A következő feltételek számítanak a felismerés megbízhatóságának az értékelésébe, nappali és éjszakai autózáskor egyaránt:
• Sztenderd útvonalon váltakozó sebességnél mennyire megbízható a felismerés
• Felismerési arány és megbízhatóság ideiglenes sebességkorlátozás esetén (pl. építkezés) és jelzőtáblahidaknál változó korlátozáskijelzésnél
• Jelzőtáblák felismerési aránya rossz fényviszonyok esetén (pl. alacsonyan álló napnál és vakító napsugárzásnál napközben, éjszaka szembejövő autók fényénél)
• Jelzőtáblák felismerési aránya esőben
• Sebességkorlátozás felismerés (bizonyos időszakokra vonatkozóan, esőben, személyautóra/teherautóra vonatkozó korlátozások felismerése)
• Felismeri-e a feltűntetett időt és beazonosítja-e?
• Felismeri-e a vizes útburkolatra vonatkozó korlátozást és összehasonlítja-e a valósággal?
• A különleges jelzőtáblákat is felismeri-e (teherautó/szgk) és beazonosítja?
• Több sebességkorlátozó jelzőtábla esetén is a megfelelő korlátozást mutatja-e a vezetőnek?
A kormány mögött ülve maximális figyelemre van szükség. És még ilyenkor sem lehet kizárni, hogy egy jelzőtáblát figyelmen kívül hagyunk. Jó, ha a vezetőt ezen a téren is asszisztens támogatja. Egyelőre ezek az asszisztensek egy - kivételével – csak a sebességkorlátozást képesek felismerni.
A rendszerek kamerákkal mérik fel a terepet, és az integrált navigációs rendszerek adatait is felhasználják – az Opel rendszerét kivéve. A megfelelő figyelmeztetés megjelenik a kijelzőn a vezető látóterében. 500 euróig terjedő felár ellenében a rendszer egyelőre az Opel Insigniába, Opel Astrába, Saab 9-5-be és túlnyomó többségben a Mercedes, a BMW és a VW felső kategóriás modelljeibe rendelhető.
Opel – egyrészről – csak a kamerára hagyatkozik. Ezért viszont a rüsselsheimi rendszer egy lépéssel tovább megy, mint a többiek: nem csak a sebességkorlátozást képes észlelni, hanem az előzési tilalomra vonatkozó táblákat is. A VW-nál 2010 végén jelenik meg a rendszerfrissítés, amely már képes lesz felismerni az előzési tilalomra vonatkozó táblákat is.
És mennyire fittek az asszisztensrendszerek? ADAC tesztelte a pillanatnyilag kapható rendszereket. Alapvetően mindegyik hasznos segítségnek bizonyultak – még akkor is, ha nem bízhatjuk rájuk magunkat száz százalékosan. A tesztelt rendszerek „felismerési aránya” jelentősen eltért egymástól.
Az összesített eredményekben három „jó”, kettő „kielégítő” eredményt ért el. A BMW 740d 1,7-es összesített osztályzattal a teszt legjobbjának bizonyult. A felismerési teljesítménye és a szélvédőre vetített kijelzőn a megjelenítés módjában is a legjobb eredményeket érte el a rendszer. A BMW rendszerét követi a Mercedes S 500 CGI (2,1). Itt főleg az aktuális térképanyag minősége szembetűnő. Az Audi A8 asszisztense a harmadik helyezést érte el (2,2). Az Opel Insignia és a VW Phaeton kielégítő minősítést kaptak, mindkettő 2,8-es osztályzatot kapott az összesített értékelésben, így ők a sereghajtók. Mindkettő esetében a világítódiódás technikával felszerelt jelzőtáblákkal nem tudtak megbirkózni, az Opelnél a hiányzó navigációs adatok és a Phaetonnál az éjszakai jelzőtábla felismerés aránya volt problémás. Azonban ezen a téren gyors fejlődésre lehet számítani a közeljövőben.
Gyártó/modell | Felár euróban | ADAC-ítélet | Jelzés felismerés | jelzés megjelenítés |
Súlyozás |
|
| 66% | 33% |
BMW 7 1 | 320 | Jó | jó | Nagyon jó |
Mercedes S-osztály 2 | 2440 | jó | jó | jó |
Audi A8 3 | 150 | jó | jó | jó |
Opel Insignia 4 | 525 | kielégítő | kielégítő | kielégítő |
VW Phaeton 3 | 450 | kielégítő | kielégítő | kielégítő |
1 kiegészítésként a navigációhoz
2 Navigációs csomaggal együtt
3 navigácioval együtt rendelhető
4 Sávnyomkövető asszisztenssel együtt (Opel Astrában is elérhető)