szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A norvégok közel 1 milliárd dollárból építenek 10 "kerékpár-autópályát", amivel tehermentesítik a nagyvárosok közlekedését.

Amíg Magyarországon olyan ötletek születnek meg fejekben, ami Budapest közlekedését simán visszarepítené a 70-es évekbe, addig Norvégiában – már megint – másként gondolkodnak a fenntarthatóságról és a jövőről. Amellett, hogy nemrég bejelentették, 2025 után már csak elektromos- és hidrogénmeghajtású autókat lehet majd forgalomba helyezni, egy másik nagyszabású terv is született, ami jelentős mértékben támogatná a kerékpározást az országban.

A CityLab beszámolója szerint a norvégok 923 millió dollárt (kb. 267,6 milliárd forint) terveznek költeni 10 darab "kerékpár-autópályára". A kétsávos utakat az alig 5,1 milliós népességgel rendelkező Norvégia 9 legnagyobb városa közelében építenék meg, ami lehetővé tenné, hogy olyan sebességgel és biztonsággal közlekedjenek a kerékpárosok, ahogy arra eddig nem volt módjuk.

Így néz ki Koppenhágában. Hasonló épülhet Norvégiában is.
awol.com.au/

A tervvel – egyelőre – nem a városokat akarják összekötni, hanem az ingázók számára szerenték elfogadható körülményeket teremteni. Emellett az sem mellékes, hogy ezzel járulnának hozzá, hogy jelentős mértékben csökkenjen a károsanyag-kibocsátás.

A fejlesztések legsarkallatosabb pontját a téli időjárás jelenti, ilyenkor ugyanis nemcsak a hideggel és a sötétséggel, de az utakra hulló hóval is meg kell küzdeni ahhoz, hogy biztonságos legyen a közlekedés. (Persze ez utóbbit már láttuk, mennyire rutinszerűen csinálják.) A kormány ugyanakkor úgy látja, az olyan északi városok, mint a kanadai Edmonton vagy a finn Oulu jó példával szolgálhatnak a stratégia kidolgozásához.

A problémák miatt Norvégia eddig jelentős lemaradásban volt a kerékpáros kultúra terén. A 2010-es adatok szerint míg Dániában az összes utazás 17, Svédországban pedig 12 százaléka történt kerékpárral, addig Norvégiában ez az arány 4 százalék volt, ami 2014-re is csupán 5 százalékra módosult. A mostani terv az, hogy 2030-ra 10-20 százalékkal növeljék a kerékpáros utazások számát. Az ország közlekedési minisztere szerint a kerékpárutak az autópályák példáját követve a lehető leglaposabb nyomvonalon épülnek majd ki, az elkészültük pedig könnyen lehet, hogy igazi bummot jelent majd az elektromos kerékpárok elterjedésében.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!