Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"b01135c5-2427-4d2a-a4fd-7e1e66d87f21","c_author":"Rácz Gergő","category":"kkv","description":"Ellentmondásos eredményekre jutott 14. felmérésével a PwC. A pénzpiaci tanácsadó az ügyfélfélköre vezérigazgatói körében egyszerre mért pozitív kilátásokat, egyes iparágakban pedig visszaesést a bevételben. Rázós időszak várhat a hazai cégekre, de ez a határon túl is igaz.","shortLead":"Ellentmondásos eredményekre jutott 14. felmérésével a PwC. A pénzpiaci tanácsadó az ügyfélfélköre vezérigazgatói...","id":"20250219_pwc-vezerigazgato-felmeres","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b01135c5-2427-4d2a-a4fd-7e1e66d87f21.jpg","index":0,"item":"2a9ec6fa-647e-44c1-87d8-cafbfc40608e","keywords":null,"link":"/kkv/20250219_pwc-vezerigazgato-felmeres","timestamp":"2025. február. 19. 16:17","title":"Van okunk az örömre? A PwC kifaggatta a cégvezetőket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49f3267e-b44a-48c1-8479-57865ccb998d","c_author":"Kasza János","category":"tudomany","description":"A legkorszerűbb processzorral, OLED kijelzővel, és néhány tűrhető kompromisszummal mutatta be az iPhone 16E-t az Apple. És van valami, amiben forradalminak számít a mobil.","shortLead":"A legkorszerűbb processzorral, OLED kijelzővel, és néhány tűrhető kompromisszummal mutatta be az iPhone 16E-t az Apple...","id":"20250219_apple-iphone-16e-bemutato-olcso-mobil-sajat-modem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49f3267e-b44a-48c1-8479-57865ccb998d.jpg","index":0,"item":"8a4ffbb9-860b-4997-8c78-6e54b72cb587","keywords":null,"link":"/tudomany/20250219_apple-iphone-16e-bemutato-olcso-mobil-sajat-modem","timestamp":"2025. február. 19. 17:40","title":"Az utolsó csavarig megújult a legolcsóbb iPhone, amit máshogy is hívnak – mutatjuk az iPhone 16E magyar árát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"944f3a19-abaa-4944-b6d6-6604047e4c86","c_author":"Bábel Vilmos","category":"vilag","description":"Az, hogy a háborút az ukránok „kezdték”, az orosz háborús narratíva szó szerinti átvétele. Ilyesmit még a magyar kormányzat tagjai sem engedtek meg maguknak, legalábbis eddig. ","shortLead":"Az, hogy a háborút az ukránok „kezdték”, az orosz háborús narratíva szó szerinti átvétele. Ilyesmit még a magyar...","id":"20250219_Trump-arrol-beszelt-hogy-az-ukranok-kezdtek-a-haborut","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/944f3a19-abaa-4944-b6d6-6604047e4c86.jpg","index":0,"item":"81da3251-cf11-4a04-8377-6c3ace062a4b","keywords":null,"link":"/vilag/20250219_Trump-arrol-beszelt-hogy-az-ukranok-kezdtek-a-haborut","timestamp":"2025. február. 19. 08:54","title":"„Nem kellett volna elkezdenetek. Megállapodhattatok volna” – Trump már arról beszél, hogy az ukránok kezdték a háborút","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Több hónapnyi tesztelést követően immáron bárki számára elérhető a Google Chrome mesterséges intelligenciára épülő védelme.","shortLead":"Több hónapnyi tesztelést követően immáron bárki számára elérhető a Google Chrome mesterséges intelligenciára épülő...","id":"20250218_google-chrome-bongeszo-uj-biztonsagi-funkcio-megjelenes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/60e3c0cf-ecba-458b-91d4-4a0249e9ae9e.jpg","index":0,"item":"3a52ec68-e850-457e-8654-f556f6412858","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_google-chrome-bongeszo-uj-biztonsagi-funkcio-megjelenes","timestamp":"2025. február. 18. 16:03","title":"Itt van, már önt is védi a Chrome új biztonsági funkciója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9afbf69b-b7e6-4851-972c-0e09c97c6fd7","c_author":"hvg.hu","category":"tudomany","description":"A betű, az betű – gondolnánk, azaz nem lehet nagy különbség abban, hogy egy szöveget milyen hordozón látunk. Azonban kiderült, Gutenberg-galaxist egyelőre nem tudja felülmúlni még a legkorszerűbb technológia sem.","shortLead":"A betű, az betű – gondolnánk, azaz nem lehet nagy különbség abban, hogy egy szöveget milyen hordozón látunk. Azonban...","id":"20250218_tanulas-olvasas-kepernyo-papir","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9afbf69b-b7e6-4851-972c-0e09c97c6fd7.jpg","index":0,"item":"9db6d133-631b-45ae-b19d-af40e76c18b2","keywords":null,"link":"/tudomany/20250218_tanulas-olvasas-kepernyo-papir","timestamp":"2025. február. 18. 10:03","title":"Tanulnia kell? Nagyon nem mindegy, hogy képernyőn vagy papíralapon olvas","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"de38716a-5adb-45f8-89bf-9d9785eae067","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A Blikk értesülése szerint a főváros megtiltotta az aluljáróban működő vendéglátóipari egységeknek a helyben sütést, mert a büfék és pavilonok „közmű-kiépítettségük és kialakításuk miatt” nem alkalmasak erre.","shortLead":"A Blikk értesülése szerint a főváros megtiltotta az aluljáróban működő vendéglátóipari egységeknek a helyben sütést...","id":"20250218_A-fovaros-betiltotta-a-sutest-az-aluljarokban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/de38716a-5adb-45f8-89bf-9d9785eae067.jpg","index":0,"item":"233874f5-51e5-4f2c-8372-b9256ae5fab3","keywords":null,"link":"/kkv/20250218_A-fovaros-betiltotta-a-sutest-az-aluljarokban-ebx","timestamp":"2025. február. 18. 14:29","title":"Viszlát, girosz és kürtőskalács: a főváros betiltotta a sütést az aluljárókban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23a35107-1a09-4cd0-8f30-4f04687f6633","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Honvédelmi Minisztérium akkor úgy gondolta, az Orbán-beszéd nem pártrendezvény.","shortLead":"A Honvédelmi Minisztérium akkor úgy gondolta, az Orbán-beszéd nem pártrendezvény.","id":"20250218_Fodor-Lajos-Orban-evertekelo-egyenruha-vezerkari-fonok-Ruszin-Szendi-Romulusz-Tisza-Part","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23a35107-1a09-4cd0-8f30-4f04687f6633.jpg","index":0,"item":"52176f6e-4e72-47c6-b323-470b6736bb53","keywords":null,"link":"/itthon/20250218_Fodor-Lajos-Orban-evertekelo-egyenruha-vezerkari-fonok-Ruszin-Szendi-Romulusz-Tisza-Part","timestamp":"2025. február. 18. 10:38","title":"Öt éve még Orbán évértékelőjén ült egyenruhában a vezérkari főnök, aki most Ruszin-Szendi Romulusz pártszereplését kritizálja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1868191d-d41c-462a-8bcb-c8ace6e948cc","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Debreceni Járási Ügyészség a férfit súlyosabban minősülő hulladékgazdálkodás rendje megsértésének bűntettével vádolja. ","shortLead":"A Debreceni Járási Ügyészség a férfit súlyosabban minősülő hulladékgazdálkodás rendje megsértésének bűntettével...","id":"20250219_5-ev-alatt-kozel-negy-tonna-akkumulatorhulladekot-gyujtott-ossze-a-debreceni-ferfi-felfuggesztettet-kaphat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1868191d-d41c-462a-8bcb-c8ace6e948cc.jpg","index":0,"item":"f6626e84-7a36-4822-ae5a-197a468b0976","keywords":null,"link":"/itthon/20250219_5-ev-alatt-kozel-negy-tonna-akkumulatorhulladekot-gyujtott-ossze-a-debreceni-ferfi-felfuggesztettet-kaphat","timestamp":"2025. február. 19. 08:07","title":"Közel négy tonna akkumulátorhulladékot gyűjtött össze a debreceni férfi, felfüggesztettet kaphat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Koppenhágában, Brüsszelben, Madridban, Lisszabonban és Zágrábban vagy nincs is...
MTI
Koppenhágában, Brüsszelben, Madridban, Lisszabonban és Zágrábban vagy nincs is P+R- rendszer vagy a beérkezett adatok ellentmondásosak voltak. Brüsszelben például eddig teljesen hiányzott a város és a régió közös politikai akarata az ilyen jellegű parkoló rendszerek létrehozására. Madridban és Lisszabonban inkább a P+R létesítményekhez szükséges egységes felfogás és kivitelezés az akadály.
A többi város is nagyon változatos képet mutat: egyik sarkalatos kérdés a parkolók távolsága a tömegközlekedési megállóktól. A megvizsgált városok több mint a felében a parkolók és a tömegközlekedési megállók közötti távolság nem nagyobb 300 méternél. Köln különösen rövid elérési utakkal rendelkezik: 100 és 200 méter között van a távolság. Berlinben akár 800 méter gyaloglásra is fel kell készülniük a P+R ügyfeleknek. A górcső alá vett városokban a válaszadók 35, illetve 45 százaléka fontos biztonsági kritériumként jelölte meg a P+R létesítmények talajborítási adottságait és a világítást.
A parkolóhelyek kapacitásában mért különbségek sem hagyhatók figyelmen kívül. Miközben Ljubljana pillanatnyilag egyetlen 217 férőhelyes létesítménnyel rendelkezik, addig Rómában az autósoknak 31 létesítményben összesen közel 13 ezer parkolóhely áll rendelkezésre. Ha figyelembe vesszük a tágabb környéket, Párizs Európa éllovasának számít: Île-de-France-ban autósként 547 létesítmény 100 ezer parkolóhely kínálata közül választhatunk. Ha figyelembe vesszük a városok parkolóhely ajánlatát a lakosság számára nézve, Luxemburg vezeti a listát, ahol nem egészen 50 férőhely jut ezer lakosra, ezt követi Genf 26 parkolóhellyel. Az összes többi városban a színvonal még alacsonyabb, néhol az ezer lakosra jutó parkolók száma épphogy eléri a hatot. A felmérés pozitívuma, hogy a vizsgált városok 80 százalékában úgy nyilatkoztak, hogy bővíteni kívánják a parkolóhely kapacitását, több mint 70 százalékuk pedig ezen felül további létesítmények építését tervezi.
Azonban nem csak a kapacitás változik jelentősen, hanem az árképzésben is jelentős ingadozást lehet megállapítani. Amíg a P+R helyek használata Luxemburgban, Berlinben, Hamburgban és Kölnben alapvetően ingyenes, addig Genfben, Prágában, Stockholmban és Bécsben minden P+R létesítmény használata pénzbe kerül. A két véglet mellett létezik még jó néhány köztes megoldás. Helsinkiben, Budapesten és Oslóban a parkolóhelyek 75 százaléka ingyenes, Münchenben és Rómában ez pont fordítva van. Itt az autósnak a P+R létesítmények több mint 80 százalékáért fizetnie kell.
Genfben a legmagasabbak a P+R költségek európai viszonylatban. A Parc Relais Étoile téren található parkolóházban kell a legtöbbet fizetni: 24 óra parkolás 37 euróba kerül. Ehhez jön még a fejenkénti 2 eurós tömegközlekedési vonaljegy, amivel bejutunk a belvárosba. Másként van ez Ljubljanaban: napijegy egy euró, itt lehet a legolcsóbban parkolni – a belváros és a parkoló közötti szakaszra érvényes buszjegy az árban benne foglaltatik.
Jól körvonalazódik az árképzés és az üzemeltetési struktúra közötti összefüggés. A privát üzemeltetők alapvetően térítést kérnek, míg a városi létesítmények ingyenesek, vagy sokkal olcsóbbak. Gyakran előfordul, de nem mindig jellemző, hogy annál drágább a parkolás, minél közelebb esik a létesítmény a centrumhoz, kivételt képez Prága és Amsterdam, ahol a parkolási díj az egész város területén egységes.
[[ Oldaltörés: Parcheggio di scambio Olaszországban, Liityntäpysäköinti Finnországban ]]
A P+R létesítményekhez vezető utak kitáblázása egyáltalán nem egységes. A megvizsgált városok 35 százalékában a P+R létesítményeket legfeljebb a főbb bevezető utakon táblázták ki, nem egészen 20 százalékuk csak a létesítmények közvetlen közelében helyezett el táblát. A táblákat előszeretettel hanyagolók közé tartozik Róma, ahol a legtöbb P+R parkolóhely van.
A P+R helyek nemzetközi jelölésére is érdemes egy pillantást vetni. Aki Finnországban egy P+R létesítmény után érdeklődik, egészen egyszerűen kérdezzen rá a „Liityntäpysäköinti“ kifejezésre. Aki autóval érkezik Norvégiába és Svédországba, annak egy picivel könnyebb a dolga: P+R itt „Infartsparkering“ illetve „Innfartsparkering“. Franciaországban és Svájcban a „Parc Relais“, „Parking Relais“ és „Parking d’échange” kiírásokat érdemes keresni. Dél felé haladva, Olaszországban „Parcheggio di scambio“ a keresendő kifejezés. Hollandiában ugyancsak a P+R szinonimáját használják: itt a „Transferium”-ban parkírozhatjuk le autónkat. A fennmaradó, vizsgált városokban, és ez azért még mindig több mint 50 százalék, egységesen a „Park and Ride” kifejezést használják, aminek a rövidítése gyakran „P+R”-ként tűnik fel. Legalább itt tükröződik vissza az európai egység.
Hogyan vizsgált az ADAC?
Az autóval elmegyünk a város széléig, leparkoljuk, átszállunk a tömegközlekedésre és irány a belváros. Így működik a P+R – praktikus ajánlat autósoknak. A P+R létesítmények feladata az lenne, hogy tehermentesítsék a várost a forgalomtól, és az autósoknak segítsenek időt és pénzt megtakarítani. De ahogy az lenni szokott, Európában az ilyen kínálat országról-országra másképp néz ki: Jelölés, kitáblázás és az árképzés jelentős különbséget mutatnak. ADAC az Euro-Test Program keretein belül 17 európai partnerklubbal, valamint a cseh és a magyar autóklubbal közösen részletesebben megvizsgálta a P+R létesítményeket.
Elsősorban partnerklubok országainak a fővárosait vizsgálták. Kivételt képezett Nagy-Britannia és Svájc. Ebben a két országban nem a fővárosra, hanem Sheffieldre és Genfre esett a választás. Londont nem lehetett figyelembe venni, többek között azért, mert ott P+R kínálat csak London nagytérségében van, de nincs a belvároshoz közelebb eső területeken. Svájcban Bern helyett Genfre esett a választás, mert itt találhatók a nemzetközi szervezetek székhelyei továbbá sok a francia ingázó. Németországban a fővároson kívül három további várost vizsgáltak. Összességében a következő városok szerepeltek a vizsgálatban: Amsterdam (Hollandia), Berlin, Hamburg, Köln és München (Németország), Bécs (Ausztria), Brüsszel(Belgium), Budapest (Magyarország), Genf (Svájc), Helsinki (Finnország), Koppenhága (Dánia), Lisszabon (Portugália), Ljubljana (Szlovénia), Luxemburg (Luxemburg), Madrid (Spanyolország), Oslo (Norvégia), Párizs (Franciaország), Prága (Csehország), Róma (Olaszország), Sheffield (Nagy-Britannia), Stockholm (Svédország), Zágráb (Horvátország). A városok összesen csaknem 80 ezer P+R parkolóhelyet kínálnak a belvároshoz közeli részeken, ahonnan az autósok tömegközlekedéssel utazhatnak a városcentrumba.
A vizsgálatot két részre osztották: a P+R létesítmények nagysága és jellemzői, illetve azok összekötése a tömegközlekedéssel. Súlypont volt a P+R létesítmények kapacitása, azok nemzetközi megjelölése, a kitáblázás illetve az árképzés. A P+R-re vonatkozó bővítési tervek is legalább annyit nyomtak a latban, mint az ilyen jellegű létesítmények létrehozására irányuló követelmények.
Az ADAC az Erfurt-i IMK-t (piackutatási és tanácsadási intézet Erfurtban) bízta meg a vizsgálat kiértékelésével. Az adatgyűjtéshez a városi közigazgatás illetékes szakembereit továbbá a helyi tömegközlekedési társaságokat írásban kérdezték meg. A vizsgálat kiegészült még a partnerklubokkal közösen végzett pótkutatásokkal továbbá az internetes keresésekkel. A P+R parkolók minősége nem volt tárgya a vizsgálatnak.