szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A telefonálás vezetés közben még akkor is erősen eltereli a vezető figyelmét, ha kihangosítót használ. Egy tanulmány szerint az embereknek csupán egy kis csoportja képes egyszerre több dologra koncentrálni. Ők a szuperérzékelők.

A Föld lakosságának csupán 2,5 százaléka képes egyszerre mindkét tevékenység (vezetés, telefonálás) összetett kihívásainak megfelelni. Ezeknél az úgynevezett szuperérzékelőknél az agy bizonyos részei különösen fejlettek, ami lehetővé teszi, hogy két dolgot egyszerre végezzenek, anélkül, hogy a két tevékenység bármelyike is hátrányban részesülne. Ezen a kihangosító használata sem változtat. Ez lett az eredménye annak az amerikai Utah egyetemen pszichológusok által vezetett tesztnek, melyben 96 személy közlekedési képességeit vezetési szimulátorban vizsgálták.

A teszt során a résztvevők felének a telefonbeszélgetés közben egy megadott autópálya-lehajtót kellett megtalálnia és lehajtania rajta, a másik fele a résztvevőknek pedig telefonálás nélkül vezetett. Míg a nem telefonálók szinte mindegyike időben megtalálta a lehajtót, addig a vezetés közben telefonálók elhaladtak a cél mellett, noha kihangosítót használtak. Az utassal folytatott beszélgetés és a zenehallgatás ugyanakkor nem csökkentette a koncentrációt vezetés közben. Ezt más tesztek bizonyították.

A koncentráció problémája telefonálás közben a tudósok szerint feltételezhetően arra vezethető vissza, hogy a nem jelenlévőkkel történő kommunikáció során a vezető agyában egy másik szituáció játszódik le, ami nem egyezik az aktuális közlekedési helyzettel. Például a felettesünkkel folytatott telefonbeszélgetés során a munkahelyet látjuk magunk előtt, és nem azt a gyermeket, aki éppen akkor lép az úttestre. A kutatók ezért azt javasolják, hogy az autóban egyáltalán ne telefonáljunk.

Általános érvényű, hogy az ember teljesítőképessége szokványosan csökken, ha egy időben két dolgot csinál. Kivételt képeznek a szuperérzékelők. Ezek az emberek akkor is jobb teljesítményt mutatnak fel, ha csak egy dolgot csinálnak. A köztük és a többiek közötti különbségek a kutatók szerint az emberi agy bizonyos fogékony területeinek genetikailag meghatározott különböző fejlettségére vezethetők vissza.

Autómenedzser.hu

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Furcsa jövő: Renault-motor a Mercedesben, Twingo hátsókerékhajtással

A Renault-Nissan és a Daimler bejelentette széleskörű stratégiai együttműködését. A két vállalkozás kölcsönösen vásárol egymás részvényeiből, a Renault-Nissan szövetség 3,1 százalékot a Daimlerből, a Daimler pedig 3,1 százalékot a Renault-ból és szintén 3,1 százalékot a Nissanból. A jövőben számos közös modell készül és motorjaikat is megosztják.

Autó

Itt a tavasz, mi legyen az autóval?

Fontos az autó szezonális ápolása: sok bosszúságtól és felesleges költségtől kímélheti meg magát, ha karbantartja autóját. Az idei hosszú, kemény tél után az autó különösen igényli az ápolást. Ehhez tartozik az autó alapos tisztítása, és a károk felülvizsgálata. Ezzel biztonságossá teheti a járművet és az értékét is megtarthatja.

hvg.hu Autó

Mi kell a gondtalan motorozáshoz?

A tavasz, illetve a jó idő beköszöntével elindult a motoros szezon. Mielőtt azonban útnak indulna a kétkerekűvel, nem árt, ha alaposan átvizsgálja a hosszú tél után a járgányt. Fontos, hogy nem csak a motort kell felkészíteni az első útra, a motorosnak sem árt, ha a téli szünet után edz az indulásra.

Biró Csongor Autó

Teszt: mennyivel jobb a prémium nyári gumi?

Az ausztriai Tessdorf ÖAMTC (osztrák autóklub) tesztpályáján mutatta be a Michelin a négy méretben Nyíregyházán gyártott Pilot Sport 3 gumiabroncsát.

Autó

Közlekedési baleset: mit tegyen, ha sérültet talál?

Nagyon sokan tartanak attól, hogy egy közlekedési balesetnél elsősegélyben kell részesíteniük az áldozatokat. A legtöbben attól félnek, hogy nem lesznek képesek cselekedni, esetleg valamit rosszul csinálnak, ha ilyen helyzetbe kerülnek. Jogilag azonban elsősegély közben nem lehet rosszat tenni. A jogszabály azt bünteti, aki elmulasztja a segítségnyújtást.

Autó

Melyik az ideális navigációs rendszer?

Átláthatatlanul sok navigációs rendszer közül választhatunk a mobiltelefonon futó szoftvertől a Google Earth térképen navigáló beépített egységekig. Melyik a legjobb az autósoknak? A telefonos, a hordozható, vagy a beépített?

hvg.hu Autó

Mitől véd a bukósisak? - videó

Mindegy, hogy az utcán, a kijelölt úton, vagy a versenypályán történik, a kerékpározás veszélyes sport. A borulás, esés a levegőben van, és ha baleset történik, amiben többen is érintettek, nem feltétlenül mindig a biciklis a hibás.

hvg.hu Autó

Előre vagy hátra szereljük a jobb gumikat?

Eljött az ideje, hogy lecseréljük a téli gumikat nyárira. Aki maga szeretné elvégezni a cserét, biztosan felteszi magának a kérdést, hogy a jobb állapotban lévő gumikat előre vagy hátra kell-e felrakni. És hogyan kell kíméletesen tárolni a téli gumikat?

Biró Csongor Autó

Veszélyben a Golf - a legtöbb autót az olaszok veszik Európában

A JATO Dynamics legfrissebb európai új autó regisztrációkról szóló beszámolója szerint az utóbbi hónapban tapasztalható jelentős német piacesés drámai hatással volt mind egy-egy márka eredményére, mind pedig Európa összpiaci eladásaira.

Autó

A kínai gumik ismét megbuktak a teszten

Bizakodásra ad okot, hogy 2010-ben a megbízható nyári gumik palettája szélesnek ígérkezik: a 225/ 45 R 17 W, Y méretű nyári gumik közül a 2010-es ADAC teszten 5 modell „különösen ajánlott”, hét pedig „ajánlott” besorolást kapott. ADAC öt terméket nem ajánl a vizes útburkolaton nyújtott gyenge vagy rossz teljesítményük miatt. Tizenhét 225/45 R 17 es méretű gumimodell állta ki az ADAC próbáit, többnyire olyan modellek, melyeket előszeretettel használnak az Audi A3, a Ford Focus, a Mercedes C-osztály, az Opel Astra és számos VW sportos változatain.