szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Veszélyesnek, de megbocsáthatónak tartja a gyorshajtást az osztrákok többsége egy felmérés tanúsága szerint. Leginkább a lakott területen érvényes sebességkorlátozásokat hagyják figyelmen kívül az osztrák gépjárművezetők.

A jelek szerint a legtöbb autós úgy gondolja, hogy maga is különbséget tud tenni indokolt és indokolatlan korlátozások között. Ez a gondolkodás veszélyes, hiszen így éppen ott nem tartják be a sebességhatárt, ahol a leginkább szükség van rá - figyelmeztet a felmérés készítője, az osztrák Közlekedésbiztonsági Tanács. 

A 2008-ban készült tanulmány szerint az óránkénti 30 kilométeres sebességhatárt az autósok 80 százaléka lépi túl, átlagosan 5 km/h-val. Az 50 km/h-s korlátozást a vezetők fele nem tartja be, ehelyett átlagosan 51 km/h-val hajt. Kevesebb a gyorshajtók aránya ott, ahol az autósok maguk is jobban veszélyben érzik magukat. A lakott területen kívül engedélyezett óránkénti száz kilométeres sebességhatárt például csak húsz százalékuk lépi túl, sőt, átlagosan 89 km/h-val autóznak. Valamivel ennél is nagyobb a fegyelem az autópályán megengedett 130 km/h-s sebességhatárt tekintve, ezt az autósok 19 százaléka szegi meg. 

A felmérésben megkérdezetteknek csak a 16 százaléka mondta azt, hogy különösen bosszantja, ha mások a megengedettnél gyorsabban autóznak. Az autósok több mint fele alig vagy egyáltalán nem méltatlankodik a gyorshajtók miatt, legalábbis amíg nem vezetnek agresszívan vagy másokra való tekintet nélkül. 

Ausztriában szeptembertől emelkednek a gyorshajtás és az ittas vezetés büntetési tételei. Már augusztus 19-e óta szigorúbban büntetik a tehergépkocsikra, utánfutót vontató személyautókra és autóbuszokra vonatkozó sebességhatárok túllépését, szeptembertől azonban minden gépjárművezetőnek magasabb büntetésekkel kell számolnia. 

Csaknem a duplájára emelkedik például a gyorshajtásért kiszabható helyszíni bírság, miután legkevesebb 70 eurót (mintegy 19 ezer forint) kell szeptember elsejétől fizetnie annak, aki személygépkocsival több mint harminc km/h-val túllépi a sebességhatárt. Így más európai uniós tagállamok autósait is könnyebben "utolérik" az osztrák hatóságok, 2008 óta ugyanis a legkevesebb 70 eurós közlekedési bírságok az EU egész területén behajtatók.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Cégautó: adókkal kikényszerített zöldülés

Nemzetközi tapasztalatok arról tanúskodnak, hogy a cégek többnyire költségelemzés alapján választanak autót, környezetvédelmi megfontolások ebben alig játszanak szerepet. Csak azokban az országokban más kissé a helyzet, ahol az állam aktívan él környezetpolitikai eszközökkel, mindenekelőtt a környezetszennyezés mértéke szerinti adóztatással.

MTI Autó

Népszavazás: megnyílhat a határ az autók előtt

Megnyílhat az autók előtt az osztrák-magyar határ Locsmánd (Lutzmannsburg) és Zsira között, miután népszavazást tartottak vasárnap az ausztriai Locsmándon a határon át vezető út használatáról.