szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?

A Peugeot márka arra nevelt minket az utóbbi évtizedekben, hogy autóit a szépségükért szeressük. Az 508-as szakít a kifutók csillogó világával, egyszerűbb, visszafogott és megosztó kinézete értékes tartalmat takar. A menetpróbán azt bizonyították a tesztelt autók, hogy a Peugeot-nál új korszak kezdődik, eljön a minőségi autók kora, ahol a korszerű technika, a kifinomult kényelem és a vezetési élmény közös egységbe forr.


Sírjunk vagy nevessünk, amikor a Peugeot 407 és a 607 életének záróakkordjaként megszületett a Peugeot 508? Én szerettem a 407-est, főleg a kombi tett a kedvemre, a 607-es búcsúja megkönnyeztetne, ha nem tudtam volna meg a nemzetközi bemutatón, hogy lesz még nagy Peugeot ebben az évtizedben. A 607-es utódjaként az 508-as hosszított tengelytávú limuzinja érkezik majd, legkorábban a frankfurti szalonon láthatjuk.

Az 508-asból egyből két variánst dobnak a piacra, a kombi egy pár hét késéssel március elején követi a szedánt itthon is. De az igazi kétarcúsága az új 508-asnak nem a karosszéria variánsokban rejtőzik. Van a normál 508-as és van az 508 GT. Két világ. Ha választani kell közülük, egyértelműen a GT viszi a pálmát, bár ezért minden bizonnyal sokat kell majd fizetni.

bcs

A Peugeot 508 orra a márka legfrissebb stíluselemeit hordozza, amelyek az SR1 koncepcióautón jelentek meg, egyrészes, lebegő hűtőmaszkkal, és a fényszórók éjjel-nappal látható fénydiódás elemeinek ékszerszerű hatásával. Hasonló szemeket korábban az Audi S8-ason láttunk. A tesztautók között találtunk hagyományos halogén lámpás változatot is (a vetítőlencsék a macska szemére emlékeztetnek) - ezzel a fapados arccal gyakrabban találkozunk majd a magyar utakon. Régi Peugeot-kat idéz, hogy az oroszlán embléma alatt újra ott díszeleg a márkanév az autó orrán. Míg az autó elejével könnyen megbarátkoztam, addig a négyajtós farával egyáltalán nem. Elnagyoltnak tűnik, a három fénydióda-sor sem dobja fel, ellenben a kombi hátulról nem csúnya. A kombi összetettebb hatást keltő fényforrást kapott, vörösen kigyulladó fénycsíkkal.

A műszerfal egyszerű és elegáns, finomak a felhasznált anyagok, a műszaki tartalom mind ismerős más Peugeot modellekből. A színes szélvédő elé vetített kijelzést az 5008-asban jobban megoldották, a négyzónás légkondicionáló, a parkolóhely bemérés, a kulcsnélküli ajtónyitás és a motorindítás hasznos extrák, de az 508-ból hiányoznak az olyan vezetéstámogató felszerelések, mint a sávtartó asszisztens, a holttérfigyelő, a távtartó tempomat, vagy a tolatókamera. Igazi újdonság a Peugeot-nál viszont az automatikus távolsági fény, amely megbízhatóan és másokat nem zavarva működik.

Az 508 színes vetített kijelzője a műszerfal hátsó részéről egy tükrözésmentes, átlátszó, füstszínű polikarbonát lemezre vetíti a vezetés szempontjából lényeges információkat. Mutatja a menetsebességet, a sebességrögzítő és a sebességhatároló beállítását, valamint a műholdas navigátor útmutatásait. A vetítőpanel dőlésszögét és a vetített információk fényerejét állítani lehet a műszerfal bal oldalából elővarázsolható rejtett gombokkal. Ugyanezekkel a gombokkal a panel el is süllyeszthető.

A benne utazók és az egyéb közlekedők biztonsága érdekében az 508-at felszerelték adaptív távfény-rendszerrel, amely a belső tükör házában elhelyezett intelligens kamerával folytonosan elemzi a közlekedési viszonyokat (szembe jövő, illetve velünk egy irányban haladó járművek, jól kivilágított városi területek stb.), és ennek megfelelően automatikusan, gyorsan kapcsolgat át tompítottról távfényre s viszont. Ez a felszerelés az irányított fényű bixenon fényszóróhoz kapcsolódik.

A xenonlámpa kékesfehér fénye háromszor erősebb a standard lámpáénál, ezáltal jelentősen javítja az éjszakai látást. Tükörházában mozgó blende biztosítja a tompított-, illetve távfényt. A lámpa irányított fénysugara éjszaka is biztonságossá és kellemessé teszi a kanyarvételt. A funkció sebességfüggő, és önműködően alkalmazkodik a menetviszonyokhoz 5 és 160 kilométer/óra között. Az 508-on ez a fényszóró együtt jár az éjszaka és nappal egyaránt jellegzetes menetfényt sugárzó LED-ekkel.

A statikus irányfény standard valamennyi xenon- és halogén-fényszórós 508-on, kis (40 kilométer/óra alatti) sebességnél, városi környezetben, útkereszteződésekben, parkolási manőverezés közben és kanyargós úton teszi szélesebbé a látóteret. A két ködlámpa egyike világítja meg az utat a megfelelő oldalon, a kormánykerék elfordításának vagy az irányjelző bekapcsolásának megfelelően.

A felszereltségi szinttől függően az 508 utastere, lábtere, első és hátsó ajtaja lágy fényben fürdik. Amikor beszállunk az autóba, akkor pedig kigyulladnak a fénydiódás szpotlámpák a külső tükörházakban, és megvilágítás kapnak a küszöbök is.

Mindegyik 508-ban, a hajtóműtől függetlenül, benne van a dombasszisztens, amely körülbelül két másodpercig befékezve tartja az emelkedőn megállított járművet, miután a vezető felengedte a fékpedált. Így nem gurul el a jármű, míg az autós átlép a gázra. Ez a manővereket jelentősen megkönnyítő funkció mind előremenetben (elindulás emelkedőn), mind hátramenetben (például kiállás parkolóhelyről) működik, ha a lejtő meredeksége meghaladja a 3 százalékot.

[[ Oldaltörés (Két külön világ) ]]

Kétféle futóművel készül az autó: a modellcsalád legtöbb tagja a komfortot jó útfogással ötvöző új MacPherson első felfüggesztést kap (12 kilóval csökkent a súlya a 407-hez képest), míg a GT dinamikus vezetéshez való kettős keresztlengőkart, amely nagyszerűen illik a 2,2 literes HDi FAP motor 204 lóerejéhez. A rugózási és kormányzási funkciók szétválasztása nagyon precíz irányíthatóságot eredményezett. Hátul a teljes modellcsaládban többlengőkaros futóművet építenek be.  A fogasléces kormánygép elektrohidraulikus rásegítése folyamatosan változik az igénynek megfelelően, megkönnyítve a kissebességű manőverezést. A fék illik az 508 különböző változatainak képességeihez: az első tárcsa mérete 283 x 26 mm, 340 x 28 mm (az 508 1.6 VTi, az 1.6 HDi és a 2.0 HDi 103 kW/140 LE modelleken), illetve 304 x 30 mm a GT változatban. Hátul egységesen 290 x 12 mm-es a tárcsa.

Standard a legújabb generációs ESP, amelynek része a CDS (menetstabilizáló), az AFU (vészfék-asszisztens) és a REF (elektronikus fékerő-elosztás). Emelkedőn elinduláskor a dombasszisztens segít, síkos úton pedig az első kerekek kontrollált túlforgása (intelligens kipörgésgátló) lehet előnyös.

A GT változatot kétoldalt elhelyezett kipufogóiról és az autó orrán megbúvó feliratról ismerjük fel, ám ha ezeket nem látjuk, akkor is biztosan megmondjuk, hogy a normál vagy a fejlettebb futóművel vezetjük az autót. Nem a futómű és a kormányzás azonban a GT egyedüli erőssége, hanem a 2,2 literes dízelmotor, amelynek 204 lóereje páratlanul halk üzemmel társul. Én még dízel autót ilyen nyugodtnak, csendesnek és kiegyensúlyozottnak nem éreztem. A hatsebességes automatikus váltó tökéletesen illik a motorhoz, ennél a kombinációnál kedvezőbbet el sem tudnék képzelni egy vezető cégautóban sem.

bcs

Alapfelszerelés az akusztikus (a külső zajokat nem beengedő) szélvédő, és az aktív csillapítás a 2,2 literes HDi 150 kW-os változatán (ez a motor rezgéseit nyeli el). E hajtómű teljesítményszintje felülmúlja a 407 korábbi 2.7 literes HDi V6-osáét, jóval élénkebb, ugyanakkor nagymértékben, 33 százalékkal csökkent a fogyasztás és a szén-dioxid-emisszió, amely 150 gramm/kilométer, szemben a 407 V6 HDi 223 grammjával. A négyhengeres, 2179 köbcenti lökettérfogatú gép a 170 lovas 2,2 literes HDi továbbfejlesztése, négyszelepes hengerfejjel és két felülfekvő vezértengellyel. Csúcsteljesítménye 25 kW-tal (34 LE) nőtt, 2000/percnél leadott, és 2750-ig nem változó nyomatéka pedig 450 Nm. Fokozott teljesítménye ellenére, az új automatikus váltóművel (gyártója az Aisin AW) társítva, közel 20 százalékkal javult a kombinált ciklus szerinti fogyasztása. Piezo elektromos befecskendező fúvókái nyolcfuratosak (eddig 7 volt), a jó égésnek kedvező finom porlasztással, amit az 1800 bar nyomás is segít. A motort új, nagyteljesítményű mikroprocesszor (ECU) felügyeli. Új generációs, kemény bevonatú dugattyúcsapszegek és dugattyúgyűrűk csökkentik a súrlódást, egyedül ez 5 g/km szén-dioxidnak megfelelő fogyasztási előnyt eredményez. A 150 kilométeres hegyi szakaszokat magába foglaló tesztelés során 9,5 literes átlagot mértünk, nagyjából annyit, mint a kétliteres dízellel városban.

További fontos újítás, hogy a változó geometriájú turbófeltöltő járókereke titánból készül, ebből a rendkívül könnyű anyagból, amely csökkenti a forgórész tehetetlenségét, és ugrósabbá teszi a motort, különösen a közepes fordulatszám-tartományokban. Különleges figyelmet szenteltek az autó korábban megdicsért akusztikájának. Az ellenirányban forgó két kiegyensúlyozó tengely mellett hozzájárul a működés csendességéhez a befecskendező rendszer konstrukciója és elektronikus vezérlése is. A fogyasztás csökkentését szolgálja a voltcontrol rendszer, amely gyorsításkor lekapcsolja az akkutöltést, lassításkor viszont munkára fogja a generátort. Ez is 5 gramm/kilométerrel viszi lejjebb az emissziót. A mindennapi használatban az sem elhanyagolható, hogy 820/percről 700-ra vitték le az alapjárati fordulatszámot. Közel 5 kilogrammal csökkentették a motor összsúlyát.

Az élénk gyorsulás érdekében optimalizálták a fokozatváltási időket. Ezt szolgálja a közvetlen vezérlésű hidraulikus blokk és visszakapcsoláskor egyes fokozatok átugrása. sport módban további 200 ezredmásodperccel gyorsabbak a váltások a normál módhoz képest. Az 508 valamennyi automatikus váltóművéhez manuális beavatkozást lehetővé tevő volánbillentyűk tartoznak. Ezekkel bármikor lehet váltani, D állásban is. Ugyanezt a hatást elérhetjük a választókar "-" vagy "+" irányú elmozdításával is.

2012-től megjelenik a HYbrid4 technika is az 508-ban. A HDi dízel és a hátul elhelyezett villanymotor összesített teljesítménye 147 kW (200 LE), a jármű így összkerékhajtású, és mérföldkőnek számít a fogyasztás az emisszió csökkentésében. Cél a 99 gramm/kilométer, a vezetés élvezetének csorbítatlan megőrzésével.

A 140 lovas kétliteres dízel sem hangos, de jellegzetes dízeles morgása, nyomatéka bőségesen mozgatja meredek emelkedőkön is a kombit, hatsebességes kézi váltója pontosan kapcsolható. A legjobb kézi váltót az 1,6 literes BMW-PSA közös fejlesztésű turbós benzinmotorral társították a franciák, rövid úton pontosan jár, korábban nem tapasztaltunk ilyent a Peugeot-nál (kivéve az RCZ-t, amelynek különösen jó a váltója).  Ezzel a motorral is jó választás az 508, szedán változatát szinte röpítette a turbós egység, amelynek szép hangja gyönyörködteti a vezetőt. Ugyanakkor az étvágyára nem lehet panasz, a 100 kilométeres tesztelés során kereken 7 litert fogyasztott vele az autó.

A legrosszabb váltó a kínálatban a robotizált hatfokozatú egység, amelytől nem szabadulunk meg, ha a legtakarékosabb e-HDi változatot választjuk. A fordított generátorral és villany indítómotorral kiegészített dízel mikro hibrid keveset fogyaszt, ám váltója bólogatós bábjátékká teszi a vezetést, túl nagy falat az 508-as teste ehhez a motorhoz, a start-stop rendszer is irreálisan sokszor leállítja a motort. De hatékony, a lámpánál eltöltött perceket számolja, így a nap végén kiszámíthatjuk, hogy mennyit spóroltunk. A típus bevezetésének pillanatától kezdve kapható változat kombinált fogyasztása 4,4 liter/100 km, emissziója 114 gramm/kilométer, de még 2011 folyamán ezek az adatok is tovább javulnak, 110 gramm/kilométerre, illetve 4,2 liter/100 kilométer, az elektronikusan szabályozott légelnyelés hatására.

[[ Oldaltörés (Nagy és praktikus) ]]

A belső méretek a 607-éhez hasonlók, tehát nagyot nőttek a 407-hez képest (5,3 centivel nagyobb hely a hátsó utas térde és az első üléstámla között). Így aztán két magas, bőven 180 centi fölötti személy foglalhat helyet kényelmesen egymás mögött.

Optimalizálták az autó aerodinamikáját (alaktényező: 0,25), tömegét leszorították a 407-hez képest 25-45 kilóval, noha nőtt a méret (9,7, illetve 10,1 centivel hosszabb, mint a 407-es) és gazdagabb lett a felszerelés. A kombiban (SW) a komfortot nagy panoráma üvegtető (1,62 négyzetméteres üvegfelület) javítja, ha túlzó a napfény melege, elektronikusan lehet vezérelni az árnyékolót.

A szedán csomagtartója egy műszerfali gomb vagy az 508 típusjelzés nullájának megnyomására nyílik, az SW csomagtér ajtaját viszont elektromos működtetéssel is meg lehet rendelni. A praktikus (szolid rögzítő gyűrűkkel, poggyászhálóval, háromszög-tartóval ellátott) poggyásztartó szögletes alakú és tágas: folyadék-térfogata a limuzin esetében 545 literes (VDA: 515 liter), az SW-ben pedig 660, illetve 560 liter. Ha egyetlen könnyű mozdulattal lehajtjuk a hátsó üléstámlát, sík padlót kapunk, az űrtartalom pedig 1581 (1381) illetve 1,865 (1,598) literre nő. Ehhez járul a poggyásztér padlója alatti, a felső részhez hasonló kialakítású, 48 literes (VDA: 42 liter) rekesz. E tárolóhelyek folyadék-térfogata 29 literre (VDA: 26 liter) csökken a GT változatban (a kettős kipufogóvég miatt), illetve egyáltalán nem áll rendelkezésre, ha megrendelik az autóhoz az opcionális pótkereket (Magyarországon széria).

 

bcs

Az SW kemény szőnyege felhajtható, hogy ügyes válaszfalként szolgáljon a holmi rendezésére. Hasonlóan könnyű használni a poggyászrolót is, hiszen elegendő megnyomni a közepén elhelyezett gombot, hogy önműködően felcsavarodjék. Az SW részére opcióként kapható a poggyásztér-leválasztó védőháló, amellyel terjedelmes tárgyakat lehet teljes biztonságban szállítani. Beakasztható az első és a második üléssor mögé is.

Az 508, felszereltségi szinttől függően, 22 litert elérő rakodóhelyeket kínálhat. A nagy első ajtózsebek térfogata egyenként 4 liter (1,5 literes palack elhelyezésére ad lehetőséget), a hátsó ajtózsebekbe félliteres palackot lehet rakni, a kesztyűtartó 9 literes, 2 liternyi az első ülések közötti kartámasz rekesze, és az egyes kivitelek még több rejtekhelyet kínálnak (fedeles polc a kormánykerék alatt és a középkonzolban stb.).

A fapados változatban mechanikus, a jobban felszereltekben elektromos a rögzítőfék, az extralistán elektromos derékmasszírozó, WIP Nav Plus telematikai rendszer és JBL hangrendszer is szerepel. Ez utóbbi 10 hangszórós, 10 csatornás, 500 wattos surround erősítőt tartalmaz. Állítható hosszúságú üléspárna fokozza a magas emberek komfortját, a kormánykerék multifunkciós, a sebességhatároló és sebességrögzítő funkcióhoz ötféle sebesség tárolható, a műszermátrix színe állítható, a figyelmeztető hangjelzések testre szabhatóak. Tartozékként fedélzeti wifi, 230V/USB csatlakozó; univerzális multimédia rendszer az első fejtámlák hátoldalában, manuálisan behajtható vonóhorog, poggyásztér-rendező, 18 hüvelykes könnyűfém kerék is rendelhető. Az 508-as ára ma még titok, az importőr ígérete szerint február 10-én lehull erről is a titok.

Műszaki adatok és képek az Autómenedzser.hu autós portálon.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

A borsőrlőtől az elektromos luxuskabrióig: 200 éves a Peugeot

2010. január 8-án logót és filozófiát váltott a 200 éves márka. Az 1858 óta a cég arcát meghatározó oroszlán maradt, kettős fémhatású új változata hirdeti a Peugeot megújulását a Motion & Emotion szlogen jegyében. Az átalakulás nem lesz olyan drasztikus, mint a márkatestvér, a Citroen esetében, a logó és az arculati jegyek fejlődését építészeti és üzletpolitikai változások kevésbé követik. Az első jármű, amely az új oroszlánt viseli majd, a 2010 tavaszán megjelenő RCZ lesz.

Biró Csongor Autó

Peugeot 5008 hosszú teszt

A családszerető és nagycsaládos olaszok kedvelik az 5008-ast, tucatnyival találkoztam egyhetes toszkán túrám alatt. Ahhoz, hogy minálunk is sok rója az utakat, a népszaporulatnak és a fizetéseknek kell nőnie. A Peugeot megtette a magáét: az 5008-as hatalmas és kényelmes autó. 3000 kilométeres teszten bizonyított.

Biró Csongor Autó

Peugeot 207 SW teszt: komfortjavítás

Akinek tetszik a Peugeot 207, de kicsinek találja az ötajtóst és még akad pénze bőven extrákra, bátran válassza a 207 SW Outdoort. 1,6 literes aranyat érő HDi motorjával igazi csúcsmodellt teszteltünk.

hvg.hu Autó

Peugeot 207 RC teszt: BMW-klón

Bár csak a motorja BMW-fejlesztés, a Peugeot 207 RC élményautó. Nem túloz, de hétköznapi pókerarca versenygéneket rejt. Terepe mégsem a pálya, hanem a város.

hvg.hu Autó

Peugeot Partner teszt: ne higgy a szemednek

Nem minden az, aminek látszik. A tesztelt Partner adóügyileg személyautó, rendszertanilag és használati szempontból teherautó. Bár a duplakabinos járgány ötszemélyes is lehet, minden ízében teherkocsi, a forgalmi adót mégsem lehet visszaigényelni, így pont azok nem fogják megvenni, akik a legjobban kihasználnák: a kisvállalkozók.