Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fd93aec8-431f-495e-9376-51d4d996017c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 826 lóerős Ford Mustang GTD-t nem lehet csak úgy egyszerűen bármikor eladni.","shortLead":"A 826 lóerős Ford Mustang GTD-t nem lehet csak úgy egyszerűen bármikor eladni.","id":"20250218_ket-evig-nem-adhato-el-a-magyarorszagon-160-millio-forintba-kerulo-uj-ford-mustang-gtd","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fd93aec8-431f-495e-9376-51d4d996017c.jpg","index":0,"item":"3ad65ee4-93d8-4541-ba1f-af79e5ad62e1","keywords":null,"link":"/cegauto/20250218_ket-evig-nem-adhato-el-a-magyarorszagon-160-millio-forintba-kerulo-uj-ford-mustang-gtd","timestamp":"2025. február. 18. 06:41","title":"Két évig nem adható tovább a Magyarországon 160 millió forintba kerülő új Ford","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Csak a leállósávon lehet haladni. ","shortLead":"Csak a leállósávon lehet haladni. ","id":"20250217_Baleset-miatt-tobb-kilometeres-a-torlodas-az-M0-s-autouton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1230fc6e-cd62-4fa8-aef4-4baa70dda934.jpg","index":0,"item":"9cdd1a0e-ebb3-4954-ac67-6eca9d2a0f37","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Baleset-miatt-tobb-kilometeres-a-torlodas-az-M0-s-autouton","timestamp":"2025. február. 17. 08:36","title":"Kilenc autó ütközött össze, több kilométeres a torlódás az M0-s autóúton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dff76b1b-6fc4-4016-9a53-bb5d36994bc7","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.zhvg","description":"A három telek eddig beépíthető terület volt, ha a Közgyűlés is rábólint, akkor viszont a jövőben ez erdővé válik, ami azt jelenti, hogy nem lehet majd beépíteni.","shortLead":"A három telek eddig beépíthető terület volt, ha a Közgyűlés is rábólint, akkor viszont a jövőben ez erdővé válik, ami...","id":"20250217_30-ezer-negyzetmetert-minositett-erdove-a-12-kerulet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dff76b1b-6fc4-4016-9a53-bb5d36994bc7.jpg","index":0,"item":"778f0822-1581-47f2-8e03-6040ecbc8f89","keywords":null,"link":"/zhvg/20250217_30-ezer-negyzetmetert-minositett-erdove-a-12-kerulet","timestamp":"2025. február. 17. 14:34","title":"30 ezer négyzetmétert minősített erdővé a 12. kerület","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az orbáni példát igyekszik követni Steven Levitsky és Lucan Way szerint Donald Trump. ","shortLead":"Az orbáni példát igyekszik követni Steven Levitsky és Lucan Way szerint Donald Trump. ","id":"20250217_foreign-affair-szemle-trump-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccacfa0b-d83b-4cb5-aa87-3921c3de2e41.jpg","index":0,"item":"c99f6aa1-cec9-459a-937e-87d81c9641ff","keywords":null,"link":"/360/20250217_foreign-affair-szemle-trump-orban","timestamp":"2025. február. 17. 07:30","title":"Foreign Affairs: Versengő autokrácia válthatja a demokráciát az Egyesült Államokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56055431-fc4b-4998-9f37-1f9aea5fba9e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A modell alapára 160 és 200 millió forint között mozog Európában, a helyi adóktól függően. ","shortLead":"A modell alapára 160 és 200 millió forint között mozog Európában, a helyi adóktól függően. ","id":"20250217_Ford-Mustang-GTD-vasarloi-minimum-ket-evig-nem-adhatjak-el-autoikat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/56055431-fc4b-4998-9f37-1f9aea5fba9e.jpg","index":0,"item":"bd403a3c-b1c9-4c1e-8557-35a0493e4812","keywords":null,"link":"/cegauto/20250217_Ford-Mustang-GTD-vasarloi-minimum-ket-evig-nem-adhatjak-el-autoikat","timestamp":"2025. február. 17. 08:41","title":"Röghöz kötik a legdrágább Ford Mustang vásárlóit, minimum két évig nem adhatják el autóikat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"df6a8dd2-309c-4c17-9bb0-eda3b99c729c","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"A metanollal szennyezett alkoholt egyesek vélhetően közép-ázsiai tulajdonú étteremben, a piaci ár alatt szerezhették be.","shortLead":"A metanollal szennyezett alkoholt egyesek vélhetően közép-ázsiai tulajdonú étteremben, a piaci ár alatt szerezhették be.","id":"20250218_Pusztit-a-pancsolt-szesz-Torokorszagban-tobb-szaz-halalesetet-okozott-alig-ket-honap-alatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df6a8dd2-309c-4c17-9bb0-eda3b99c729c.jpg","index":0,"item":"bf1d2b3b-42e5-4531-aa16-fc9f6b12e70a","keywords":null,"link":"/vilag/20250218_Pusztit-a-pancsolt-szesz-Torokorszagban-tobb-szaz-halalesetet-okozott-alig-ket-honap-alatt","timestamp":"2025. február. 18. 07:09","title":"Pusztít a pancsolt szesz Törökországban, több mint száz halálesetet okozott alig két hónap alatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"268ed04f-468d-4860-bec6-418b4fc99328","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Nagy fájdalmakkal küzdött, le kellett mondania a limai koncertjét.","shortLead":"Nagy fájdalmakkal küzdött, le kellett mondania a limai koncertjét.","id":"20250217_Korhazba-kerult-Shakira","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/268ed04f-468d-4860-bec6-418b4fc99328.jpg","index":0,"item":"0e012305-0643-4bc2-99a5-d03c9a739317","keywords":null,"link":"/elet/20250217_Korhazba-kerult-Shakira","timestamp":"2025. február. 17. 08:16","title":"Kórházba került Shakira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1b8fe694-340e-4a2e-aab3-dd8518273a9a","c_author":"Matalin Dóra","category":"360","description":"A gyógyszercégeknek masszív bevételük lett az mRNS-vakcinákból, ezek jelentős részét visszaforgatják a kutatásokba, így már nem évi 5-6, hanem 40-50-100 klinikai vizsgálat folyik mRNS-alapú készítményekkel – mondja Pardi Norbert, a Pennsylvaniai Egyetem mikrobiológiai tanszékének professzora, aki még 2011-ben csatlakozott a Karikó Katalin és Drew Weissman laboratóriumában zajló kutatásokhoz. Jelenleg már a saját laboratóriumát vezeti Philadelphiában, ahol vakcinák fejlesztésével foglalkoznak részben olyan fertőző betegségek ellen, mint az influenza, de vannak eredményeik az mRNS-alapú rákvakcinák területén is.","shortLead":"A gyógyszercégeknek masszív bevételük lett az mRNS-vakcinákból, ezek jelentős részét visszaforgatják a kutatásokba...","id":"20250218_mrns-vakcina-covid-rak-influenza-pardi-norbert-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1b8fe694-340e-4a2e-aab3-dd8518273a9a.jpg","index":0,"item":"b2a1cf39-d476-4275-805b-0a03f6ccd78f","keywords":null,"link":"/360/20250218_mrns-vakcina-covid-rak-influenza-pardi-norbert-interju","timestamp":"2025. február. 18. 06:30","title":"A tudósok nem hittek Karikó Katalinéknak – Pardi Norbert az mRNS-vakcinák rák elleni bevethetőségéről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2008-ban a károsanyag-kibocsátás csökkentése, illetve a biztonság fejlesztése volt az autógyártók legfontosabb fejlesztési szempontja. Nézzük a legújabb technikai újításokat.
Ennek köszönhetően az egyre kisebb motorok (downsizing), az elektromos meghajtás és a NOx-katalizátorok egyre nagyobb jelentőséget kaptak. A biztonságról a kamerákkal kiegészített berendezések, az intelligens fény- és futómű-szabályozás, valamint az autók közötti kommunikációs rendszerek gondoskodtak tavaly.
Downsizing - Ahhoz, hogy kellő hatást érjünk el az autópiacon, egyszerűen újra fel kell találnunk az autógyártást – mondta Dieter Zetsche, a Mercedes-Benz első embere. Mindenekelőtt azonban a belsőégésű motorok dominálnak egyelőre. Természetesen nem a régi formában, hanem új recepttel, ami nem más, mint a downsizing. Vagyis: kevesebb hengert alkalmaznak, kisebb hengerűrtartalommal, csökkentett belső súrlódással, kis fogyasztással, alacsony szén-dioxid-kibocsátással.
A kis hengerűrtartalmú benzinmotort közvetlen üzemanyag-befecskendezéssel, modern feltöltővel és fejlett vezérlőelektronikával látják el, így a kisebb hengerűrtartalom ellenére nem csökken a teljesítmény. A modern, korszerű dízelmotorokat részecskeszűrővel szerelik fel. A legújabbak már az Euro 5-ös normát is teljesítik. A részecskeszűrőkön (DPF) kívül Denox-katalizátorral is ellátják ezeket, mert a dízelmotor sajátossága, hogy bár kevesebbet fogyaszt, mégis jobban szennyezi a környezetet. Ez a speciális katalizátor összegyűjti a veszélyes gázokat, majd egy rövid oxidációs folyamat során ártalmatlan nitrogénné és oxigénné alakítja át. Egy ilyen speciális NOx-kataliztor van már például a BMW 330d-ben, amely már a 2014-ben életbe lépő Euro 6 határértékeinek is megfelel. Idén az Audi Q7 3.0 TDI is hasonlóan tiszta lesz.
Hibrid modellek A környezetbarát utazáshoz a Toyota az új Priust, a Honda a hibrid Civic mellett az Insight-ot kínálja. Számos európai és amerikai gyártó követi a japán utat: kombinálják a belső égésű és az elektromos motorokat. A GM tavaly két hibrid modellt is a piacra dobott, pár éven belül nálunk is fut majd a BMW X6 Active Hibrid, valamint a Mercedes-Benz ML 450 hibrid. 2012-ben az S-osztály, négy hengeres dízel-elektromotoros meghajtással jön a piacra. A Start/Stop technikának köszönhetően átlagos fogyasztása 7,9 liter lesz.
Elektromos autók Szinte üzemanyag nélkül, és így igen olcsón közlekedhetünk az úgynevezett e-autókkal. Egyre több fut az európai utakon, ám, hogy az egyszeri példányoktól mikor jutunk el a szériagyártásig, az egyelőre a jövő zenéje. Hátrányuk a rövid hatótávolság. A litium-ionos akkumulátorok ugyanis nem tudják önmagukat feltölteni menet közben és így sok energiát fogyasztanak. Működő alternatívát kínál viszont a Tesla Roadster. Már tesztelik az USA-ban, Németországban és Angliában az elektromos hajtású Mini E-t, valamint Berlinben az elektromos smart-ot.
Kamera és kommunikáció Mennyivel is lehet itt menni? – kérdezgetik sokszor a vezetők. Mostantól azonban már nem kell ezeket a kérdéseket feltenni maguknak, hiszen a hetes BMW-ben vagy az Opel Insigniában már elérhető tartozéknak számít a kamerás közlekedési táblafelismerő berendezés. Az éjjellátó berendezések (Mercedes-Benz, BMW) szintén jelentősen megkönnyítik a vezetést. Ennek köszönhetően valószínűleg jelentősen csökken majd a gyalogos balesetek száma, hiszen a kijelzőn az árnyalakok is megjelennek. Az intelligens világítás is sokat segíthet: hiszen az új Insigniában például az út és az időjárási viszonyokhoz alkalmazkodik a fényszóró, de a BMW is használ automata távolsági fényt, az új Avensisnek is fejlett az intelligens világítási rendszere.
Balesetmegelőzés Az automatikus követési távolság, automatikus vészfékezés, sávtartó asszisztens, kanyarkövető fényszórók ma már tucatnyi márka több tucatnyi autójában elérhető. 2008-ban elterjedésük mellett tovább is fejlődtek. Az új Mercedes-Benz E-osztály a veszély felismerését követően 0,6 másodperc alatt avatkozik be egy esetleges baleset elkerülése érdekében vészfékezéssel. A Volvo XC 60-ban szériatartozék a City Safety koccanásgátló rendszer. A Mercedes-Benz E-osztály a vezetési stílusból, az utazás idejéből, és a tényleges időből képes kiszámítani a vezető fáradtsági mutatóját. A biztonságos vezetés csúcsa azonban az autók közötti kommunikáció lesz. Egy WLAN-hálózatban a sofőr látja a dugóban várakozókat, a szellemautókat (autópályán, egyirányú forgalomban rossz irányban közlekedőket), vagy akár megkülönböztető jelzésekkel közlekedő autókat.
A 2012-re ígért rendszereket tesztelik már az európai gyártók is, összesen 500 járműben. Eddig a legjobb eredményeket a holland navigációs rendszereket gyártó TomTom cég tudott felmutatni. Itt már a navigációs rendszerek jelzik a dugókat és az úthibákat.
Elektronika 30 éve az ABS megjelenése óta az elektronikának igen fontos szerepe van az autóknál. Optimális biztonság, dinamikus kormányzás és a lehető legnagyobb komfort a cél. Mindezt pedig nem külön-külön berendezésekkel, hanem egy összefüggő rendszer segítségével lehet elérni. Vagyis a motorirányítás, a fékezés, a kormányzás, a rugózás mind egy összefüggő rendszer részei. Ehhez hasonló rendszert használ BMW a hetes szériában. De természetesen az Opel, a Volkswagen és még jó néhány felső kategóriás jármű alkalmazza már az egymással szinkronban működő különböző biztonsági berendezéseket.
Sok autóvezetőt szinte már megrémiszt a járművébe szerelt elektronika. Az intelligens segítőrendszerek, a beépített navigációs rendszerek, a számtalan szenzor nemcsak megmutatja a helyes irányt, hanem képes elkerülni a balesetet, lát a sötétben és még az sofőr izzadtságát is felszárítja.
Az intelligens autók - melyeket szenzorokkal és fedélzeti számítógéppel láttak el, hogy elkerüljék a közlekedési dugókat - üzemanyag gazdálkodás szempontjából felveszik a versenyt a hibrid járművekkel – állítják ausztrál mérnökök.
A becsapódó autóajtók kora hamarosan véget ér. Ráadásul az ajtó kinyitásakor keletkezett kisebb fényezési sérüléseket is elkerülhetjük a jövőben. Legalábbis a Kiekert – alkatrész beszállító cég – ezt állítja.
Mi lenne a legjobb módszer az ütközés elkerülésére alkalmas technológiák fejlesztésére, ha nem a természet világában előforduló akadályérzékelők utánzása? Például a méheké.
Miért volt nagy dolog, hogy a fiatal Csehov paródiát írt róla, és hogyan segíthet a fake news felismerésében – erről beszélgettünk Szilágyi Márton irodalomtörténésszel.