szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A 2008-as év modelljeiben javult az autóülések biztonsága az egyes típusok elődeihez és az átlaghoz képest is - derült ki az UDV (Német Baleset-és Biztonságkutatási labor) vizsgálatából.

© Lexus
A teszt során az autóülések 36 százaléka, vagyis 192 autóülés kapta a „jó” minősítést, amely az előző évekhez képest nyolc százalék növekedést jelent. Minden hatodik autóban, vagyis a tesztelt modellek 16 százalékban rossz az ülés és a fejtámla kialakítása. Baleset esetén komoly gondot okozhat. Tavaly ez az arány sokkal rosszabb, 22 százalék volt.

Az intézet jó példaként emelte ki a BMW újításait. A márka több modelljében igen jó üléseket építenek be, ugyanakkor ezek sem hibátlanok mind. Az Audiba szerelt ülések is jónak számítanak. Az UDV tanulmánya szerint a német autógyárak mind jó minősítést kaptak. Ezt a javulást elsősorban az energiát felvevő háttámlák teszik lehetővé. Ezt a techniktát az új VW-modellekben is megtalálhatjuk (Tiguan, Passat CC). A BMW különleges fejtámlája az ütközés során gyorsan alkalmazkodik a fej helyzetéhez, de nem minden típusban alkalmazzák.

Természetesen nemcsak az ülések, hanem az üléspozíció is belyásolja a biztonságot. A legjobb ülés sem ér ugyanis semmit, ha rosszul van beállítva. Szakemberek szerint a fejtetőnek és a fejtámla felső részének egy síkban kell lennie. Továbbá a tarkó és a fejtámla között minimális távolságnak kell lennie.

Az intézet a minősítésnél több szempontot vett figyelembe. Az ülés geometriáján túl szimuláltak egy balesetet: vagyis megnézték, hogy 32 kilométer/órás sebességnél milyen terhelés éri az emberi szervezetet.

Minél nagyob a kocsi, annál jobb az ülése (Oldaltörés)



© VW
A nagy terepjárók átlagban jó ülésekkel rendelkeznek. Néhány kivételtől eltekintve mindegyik jó minősítést kapott. Kivételek: Jeep Wrangler, Nissan Murano és Mitsubishi Pajero. Ugyanakkor a modellek felénél valamilyen javulást tart szükségesnek az intézmény tanulmánya. Megjegyzi, hogy nem sok különbség van az alap- és a komfortülések között, legalábbis a vizsgált Audi Q7, BMW X3 és X5 esetében.

Katasztrófális eredményt mutatnak a kisautók ülései. Baleset esetén a vizsgált negyven autóból mindössze három mutatott jó eredményt. A kétharmaduk pedig egyenesen rossz minősítést érdemelt. Pozitív kivétel csak a Daihatsu Cuore, a Renault Clio és a Renault Modus volt. A megvizsgált alsó-középkategóriás járművek fele jó minősítést kapott. Ebben a kategóriában rossz minősítéssel illették az Alfa Romeo 147-t, a Chrysler PT Cruisert, a Citroen C4-et és a Seat Cordobát

Az egyterűek között pont annyi a rossz minőségű ülés, mint a jó. A 22 vizsgált modell közül kilenc kapta a jó, vagy elfogadható minősítést. A kategóriában az Opel Meriva, illetve a Ford C-Max, és a Kia Carnival számít jónak. A limuzinokban 33 ülést teszteltek, amelyekből kettő ért el csak rossz minősítést. Ezek pedig a BMW 3, és a Jaguar X-type. A kategóriában egyébként nem sok különbséget fedeztek fel a sport- és a hagyományos ülések között.

A felsőkategóriában hibátlanok az ülések, itt mindössze a régi hetes BMW-ben (az új novembertől érkezik) és az Opel Signumban találtak hiányosságokat. Az aktív fejtámla nem mindig nyújt tökéletes biztonságot egy ütközésnél a Citroen C6, a BMW 7, a Hyundai Grandeur és Opel Signum esetében.

Autómenedzser

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Autó

A Suzuki üléseit Nyergesújfalun gyártják

Kétszáz embert foglalkoztató, autóüléseket gyártó üzem létesítéséről írt alá előszerződést szerdán Nyergesújfalu önkormányzata és a japán tulajdonú Magyar Toyo Seat Kft.

hvg.hu Autó

Vezetéstechnika: helyes ülés, kormányfogás, életmentő alapok

Azok akik nyomon követik a vezetéstechnikáról szóló sorozatunkat, talán egy kissé elcsodálkoznak, hogy miért kanyarodunk vissza az alapokhoz, hiszen azt már mindenki elsajátította a jogosítvány megszerzése előtt. Ez jó esetben valóban így van, de sajnos a tapasztalatom azt mutatja, hogy nagyon kevesen vagyunk tisztában a hogyanokkal és a miértekkel.