Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"4a149745-a2d4-44e8-9b4d-5a01e9e6c734","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Az Alapjogokért Központ, illetve működtető cége idén 1,7 milliárd forintból szervezne rendezvényeket.","shortLead":"Az Alapjogokért Központ, illetve működtető cége idén 1,7 milliárd forintból szervezne rendezvényeket.","id":"20250417_hatmilliard-forintos-tamogatast-akpott-a-ner-egyi-kedvenc-kutatokozpontja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4a149745-a2d4-44e8-9b4d-5a01e9e6c734.jpg","index":0,"item":"638c4cc4-256d-4bc8-82a7-d6777b4aaae9","keywords":null,"link":"/itthon/20250417_hatmilliard-forintos-tamogatast-akpott-a-ner-egyi-kedvenc-kutatokozpontja","timestamp":"2025. április. 17. 08:45","title":"Hatmilliárd forintos támogatást kapott a NER egyik kedvenc kutatóközpontja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"037fdeb0-3920-4a56-938e-509e40236871","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mivel a tudomány a vizet tartja az élet bölcsőjének, így kulcsfontosságú kérdés, hogy miként kerülhetett a Földre az anyag. Egy új tanulmány eredménye írhatja felül mindazt, amit ezzel kapcsolatban vélt a tudomány.","shortLead":"Mivel a tudomány a vizet tartja az élet bölcsőjének, így kulcsfontosságú kérdés, hogy miként kerülhetett a Földre...","id":"20250417_fold-viz-keletekezese-meteorit-hidrogen-oxigen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/037fdeb0-3920-4a56-938e-509e40236871.jpg","index":0,"item":"7e71abcb-7619-4983-8ed8-210f5fafbcf1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_fold-viz-keletekezese-meteorit-hidrogen-oxigen","timestamp":"2025. április. 17. 20:03","title":"Megdőlni látszik egy régi tudományos elmélet, hogy miként került víz a Földre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"490589f8-7789-4b7c-bbba-37c18b92ecd6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Venom F5 eddig sem volt gyenge, de az Evolution csomag megint egy másik szint. ","shortLead":"A Venom F5 eddig sem volt gyenge, de az Evolution csomag megint egy másik szint. ","id":"20250417_2031-loero-Hennessey-Venom-F5-Evolution","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/490589f8-7789-4b7c-bbba-37c18b92ecd6.jpg","index":0,"item":"a400dca2-6f08-4a83-ae82-4efe81e6142b","keywords":null,"link":"/cegauto/20250417_2031-loero-Hennessey-Venom-F5-Evolution","timestamp":"2025. április. 17. 20:20","title":"2031 lóerő, villany nélkül – itt a világ legerősebb belső égésű motoros autója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3a08cd0-a7cb-485f-adaf-0ff8fbbcbeb4","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A német popkultúra egyik legikonikusabb énekese október 21-én lép fel a Barba Negrában.","shortLead":"A német popkultúra egyik legikonikusabb énekese október 21-én lép fel a Barba Negrában.","id":"20250417_nena-budapest-barba-negra-koncert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3a08cd0-a7cb-485f-adaf-0ff8fbbcbeb4.jpg","index":0,"item":"e12c365d-30d8-47dc-bb8e-71aff7988f2f","keywords":null,"link":"/kultura/20250417_nena-budapest-barba-negra-koncert","timestamp":"2025. április. 17. 10:42","title":"Jön Nena Budapestre – élőben is meghallgathatjuk a 99 Luftballonst","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e6c85e5-e875-4893-8010-55bf7bfa4f11","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Egy rábapordányi állattartó telepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás betegség vírusa, a marhaállományt felszámolják és elkezdték a kontaktkutatást.","shortLead":"Egy rábapordányi állattartó telepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás betegség vírusa, a marhaállományt...","id":"20250417_rabapordany-ragados-szaj-es-koromfajas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e6c85e5-e875-4893-8010-55bf7bfa4f11.jpg","index":0,"item":"2ca9ee50-7b84-4dfd-a372-17b9d585ae7b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_rabapordany-ragados-szaj-es-koromfajas-ebx","timestamp":"2025. április. 17. 17:49","title":"Újabb marhatelepen jelent meg a ragadós száj- és körömfájás, leölnek 600 szarvasmarhát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b73a0aeb-b74f-46f8-9380-29e6c451cd4a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Mumbai Filmakadémia másodjára rendezi meg azt a filmes kezdeményezését, amelyre csak iPhone-nal forgatott filmekkel lehet nevezni.","shortLead":"A Mumbai Filmakadémia másodjára rendezi meg azt a filmes kezdeményezését, amelyre csak iPhone-nal forgatott filmekkel...","id":"20250417_apple-iphone-16-pro-max-macbook-pro-filmkeszites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b73a0aeb-b74f-46f8-9380-29e6c451cd4a.jpg","index":0,"item":"e55f43b4-387e-48d2-bc29-e6ad89c1b1e7","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_apple-iphone-16-pro-max-macbook-pro-filmkeszites","timestamp":"2025. április. 17. 10:03","title":"Nézze meg: elkészült négy film, mindegyiket egy iPhone-nal forgatták","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b33603df-4663-4d4f-b3fe-5bfca03becf3","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az átlagkeresetek emelkedése 10 százalék alá lassult februárban, a reálkereset csak 3,5 százalékkal volt magasabb, mint egy évvel korábban. A nettó átlagkereset 455 ezer forint volt, a közepes nettó 371 ezer forint.","shortLead":"Az átlagkeresetek emelkedése 10 százalék alá lassult februárban, a reálkereset csak 3,5 százalékkal volt magasabb, mint...","id":"20250417_keresetek-atlagkereset-realkereset-inflacio-februar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b33603df-4663-4d4f-b3fe-5bfca03becf3.jpg","index":0,"item":"f551090f-b85d-4432-9d9d-d492e58de2ff","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250417_keresetek-atlagkereset-realkereset-inflacio-februar","timestamp":"2025. április. 17. 08:30","title":"Beesett a keresetek emelkedése februárban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2","c_author":"Balizs Benedek","category":"elet","description":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak ellenére, hogy a neve szerepel az Európai Unió és az Egyesült Államok szankciós listáján.","shortLead":"A Vlagyimir Putyin szövetségese, Aliser Uszmanov hatalmas befolyást gyakorol a Nemzetközi Vívószövetség felett, annak...","id":"20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b0ae2725-61d8-4f9b-8ef8-1ab1e2ae45a2.jpg","index":0,"item":"926791d0-0df2-42ae-920d-fe32031f0c2c","keywords":null,"link":"/elet/20250417_alisher-uszmanov-nemzetkozi-vivo-szovetseg-fie-elnok-orosz-oligarcha-szankciok-putyin","timestamp":"2025. április. 17. 07:01","title":"Így telepedett rá a legendás olimpiai sportágra Putyin egyik kedvenc oligarchája, akit Orbánék is védeni próbáltak a szankcióktól","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Ez most a leghangulatosabb Toyota – megjött hozzánk is az új Yaris
szerző:
Dombóvári Mihály
Tetszett a cikk?
Mik a kisautó megszokott negatív ismérvei? Rázós, gyenge, szűkös, zajos és komfortmentes? Na, pont ezeken a klasszikus gyalázási pontokon javítottak óriásit a Toyota mérnökök a Yaris most aktuális ráncfelvarrása során. És az ára is normális.
Se nem drága, se nem sprőd az új Toyota Yaris, ráadásul a lányos kinézettől is egyre távolodva az elődeinél jóval vagányabb külsőt kapott. Persze mindez nem ment olyan könnyen, rendesen megdolgoztatták a mérnökeiket a japánok. Hiszen előnyöket jó tudásbázissal és sok-sok pénzből könnyű kerekíteni, azonban esetünkben épp a kategória meghatározta anyagi kereteket nem léphették át. Nem drágíthatták meg az autót se közvetlenül, tehát az alkalmazott technológia és anyagok nem lehettek a legdrágábbak, másrészt közvetetten sem, tehát nem költhették el a fejlesztésre a világ pénzét. Leginkább finomhangoltak, a meglevőt csiszolgatták, de azt szinte művészi mérnöki szinten.
Lényegében a típus minden részéhez hozzányúltak, kaszni, futómű, utastér, motor egyaránt fejlődött. A munka javát (75 százalékát) a Toyota európai központjaiban végezték, végülis, a helyiek jobban tudják mi kell az óvilági vásárlóknak. Körbe is kérdeztek ez ügyben, és azt a választ kapták, hogy: érzelem! Nem kell unalmas kocsi. Nem kell sima közlekedési eszköz. A gép legyen lelkesítő! (És persze, azért továbbra se romoljon el).
Toyota
Így Elvio D'Aprile formatervező latinos lelkesültséggel itathatta át a munkáját, és ez bizony látszik is a kisautón. A szokásos új lámpa (már ledes nappali fénnyel), új felni (14, 15 vagy 16 colos) koncepción túl teljesen új arcot adott a Yarisnak. A hűtőmaszk-lámpák színkontrasztos játékával ott a nagy X az autó orrán, ez olyan vagány. Akárcsak a hátsó lökhárító diffúzorszerű kialakítása is az. Elmolyoltak még apróságokon, mint a hátsó rendszámfészek világítása, de alapvetően az új orr határozza meg a Yaris fellépését.
Persze ültünk már vagány kisautóban, amit kiábrándító volt vezetni, és hát ilyen stressznek a Toyota nem teheti ki a márka kedvelőit, vagy friss kiválasztóit. Így az utasteret is frissítették, amelyért Pierre Romero volt a felelős. Minthogy az egész modellátdolgozási projektnek a vezérelve a "dinamizmus" volt, így megágyazott ennek belül is. Például azzal, hogy megemelték a középkonzolt, ezáltal a váltókar 3 cm-rel megrövidíthették, így a váltásérzet pontosabb, kisebb a váltóút, sportosabb a vezetési érzés. Módosítottak az alkalmazott anyagokon, egyrészt a minőségérzetért, másrészt a hangszigetelés fokozásáért. Harmadrészt pedig, hogy a szélvédőben ne tükröződjenek a belső dolgok, ami mostanában előfordul a Toyota autóinál.
Toyota
Követték a divatot is, egyrészt a választható belső színekkel és díszbetétekkel, másrészt, hogy a régies csillogó króm helyett mattkrómot alkalmaztak. Áldoztak az infotaimant világának is, már 7 colos kijelző trónol a műszerfal közepén. Ezen jobban látni például a már rendelhető tolatókamera képét is. Összességében, minthogy még az ajtóburkolatokat is átformálták tényleg hangulatosabb bent a Yaris, talán a Toyota kommersz típusai közül a leghangulatosabbra, legérettebbre sikerült.
Már csak technikai tartalommal kellett megtölteni a szekeret, hogy ne csak a ruha tegye a gépet. És láss csodát, belevetették magukat. Úgy általánosságban nem kell űrtechnikára gondolni, csupán ésszel nyúltak a kocsihoz. Bizonyára kiderült a fejlesztés során az is, hogy rendben, autózzunk sportosan, de az összes futott kilométert talán 2 százalékát teszi meg tényleg dinamikusan autózva egy átlagkocsi Európában – de gondolom másutt is. Tehát a sportosságért hozott áldozatok, mint a kemény rugózás, a napi használatban teljesen feleslegesek, sőt inkább fárasztóak.
Így tehát, hogy jobb legyen a karosszériamerevség, ami nagyban hat a kocsi futástulajdonságaira, megnövelték a ponthegesztések számát – a gyártási költség leszorításáért szeretnek a gyártók spórolni a hegesztéssel. Csökkentették a csavarodási hajlamot a vastagabb és átdolgozott tűzfallal, az új anyagú szélvédőragasztó alkalmazásával. Még jó pár helyen belenyúltak, még a doblemezeket is módosították: a lényeg, hogy javult a kaszni torziós szilárdsága.
Toyota
De nem csak a karosszérián bevetett módosítások javítják a jármű úti-viselkedési jellemzőit: alaposan átdolgozták a futóművet. Elöl hátul lágyabb rugók, de feszesebb lengéscsillapítók szolgálnak az új Yarisban, valamint hátul átdolgozták a torziós rudat is. Így javult a kiskocsi úthibaelnyelő képessége, és mindez nem ment a dinamikus tulajdonságok kárára, sőt élvezhetőbb lett az autó. Ebben szerepet kapott az is, hogy a kormánymű elektronikus rásegítésének a szoftverét is átírták, ezáltal precizebben irányítható lett a Yaris, és a kormány autózás közben több visszajelzéssel szolgál. Mindez nem csak a volánbűvészeknek jó hír, a szükségből vezetők is élvezhetik az előnyeit, mert a kocsi könnyebben manőverezhetővé vált, kevésbé kell odafigyelni.
Lássuk hát mi hajthatja ezt a formailag és technikailag is finomított kisautót. Négyféle motort, illetve hajtásláncot kínálnak, két benzinest, egy dízelt és a hibridet. A munka alapja, hogy mind megfeleljen az Euro6 előírásainak, ez meg is történt. A nagyobb, 1,33 literes, 99 lóerős benzinest és az 1,4 literes, 90 lóerős dízelt kisebb mértékben módosították, elsődlegesen a zaj- és rezgéscsillapítás volt a fő cél – motortartóbakok, kipufogórendszer áttervezés pedig az eszközök a célért.
Az egyliteres motor viszont lényegében új. A 69 lóerős háromhengeresbe nagyon belenyúltak, hogy csökkenjen a károsanyag-kibocsátása, a fogyasztása, a rezgésszintje, és kicsit több teljesítményt adjon le. Új a hengerfej, az olajzás, növelték a sűrítési viszonyt, újforma az égéstér, és még számos, a gépész lelkületűeknek érdekes módosítást hajtottak végre. Mint átlagos autóvezető, annyit érezni, hogy a háromhengeresek között kulturált a gép járása, a kicsik között pedig élhető a nyomatéka és a teljesítménye.
Toyota
Fontos még szólni a 100 lóerős hibridhajtásról is, amelyet a magyarországi Yaris vásárlók 20 százaléka választott (kategóriájában összességben a Yaris az ötödik legnépszerűbb kisautó itthon). Itt szintén az Euro6 megfelelőség volt a fő cél, amit el is értek. Ebből persze sokat nem érez a vezető, de annyira nem is számít, mert technikailag nagyon kifinomult ez a hajtáslánc, csendes, keveset fogyaszt, a nyomatékleadása üzemmódtól függetlenül egyenletes, a bolygóműves automataváltó figyelmet nem igényel.
Az új Yaris már kapható és az ára nem szállt el. Az alap felszereltségű Live, a kis benzinessel és három ajtóval éppen 2,8 millió forint alatt kapható. Ha öt ajtó kell, ugyanez 3 millió forintba kerül. Ezek jó árak a mai piacon a kategóriában, tudva, hogy a Toyota milyen technikai szintet képvisel. Az 1,33 literes, majdnem száz lóerős benzines belépőára 3,7 millió Forint, a dízelé pedig 4,4 millió, túlzott olcsóságról itt már nem beszélhetünk. Változás, hogy már nem dízeláron mérik a hibridet, a karácsonynak vége, a legtisztább változat minimum 4,7 millió leperkálásával hozható el a szalonból. Némi segítség lehet a Toyota visszafogott költségű hitelajánlata, amely visszavásárlási ajánlattal párosul.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.