Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a1e212e8-ac7b-4c23-b95a-a28d1042e37a","c_author":"Medvegy Gábor","category":"vilag","description":"Repteret és légvédelmi rakétaállásokat is találat ért a Kurszki területen.","shortLead":"Repteret és légvédelmi rakétaállásokat is találat ért a Kurszki területen.","id":"20241126_oroszorszag-kurszki-terulet-ukran-tamadas-atacms","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1e212e8-ac7b-4c23-b95a-a28d1042e37a.jpg","index":0,"item":"847c3f40-d8f9-41e6-adb3-e0664976ce35","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_oroszorszag-kurszki-terulet-ukran-tamadas-atacms","timestamp":"2024. november. 26. 19:11","title":"A Kreml elismerte, hogy ATACMS rakétákkal támadnak az ukránok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","shortLead":"A TÜV jelentése szerint a néhány éves autók közül egy kis Hondával akad mostanság a legkevesebb probléma.","id":"20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e829092-a31b-4bce-9bd2-86cf71b99349.jpg","index":0,"item":"fa853e32-79db-4563-9cca-df05858ed5eb","keywords":null,"link":"/cegauto/20241126_ezek-most-a-legmegbizhatobb-autok-honda-jazz-porsche-911","timestamp":"2024. november. 26. 06:41","title":"Ezek most a legmegbízhatóbb autók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A férfi a nő telefonját is elvette, a falba verte a nő fejét, és a nyakát is szorította.","shortLead":"A férfi a nő telefonját is elvette, a falba verte a nő fejét, és a nyakát is szorította.","id":"20241125_letartoztatas-ugyeszseg-parkapcsolati-bantalmazas-sopron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05ac36a8-2f65-4f1d-87fa-f630a4729b57.jpg","index":0,"item":"fe9bc651-41a6-4983-a0b6-2eba5ba329c4","keywords":null,"link":"/itthon/20241125_letartoztatas-ugyeszseg-parkapcsolati-bantalmazas-sopron","timestamp":"2024. november. 25. 13:57","title":"Letartóztattak egy soproni férfit, aki bezárta és bántalmazta a barátnőjét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0c5fabe5-047a-45b3-96c2-7b9d07da73b1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Új képességekkel bővülhet hamarosan az Android Gemini-asszisztense, és önállóan végezhet majd el feladatokat az alkalmazásokon belül. Úgy adhat majd le például egy ételrendelést, hogy meg sem nyitotta az erre szolgáló appot – csak megkérte a Geminit.","shortLead":"Új képességekkel bővülhet hamarosan az Android Gemini-asszisztense, és önállóan végezhet majd el feladatokat...","id":"20241125_google-gemini-android-16-asszisztens-mesterseges-intelligencia-alkalmazas-iranyitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c5fabe5-047a-45b3-96c2-7b9d07da73b1.jpg","index":0,"item":"38ff8b58-5a4a-410f-87ff-b11cc95bc924","keywords":null,"link":"/tudomany/20241125_google-gemini-android-16-asszisztens-mesterseges-intelligencia-alkalmazas-iranyitas","timestamp":"2024. november. 25. 19:03","title":"Befutott az Android 16 első előzetese, és rögtön egy hatalmas újításról árulkodik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Kínából, Kanadából és Mexikóból behozott termékekre.","shortLead":"A Kínából, Kanadából és Mexikóból behozott termékekre.","id":"20241126_donald-trump-usa-vam-kina-mexiko-kanada","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c26b5ffd-c11c-4e89-b0fc-dd7dfc6f5435.jpg","index":0,"item":"40e707f5-e6df-4b64-b94b-277faffeac63","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241126_donald-trump-usa-vam-kina-mexiko-kanada","timestamp":"2024. november. 26. 05:31","title":"Donald Trump már az első hivatali napján vámokat vetne ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9007b477-25a9-4bc8-9f53-72fd8918c39d","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A műsorvezető be volt osztva, nem akarta lemondani. ","shortLead":"A műsorvezető be volt osztva, nem akarta lemondani. ","id":"20241125_kertesz-zsuzsa-mtv-bemondo-edesanyja-halala-napjan-dolgozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9007b477-25a9-4bc8-9f53-72fd8918c39d.jpg","index":0,"item":"2b5ec174-5f75-4a67-a447-2b9b9673573e","keywords":null,"link":"/elet/20241125_kertesz-zsuzsa-mtv-bemondo-edesanyja-halala-napjan-dolgozott","timestamp":"2024. november. 25. 11:16","title":"Kertész Zsuzsa az édesanyja halála napján is bement dolgozni a Magyar Televízióba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a1beb92e-890b-49ea-8ae8-7331b2308f27","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az ügyészség hétfőn azt kérte, hogy Dominique Pelicot kapja meg a maximális, 20 év börtönbüntetést, amiért elkábította és megerőszakolta akkori feleségét, Gisele Pelicot-t, és másokat is toborzott a megerőszakolására. Az ügyész azt mondta az avignoni bíróságnak, hogy a börtönbüntetés “egyszerre túl sok és túl kevés a cselekmények súlyosságára tekintettel”.","shortLead":"Az ügyészség hétfőn azt kérte, hogy Dominique Pelicot kapja meg a maximális, 20 év börtönbüntetést, amiért elkábította...","id":"20241125_A-francia-ugyeszek-20-ev-bortonbuntetest-kovetelnek-a-tomeges-nemi-eroszakot-szervezo-volt-ferjre-a-Pelicot-ugyben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a1beb92e-890b-49ea-8ae8-7331b2308f27.jpg","index":0,"item":"a7026012-5a0f-4909-899b-39370ae8448a","keywords":null,"link":"/elet/20241125_A-francia-ugyeszek-20-ev-bortonbuntetest-kovetelnek-a-tomeges-nemi-eroszakot-szervezo-volt-ferjre-a-Pelicot-ugyben","timestamp":"2024. november. 25. 21:44","title":"A francia ügyészek 20 év börtönbüntetést követelnek a tömeges nemi erőszakot szervező volt férjre a Pelicot-ügyben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8b79e0c5-f0a1-458c-bdb8-0debcd48671e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A férfi gallyakat gyújtott meg és olvasztott havat ivott, hogy életben maradjon.","shortLead":"A férfi gallyakat gyújtott meg és olvasztott havat ivott, hogy életben maradjon.","id":"20241126_felsotarkany-bukk-tura-fagyhalal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8b79e0c5-f0a1-458c-bdb8-0debcd48671e.jpg","index":0,"item":"99fc051c-45b3-4382-8e7c-d4f8915e3d24","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_felsotarkany-bukk-tura-fagyhalal","timestamp":"2024. november. 26. 08:00","title":"Napokig feküdt a Bükkben egy argentin túrázó, az arra futó polgármester mentette meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A legkisebb japán gyártó az aktuális trendekkel szembe menve megalkotta a kompakt mezőny egyik legkívánatosabb modelljét, melynek 2.0 literes szívó benzines motorja teljesítményben és fogyasztásban is felveszi a versenyt a turbós versenytársakkal.
A tavalyi év egyértelműen a Volkswagen Golf diadalmenetéről szólt a kompakt kategóriában, hiszen az Év autója címet is bezsebelő modellről sorra jelentek meg az elismerő vélemények. A rivaldafényből csupán akkor került ki némelyest, amikor a Mazda júniusban bemutatta az új 3-ast, ami a CX-5-tel és a 6-ossal megkezdett stílusirányt folytatja, a japánokra jellemző műszaki precizitással és igazi „zoom-zoom” vezetési élménnyel kecsegtetve. Hogy az ígértetekből mi az, ami megvalósult és mi az, amiben a német riválist nem sikerült felülmúlni, kiderül a következő sorokból.
Egy Golfot vezetve (leszámítva a GTI-t) sosem fordulna elő velünk, hogy a mellettünk haladó autóból bőszen integetnek, hogy húzzuk le az ablakot, mert meg szeretnék dicsérni az autónkat. A Mazda3-mal közösen eltöltött napokon viszont ilyen is előfordult, ami azért meglepő számomra, mert a reggeli dugóban araszolva általában másért szoktak egymásnak mutogatni az ingerült sofőrök. Ez a kis történet jól szemlélteti, hogy az új 3-as megjelenése milyen reakciókat vált ki az emberekből, pláne ebben a látványos piros színben, ami remekül kiadja Kodo formanyelv hullámzó vonalait.
Képgaléria.
R.D.
Az orra ráadásul nagyon hasonlít a 6-osra, ami csak az előnyére válik, hiszen a hűtőmaszk és a lámpákig benyúló króm díszléc markáns tekintetet kölcsönöz neki. A konkurenciával ellentétben ráadásul a Mazda3 oldalról sem nyújt unalmas látványt, ami a lemezhajlításoknak és a tekintélyes, 4,46 méteres teljes hosszának köszönhető. A hátsó fertály esetében is elismerően lehet nyilatkozni, hiszen a dupla kipufogóvég és a lapos hátsó szélvédő is jól mutat, igaz utóbbi vezetés közben sokat ront a kilátásban. Ez persze egy olyan kompromisszum, amiért a formás fenék és egy tolatóradar kárpótolja az embert, csak aztán tényleg rendeljen bele mindenki, mert kár lenne, ha a lökhárítót már az első szűkösebb tolatásnál meghúznánk.
Az előd esetében számos kritika érte a belső teret, főként a túlzásba vitt kopogós, szürke műanyagok és az időközben elavulttá váló infotainment rendszer miatt, az új 3-as tervezésénél azonban teljes mértékben újragondolták az egész enteriőrt. A rideg plasztik felületeket a legtöbb helyen puhább tapintású anyagok váltották fel, igaz néhol még maradtak kifogásolható részletek, például a középső kartámasz esetében, vagy a hátsó ajtók kárpitozásnál. A másik utasteret érintő újdonság az érintős központi kijelző megjelenése, melynek menürendszerét a váltókar mögé elhelyezett joystickkel is lehet vezérelni, néha kicsit ügyetlenül, de azért meg lehet szokni.
Úgysem a szórakoztató elektronika miatt fog valaki Mazda3-at venni mondjuk egy Golf vagy Astra helyett, hanem azért, mert már az előd óta tudjuk, hogy kategóriájában az egyik legjobb vezetési élményt kínálja, ami a harmadik generációnál csak tovább javult. A vezetőülésbe huppanva azonnal érezni, hogy a tervezők a sportosabb vezetési stílusú sofőröknek akartak kedvezni, amire az alacsony üléspozíció is egyértelmű utalás. A másik szokatlan, de kétségkívül vagány megoldás a műszerfal kialakítása, ugyanis csak a középre helyezett fordulatszámmérő mutatója analóg, a többi adatot különféle kijelzőkön látjuk, a sebességet például egy műanyag head-up-display-en.
Ez kissé idegen lehet a klasszikus óracsoporthoz szokott szemnek, de hamar rááll aztán szemünk és tempósabb vezetés közben pedig amúgy sem a mutatókat figyeli az ember. Főleg nem egy olyan élvezetesen irányítható autó esetében, mint a tesztünk alanya, melynek motorterében a 2.0 literes, erősebbik Skyactive benzinmotor dolgozik 165 lóerős teljesítménnyel, valamint 210 Nm maximális nyomatékkal, ami pontosan annyi, mint a gyengébbik, 120 lovas verzió esetében.
Képgaléria.
R.D.
Első hallásra talán kevésnek tűnhet a 210 Nm, hiszen ezt már egy turbós 1.4-es blokk is képes túlszárnyalni, a 2.0 literes Skyactive motornak viszont megvan az az előnye, hogy teljesen vibrációmentesen és egyenletesen adja le a teljesítményét, emellé pedig még keveset is fogyaszt. Szemben mondjuk egy turbós erőforrással, ami forszírozott használat mellett a katalógusadatok többszörösét is leguríthatja a torkán. A Mazda 165 lóerős benzinese viszont 7,4 literes átlagot produkált a teszthét során, főként városban közlekedve, dinamikusan autózva, ami abszolút elfogadható érték, főleg így télen.
A kedvező fogyasztásban a hatfokozatú manuális váltó is oroszlánrészt vállal, hiszen az áttételezése lehetővé teszi (és a váltási segéd javasolja is), hogy már 55-60 km/óránál kapcsoljuk a hatodikat, ahol 1100-as fordulaton is erőlködés nélkül mozgatja az 1,2 tonnás bódét. Azt mondanom sem kell, hogy a váltókar kellően rövid úton jár és szépen kattan egyik fokozatból a másikba, csupán a reggeli mínuszokban, beindítás után érződött egy kicsit nehézkesnek a mozgatása.
Ahhoz, hogy igazán jót autózhassunk a remek motor-váltó páros mellé sportos futómű is dukál, ezért a japán mérnökök az elöl MacPherson, hátul multilink felfüggesztést kellően feszesre hangolták. Repedezett útfelületen akár még keménynek is érezhetjük, de szó sincs pattogásról, jó minőségű utakon pedig igazi aszfaltbetyárként viselkedik a Mazda3, ami bármikor kapható egy kis mókázásra. Ehhez remekül passzol, hogy a Skyactive motort szinte semmilyen fordulatszám-tartományban nem érezni gyengének, 5000-res főtengelyfordulatnál pedig még a hangja is megjön.
Utóbbit persze egy átlag felhasználó valószínűleg ritkán fogja kihasználni, de jó tudni, hogy ha alkalomadtán tempósan kell autózni, akkor lehet, és érdemes is elforgatni a fokozatokat, mert a 8,2 másodperces 0-100 km/órás sprintet könnyedén hozza. A 210 km/órás végsebességet kénytelenek vagyunk a gyáriaknak elhinni, de abból, ahogy szabályos sztrádatempóról, hatodikban, 3100-as főtengelyfordulatnál megindul, teljesen hihető, hogy 200-ig meg sem áll.
Hogy röviden visszakanyarodjunk a teszt elején beharangozott pro/kontra szempontokra: az új Mazda3 mellett szól az izgalmas formaterv, a fejlett műszaki tartalom és a kimagasló vezetési élmény, továbbá a helykínálat terén sincsen szégyenkeznivalója. Az utastér ugyan sokkal vonzóbb lett az elődhöz képest, de itt-ott azért még érezhető a japánokra jellemző spórolás, és a fedélzeti rendszeren is van még mit csiszolni, vagyis ezeken a területeken a német a konkurencia egy apró lépéssel, de előtte jár.
Ugyan nem próbáltam, de van egy olyan érzésem, hogy a 210 Nm-es csúcsnyomaték, az alacsonyabb fogyasztás és a 300 000 forintos árelőny miatt a 120 lóerős változat lehet az optimális választás azok számára, akik a Mazda3-ból az arany középutat keresik. És úgy tűnik, hogy többségben vannak ezek a vásárlók, ugyanis jelenleg ebben a konfigurációban rendelik a legtöbb 3-as. Ahogy azzal is, ha valaki elcsábul és 6,5 millióért a 165 lóerős verziót választja.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Megjelent a kortárs európai politika legmeghatározóbb vezetőjének önéletrajza. Bocsánatkérés nincs, már-már komikusan leíró próza van. Orbán Viktor először egy focimeccsen tűnik fel. Recenzió.