Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4afdf09d-95ef-4a54-9542-32158b4fd867","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A gyalogos felfigyelt az érkező veszélyre, és reagált is. ","shortLead":"A gyalogos felfigyelt az érkező veszélyre, és reagált is. ","id":"20250227_gyalogos-skoda-piruett-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4afdf09d-95ef-4a54-9542-32158b4fd867.jpg","index":0,"item":"867876c5-39ef-4d26-a7ef-539a011dbc73","keywords":null,"link":"/cegauto/20250227_gyalogos-skoda-piruett-video","timestamp":"2025. február. 27. 14:03","title":"Piruettel érkezett meg a zebrához a Skoda, kis híján elcsapott egy gyalogost – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77d96768-49b4-4c7e-8562-fd5051ca713b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Tíz éve dolgozik Orbán Viktor közelében, mégis kevesen ismerik Máté Jánost, aki Havasi Bertalan feladatainak java részét átveszi. Máté 2015 óta nemcsak szervezi a kormányfő programjait, a java részükön ott is van. Sok szál köti Békés megyéhez, cége, szántói vannak arra, vagyonnyilatkozataiból pedig az is kiderül, hogy egy év alatt el tud költeni 43 milliót nyom nélkül.","shortLead":"Tíz éve dolgozik Orbán Viktor közelében, mégis kevesen ismerik Máté Jánost, aki Havasi Bertalan feladatainak java...","id":"20250226_Havasi-Bertalan-utodja-Mate-Janos-kenderesi-foldbirtokos-vagyonnyilatkozat-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77d96768-49b4-4c7e-8562-fd5051ca713b.jpg","index":0,"item":"e6e37908-f851-4891-b136-d9c2ac1a770f","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_Havasi-Bertalan-utodja-Mate-Janos-kenderesi-foldbirtokos-vagyonnyilatkozat-ebx","timestamp":"2025. február. 26. 17:08","title":"Havasi Bertalan utódja, Máté János kondorosi földbirtokos titokzatosabb, mint Columbo felesége, vagyonából pedig tízmilliók tűntek el","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a351a029-b56d-438b-a006-5b95234dc45c","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Mivel ez a berendezés jóval drágább, mint az egyesével bedobálós, a MOHU alaposan megvizsgálja, hogy hol állítson ilyet üzembe.","shortLead":"Mivel ez a berendezés jóval drágább, mint az egyesével bedobálós, a MOHU alaposan megvizsgálja, hogy hol állítson ilyet...","id":"20250227_mohu-lakossagi-teszt-visszavalto-automata-muanyag-palack-fem-doboz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a351a029-b56d-438b-a006-5b95234dc45c.jpg","index":0,"item":"616b14ef-1540-4262-b6bc-810b2efdb736","keywords":null,"link":"/kkv/20250227_mohu-lakossagi-teszt-visszavalto-automata-muanyag-palack-fem-doboz","timestamp":"2025. február. 27. 12:55","title":"Már teszteli a MOHU a visszaváltó automatát, amelybe egyszerre akár száz palackot is be lehet önteni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d7c2fb76-e10a-42e0-961d-bdbecac49867","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"John Lithgow 87 éves lesz, amikor a munka véget ér, de bevállalta.","shortLead":"John Lithgow 87 éves lesz, amikor a munka véget ér, de bevállalta.","id":"20250226_Valoban-o-lesz-a-kovetkezo-Dumbledore-John-Lithgow-megerositette","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d7c2fb76-e10a-42e0-961d-bdbecac49867.jpg","index":0,"item":"5ed7cbc2-bcea-43f2-9650-d1c24cdee28b","keywords":null,"link":"/kultura/20250226_Valoban-o-lesz-a-kovetkezo-Dumbledore-John-Lithgow-megerositette","timestamp":"2025. február. 26. 08:20","title":"Valóban ő lesz a következő Dumbledore – a 79 éves amerikai színész megerősítette a hírt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78c2629-3696-403e-9ca9-eef9f2326f8f","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A New York Times érdeklődését is felkeltette a sajátos társbérlet.","shortLead":"A New York Times érdeklődését is felkeltette a sajátos társbérlet.","id":"20250226_200-Barbie-babaval-el-egyutt-a-muvesz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78c2629-3696-403e-9ca9-eef9f2326f8f.jpg","index":0,"item":"501128d3-17ce-41e1-8945-76367329584c","keywords":null,"link":"/elet/20250226_200-Barbie-babaval-el-egyutt-a-muvesz","timestamp":"2025. február. 26. 14:45","title":"200 Barbie babával él együtt egy New York-i művész","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ac9f548-6f6a-462f-9fe0-2fbc7ec4e3c5","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Attól tartottak, hogy ha kiderül, mi történt, elveszik tőlük a másik nevelt gyereküket.","shortLead":"Attól tartottak, hogy ha kiderül, mi történt, elveszik tőlük a másik nevelt gyereküket.","id":"20250226_inancsi-neveloszulok-forrazas-felfuggesztett-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ac9f548-6f6a-462f-9fe0-2fbc7ec4e3c5.jpg","index":0,"item":"45faf560-ff83-46ad-adb0-9a14367e4c9c","keywords":null,"link":"/itthon/20250226_inancsi-neveloszulok-forrazas-felfuggesztett-borton","timestamp":"2025. február. 26. 21:24","title":"Felfüggesztett börtönt kaptak a nevelőszülők, miután leforrázták a kilenchónapos babát, aki másnapra meghalt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8c96b8ca-4025-4103-8f16-601dc56b792b","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Arne Slot olyat mondott a liverpooli derbi játékvezetőjének, hogy az azonnal felmutatta neki a piros lapot. Az angol szövetség illetékesei most döntöttek a büntetéséről.","shortLead":"Arne Slot olyat mondott a liverpooli derbi játékvezetőjének, hogy az azonnal felmutatta neki a piros lapot. Az angol...","id":"20250226_arne-slot-liverpool-everton-piros-lap-eltiltas-buntetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8c96b8ca-4025-4103-8f16-601dc56b792b.jpg","index":0,"item":"802b235d-abd1-412f-ba48-1f771817e900","keywords":null,"link":"/sport/20250226_arne-slot-liverpool-everton-piros-lap-eltiltas-buntetes","timestamp":"2025. február. 26. 12:57","title":"Két meccses eltiltást kapott Szoboszlaiék edzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"222b6bd0-e51e-406b-a9a4-05ae8ad7482c","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ilyen az, amikor egy V6-os benzinmotor termeli az áramot egy dupla villanymotoros monstrumban.","shortLead":"Ilyen az, amikor egy V6-os benzinmotor termeli az áramot egy dupla villanymotoros monstrumban.","id":"20250226_34-tonnat-nyom-a-merlegen-az-uj-amerikai-hibrid-ram-ramcharger","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/222b6bd0-e51e-406b-a9a4-05ae8ad7482c.jpg","index":0,"item":"59671b9c-6073-4e63-9342-05563a0cea6f","keywords":null,"link":"/cegauto/20250226_34-tonnat-nyom-a-merlegen-az-uj-amerikai-hibrid-ram-ramcharger","timestamp":"2025. február. 26. 06:41","title":"3,4 tonnát nyom a mérlegen az új amerikai hibrid","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ez most a leghangulatosabb Toyota – megjött hozzánk is az új Yaris
szerző:
Dombóvári Mihály
Tetszett a cikk?
Mik a kisautó megszokott negatív ismérvei? Rázós, gyenge, szűkös, zajos és komfortmentes? Na, pont ezeken a klasszikus gyalázási pontokon javítottak óriásit a Toyota mérnökök a Yaris most aktuális ráncfelvarrása során. És az ára is normális.
Se nem drága, se nem sprőd az új Toyota Yaris, ráadásul a lányos kinézettől is egyre távolodva az elődeinél jóval vagányabb külsőt kapott. Persze mindez nem ment olyan könnyen, rendesen megdolgoztatták a mérnökeiket a japánok. Hiszen előnyöket jó tudásbázissal és sok-sok pénzből könnyű kerekíteni, azonban esetünkben épp a kategória meghatározta anyagi kereteket nem léphették át. Nem drágíthatták meg az autót se közvetlenül, tehát az alkalmazott technológia és anyagok nem lehettek a legdrágábbak, másrészt közvetetten sem, tehát nem költhették el a fejlesztésre a világ pénzét. Leginkább finomhangoltak, a meglevőt csiszolgatták, de azt szinte művészi mérnöki szinten.
Lényegében a típus minden részéhez hozzányúltak, kaszni, futómű, utastér, motor egyaránt fejlődött. A munka javát (75 százalékát) a Toyota európai központjaiban végezték, végülis, a helyiek jobban tudják mi kell az óvilági vásárlóknak. Körbe is kérdeztek ez ügyben, és azt a választ kapták, hogy: érzelem! Nem kell unalmas kocsi. Nem kell sima közlekedési eszköz. A gép legyen lelkesítő! (És persze, azért továbbra se romoljon el).
Toyota
Így Elvio D'Aprile formatervező latinos lelkesültséggel itathatta át a munkáját, és ez bizony látszik is a kisautón. A szokásos új lámpa (már ledes nappali fénnyel), új felni (14, 15 vagy 16 colos) koncepción túl teljesen új arcot adott a Yarisnak. A hűtőmaszk-lámpák színkontrasztos játékával ott a nagy X az autó orrán, ez olyan vagány. Akárcsak a hátsó lökhárító diffúzorszerű kialakítása is az. Elmolyoltak még apróságokon, mint a hátsó rendszámfészek világítása, de alapvetően az új orr határozza meg a Yaris fellépését.
Persze ültünk már vagány kisautóban, amit kiábrándító volt vezetni, és hát ilyen stressznek a Toyota nem teheti ki a márka kedvelőit, vagy friss kiválasztóit. Így az utasteret is frissítették, amelyért Pierre Romero volt a felelős. Minthogy az egész modellátdolgozási projektnek a vezérelve a "dinamizmus" volt, így megágyazott ennek belül is. Például azzal, hogy megemelték a középkonzolt, ezáltal a váltókar 3 cm-rel megrövidíthették, így a váltásérzet pontosabb, kisebb a váltóút, sportosabb a vezetési érzés. Módosítottak az alkalmazott anyagokon, egyrészt a minőségérzetért, másrészt a hangszigetelés fokozásáért. Harmadrészt pedig, hogy a szélvédőben ne tükröződjenek a belső dolgok, ami mostanában előfordul a Toyota autóinál.
Toyota
Követték a divatot is, egyrészt a választható belső színekkel és díszbetétekkel, másrészt, hogy a régies csillogó króm helyett mattkrómot alkalmaztak. Áldoztak az infotaimant világának is, már 7 colos kijelző trónol a műszerfal közepén. Ezen jobban látni például a már rendelhető tolatókamera képét is. Összességében, minthogy még az ajtóburkolatokat is átformálták tényleg hangulatosabb bent a Yaris, talán a Toyota kommersz típusai közül a leghangulatosabbra, legérettebbre sikerült.
Már csak technikai tartalommal kellett megtölteni a szekeret, hogy ne csak a ruha tegye a gépet. És láss csodát, belevetették magukat. Úgy általánosságban nem kell űrtechnikára gondolni, csupán ésszel nyúltak a kocsihoz. Bizonyára kiderült a fejlesztés során az is, hogy rendben, autózzunk sportosan, de az összes futott kilométert talán 2 százalékát teszi meg tényleg dinamikusan autózva egy átlagkocsi Európában – de gondolom másutt is. Tehát a sportosságért hozott áldozatok, mint a kemény rugózás, a napi használatban teljesen feleslegesek, sőt inkább fárasztóak.
Így tehát, hogy jobb legyen a karosszériamerevség, ami nagyban hat a kocsi futástulajdonságaira, megnövelték a ponthegesztések számát – a gyártási költség leszorításáért szeretnek a gyártók spórolni a hegesztéssel. Csökkentették a csavarodási hajlamot a vastagabb és átdolgozott tűzfallal, az új anyagú szélvédőragasztó alkalmazásával. Még jó pár helyen belenyúltak, még a doblemezeket is módosították: a lényeg, hogy javult a kaszni torziós szilárdsága.
Toyota
De nem csak a karosszérián bevetett módosítások javítják a jármű úti-viselkedési jellemzőit: alaposan átdolgozták a futóművet. Elöl hátul lágyabb rugók, de feszesebb lengéscsillapítók szolgálnak az új Yarisban, valamint hátul átdolgozták a torziós rudat is. Így javult a kiskocsi úthibaelnyelő képessége, és mindez nem ment a dinamikus tulajdonságok kárára, sőt élvezhetőbb lett az autó. Ebben szerepet kapott az is, hogy a kormánymű elektronikus rásegítésének a szoftverét is átírták, ezáltal precizebben irányítható lett a Yaris, és a kormány autózás közben több visszajelzéssel szolgál. Mindez nem csak a volánbűvészeknek jó hír, a szükségből vezetők is élvezhetik az előnyeit, mert a kocsi könnyebben manőverezhetővé vált, kevésbé kell odafigyelni.
Lássuk hát mi hajthatja ezt a formailag és technikailag is finomított kisautót. Négyféle motort, illetve hajtásláncot kínálnak, két benzinest, egy dízelt és a hibridet. A munka alapja, hogy mind megfeleljen az Euro6 előírásainak, ez meg is történt. A nagyobb, 1,33 literes, 99 lóerős benzinest és az 1,4 literes, 90 lóerős dízelt kisebb mértékben módosították, elsődlegesen a zaj- és rezgéscsillapítás volt a fő cél – motortartóbakok, kipufogórendszer áttervezés pedig az eszközök a célért.
Az egyliteres motor viszont lényegében új. A 69 lóerős háromhengeresbe nagyon belenyúltak, hogy csökkenjen a károsanyag-kibocsátása, a fogyasztása, a rezgésszintje, és kicsit több teljesítményt adjon le. Új a hengerfej, az olajzás, növelték a sűrítési viszonyt, újforma az égéstér, és még számos, a gépész lelkületűeknek érdekes módosítást hajtottak végre. Mint átlagos autóvezető, annyit érezni, hogy a háromhengeresek között kulturált a gép járása, a kicsik között pedig élhető a nyomatéka és a teljesítménye.
Toyota
Fontos még szólni a 100 lóerős hibridhajtásról is, amelyet a magyarországi Yaris vásárlók 20 százaléka választott (kategóriájában összességben a Yaris az ötödik legnépszerűbb kisautó itthon). Itt szintén az Euro6 megfelelőség volt a fő cél, amit el is értek. Ebből persze sokat nem érez a vezető, de annyira nem is számít, mert technikailag nagyon kifinomult ez a hajtáslánc, csendes, keveset fogyaszt, a nyomatékleadása üzemmódtól függetlenül egyenletes, a bolygóműves automataváltó figyelmet nem igényel.
Az új Yaris már kapható és az ára nem szállt el. Az alap felszereltségű Live, a kis benzinessel és három ajtóval éppen 2,8 millió forint alatt kapható. Ha öt ajtó kell, ugyanez 3 millió forintba kerül. Ezek jó árak a mai piacon a kategóriában, tudva, hogy a Toyota milyen technikai szintet képvisel. Az 1,33 literes, majdnem száz lóerős benzines belépőára 3,7 millió Forint, a dízelé pedig 4,4 millió, túlzott olcsóságról itt már nem beszélhetünk. Változás, hogy már nem dízeláron mérik a hibridet, a karácsonynak vége, a legtisztább változat minimum 4,7 millió leperkálásával hozható el a szalonból. Némi segítség lehet a Toyota visszafogott költségű hitelajánlata, amely visszavásárlási ajánlattal párosul.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.