Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb ársapkákkal próbálják felvenni ellene a harcot, és persze megőrizni a népszerűséget. A kormány populista intézkedései mellett azonban a fogyasztók maguk is a kezükbe vennék a sorsukat, ezért immár többedjére hirdettek bojkottot a kereskedelmi láncok ellen.","shortLead":"Szüntelenül keresik a horvát gazdaság vezető politikusai az átlagosnál magasabb infláció rejtélyes okát, miközben újabb...","id":"20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/402b5340-683c-44f7-a151-fa06752c8e5c.jpg","index":0,"item":"cbf4df28-bd3b-44ba-8b01-ed59ba546dc9","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_inflacio-horvatorszag-arsapka-hatosagi-ar-bojkott-multik-ebx","timestamp":"2025. február. 05. 12:00","title":"Harc az infláció ellen horvát módra: a lakosság a multik elleni bojkottal, kormányuk ársapkával próbálkozik – nem sok sikerrel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8b9e97e-964d-46c5-bcc6-d96a413b2dd7","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tizenegy európai országban indult petíció annak érdekében, hogy az aszpartám eltűnjön az ételekből és az italokból.","shortLead":"Tizenegy európai országban indult petíció annak érdekében, hogy az aszpartám eltűnjön az ételekből és az italokból.","id":"20250204_aszpartam-valoszinuleg-rakkelto-betiltas-peticio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8b9e97e-964d-46c5-bcc6-d96a413b2dd7.jpg","index":0,"item":"50360ecf-0675-444d-a02b-40361ce3fa33","keywords":null,"link":"/elet/20250204_aszpartam-valoszinuleg-rakkelto-betiltas-peticio","timestamp":"2025. február. 04. 10:44","title":"Az aszpartám vége? Betiltanák a „valószínűleg rákkeltő” adalékanyagot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"293f4149-09a8-49cc-bb41-ba6115fc493b","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"Bár a Gazdasági Versenyhivatal hozzájárult, hogy a Mol leányvállalata megvegye az elektronikai hulladékokat feldolgozó Metal Shredder Hungary Zrt.-t, nincs teljes összhang az üzlet körül. Az állami hulladékos koncessziót elnyert olajvállalat mindenesetre akadálytalanul terjeszkedik az ágazatban.","shortLead":"Bár a Gazdasági Versenyhivatal hozzájárult, hogy a Mol leányvállalata megvegye az elektronikai hulladékokat feldolgozó...","id":"20250204_mohu-mol-shredder-csanyi-hulladekgazdalkodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/293f4149-09a8-49cc-bb41-ba6115fc493b.jpg","index":0,"item":"9ba9674a-be46-4fce-afbf-3011a8fc66ff","keywords":null,"link":"/360/20250204_mohu-mol-shredder-csanyi-hulladekgazdalkodas","timestamp":"2025. február. 04. 12:33","title":"Csata a Mol új hulladékos szerzeménye körül, amelyben Csányi Sándor váratlanul lett szereplő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egyelőre azt még nem tudni, hogy a Habony–Garancsi-érdekkörhöz tartozó cég akar-e élni a területen lévő elővásárlási jogával.","shortLead":"Egyelőre azt még nem tudni, hogy a Habony–Garancsi-érdekkörhöz tartozó cég akar-e élni a területen lévő elővásárlási...","id":"20250204_bkm-rakosrendezo-rakosdubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a81184d-7d04-416a-b955-77c68c99b9a4.jpg","index":0,"item":"2e70e61d-4c66-44aa-b4d8-984fd1c99589","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_bkm-rakosrendezo-rakosdubaj","timestamp":"2025. február. 04. 07:26","title":"Hivatalosan is bejelentkezett a Rákosrendezőért a Budapesti Közművek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9581168e-c9ee-43f6-99a2-7d67a2e83a0e","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az ukrán ejtőernyősök fogták el az orosz katonákat, azt írták, értelmetlen mészárlás lett volna, ha a harc mellett döntenek.","shortLead":"Az ukrán ejtőernyősök fogták el az orosz katonákat, azt írták, értelmetlen mészárlás lett volna, ha a harc mellett...","id":"20250205_orosz-katona-kapitulacio-kurszk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9581168e-c9ee-43f6-99a2-7d67a2e83a0e.jpg","index":0,"item":"971c870e-77b8-4f8c-94d8-c95d71530715","keywords":null,"link":"/vilag/20250205_orosz-katona-kapitulacio-kurszk","timestamp":"2025. február. 05. 17:50","title":"21 orosz katona megadta magát az ukránoknak Kurszkban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c5e4f44b-8a80-4343-9252-afaddea08e3d","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A sodródó mólót és a hajót a Dunáról kellett befogni, az ügyészség a kapitány eltiltását kéri a bíróságtól.","shortLead":"A sodródó mólót és a hajót a Dunáról kellett befogni, az ügyészség a kapitány eltiltását kéri a bíróságtól.","id":"20250204_birosag-kapitany-szallodahajo-duna-rendorsegi-molo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c5e4f44b-8a80-4343-9252-afaddea08e3d.jpg","index":0,"item":"5b4cd10d-a6bb-47c7-b74b-f20955878141","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_birosag-kapitany-szallodahajo-duna-rendorsegi-molo","timestamp":"2025. február. 04. 11:36","title":"Bíróság elé állítják azt a kapitányt, aki szállodahajóval nekiment egy rendőrségi mólónak és egy hajónak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4163068-cd11-4669-a0d7-59b1f90c0b9c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Kiadták iOS-re az első pornóalkalmazást, de ne rohanjon az App Store-ba: van néhány csavar a történetben, és úgy tűnik, hogy még nem is működik tökéletesen a dolog.","shortLead":"Kiadták iOS-re az első pornóalkalmazást, de ne rohanjon az App Store-ba: van néhány csavar a történetben, és úgy tűnik...","id":"20250204_apple-iphone-pornoapp-altstore-pal-dma-engedely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4163068-cd11-4669-a0d7-59b1f90c0b9c.jpg","index":0,"item":"01817672-e688-4f04-a181-db0749635540","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_apple-iphone-pornoapp-altstore-pal-dma-engedely","timestamp":"2025. február. 04. 09:05","title":"Közel 18 év kellett hozzá, de már pornóapp is van iPhone-okra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff5b9195-938d-4173-97a8-8fbc8df77d5c","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Szeged polgármestere szerint a kínai dolgozókon túl Makó környéki, valamint Szerbiából vajdasági munkásokra is számítanak a szegedi pályakezdő fiatalok mellett. ","shortLead":"Szeged polgármestere szerint a kínai dolgozókon túl Makó környéki, valamint Szerbiából vajdasági munkásokra is...","id":"20250205_Szeged-BYD-kinai-munkasok-Botka-Laszlo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff5b9195-938d-4173-97a8-8fbc8df77d5c.jpg","index":0,"item":"9c015b1d-28a3-4c17-b20a-5d8e9a86be87","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250205_Szeged-BYD-kinai-munkasok-Botka-Laszlo","timestamp":"2025. február. 05. 20:30","title":"Több ezer kínai munkás érkezik Szegedre a BYD-gyár miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rövid időn belül megsemmisítheti az EU a Volkswagen autógyárban az államnak kulcspozíciót garantáló VW-törvényt, ami főszerephez juttathatja a cégalapító Ferdinand Porsche unokáját.
HVG
Volksporsche - könnyen lehet, hogy hamarosan így hívják Európa legnagyobb autógyártóját, a német Volkswagent (VW). Legalábbis ha a luxembourgi székhelyű Európai Bíróság elfogadja az előterjesztő főtanácsnok javaslatát, és megsemmisíti az úgynevezett VW-törvényt. A bevált márkanév megváltoztatásáról persze nyilván szó sincs, de következményeiben akár ebbe az irányba is mutathat a néhány héten belül várható végleges döntés.
Az előzmények évtizedekre nyúlnak vissza. Amikor a wolfsburgi céget 1960-ban részlegesen privatizálták - a háború után a megszálló hatóságok az 1949-ben alakult nyugatnémet állam tulajdonába adták a korábban általuk náci vagyonként konfiskált VW-t -, egyidejűleg törvényt is alkottak: bármekkora részesedést szerezzen bárki is a részvénytársaságban, szavazati aránya nem haladhatja meg a 20 százalékot. Ezzel nemcsak a szakszervezetek követelésének tettek eleget, de hosszú távra biztosították az állam beleszólási jogát. Az alsó-szászországi tartományi kormány ma is 20,8 százalékban résztulajdonos a VW-ben, s a mindenkori tartományi miniszterelnök - jelenleg a kereszténydemokrata Christian Wulff, korábban Gerhard Schröder későbbi kancellár - ott ül a cég felügyelőbizottságában (fb). Ráadásul ez nem akármilyen beleszólási jog: míg a gazdasági társaságoknál általában 25 százalék plusz egy szavazat a blokkoló kisebbség, a VW esetében a közgyűlési határozatokhoz 80 százalék plusz egy szavazat kell - vagyis az állam a maga 20 százalékával bármit megvétózhat.
A rendszer eddig jól működött, a szakszervezeteknek sem kellett tartaniuk egy többségi tulajdonos megjelenésétől. A részvények jelentős része közkézhányad volt (51,8 százalék ma is az), s az állami résztulajdon miatt a politika is odafigyelt, hogy a VW-nál rendben menjenek a dolgok. Ha pedig átmeneti nehézségek támadtak, általában akkor sem elbocsátás volt a megoldás. Egyszóval a VW-nál a legutóbbi időkig jó volt dolgozni (HVG, 2006. június 24.), és a céggel mindenki elégedett volt. Mármint Németországban.
Nem úgy Brüsszelben. Az Európai Bizottság (EB) szemében régóta szálka a VW-törvény, mondván, akadályozza a tőke szabad áramlását, következésképp ellentétes az unió alapelveivel. Éppen erre hivatkozva támadták meg a bíróságnál a törvényt, s mivel a testület - amint erre a mostani eset kapcsán elemzők felhívják a figyelmet - általában követi a javaslatban foglaltakat, várhatóan el is érik a megsemmisítést.
[[ Oldaltörés: A Porsche család mondja ki a döntő szót (Oldaltörés) ]]
A döntésnek - legalábbis rövid távon - mégsem valamiféle, a titokzatosságból előbukkanó többségi tulajdonos vagy esetleg egy amerikai befektetési alap lesz a legnagyobb haszonélvezője, hanem Ferdinand Piech. Ő nem más, mint az egykori VW-alapító, a Hitler megbízásából a népautót (ezt jelenti a Volkswagen szó) kifejlesztő Ferdinand Porsche unokája, a sportkocsijairól híres Porsche AG résztulajdonosa, a VW jelenlegi fb-elnöke. Autóipari elemzők szerint ugyanis nagyon valószínű, hogy a törvény eltörlése esetén rövid időn belül a 69 éves, osztrák állampolgárságú Piech - vagy ahogy a cégen belül hívják: Der Alte (Az Öreg) - kezébe kerül a VW irányítása. A cég áprilisi közgyűlésén mindenesetre biztosnak látszik Piech újraválasztása az elnöki poszton, és az is valószínű, hogy a Porsche család újabb elnökségi tagsághoz jut.
A Porsche família tulajdonában lévő Porsche AG már ma is 27,4 százalékban tulajdonosa a VW-nek. Ezt a részesedést meglehetősen gyorsan, alig másfél év alatt szedték össze, s nem hagytak kétséget afelől, hogy befolyásukkal élni is kívánnak. Így például egyértelműen Piech szándékainak megfelelően zajlott le a közelmúltban a vezércsere a VW igazgatóságának élén, amikor is távozni kényszerült Bernd Pischetsrieder addigi elnök, s helyét az egyértelműen a Porsche unoka emberének tartott 59 éves Martin Winterkorn foglalta el.
Bár a VW németországi üzemeiben az alacsony rendelésszámok miatt csökkentett munkaidőben dolgoznak, hivatalba lépése után Winterkorn - aki Magyarországról kitelepített sváb szülők gyermeke - azt ígérte, nem lesznek elbocsátások. Igaz, a dolgok mai állása szerint a Piechhez hasonlóan állítólag gyorsan és határozottan döntő Winterkornnak e téren még nem is lenne teljesen szabad keze: a VW-törvény a 20 százalékos szabállyal sok lehetőséget kínál az államot képviselő, a munkahelyek miatt aggódó és újraválasztásuk esélyeit féltő politikusoknak a beleszólásra. De ha eltűnik a VW-törvény, s a Porsche tovább tudja növelni tulajdoni hányadát - a luxembourgi hír után rögtön elterjedt, hogy legalább 30 százalékot akarnak -, akkor megnyílik a pálya.
A VW felső kategóriás márkája, az Audi éléről érkezett Winterkorn a hírek szerint abban is követi Piech iránymutatását, hogy a céget egyre inkább elmozdítja a népautó jellegből. Ezt támasztja alá az is, hogy Winterkorn a múlt héten arra utalt, a korábbi hírekkel ellentétben nem adják el sem a Bugattit, sem a Lamborghinit. Ráadásul a napokban visszaküldte a dizájnereknek több új modell - a Tiguan, a Passat kupé, a Scirocco, valamint az új Golf - Pischetsrieder által már jóváhagyott rajzait, hogy tervezzék át őket ütősebbre. Emiatt valószínűleg el is marad a Passat kupé bemutatkozása a márciusi genfi autókiállításon. Winterkorn számos új, a mainál vonzóbb modell gyors kifejlesztésével azt is szeretné elérni, hogy a cég profitja 2008-ra 5 milliárd euróra nőjön, üzemei pedig ne kapacitásuk 80 százalékán működjenek, miközben a müncheni BMW gyárai 97, a japán Toyotáé pedig 93 százalékon pörögnek.
Az előzetes álláspont és a várható európai bírósági döntés legkeményebb bírálatát egyébként a szakszervezetek fogalmazták meg. Jürgen Peters, a vas- és fémipari dolgozókat képviselő, nagy hatalmú IG Metall elnöke - egyben a VW fb-elnökhelyettese - azt sérelmezte, hogy a döntés a befektetők érdekeit a dolgozók tartós foglalkoztatásának érdeke elé helyezi. Bernd Osterloh, a VW üzemi tanácsának elnöke pedig egyenesen "az élet minden területét a neoliberáis irányzatnak alárendelő EB-nek a Volkswagen-dolgozók elleni támadásáról" beszélt. Figyelemre méltó, hogy rövid időn belül ez a második alkalom, amikor német szakszervezeti vezetők kifejezetten munkavállaló-ellenesnek találnak egy brüsszeli lépést: egy héttel korábban éppen a Porsche üzemi tanácsának elnöke sérelmezte a szén-dioxid-kibocsátás tervezett szigorítását (HVG, 2006. február 17.), mondván, az német autóipari munkahelyek ezreit veszélyezteti.
A Volkswagen Jetta TDI a Volkswagen által kifejlesztett nitrogénoxid utókezelő-rendszer segítségével a világ legszigorúbb emissziós normáinak is megfelel. Az amerikai piacon 2008-ban debütál a Bluetec-szövetség keretében.
Nehezen lehet ellenállni a csábításnak, ha a kiszemelt szépség 25 másodperc alatt ledobja ruháit és belső értékeit is elénk tárja. A kabriók hercegnője, az Eos fényben született. Ha felbukkan, a nap is kisüt.
A cseh Skoda autógyár áthelyezi termelését, ha az EU tovább szigorítja a szennyező anyagokra megállapított kibocsátási normákat, idézte szerdán a Hospodarské Noviny a Skoda igazgatótanácsának egyik tagját, Martin Jahnt.