szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

100 évvel a Toyota Prius előtt már megépült az első igazi hibrid autó. Ha ezt továbbfejlesztik, ma más lenne az autóipar is.

Az elmúlt évtizedekben – de különösen a Toyota Prius 1997-es debütálása óta – egyre több autógyártó figyelme fordult a hibrid hajtású kocsik fejlesztése felé. Persze nem véletlenül, a klímaváltozás egyértelműen katalizálja a folyamatot. Bár ezek alapján úgy tűnhet, a hibrid autók a 20. század végének termékei, ez nem igaz. Az autóipar hajnalán is kísérleteztek hibridekkel, de ezeket végül elvetették.

Bonhams
Bonhams
Bonhams

Az 1896-os Armstrong Phaeton minden bizonnyal a világ első hibrid autója volt. A kocsit Harry E. Dey fejlesztette és a névadó Armstrong cég építette meg a Roger Mechanical Carriage Company nevű cég számára. A járművet egy 6,5 literes kéthengeres motor, valamint egy dinamóval összekapcsolt lendkerék hajtotta, ami egy akkumulátorról kapta az áramot. A dinamó (és a fékezés) képes volt tölteni az akkumulátort, ami segített a motor beindításában is – 16 évvel azelőtt, hogy a Cadillac a világ első önindítóját kifejlesztette volna. Az akkumulátor emellett az autó lámpáit is működtette. Dey egy háromfokozatú félautomata váltót szerelt a kocsiba, aminek három sebessége volt, valamint hátramenetbe is lehetett kapcsolni.

Bonhams
Bonhams
Bonhams
Bonhams
Bonhams
Bonhams
Bonhams
Bonhams
Bonhams

Az autóból egyetlen darab készült, és bár sokáig használták, csak 1963-ban fedezték fel. Több emberen keresztül végül a brit Robin Loder nevű gyűjtőhöz került, aki felújította és továbbadta a jelenlegi tulajdonosának. Külön érdekesség, hogy a hibrid motor túl erős volt, a nyomaték miatt többször is megsérült a kereke, ezért megerősített kerekekkel szerelték fel. Érdekes belegondolni, hogy ha ezt a technológiát akkor elkezdik továbbfejleszteni, ma mennyivel másabb lenne az autóipar.

Az autót március 10-én az Amelia Island Concours d'Elegance nevű rendezvényen fogják árverésre bocsátani, a várakozások szerint pedig valahol 175 ezer és 275 ezer dollár (50-80 millió forint) között lesz a leütés.

Hasonló érdekességekért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!