Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2974a1d5-db64-4796-acfd-f6e4fa00f052","c_author":"HVG","category":"elet","description":"2023-ban csak 279-et. A legtöbb cica kútba, csatornába vagy aknába esett, de jelentős a fán rekedt állatok száma is.","shortLead":"2023-ban csak 279-et. A legtöbb cica kútba, csatornába vagy aknába esett, de jelentős a fán rekedt állatok száma is.","id":"20250104_315-macskat-mentett-2024-ben-a-katasztrofavedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2974a1d5-db64-4796-acfd-f6e4fa00f052.jpg","index":0,"item":"973e3d7d-16e8-4d45-a759-80cd8b31dcfc","keywords":null,"link":"/elet/20250104_315-macskat-mentett-2024-ben-a-katasztrofavedelem","timestamp":"2025. január. 04. 13:06","title":"315 macskát mentett meg 2024-ben a katasztrófavédelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0ed24ebf-2ae0-4094-a135-51580ea5193e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Elpusztíthatatlan – üzeni az egyik legismertebb szatirikus lap címoldala. ","shortLead":"Elpusztíthatatlan – üzeni az egyik legismertebb szatirikus lap címoldala. ","id":"20250106_Charlie-Hebdo-terrortamadas-10-ev-evfordulo-kulonkiadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0ed24ebf-2ae0-4094-a135-51580ea5193e.jpg","index":0,"item":"99cafc83-418f-4734-882c-cbf1fb982d63","keywords":null,"link":"/kultura/20250106_Charlie-Hebdo-terrortamadas-10-ev-evfordulo-kulonkiadas","timestamp":"2025. január. 06. 10:52","title":"Különkiadással jelentkezik a Charlie Hebdo a terrortámadás 10. évfordulóján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc74853b-d52a-4196-9f5b-0b1dc0f4d0bf","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A birkózás a következő amerikai kormányzattal próbára teszi Varsót, amely Budapestet váltja az EU soros elnökségében.","shortLead":"A birkózás a következő amerikai kormányzattal próbára teszi Varsót, amely Budapestet váltja az EU soros elnökségében.","id":"20250105_Financial-Times-Trump-Orban-Magyarorszag-Lengyelorszag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc74853b-d52a-4196-9f5b-0b1dc0f4d0bf.jpg","index":0,"item":"81ac4404-c2b1-4289-9a8b-dda8f63c0309","keywords":null,"link":"/360/20250105_Financial-Times-Trump-Orban-Magyarorszag-Lengyelorszag","timestamp":"2025. január. 05. 09:15","title":"Financial Times: Trump árnyéka vetül Magyarországra és Lengyelországra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A rendőrök megpróbálták újraéleszteni, közben mentőt hívtak hozzá, de a helyszínen meghalt.","shortLead":"A rendőrök megpróbálták újraéleszteni, közben mentőt hívtak hozzá, de a helyszínen meghalt.","id":"20250105_Bilincseles-kozben-meghalt-egy-ferfi-Zagyvarekason","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1fe6ec1b-7fa2-439c-abd9-4c5bddc7d529.jpg","index":0,"item":"1d20806e-81c5-44d5-aef5-0d1fb9c0c568","keywords":null,"link":"/itthon/20250105_Bilincseles-kozben-meghalt-egy-ferfi-Zagyvarekason","timestamp":"2025. január. 05. 16:52","title":"Bilincselés közben meghalt egy férfi Zagyvarékason","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Két nappal az Aszad-rezsim december eleji bukása után már a menekültek hazaküldéséről beszéltek, most ezt a belügyminiszter is megerősítette. Februárban előrehozott választások lesznek, és a migrációt tekintik a németek a második legnagyobb problémának.","shortLead":"Két nappal az Aszad-rezsim december eleji bukása után már a menekültek hazaküldéséről beszéltek, most ezt...","id":"20250105_Nemetorszagban-tartozkodo-sziriaiaknak-vissza-kell-terniuk-hazajukba-jelentette-ki-a-nemet-belugyminiszter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b6875e49-7da6-4a70-98a5-748932320759.jpg","index":0,"item":"534eb5e4-60b8-40e7-afe6-d6826e00bdc6","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Nemetorszagban-tartozkodo-sziriaiaknak-vissza-kell-terniuk-hazajukba-jelentette-ki-a-nemet-belugyminiszter","timestamp":"2025. január. 05. 10:51","title":"A Németországban tartózkodó szíriaiaknak haza kell térniük a német belügyminiszter szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0794c66b-38ec-4172-8e1b-81d612103dcd","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Miután Nagy Márton és minisztériuma helyretette a sajtót, hogyan kell, úgymond, “megfelelő és körültekintő” módon értelmezni a KSH adatait, a Duma Aktuál sem akart lemaradni. Litkai Gergely helyre kis sorvezetőt rittyentett, hogy mindenki világosan lássa, mik a helyesen értelmezendő új mutatók és új szándékok. Azt is megláthatjuk, mi jut eszébe a ChatGPT-nek a magyar gazdaságról, ami – ez is kiderül – egy dologban nagyon hasonlít Kovács András Péterre.","shortLead":"Miután Nagy Márton és minisztériuma helyretette a sajtót, hogyan kell, úgymond, “megfelelő és körültekintő”...","id":"20250104_duma-aktual-gazdasagi-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0794c66b-38ec-4172-8e1b-81d612103dcd.jpg","index":0,"item":"d905c816-5454-4a6e-b960-395dfc8ca26b","keywords":null,"link":"/360/20250104_duma-aktual-gazdasagi-adatok","timestamp":"2025. január. 04. 19:30","title":"Nagy Márton nyomában – a Duma Aktuál útmutatója a sajtó számára, hogyan kell értelmezni a gazdasági adatokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini központi pályaudvaron keresztül lép majd be Rómába, ahol már eddig is magas volt a biztonsági készültség.","shortLead":"A következő egy évben a jubileumi szentévre érkező, több mint harmincmillióra becsült zarándoktömeg egy része a Termini...","id":"20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/975574fa-7261-4d8d-ab43-dfc461c6ab7b.jpg","index":0,"item":"1eabc76e-8604-4866-8c6b-97f520b867f9","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_Roma-belvarosaban-rendkivuli-voros-zonat-vezetnek-be","timestamp":"2025. január. 05. 12:59","title":"Róma belvárosában vörös zónát vezetnek be, ami tiltott terület lesz a veszélyes személyeknek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047","c_author":"Tiszai Balázs","category":"360","description":"A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint, ha az üzlet lezárul, az MVM orosz gázzal fogja ellátni az ország háztartásainak csaknem felét, és ezzel nagyban erősödik Moszkva befolyása Bukarestben. A tranzakció 2025 első felében zárulhat, de még elkaszálhatják. Ennek az esélyét erősítheti az a sürgősségi rendelet, mellyel a román kormány megakadályozhatja a stratégiai fontosságú vállalatok “ellenséges” átvételét.","shortLead":"A magyar állami energiacég kivásárolja a német E.On-t Románia második legnagyobb gázcégéből. A helyi félelmek szerint...","id":"20250106_MVM-eon-Romania-gaz-energia-szolgaltato-Orban-Putyin-haztartas-felvasarlas-magyar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/14f6c213-c913-4474-ad4e-50c0e5717047.jpg","index":0,"item":"6065d788-2087-42f3-851b-d73632bc2716","keywords":null,"link":"/360/20250106_MVM-eon-Romania-gaz-energia-szolgaltato-Orban-Putyin-haztartas-felvasarlas-magyar","timestamp":"2025. január. 06. 09:30","title":"MVM-terjeszkedés Romániában: a helyiek szerint Orbán most tolja be az országba Putyin trójai falovát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Akadnak, akik szerint túl kicsi az ország, ezért a gyártók inkább a nagyobb felvevőpiacokat szolgálják ki először, mi...
Akadnak, akik szerint túl kicsi az ország, ezért a gyártók inkább a nagyobb felvevőpiacokat szolgálják ki először, mi pedig csak ezek után következünk a sorban. Mások biztosak abban, hogy Kína szívja fel az Európának szánt készleteket. De vajon mennyi igaz a pletykákból? Ezt próbáljuk megfejteni néhány, Magyarországon forgalmazott márka importőrének segítségével. A következőkben leírtak nem adnak átfogó képet a hazai helyzetről, inkább csak a piaci trendekre koncentrálnak.
Kereslet-kínálat A recesszió az autógyártók üzletpolitikáján is sokat változtatott. Már nem jellemző a komoly raktárkészletek felhalmozása, illetve a gyártókapacitások teljes kihasználása. A válság hatására mindenki igyekezett kiárusítani a készleteit és csökkenteni a legyártott mennyiséget, így próbálták elkerülni, hogy eladatlan készletek álljanak a gyárak udvarain. A kereslet – legalábbis Európában – lassan növekszik, tehát az gyártók sem kapkodják el a kapacitás bővítését. Az importőrök ilyen helyzetben egy dolgot tehetnek: arra koncentrálnak, hogy a legkeresettebb változatokból mindig kellő mennyiség álljon rendelkezésre.
Hosszabb lett?
Mazda
Az autógyárak hazai képviselői egyértelmű nemmel feleltek arra a kérdésre, miszerint kialakult-e hosszabb várakozási idő a recessziót megelőző időszakhoz képest, bár – elsősorban a különleges igények, vagy a távoli gyártás miatt - előfordulnak kirívó esetek. A gyárak földrajzi elhelyezkedése mellett ugyanis az is fontos, hogy a vevő talál-e megfelelő autót a rendelkezésre álló készletből, vagy különlegesek az igényei. Utóbbi esetben nem kizárt, hogy valóban fél évbe telik, mire hozzájut az elképzelései szerinti kocsihoz.
Kína habzsol Bár a brutálisan bővülő kínai piacnak is lehetne elszívó hatása, a gyártók állítják: az ázsiai országba szánt modelljeiket helyben gyártják, ezért nem kell az Európába szánt autókat átirányítani. Ráadásul a szállítás és a helyi igényeknek megfelelő átalakítás is újabb költségeket jelentene, tehát nem valószínű, hogy egy európai autó végül valamelyik kínai nagyvárosban köt ki. A kínai specifikációjú modellek ugyanis műszakilag és felszereltségben is eltérnek az európaiaktól, sőt léteznek kifejezetten az ottani piacra szánt, Európában nem is forgalmazott típusok (Peugeot 408, Audi A6L, BMW 5L, VW Santana stb.).
Mára szinte minden gyártónak működnek gyárai Kínában. A Volkswagen csoport esetében a VW, a Škoda és az Audi mellett egyedül a Seat nem készít itt autót, ugyanis a konszernen belül ők Latin-Amerikára koncentrálnak. A Suzuki is működtet gyárakat a távol-keleti országban, de ha igény mutatkozik rá, akár Japánból is ki tudják elégíteni a felmerülő igényeket. A Toyota európai eladásainak túlnyomó többsége európai gyártású modell. A Honda a magyar piacot többnyire az angliai gyárából szolgálja ki, ami pillanatnyilag nem használja a teljes kapacitását, tehát szükség esetén vannak még tartalékaik. A Ford európai gyáraiból csak két modell kerül a tengerentúlra. A Transit Connectet a romániai Craiovából, a Grand C-Maxot pedig Spanyolországból szállítják az egyesült államokbeli kereskedőkhöz.
[[ Oldaltörés (Mennyit várunk?) ]]
Általánosságban elmondható, hogy a készleten lévő autókhoz néhány nap, míg a gyártásból rendelt járművek zöméhez 2-3 hónap alatt hozzájuthat. Ha a vásárlónak BMW-re, vagy Minire fáj a foga, készlettől függően két héten belül megkapja. Ha nem talál kedvére valót a készletből, le kell gyártatni az autót, ami 8-10 hét, az angliai gyártású Mini esetében pedig 10-12 hét várakozást jelent. Az Egyesült Álamokban készülő X3, X5 és X6 modellek átadása 14 hétig is tarthat. Mivel itt sokszor nagyobb az érdeklődés, mint a gyár kapacitása, az sem kizárt, hogy nő a szállítási idő.
A hazai gyártású Suzuki modelleket (Swift, SX4, Splash) egy hét alatt kaphatjuk meg, persze csak ha raktáron van a keresett modell. Ha nem, 2-3 hónapra nőhet a várakozás. A Grand Vitarára, a Jimny-re,vagy az SX4 Sedanra minimum egy, a Japánból érkező ötajtós Grand Vitarára több hónapot is várhatunk. A készletből válogatva a Toyotánál 7-10 nap múlva juthat autóhoz, ha rendeljük, 3-4 hónapot kell várnia.
A Hondánál a teljes európai készletből válogathatnak a kuncsaftok, ami a korábbi 1-2 hónaphoz képest 2-3 hétre csökkentheti a megrendelt kocsik átadási határidejét. Ha gyártásból rendelik, a japán cég 2-3 hónapos határidővel szállítja a kocsit. A Citroennél akár három munkanap alatt autóhoz juthat a vevő. Ennyi a forgalomba helyezéshez és a felkészítéshez szükséges idő. Ez alól kivétel a C-Crosser, ahol a gyártásból rendelve a 4-5 hónapnyi várakozás sem kizárt.
A VW konszernnél némileg nőttek a szállítási határidők, mert az év végén és januárban erősödött a nyugat-európai piac, itthon pedig nőtt az érdeklődés a flották iránt. A Volkswagennél és a Skodánál 8-10 hét a várakozás, de a TSI és az 1.6 CR TDI motorok iránti kereslet miatt előfordulhat, hogy ehhez hozzá kell adni néhány hetet. A Seatnál 12-16 hét alatt érkeznek meg az új autók. Az Audi A1 alapváltozata 8-9 hét, a TFSI motoros A1 10-16 hét alatt jön meg. Az A4 és az A8 modellekre 8-9 hét a várakozás, míg a nyugaton népszerűbb Q5 és TT modellek új tulajdonosainak 20 hetet kell várniuk. A Q7 esetében még türelmesebbnek kell lenni, esetében akár 29 hét is eltelhet, mire autóhoz jutunk.
A Ford kereskedői a megelőző két hónap eladásai alapján határozzák meg aktuális havi rendeléseiket. A szokásos 2-3 hónapnál hosszabb várakozás csak bizonyos modellek és felszereltség esetén alakulhat ki. Az Ecoboost motorral és Powershift váltóval szerelt Mondeók esetén például akkora a kereslet, hogy akár a hat hónapos várakozás sem kizárt. Ezen kívül csak a Thaiföldön gyártott Rangereknél lehet az átlagosnál hosszabb, 4-5 hónapos szállítás, az új Ranger viszont már Dél-Afrikából érkezik, ami 4-6 hétre csökkenti a folyamatot.
Pásztor Máté
A felsorolt adatok az autógyártók magyarországi importőreinek tájékoztatására alapulnak, tehát amennyiben mást tapasztalt, írja meg nekünk konkrét tényekkel és mi kivizsgáljuk.
A humorista által közzétett videóban láthatjuk, ahogy egy szovjet–orosz tudósok segítségével létrehozott gép hatására kormánykritikus fellépőből Gulyás Gergely válik belőle.