Ne légy kövér, hamarabb meghalsz!

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legutolsó jelentése szerint baleset következtében világszerte évente egymilliónál...

  • automenedzser.hu automenedzser.hu
Ne légy kövér, hamarabb meghalsz!

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legutolsó jelentése szerint baleset következtében világszerte évente egymilliónál több ember hal meg az utakon, a sérültek száma pedig 20 millió. A hazai főutakon átlag 500 méterenként történik baleset, emiatt minden ötödik kilométernél valaki életét veszti. A biztonsági öv a felére csökkenti a halálos balesetek számát, de ez még mindig igen sok. Az autógyárak is folyamatosan dolgoznak azon, hogy a kocsik minél biztonságosabbak legyenek. 

A törésteszteken használatos bábok azonban az átlagos testtömegű autóvezetőnek és utasnak felelnek meg, miközben a vezetők között egyre több a túlsúlyos vagy kövér. Éppen a súlytöbblet miatt nehezen mozgó emberek járnak már a legkisebb távolságra is autóval. Dietrich Jehle traumatológus és munkatársai megvizsgálták, hogy a halálos balesetek végkimenetelében volt-e jelentősége az autóvezető testsúlyának is. Vizsgálatuk eredményeit az American Journal of Emergency Medicine közölte. A kutatók az amerikai statisztikai nyilvántartást (FARS) nézték át, melyben minden közúti balesetet nyilvántartanak.

A FARS adatbázis 2000-2005 között 168 049 halálos autóbaleset adatait tartalmazta. Ebből 155 584 eset felelt meg az értékelés szigorú követelményeinek, például tartalmazta az áldozatok testsúlyát és testmagasságát. A normál testtömegű autóvezető kockázatához képest már a mérsékelten elhízott sofőr 21 százalékkal nagyobb eséllyel hal meg az ütközéstben, míg a kórosan kövérek halálának esélye 56 százalékkal növekszik. Érdekes megfigyelés, hogy a sovány emberek halálos autóbalesetének kockázata is nagyobb, mint a normál súlyúaké. A kutatók hangsúlyozzák, hogy az autógyáraknak figyelniük kellene a kocsik tervezésénél a mind súlyosabb vevőkre.


 

Orbán MI-hatalmi álmokat szövöget, pedig jobban járna, ha merne kicsi lenni

Orbán MI-hatalmi álmokat szövöget, pedig jobban járna, ha merne kicsi lenni

A magyar mesterségesintelligencia-szuverenitás irreális, a kis országok szűk szakterületi MI-fejlesztésekben lehetnek sikeresek. A kormány most már mintha tényleg komolyan venné az MI-t, de a politikai klíma (bevándorlásellenesség, keresztény fundamentalizmus, elszigetelődés az EU-tól) aligha kedvez egy alapjaiban nemzetközi iparág fejlesztésének. Ahogy a kormánystruktúra instabilitása sem.