szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Sok autóvezetőt szinte már megrémiszt a járművébe szerelt elektronika. Az intelligens segítőrendszerek, a beépített navigációs rendszerek, a számtalan szenzor nemcsak megmutatja a helyes irányt, hanem képes elkerülni a balesetet, lát a sötétben és még az sofőr izzadtságát is felszárítja.

Az utóbbi, a Lexus LS 600 hL-ben szolgálatot teljesítő rendszer inkább kényelmi, de lássuk a legfrissebb biztonsági fejlesztéseket. A hosszú távú terveket nézve úgy tűnik, hamarosan az autóvezetésben is eljön a robotpilóták ideje. - Ma már nem tűnik lehetetlen küldetésnek a balesetmentes közlekedés. Persze még távol állunk ettől, de azt hiszem, megtaláltuk a helyes irányt – mondta Christian Früh, a Mercedes fejlesztő mérnöke az Auto-motor-und-sport.de portálnak. A 2009-ben érkező Mercedes-Benz E-osztályban, vagy a most piacra került hetes BMW-ben már olyan sok különleges funkciót építettek be, amelyek néhány évvel ezelőtt csupán álomnak tűntek. A fejlődés tehát gyors ütemben halad.

© Autómenedzser
A különböző csúcstechnikás felszerelések a biztonság kérdésében nem ismernek határokat. A legjobb példa erre az új BMW 7, amelyben olyan rendszert építettek, amely a sötétben is jelzi az úton lévő különböző tárgyakat, felismeri az alakokat, a személyeket, a közlekedési táblákat és szabályozni tudja a követési távolságot.

 

Az új E-osztályos Merci még ettől is többet tud: ez ugyanis vészfék-előkészítésre is képes, ráadásul van benne egy műszer, amely figyeli a sofőrt, és jelezi, ha az illetőn a fáradtság jeleit észleli. Természetesen ezekben az autókban már mind megtalálhatók az autópiacon fellelhető biztonsági felszerelések: távolságtartó tempomat, sávelhagyásra figyelmeztető rendszer, holttér-figyelő asszisztens. Ezek alapja az elektromos szervokormány, a többi már a kamerák, a szenzorok dolga. Ha ezeket kiegészítjük még a navigációs rendszerrel, akkor kimondható, kis lépéseket tettek az autógyárak a robotpilóta irányába. 

© Autómenedzser
Ma már a parkolás sem okozhat különösebb gondot, hiszen a Toyota vagy a Volkswagen nemcsak parkolást segítő szenzorokat, tolatóradart, kamerákat szerelt az autóba, hanem intelligens parkolást segítő rendszert dolgozott ki, amely szinte önállóan bevezeti az autót az üres helyre. A vezetőnek nincs más dolga, mint gázt adni, váltani, illetve fékezni. Ezután már a lámpák beállításával sem kell foglalkoznia a sofőrnek, a nagy BMW-ben, az új Opel Insigniában és több Mercedes modellben is van intelligens világítás, ami a nem megfelelő látási viszonyoknál, kanyarokban, autópályán, lakott területen önmagától szabályozza a fényerősséget.

 

Elkerüli a balesetet (Oldaltörés)



Néhány járműnél már a fékezésnél sem kell a vezetőnek figyelnie. A Mercedes Pre-Safe rendszere egy hirtelen fékezésből vagy a hirtelen csökkenő követési távolságból úgy érzékeli, hogy baleset fog történni, aktivizálja a passzív biztonságtechnikai eszközök egy részét. A Mercedes E-osztály például 0,6 másodperc alatt képes annyira lelassulni akár jégen is, hogy a hatalmas ütközést elkerülje az autó. - A Pre-Safe fékrendszerünk akár 16 kilométer/órás sebességre is le tudja lassítani az autót, ha úgy érzi, ütközés lesz – mondta Früh. 

A Volvo XC60 fejlett City Safety rendszere megóvja az autóst és az autót a városi koccanásoktól, 16 kilométer/órás sebességkülönbség alatt ütközés előtt teljesen megállítja az autót, nagyobb sebességkülönbség esetén vészfékezéssel mérsékli a károkat és a csattanás erősségét.

© Autómenedzser
Ha így haladnak a fejlesztések, akkor hamarosan már tényleg egy filmben érezhetjük magunkat. Amelyben a fárasztó nap után a főhős beül az autójába, kényelmesen elhelyezkedik, és szinte kipihenten ér haza. Csupán egyetlen dolga lesz: időnként meg kell tankolnia járművét. 

Persze a teljes automatizálásig még néhány évtized hátravan. Egyelőre elégedjünk meg annyival, hogy az autó szabályozza önmagát. A szenzorok, az ABS, a légzsák, az ESP, vagy az esőérzékelő fényszórók, a távolsági tempomat és a navigációs rendszer segítségével biztonságosabb lett a közlekedés. 

Akkor jön el a Kánaán, ha az autó adatai eljutnak egy közlekedési központba, ahol a kerekek forgásából, illetve egyéb adatokból kiszámolható a forgalom intenzitása, megismerhetőek a közlekedési viszonyok, elkerülhetők a balesetek, dugók. Az információkat pedig gyorsan tovább lehet adni a többi autósnak egy számítógépes hálózat segítségével. 

Sokáig bizonytalan volt, hogyan lehet majd a különböző gyártók, autók, kommunikációs rendszereit összehangolni. Ám most úgy tűnik, meglesz a megoldás. Eddig azonban 300-1000 méter hatótávolság között működött a kommunikáció, ezt kell tovább fejleszteni. 

- A legnagyobb esély az ilyen autók bevezetésére Ázsiában van – mondta Christopher Borroni-Bird, a General Motors fejlesztésért felelős igazgatója. Itt ugyanis a gyárak és a vevők is fogékonyak az ilyen újításokra, megvan a pénz és az infrastruktúra erre. Az USA-ban és Európában ugyan szintén megvan a technika, ám az emberek nem nagyon akarnak áldozni erre.

Autómenedzser 

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

automenedzser.hu Autó

Küszöbön az intelligens autó

Magától értetődő, hogy négy légzsák, ABS, menetstabilizáló, mp3-lejátszó, kanyarkövető fényszóró, defekttűrő gumi és navigációs rendszer van az autónkban. A technikai újdonságok özönvízszerűen változtatják meg autózási szokásainkat. Íme három olyan felfedezés, amely pár év múlva benne lesz az új autókban.

hvg.hu Autó

Intelligens biztonságot kínál az új Mercedes

Négyévi gyártás után, közel egymillió eladott járművet követően mutatták be a Mercedes-Benz E-osztály új generációját, amelynek a látszat ellenére mintegy 2000 alkatrésze módosult.

automenedzser.hu Autó

Az intelligens autók felveszik a versenyt a hibridekkel

Az intelligens autók - melyeket szenzorokkal és fedélzeti számítógéppel láttak el, hogy elkerüljék a közlekedési dugókat - üzemanyag gazdálkodás szempontjából felveszik a versenyt a hibrid járművekkel – állítják ausztrál mérnökök.

hvg.hu Autó

Intelligens világítás a Mercedestől

A Mercedes-Benz bemutatta intelligens világítási rendszerét, amellyel az adaptív fényszórók új generációja indul el szériagyártásban. Ez a világítás alkalmazkodik mindenféle menet- és időjárási körülményhez. Az országút- vagy autópálya világítás által 50 méterrel növekszik a vezető látótávolsága. Része a kanyarmegvilágítás és az oldalra kikanyarodó világítás, valamint az úttest szélét jobban láthatóvá tevő kibővített ködvilágítás.