Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec169aa1-672c-4f76-8f68-7a2fcd6c2361","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A rákosrendezői terület fővárosi elővásárlási jogával bíró Budapesti Közművek (BKM) vezérigazgatója az immár a főváros kezébe kerülő beruházás jövőjéről, az őt ért médiabeli támadásokról és ifjabb Donald Trumpról is nyilatkozott.","shortLead":"A rákosrendezői terület fővárosi elővásárlási jogával bíró Budapesti Közművek (BKM) vezérigazgatója az immár a főváros...","id":"20250302_Martha-Imre-interju-BKM-Stockton-Rakosrendezo-Rogan-Antal-Toni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec169aa1-672c-4f76-8f68-7a2fcd6c2361.jpg","index":0,"item":"85499665-c476-47ea-a615-79af62c910d5","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Martha-Imre-interju-BKM-Stockton-Rakosrendezo-Rogan-Antal-Toni","timestamp":"2025. március. 02. 09:54","title":"Mártha Imre: Amit Tóni kreált rólam, azt ezerszeres szorzóval tette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"286aaad8-a381-4621-9c54-7f158ba2022b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Március 3-án ünnepli a 80. születésnapját az ausztrál George Miller, a legszínesebb életművet magáénak tudó rendező-producer, aki minimálköltségvetésből, az ismeretlen Mel Gibsonnal forgatta le az első Mad Maxet. ","shortLead":"Március 3-án ünnepli a 80. születésnapját az ausztrál George Miller, a legszínesebb életművet magáénak tudó...","id":"20250303_george-miller-80-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/286aaad8-a381-4621-9c54-7f158ba2022b.jpg","index":0,"item":"259648fa-e2ea-4bda-abc3-00950e1bc880","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_george-miller-80-eves","timestamp":"2025. március. 03. 09:45","title":"A dühös Mad Max és a cuki Táncoló talpak mögött is az épp 80 éves George Miller áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"223679ee-861f-492e-800e-215bedf9ad8d","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"A haladás lehetetlen kihívások nélkül, vagyis mielőtt sikerrel járnánk, előbb kudarcot kell vallanunk – mutat rá Adam Alter bestsellerszerző Lendülj túl a holtponton! című könyvében. Szerkesztett részlet a kiadványból.","shortLead":"A haladás lehetetlen kihívások nélkül, vagyis mielőtt sikerrel járnánk, előbb kudarcot kell vallanunk – mutat rá...","id":"20250302_Mi-koze-a-plafon-bamulasanak-a-sikerhez-Adam_Alter","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/223679ee-861f-492e-800e-215bedf9ad8d.jpg","index":0,"item":"d72182bf-e508-4d27-9e2c-d4f619311bf9","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250302_Mi-koze-a-plafon-bamulasanak-a-sikerhez-Adam_Alter","timestamp":"2025. március. 02. 19:15","title":"Mi köze a plafon bámulásának a sikerhez?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b7f8ea6-324b-4b5f-9d42-70ac28f3db29","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Sokan vélik úgy, hogy az elnök támogatja Oroszországot az Ukrajna elleni háborúban.","shortLead":"Sokan vélik úgy, hogy az elnök támogatja Oroszországot az Ukrajna elleni háborúban.","id":"20250303_cbs-kozvelemeny-kutatas-donald-trump-ukrajnai-haboru","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b7f8ea6-324b-4b5f-9d42-70ac28f3db29.jpg","index":0,"item":"7947ea68-a006-4c8e-8cf2-63ecb0b3ef9d","keywords":null,"link":"/vilag/20250303_cbs-kozvelemeny-kutatas-donald-trump-ukrajnai-haboru","timestamp":"2025. március. 03. 15:54","title":"Az amerikaiak 35 százaléka szerint kormányoz a jó irányba Donald Trump","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f04dce0-c966-44a7-9a77-bb790ec58030","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A világhírű gitárművész, Al Di Meola szerint a magyar kormányfőnek nem szabadna szövetkeznie a Trump-féle gonoszsággal.","shortLead":"A világhírű gitárművész, Al Di Meola szerint a magyar kormányfőnek nem szabadna szövetkeznie a Trump-féle gonoszsággal.","id":"20250302_Orban-kedvenc-zenesze-uzent-a-kormanyfonek-es-nem-dicserte-meg-amiert-Trump-melle-allt-Zelenszkijjel-szemben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f04dce0-c966-44a7-9a77-bb790ec58030.jpg","index":0,"item":"efcd4b15-f303-45b4-a55c-7d6bae21135d","keywords":null,"link":"/elet/20250302_Orban-kedvenc-zenesze-uzent-a-kormanyfonek-es-nem-dicserte-meg-amiert-Trump-melle-allt-Zelenszkijjel-szemben","timestamp":"2025. március. 02. 13:44","title":"Kedvenc zenésze üzent Orbánnak és nem dicsérte meg, amiért Trump mellé állt Zelenszkijjel szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e49834e-598e-48cd-8757-9faa93613d0e","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Lancia Delta S4 Stradale eleve igazi ritkaság, hát még az előszériás verzió.","shortLead":"A Lancia Delta S4 Stradale eleve igazi ritkaság, hát még az előszériás verzió.","id":"20250302_elkepeszto-lancia-delta-s4-szuperritka-kozuti-szornyeteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e49834e-598e-48cd-8757-9faa93613d0e.jpg","index":0,"item":"712bc148-bdc7-43c1-960e-dc4310d90708","keywords":null,"link":"/cegauto/20250302_elkepeszto-lancia-delta-s4-szuperritka-kozuti-szornyeteg","timestamp":"2025. március. 02. 07:21","title":"Elképesztő Lanciába botlottunk, körbefotóztuk a szuperritka közúti szörnyeteget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dfdcce6c-d3b5-4bfc-acab-0c8b50820532","c_author":"Keresztes Imre","category":"360","description":"Kihalófélben lévő embertípussal lett szegényebb a világ az egyik iszlám vallási kisebbség vezetőjének, IV. Aga Khan imámnak az elhunytával. A toleranciát hirdető, dúsgazdag filantróp nem a civilizációk közötti harcról, hanem a tudatlanságról beszélt.","shortLead":"Kihalófélben lévő embertípussal lett szegényebb a világ az egyik iszlám vallási kisebbség vezetőjének, IV. Aga Khan...","id":"20250302_hvg-iv-aga-khan-muszlim-iszmailitak-szellem-es-test","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dfdcce6c-d3b5-4bfc-acab-0c8b50820532.jpg","index":0,"item":"9bf85de8-9dff-4e42-b5e7-4873e362c3f1","keywords":null,"link":"/360/20250302_hvg-iv-aga-khan-muszlim-iszmailitak-szellem-es-test","timestamp":"2025. március. 02. 10:30","title":"„Ha isten megadta nekünk a vagyont, hogy kiváltságosok legyünk, akkor erkölcsi felelősséggel tartozunk a társadalomnak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e07496e-a89b-4f4d-b15b-2dacbc034ac9","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Biztonsági veszély miatt azonnal meg kell szabadulni 16 bővítménytől, mert félő, hogy csaláshoz vezet a használatuk. ","shortLead":"Biztonsági veszély miatt azonnal meg kell szabadulni 16 bővítménytől, mert félő, hogy csaláshoz vezet a használatuk. ","id":"20250303_google-chrome-bongeszo-veszelyes-bovitmenyek-adatok-ellopasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e07496e-a89b-4f4d-b15b-2dacbc034ac9.jpg","index":0,"item":"ec3754b7-1253-4307-a9b7-e5b1027eab94","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_google-chrome-bongeszo-veszelyes-bovitmenyek-adatok-ellopasa","timestamp":"2025. március. 03. 19:03","title":"3,2 millióan lehetnek veszélyben, azonnal törölni kell ezeket a bővítményeket a Chrome böngészőből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az autó, mellyel teljes csendben és nagyon alacsony fogyasztással, illetve akár kilinccsel előre is közlekedhetünk.
A 3-as BMW története nem éppen tegnap, hanem még 1975-ben kezdődött, jelenleg pedig már a hatodik generációnál tart a sorozat. Az F30 kódjelű aktuális modell 2012-ben mutatkozott be, tavaly pedig átesett a szokás félidős ráncfelvarráson, melynek hozadékaként felbukkant a kínálatban az általunk az alábbiakban bemutatandó 330e modell. Könnyen kikövetkeztethető, hogy ez bizony egy minden hájjal megkent hibrid változat, mely a korábbi ActiveHybrid 3 jelentősen továbbfejlesztett utódjának tekinthető.
Jelen tesztalanyunk mellett egyébként további öt hasonló meghajtású modell található a bajor prémiumgyártó kínálatában, azonban az X5 40, a 225xe Active Tourer, az érkezőben lévő 740e és az i3/i8 páros közül talán egyik típus sem teljesít a hétköznapokban olyan kiegyensúlyozottan jól, mint a 330e.
L.F.
Az F30-as BMW-t igen könnyen fel lehet ismerni, hiszen az elmúlt években az utcakép megszokott részévé vált a "kis bömös", a faceliftes új modellt azonban már csak az igazán szakavatottak képesek megkülönböztetni a ráncfelvarrás előtti változattól.
A különbségek kívülről leginkább az enyhén átdolgozott első légbeömlők és hátsó lökhárítók, a LED-es fényszórók és hátsó lámpák, illetve az új felnik kapcsán fedezhetők fel, de körülbelül ennyi, és semmi több. Belül új, kicsit jobb minőségű anyagok bukkantak fel, valamint ugyancsak friss fejlesztés a színes Head Up Display, az automatikus parkolórendszer, a 4G mobilkapcsolat, illetve a módosított navigáció.
Hozzánk egy Luxury Line felszereltségű tesztautó érkezett, melyet rengeteg króm díszít. Ebből a csillogó anyagból gazdagon jutott a vesékre, a lökhárítókra, az ablakkeretekre és a kipufogóvégekre, ezenkívül pedig alumínium ajtóküszöböt, sport bőrkormányt és B-oszlop megvilágítást is magában foglal az említett, mintegy 1,4 millió forintos extra.
A puccparádé tehát adott, ellenben a hibridségre relatíve kevés tényező utal. Hátul egyrészt ott figyel a 330e típusjelzés, amiből ma még nem sokan következtetnek az elektronok jelenlétére, másrészt pedig a C-oszlopon kapunk egy eDrive logót, illetve a bal első kerékjárati ívben található a töltőaljzat. No és persze a zöld rendszám sem hiányozhat a fedélzetről: nincs gépjárműadó, nincs cégautó adó, nem kell vagyonszerzési illetéket fizetni és nem utolsó sorban rengeteg helyen ingyenesen parkolhatunk vele.
L.F.
Zöld rendszámot csak olyan plug-in hibridek kaphatnak, melyek legalább 25 kilométert meg tudnak tenni tisztán elektromos módban. Nos, a 330e a gyári adatok szerint 40 kilométerre képes ily módon, ami persze igencsak elméleti maximum, nekünk legfeljebb 25-28 kilométert sikerült elérnünk tisztán elektromosan.
Ilyenkor egyedül a 88 lóerős és 250 Nm elektromotor dolgozik, igaz a nyomatékából ebben a módban csak 100 Nm áll rendelkezésünkre. Azonban a lendületes haladáshoz ez is tökéletesen elegendő, és közben ugyebár lokálisan nulla emisszió mellett, a legnagyobb csendben és minden rezonanciától mentesen közlekedhetünk. A maximális sebesség akár a 120 km/h-t is elérheti.
Ha egy kicsit jobban rátaposunk a gázpedálra, automatikusan életre kel a 2 literes turbós benzinmotor: a folyamat rendkívül gyorsan lezajlik, rántás nélküli, de sajnos egy nem túl kellemes kattanós hanggal jár. A 184 lóerős és 290 Nm-es benzinmotor az e-motorral kiegészülve már 252 lóerős és 420 Nm-es rendszerteljesítményre képes, ami a hétköznapi használat során bőven több mint elegendő.
A motor ugyan nem tagadhatja le négyhengeres mivoltát, hangja azonban ezzel együtt is kellemesen sportosnak mondható. A 0-100-as sprint mindössze 6,1 másodpercig tart, a végsebesség 225 km/h - összehasonlításképp a tisztán benzines és persze jelentősen többet fogyasztó 330i 5,9 másodperces, illetve 250 km/h-s értékekkel rendelkezik.
L.F.
Ha rövid utakra használjuk a 330e-t és gyakran tudjuk tölteni, akkor akár nulla benzinfogyasztással is közlekedhetünk. A 7,6 kWh kapacitású lítium-ion akkumulátor normál otthoni 230 Voltos hálózatról mintegy 2,5-3 óra alatt tölthető fel teljesen, még pedig körülbelül 250-300 forintból. Az üzemanyagtartály mindössze 41 literes, azonban jó hír, hogy a tesztfogyasztás alulról súrolta a 7 litert, ráadásul úgy, hogy a 252 lóerős összteljesítményt igen gyakran kihasználtuk a próbautak során. Nem olyan rég járt nálunk a Mercedes CLA250 Sport 4Matic, melynek 218 lóerős benzinmotorja 16 litert meghaladó fogyasztást produkált hasonló használat mellett, a BMW hibrid technológiája tehát elképesztően jól sikerült.
Az említett sport Merci-féle durrogós sportkifugós élvezetekről ugyan le kell mondanunk, ezt leszámítva azonban hatalmas élményt jelent a 330e vezetése. A nyolcsebességes Steptronic váltó gyorsan és okosan teszi a dolgát és akár a kormány mögötti fülekkel (40 ezer forintos extra) is kezelhető, a futómű sportosan feszes, ami a hazai utakon persze nem feltétlenül jelent előnyt, és a lényeg: az erő a hátsó kerekekre érkezik.
Ez már alaphelyzetben is mosolyt csal a hozzáértő sofőrök arcára, ha pedig félig, vagy teljesen kikapcsoljuk a menetstabilizátort, akkor az élmény exponenciálisan nő. Semmi akadálya a gumival aszfaltra történő rajzolásnak és a keresztben haladásnak (amit persze csak zárt pályán ajánlunk), miközben ugyebár egy abszolút környezettudatosan is vezethető hibrid járműben foglalunk helyet.
L.F.
A Start gomb lenyomására teljesen hangtalanul életre kelő autó Sport, Comfort és Eco üzemmódokkal bír, melyek közül a hétköznapokra a Comfort ajánlható leginkább. A motorfékből és a fékből nyerhető energia természetesen visszatáplálódik a rendszerbe, ezenkívül pedig Save módba váltva takarékoskodhatunk az Amperekkel egy későbbi városi dugós szakaszra - ilyenkor csak és kizárólag a benzinmotor működik.
+ : kifinomult hibrid rendszer, tisztán elektromos üzemmód, zöld rendszám, kedvező fogyasztás, korrekt teljesítmény, remek vezetési élmény.
–: a minőségérzet lehetne jobb, kicsi csomagtér, maximum átlagos helykínálat, az alapmodellénél nagyobb tömeg, drága extrák.
A fedélzeti számítógép a már jól ismert iDrive révén egyszerűen és gyorsan kezelhető, a kormány mögött még analóg műszerek figyelnek, és a kézifék is hagyományos karos megoldású. A sofőrre összpontosító műszerfal és általánosságban a belső tér a vártnál gyengébb minőségű, tehát a münchenieknek bőven van még mit tanulniuk az ingolstadti kollégáktól.
A helykínálat sem túl nagy, ezenkívül pedig negatívum, hogy az akkumulátorpakk miatt a csomagtér 480 helyett mindössze 370 literes, illetve, hogy az autó tömege 230 kilogrammal nőtt a hibrid rendszer miatt. Az extrák szokás szerint igen drágák, tesztautónkban többek közt sávfigyelő, holttérfigyelő, adaptív tempomat és parkolórobot is képviseltette magát.
A 136 lóerős, háromhengeres 1,5 literes motorral szerelt BMW 318i szedán alapára 9 millió forint - a kombi felára félmillió forint. A 330i-nél csak 500 ezer forinttal drágább 330e 12,5 millió forint ellenében vezethető haza, extrákkal alaposan telepakolt tesztautónk árcéduláján viszont nem kevesebb ,mint 19,2 millió forintos összeg olvasható. A kínálatból említést érdemel még a 10,8 millió forintos alapárú 320i, illetve a 13,9 millió forinttól induló 330d. Szabad a választás, mi mindenesetre leginkább a 330e-re voksolnánk.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.