommentálták lapunknak mentődolgozók a felháborodást, miután...","id":"20250215_mentodolgozok-mentoszolgalat-etkezes-ebedszunet-pihenoido-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"0441026c-f499-4c59-98e1-36e49e513676","keywords":null,"link":"/itthon/20250215_mentodolgozok-mentoszolgalat-etkezes-ebedszunet-pihenoido-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 09:30","title":"A mentődolgozók szerint nem szendvicsekre, inkább rendes fizetésre lenne szükség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2c75c8b-1362-400d-b87a-7a21544d7c1b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt már nem csak a saját életét bízza a kocsira a sofőr. ","shortLead":"Itt már nem csak a saját életét bízza a kocsira a sofőr. ","id":"20250218_csalad-alszik-az-autopalyan-szaguldo-onvezeto-autoban-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2c75c8b-1362-400d-b87a-7a21544d7c1b.jpg","index":0,"item":"8e28539e-d30f-4753-8960-821e5da8f350","keywords":null,"link":"/cegauto/20250218_csalad-alszik-az-autopalyan-szaguldo-onvezeto-autoban-video","timestamp":"2025. február. 18. 15:44","title":"Mutatunk egy korántsem megnyugtató videót: az egész család alszik az autópályán száguldó önvezető autóban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"906e848c-a181-444f-8a2d-d0b3e676355e","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Fidesz alelnökénél a volt vezérkari főnök tiszás szereplése verte ki a biztosítékot.","shortLead":"A Fidesz alelnökénél a volt vezérkari főnök tiszás szereplése verte ki a biztosítékot.","id":"20250216_nemeth-szilard-ruszin-szendi-megsertodes-tisza-part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/906e848c-a181-444f-8a2d-d0b3e676355e.jpg","index":0,"item":"0fbbc5a2-220d-4ac2-89b9-b60f67e3292c","keywords":null,"link":"/itthon/20250216_nemeth-szilard-ruszin-szendi-megsertodes-tisza-part","timestamp":"2025. február. 16. 18:57","title":"Németh Szilárd megsértődött Ruszin-Szendire és azt üzente neki, hogy ne keresse","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56055431-fc4b-4998-9f37-1f9aea5fba9e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A modell alapára 160 és 200 millió forint között mozog Európában, a helyi adóktól függően. ","shortLead":"A modell alapára 160 és 200 millió forint között mozog Európában, a helyi adóktól függően. ","id":"20250217_Ford-Mustang-GTD-vasarloi-minimum-ket-evig-nem-adhatjak-el-autoikat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56055431-fc4b-4998-9f37-1f9aea5fba9e.jpg","index":0,"item":"bd403a3c-b1c9-4c1e-8557-35a0493e4812","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Ford-Mustang-GTD-vasarloi-minimum-ket-evig-nem-adhatjak-el-autoikat","timestamp":"2025. február. 17. 08:41","title":"Röghöz kötik a legdrágább Ford Mustang vásárlóit, minimum két évig nem adhatják el autóikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"44768b6b-84d8-4fd8-b6c1-2bd0ca9dc173","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az Oscar-díjas színész megdöbbent, hogy a Freckleface Strawberry című első könyve feketelistás lett.","shortLead":"Az Oscar-díjas színész megdöbbent, hogy a Freckleface Strawberry című első könyve feketelistás lett.","id":"20250217_Kitiltottak-Julianne-Moore-gyerekkonyvet-egy-sor-amerikai-iskolabol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44768b6b-84d8-4fd8-b6c1-2bd0ca9dc173.jpg","index":0,"item":"a5d91732-09d6-41f7-8ec6-876e72b968ec","keywords":null,"link":"/kultura/20250217_Kitiltottak-Julianne-Moore-gyerekkonyvet-egy-sor-amerikai-iskolabol","timestamp":"2025. február. 17. 10:54","title":"Trumpék kitiltották Julianne Moore gyerekkönyvét egy sor amerikai iskolából","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7c13bdaf-3eb7-4f21-894c-7865a1e37ee8","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Érkezőben a japán gyártó megnövelt hatótávú új generációs üzemanyagcellás rendszere.","shortLead":"Érkezőben a japán gyártó megnövelt hatótávú új generációs üzemanyagcellás rendszere.","id":"20250217_a-toyota-nem-adja-fel-gozerovel-fejleszti-a-hidrogenautokat-uzemanyagcella","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c13bdaf-3eb7-4f21-894c-7865a1e37ee8.jpg","index":0,"item":"cd4d7b08-1864-4901-ab79-b167c8ab3715","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_a-toyota-nem-adja-fel-gozerovel-fejleszti-a-hidrogenautokat-uzemanyagcella","timestamp":"2025. február. 17. 08:41","title":"A Toyota nem adja fel, gőzerővel fejleszti a hidrogénautókat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b8972acf-1588-40fa-b835-3d7f727aaa5c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A szén-dioxid egy olyan üvegházhatású gáz, amelyik hozzájárul a globális felmelegedéshez. Egyre nagyobb mennyiségben kerül a levegőbe, nem is bírják megkötni a növények. Ezért is mondható áttörésnek amerikai kutatók fejlesztése, egy olyan port, amelyik képes megragadni a szén-dioxid molekulákat.","shortLead":"A szén-dioxid egy olyan üvegházhatású gáz, amelyik hozzájárul a globális felmelegedéshez. Egyre nagyobb mennyiségben...","id":"20250217_oriasi-kapacitasu-szendioxid-megkoto-por","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b8972acf-1588-40fa-b835-3d7f727aaa5c.jpg","index":0,"item":"3499df12-1498-4a2b-bb79-c025f2b53c6c","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_oriasi-kapacitasu-szendioxid-megkoto-por","timestamp":"2025. február. 17. 19:03","title":"Egy új csodapor egyszerűen kiszippantja a levegőből a szén-dioxidot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rövid időn belül megsemmisítheti az EU a Volkswagen autógyárban az államnak kulcspozíciót garantáló VW-törvényt, ami főszerephez juttathatja a cégalapító Ferdinand Porsche unokáját.
HVG
Volksporsche - könnyen lehet, hogy hamarosan így hívják Európa legnagyobb autógyártóját, a német Volkswagent (VW). Legalábbis ha a luxembourgi székhelyű Európai Bíróság elfogadja az előterjesztő főtanácsnok javaslatát, és megsemmisíti az úgynevezett VW-törvényt. A bevált márkanév megváltoztatásáról persze nyilván szó sincs, de következményeiben akár ebbe az irányba is mutathat a néhány héten belül várható végleges döntés.
Az előzmények évtizedekre nyúlnak vissza. Amikor a wolfsburgi céget 1960-ban részlegesen privatizálták - a háború után a megszálló hatóságok az 1949-ben alakult nyugatnémet állam tulajdonába adták a korábban általuk náci vagyonként konfiskált VW-t -, egyidejűleg törvényt is alkottak: bármekkora részesedést szerezzen bárki is a részvénytársaságban, szavazati aránya nem haladhatja meg a 20 százalékot. Ezzel nemcsak a szakszervezetek követelésének tettek eleget, de hosszú távra biztosították az állam beleszólási jogát. Az alsó-szászországi tartományi kormány ma is 20,8 százalékban résztulajdonos a VW-ben, s a mindenkori tartományi miniszterelnök - jelenleg a kereszténydemokrata Christian Wulff, korábban Gerhard Schröder későbbi kancellár - ott ül a cég felügyelőbizottságában (fb). Ráadásul ez nem akármilyen beleszólási jog: míg a gazdasági társaságoknál általában 25 százalék plusz egy szavazat a blokkoló kisebbség, a VW esetében a közgyűlési határozatokhoz 80 százalék plusz egy szavazat kell - vagyis az állam a maga 20 százalékával bármit megvétózhat.
A rendszer eddig jól működött, a szakszervezeteknek sem kellett tartaniuk egy többségi tulajdonos megjelenésétől. A részvények jelentős része közkézhányad volt (51,8 százalék ma is az), s az állami résztulajdon miatt a politika is odafigyelt, hogy a VW-nál rendben menjenek a dolgok. Ha pedig átmeneti nehézségek támadtak, általában akkor sem elbocsátás volt a megoldás. Egyszóval a VW-nál a legutóbbi időkig jó volt dolgozni (HVG, 2006. június 24.), és a céggel mindenki elégedett volt. Mármint Németországban.
Nem úgy Brüsszelben. Az Európai Bizottság (EB) szemében régóta szálka a VW-törvény, mondván, akadályozza a tőke szabad áramlását, következésképp ellentétes az unió alapelveivel. Éppen erre hivatkozva támadták meg a bíróságnál a törvényt, s mivel a testület - amint erre a mostani eset kapcsán elemzők felhívják a figyelmet - általában követi a javaslatban foglaltakat, várhatóan el is érik a megsemmisítést.
[[ Oldaltörés: A Porsche család mondja ki a döntő szót (Oldaltörés) ]]
A döntésnek - legalábbis rövid távon - mégsem valamiféle, a titokzatosságból előbukkanó többségi tulajdonos vagy esetleg egy amerikai befektetési alap lesz a legnagyobb haszonélvezője, hanem Ferdinand Piech. Ő nem más, mint az egykori VW-alapító, a Hitler megbízásából a népautót (ezt jelenti a Volkswagen szó) kifejlesztő Ferdinand Porsche unokája, a sportkocsijairól híres Porsche AG résztulajdonosa, a VW jelenlegi fb-elnöke. Autóipari elemzők szerint ugyanis nagyon valószínű, hogy a törvény eltörlése esetén rövid időn belül a 69 éves, osztrák állampolgárságú Piech - vagy ahogy a cégen belül hívják: Der Alte (Az Öreg) - kezébe kerül a VW irányítása. A cég áprilisi közgyűlésén mindenesetre biztosnak látszik Piech újraválasztása az elnöki poszton, és az is valószínű, hogy a Porsche család újabb elnökségi tagsághoz jut.
A Porsche família tulajdonában lévő Porsche AG már ma is 27,4 százalékban tulajdonosa a VW-nek. Ezt a részesedést meglehetősen gyorsan, alig másfél év alatt szedték össze, s nem hagytak kétséget afelől, hogy befolyásukkal élni is kívánnak. Így például egyértelműen Piech szándékainak megfelelően zajlott le a közelmúltban a vezércsere a VW igazgatóságának élén, amikor is távozni kényszerült Bernd Pischetsrieder addigi elnök, s helyét az egyértelműen a Porsche unoka emberének tartott 59 éves Martin Winterkorn foglalta el.
Bár a VW németországi üzemeiben az alacsony rendelésszámok miatt csökkentett munkaidőben dolgoznak, hivatalba lépése után Winterkorn - aki Magyarországról kitelepített sváb szülők gyermeke - azt ígérte, nem lesznek elbocsátások. Igaz, a dolgok mai állása szerint a Piechhez hasonlóan állítólag gyorsan és határozottan döntő Winterkornnak e téren még nem is lenne teljesen szabad keze: a VW-törvény a 20 százalékos szabállyal sok lehetőséget kínál az államot képviselő, a munkahelyek miatt aggódó és újraválasztásuk esélyeit féltő politikusoknak a beleszólásra. De ha eltűnik a VW-törvény, s a Porsche tovább tudja növelni tulajdoni hányadát - a luxembourgi hír után rögtön elterjedt, hogy legalább 30 százalékot akarnak -, akkor megnyílik a pálya.
A VW felső kategóriás márkája, az Audi éléről érkezett Winterkorn a hírek szerint abban is követi Piech iránymutatását, hogy a céget egyre inkább elmozdítja a népautó jellegből. Ezt támasztja alá az is, hogy Winterkorn a múlt héten arra utalt, a korábbi hírekkel ellentétben nem adják el sem a Bugattit, sem a Lamborghinit. Ráadásul a napokban visszaküldte a dizájnereknek több új modell - a Tiguan, a Passat kupé, a Scirocco, valamint az új Golf - Pischetsrieder által már jóváhagyott rajzait, hogy tervezzék át őket ütősebbre. Emiatt valószínűleg el is marad a Passat kupé bemutatkozása a márciusi genfi autókiállításon. Winterkorn számos új, a mainál vonzóbb modell gyors kifejlesztésével azt is szeretné elérni, hogy a cég profitja 2008-ra 5 milliárd euróra nőjön, üzemei pedig ne kapacitásuk 80 százalékán működjenek, miközben a müncheni BMW gyárai 97, a japán Toyotáé pedig 93 százalékon pörögnek.
Az előzetes álláspont és a várható európai bírósági döntés legkeményebb bírálatát egyébként a szakszervezetek fogalmazták meg. Jürgen Peters, a vas- és fémipari dolgozókat képviselő, nagy hatalmú IG Metall elnöke - egyben a VW fb-elnökhelyettese - azt sérelmezte, hogy a döntés a befektetők érdekeit a dolgozók tartós foglalkoztatásának érdeke elé helyezi. Bernd Osterloh, a VW üzemi tanácsának elnöke pedig egyenesen "az élet minden területét a neoliberáis irányzatnak alárendelő EB-nek a Volkswagen-dolgozók elleni támadásáról" beszélt. Figyelemre méltó, hogy rövid időn belül ez a második alkalom, amikor német szakszervezeti vezetők kifejezetten munkavállaló-ellenesnek találnak egy brüsszeli lépést: egy héttel korábban éppen a Porsche üzemi tanácsának elnöke sérelmezte a szén-dioxid-kibocsátás tervezett szigorítását (HVG, 2006. február 17.), mondván, az német autóipari munkahelyek ezreit veszélyezteti.
A Volkswagen Jetta TDI a Volkswagen által kifejlesztett nitrogénoxid utókezelő-rendszer segítségével a világ legszigorúbb emissziós normáinak is megfelel. Az amerikai piacon 2008-ban debütál a Bluetec-szövetség keretében.
Nehezen lehet ellenállni a csábításnak, ha a kiszemelt szépség 25 másodperc alatt ledobja ruháit és belső értékeit is elénk tárja. A kabriók hercegnője, az Eos fényben született. Ha felbukkan, a nap is kisüt.
A cseh Skoda autógyár áthelyezi termelését, ha az EU tovább szigorítja a szennyező anyagokra megállapított kibocsátási normákat, idézte szerdán a Hospodarské Noviny a Skoda igazgatótanácsának egyik tagját, Martin Jahnt.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.