szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Javában tart a nyaralási hullám. Egyre több autós van az európai utakon, különösen a kedvelt nyaralóhelyek környékén. Mielőtt útnak indulna, érdemes érdeklődni a különböző utakról, a forgalmukról és a közlekedési szabályokról. Különben szükségtelen kiadásokkal kell számolni.

Különösen a biztonsági mellényekre és a fényszóróhasználatra kell figyelni: 21 európai országban kötelező a tompított fényszórók használata. Idén már Szlovákiában is, ahol eddig csak a téli hónapokban volt kötelező, mostantól azonban egész évben. Fel kell kapcsolni a világítást: Bosznia és Hercegovinában, Dániában, Észtországban, Finnországban, Izlandon, Horvátországban, Csehországban. Olaszországban, Magyarországon, Romániában napközben csak lakott területen kívül, illetve az autópályákon kell használni a fényszórót. Németországban, Franciaországban és Svájcban pedig ajánlott bekapcsolni a világítást.

A fényszórón kívül az autósoknak a biztonsági mellényre is ügyelniük kell az európai utakon. Egyes országokban például az autó kötelező tartozékának számít a mellény, másokban pedig vészhelyzetben kötelező a mellény viselése. Fontos továbbá, hogy annyi mellény legyen az autóban, ahányan utaznak benne. Szakemberek azt ajánlják, hogy a mellényeket könnyen hozzáférhető helyre tegyék, így műszaki hiba esetén például nem kell az összes csomagot kipakolni az útra, hogy a csomagtartó legalján lévő mellényt elő tudjuk szedni.

Az alábbi országokban kötelező a mellény az autóban és persze használni is kell baleset, műszaki hiba esetén: Belgium, Franciaország, Olaszország, Horvátország, Luxemburg, Norvégia, Ausztria, Portugália, Szlovénia, Szlovákia, Spanyolország, Magyarország.

A szabályok megsértése estén komoly büntetésre számíthatnak az autósok. Portugáliában például 120-600 euró közötti bírságot kell fizetni, Belgiumban pedig 1375 euró is lehet ez az összeg. Aki Norvégiában világítás nélkül utazik, 190 eurót köteles fizetni. A láthatósági mellény hiánya azonban Norvégiában és Horvátországban sem jelent bírságot.

Függetlenül az előírásoktól és a bírságoktól, az ADAC azt ajánlja, hogy mindenki vigyen magával mellényt, mert balesetnél, műszaki hibánál jó szolgálatot tehet. Franciaországban és Magyarországon már a biciklistáknak is kötelező a mellény használata rossz látási viszonyok között, este, éjszaka, alkonyatkor, ködben és esőben. A szabály megsértése a franciáknál 35 euró bírsággal jár.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
hvg.hu Autó

Az autós nyaralás veszélyei - videóval

Amikor a család nyaralni megy, az autó pillanatok alatt teherautóvá válik. Még egy kombi csomagtartójában sincs elegendő hely az összes játéknak, a strandgrillezőnek, a bőröndöknek, a matracoknak, sportszereknek és a táskáknak. A nyaralni indulók sokszor tetődobozba is pakolnak. Szakértők azt tanácsolják, hogy már a tetőbox vásárláskor próbáljuk meg a lehetséges veszélyeket minimalizálni.

hvg.hu Autó

Nyertesek és vesztesek - az autók negyedét külföldre viszik

Az idei első félévben 40,1 százalékkal esett vissza az eladott új személygépkocsik és terepjárók száma a tavalyi év hasonló időszakához képest - derül ki a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE) által készített összegzésből. Ennél is drasztikusabb, több mint 50 százalékkal kevesebb autót helyeztek forgalomba Magyarországon. 11 ezer 325 autót kivittek az országból.

hvg.hu Autó

Mennyibe kerül a szlovén matrica?

Európa jónéhány autópályáján, autóútján úthasználati díjat kell fizetni. Így van ez Szlovéniában is, ahol a német autóklub (ADAC) szerint néha már komédiába illő módon határozzák meg az árakat.

hvg.hu Autó

Mennyit érnek a környezetvédelmi zónák?

Az ADAC német autóklub tanulmánya szerint a városokban kialakított környezetvédelmi zónák nem javították a levegő minőségét. Legalábbis szakemberek erre a következtetésre jutottak, miután összehasonlítottak néhány olyan települést, amelyekben kialakították a környezetvédelmi övezeteket, és azokat, ahol még nem. A környezetvédelmi egyesületek mindezt másként látják.