A kistesó Audi Q5 tesztelésekor elégedetten jegyeztem meg, minek ide a Q7, ez is bőven megteszi. Nos, újra vezetve a Q7-est, változott a véleményem. Van az az élethelyzet, ahol ez az ormótlan tehén izgalmas és nélkülözhetetlen igásló. Utazóautónak mindenesetre kiváló. Fáradhatatlanul nyeli a száz kilométereket, tempomattal 130-cal 10 liter környékén fogyaszt, ha kell, tekintélyt parancsolóan gyorsul, nyomul és furakszik. Városban, szűk utcákban lélegzetünket visszafojtva manőverezünk, jobban járunk, ha a külvárosban leparkolunk valami biztonságos helyen. Az elindulás teljesítménynövelő kúrával ér fel, érezzük mind a 240 ló szuszogását, a fék erős, jól adagolható, padlóig szerencsére nem kellett nyomnom.
A megújult Q7 elején új rajzolattal jelenik meg a nagyméretű singleframe hűtőrács, amelynek függőleges krómtagjai a magas fényű fekete lakkozással alkotnak igényes kontrasztot. A lökhárítót ugyancsak átdolgozták, s alsó része a karosszéria színétől függően fekete vagy szürke árnyalatban készül. Középső elemének új, integrált alsó védőlemeze markáns bordázatot kapott.
A továbbfejlesztett Q7-es szériakivitelben kínálja az Audi xenon plus fényszórórendszert, valamint új adaptive light kivitelt is kínál, amely tompított, távolsági és speciális autópálya-üzemmódja mellett kanyarodófény- és kanyarvilágítási funkciókkal is rendelkezik (153 ezer forint felárért). A xenon-fényszórók esetében a nappali világítás feladatát U-alakba rendezett világító diódák látják el, s ebben az esetben a légbeömlő nyílások felső peremén húzódó irányjelzőt is fénykibocsátó diódák (LED) állítják elő. Este varázslatos káprázatba öltözik az autó, az Audi nagyon eltalálta ezt a világítást. Fehér subájában úgy hatott az kisalföldi naplementében, mint egy csillagszemű juhász.
Oldalnézetében a kupészerű tetővonal, az oldalablakok keskeny csíkja és a domborodó lemezfelületek szintén az Audi Q7 dinamikus karakterét emelik ki, itt az ajtók átdolgozott borítása tűnik fel. Alapfelszerelésként a 235/60 méretű gumiabroncsokat 7,5 J x 18 dimenziójú könnyűfém keréktárcsákra szerelik, a V6-os motorok mellett hét, míg a V8-asokkal hatküllős kialakításban. Tesztautónkon 19 hüvelykes kerekek feszítettek.
Hátul a lökhárító alsó része szintén kontrasztárnyalatban készül, az S-alakjával részben a hátsó oszlopokat is körülfogó csomagtér-ajtó pedig a rendszám környezetében újszerű formákkal jelenik meg. A Q7 saját tömegének mérséklése érdekében a teljes ajtó alumíniumból készül, akárcsak a motorházfedél és a sárvédők. A már alapkivitelben LED-technikájú hátsó lámpatestek markáns világítási képet biztosítanak éjjel-nappal.
Óriási, 300 centiméteres tengelytávjának köszönhetően az 5,09 méter hosszú Audi Q7 bőséges térkínálattal szolgál utasterében. A második üléssor támlája három részre osztva hajtható le, a sík padlózatú, 775 literes csomagtér ezzel immár 2035 literesre bővül.
Extrafelszerelésként számos további intelligens megoldás áll rendelkezésre, például hosszirányban elcsúsztatható második üléssor, vagy ugyancsak mozgatható egyes komfortülések. Mindezt az utasok 160 centiméteres testmagasságáig a beszállást könnyítő mechanizmussal kiegészített harmadik üléssor teszi teljessé (236 ezer forint felár). A hátsó sor valóban csak gyerekeknek kényelmes, vészmegoldásként azonban alkalmazható.
A beltérben nem sok minden változott, finoman simul az ember bőréhez az alcantara kárpit a széles középalagút gombtengere funkcionális, könnyel tanulható. Az MMI szórakoztató és információs rendszer frissült, legfontosabb újdonsága, hogy a különböző funkciók egymáson pop-up (felugró) ablakban jelennek meg.
Az utastérben kifinomult fejlesztések egész sora fokozza tovább az eleganciát és a kellemes közérzetet. A műszeregység teljesen új kialakításban jelenik meg, a nagyméretű, könnyen leolvasható körműszereket fémszegély veszi körül. Az elegáns hangulatot az ajtókárpitokba épített hangulatvilágítás és az utasoldali díszítő berakás erősíti, miközben számos kezelőelem tovább finomodott és krómdíszekkel gazdagodott.
[[ Oldaltörés (Mitől tiszta a dízel?) ]]
Álló helyzetben nem lehet táncoltatni a bálnát, a V6-os kétezres fordulatnál letilt, még galambot sem lehet ijesztgetni a hangjával. Pedig 2000-es fordulaton már rendelkezésünkre áll az 550 Nm-es nyomaték, a tisztaüzemű dízel 240 lóerős, kell is a 2,4 tonnás monstrum dinamikus mozgatásához. A 234 grammos szén-dioxid-kibocsátás messze van még az uniós elvárásoktól, ám az NOx-kibocsátás terén úttörő. A fékenergia visszanyerésével 5 gramm/kilométer szén-dioxidot takarítottak meg a mérnökök.
A 3.0 TDI teljesítménye 176 kW (240 LE), és már 2000-2250 percenkénti fordulatszám között 550 newtonméter forgatónyomatékkal szolgál, a sajtóanyag szerint az EU-tesztciklus során pedig 9,1 liter üzemanyaggal is megelégszik 100 kilométerenként. További 0,2 literrel kevesebbet fogyaszt az opcióként kapható 3.0 TDI clean diesel (686 ezer forint felár), amely kiterjedt kipufogógáz-kezelésével a világ egyik legtisztább üzemű dízeltechnikáját alkalmazza. Ez az erőforrás az egyesült államokbeli szigorú LEV II Bin 5, valamint a csupán 2014-től hatályba lépő Euro 6 kipufogógáz-szabványok határértékeit egyaránt teljesíti.
A fogyasztással kapcsolatban kétségeink voltak, ezért hosszú távon is teszteltük a Q7-est. Autópályán, hegyi szakaszokon és városban is hajtottuk a verdát, az 1350 kilométeres tesztút végén alig ment egy decivel 10 liter fölé az átlagfogyasztás. A legjobb szakasz egy ötszázötven kilométeres táv volt, ahol 9,4 literes átlagfogyasztást mutatott a fedélzeti számítógép, 105 kilométer/órás átlagsebesség mellett. Tankja hatalmas, egyszerre benyelt 91 litert.
A TDI clean diesel rendkívül igényes technikára épül. Az égésfolyamat magas hatásfokát 2000 bar üzemi nyomáson dolgozó közös nyomócsöves befecskendező rendszer, új égéstér-érzékelők, illetve nagyteljesítményű kipufogógáz-visszavezető rendszer biztosítja. A visszamaradt nitrogén-oxidok redukciós folyamata új tervezésű DeNox-katalizátorban zajlik. Közvetlenül előtte juttatja egy szivattyú az AdBlue adalékanyagot (hasonló rendszert alkalmaz teherautóinál az Iveco és a Mercedes-Benz – ez utóbbi személyautóiban is) a kipufogógázok forró áramába, amely itt ammóniát fejleszt, így a nitrogén-oxidok ártalmatlan nitrogéné és vízzé alakulnak. Az adalékanyag rendszeres utántöltéséről a jármű szervizintervallumának megfelelően az Audi márkaszervizek gondoskodnak, a rendszer 2000 kilométerrel a kiürülés előtt jelez.
A hazai jogrendszer nem követi a zöld technológiák fejlődését, a forgalmiban 10-es környezetvédelmi besorolás szerepel, pedig 12-es vagy 14-es kellene. Így van ezzel a TMC (forgalomfigyelő, dugókra és útakadályokra figyelmeztető rendszer) is, amint átlépjük a cseh, majd a szlovák határt megszűnik a szolgáltatás. A kinti felújításokat, útszükületeket, baleseteket milliméterre pontosan jelezte.
Tekintélyes forgatónyomatékát kényelmes és gyors működésű hatfokozatú tiptronic váltómű közvetíti a quattro állandó összkerékhajtásnak, amely végül enyhén hátsókerék-hajtású hangsúllyal osztja el az első illetve a hátsó kerekek között.
Az Audi Q7 futómű-technikája tekintetében is igazolja kivételes pozícióját. Az Audi extrafelszerelésként kínálja adaptive air suspension légrugózási rendszerét, amely az elektronikus csillapítás-szabályzással együttműködve ötféle szinten szabályozhatja a jármű szabadmagasságát, miközben a vezető a komfortos, a sportos, az automatikus, az offroad és a lift üzemmódok között választhat. Ez utóbbi nagyobb akadályok átlépésére szolgál, illetve pakolásnál lehet hasznos. A csomagtérből is szabályozhatjuk a légrugókat, ha szükség van rá, leültethetjük az autó fenekét, akár egy cirkuszi elefántét.
Bármennyire is tökéletes a Q7 testreszabható futóműve, a cseh autópálya zakatoló egyenetlenségeit nem tudja csillapítani. A külső sáv borzasztóan megviseli az ember fülét és fenekét, aki ezt nem tűri, az szabálytalanul halad a belső sávban, vagy 100 alatt megy – hatásos forgalomlassítás.
[[ Oldaltörés (Pazar és végtelen extralista) ]]
Az Audi gazdag felszereltséggel kínálja Q7-sorozatát. A sebességfüggő rásegítéssel működő servotronic kormányberendezés éppúgy a szériafelszereltséghez tartozik, mint a rakodórekesszel és szennyezett tárgyak szállítására szolgáló teknővel kiegészített, kettős csomagtér-padlózat, a tetősínek, a komfort automatikus légkondicionáló és a CD-lejátszóval illetve nyolc hangszóróval szerelt MMI basic plus rádió. Tesztautómban ülésfűtés, négyzónás automatikus klíma kényeztetett, háromdimenziós, hanggal is utasítható navigációs berendezés segített a tájékozódásban, a telefonálni Bluetooth-on keresztül lehetett, a zenét pedig SD-kártyáról játszotta le a továbbfejlesztett MMI.
Az S line külső optikai csomag olyan részletekkel teszi egyénivé az autó megjelenését, mint a speciális lökhárítók vagy a teljes fényezés. Az „S line” sportcsomag (625 ezer forint felár) többek között fekete mennyezetkárpitot, bőr/alcantara bevonatú sportüléseket, alumínium díszítőberakásokat, és a légrugózás feszesebb hangolását foglalta magában.
Az Audi Q7 a mindennapokra is számos intelligens megoldást kínál: például elektromos mozgatású csomagtér-ajtót, megfordítható csomagtér-szőnyeget, csomagrögzítő síneket és készletet, kivehető sízsákot vagy éppen eltolható rakodódobozt. A kiegészítők palettáján egyebek mellett elválasztó háló, belső kerékpártartó, különböző tetőcsomagtartók, markáns offroad-csomag és felhajtható vonóhorog is sorakozik. Az Audi nagy SUV-modellje akár 3,5 tonna össztömegű utánfutót is vontathat.
Nincs félelemérzet a Q7-es vezetőjében, uralja a környezetet – és ezt nem visszafogottan teszi. Inkognitót kedvelőknek nem ajánlott, főleg nem íbisz fehérben. Frászt csak akkor kap, amikor betéved egy bevásárlóközpont mélygarázsába. Behúzza a fejét, leülteti a légrugók segítségével a kocsit és imádkozik, hogy ne húzza meg a tetőt. A szintek közötti szűk felhajtókban már csak a rutin dönti el az ijedtség fokát, és az, hogy kinek a neve van a forgalmiban.
Biró Csongor
Műszaki adatok
Audi Q7 3,0 TDI clean diesel quattro |
MOTOR |
|
Hengerűrtartalom (cm3) | 2967 |
Környezetvédelmi besorolás | EURO 6 |
Max. teljesítmény lóerő | 240 lóerő 4000-es fordulaton |
Max. nyomaték: Nm | 550 Nm 2000-es fordulaton |
MÉRETEK |
|
Tengelytáv (mm) | 3002 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 5086 / 1983 / 1697 |
Csomagtér | 775-2035 liter |
Saját tömeg (kg) | 2345 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK |
|
Végsebesség (km/h) | 216 (légrugóval) |
Gyorsulás 0-100 km/h (mp) | 8,5 |
FOGYASZTÁS (l/100 km) |
|
Város/országút/vegyes | 11,9/7,6/8,9 |
Tesztfogyasztás | 10,1 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 234 |
ÁRA | alapára 16,542 millió forint, a tesztelt autó ára kb. 21 millió forint |