szerző:
Tetszett a cikk?
Értékelje a cikket:
Köszönjük!

A kategória bestsellere hosszú idő után most teljesen megújult: a 2017-es XC60 az elődjénél divatosabb formában és teljesen naprakész technikával indul harcba a prémium riválisok ellen.

A Volvo 2008-ban mutatta be a középméretű prémium SUV-ok piacán hadrendbe állított XC60-as modellt, melyből életciklusának legvégén, tavaly adták el a legtöbbet Magyarországon – több mint 500 darabot. A divatterepjáró-őrületet sikerrel meglovagoló típus tehát 8 évet meghaladó kora ellenére is remekül fogyott, ezzel együtt már éppen ideje volt a generációváltásnak, ami idén végre össze is jött.

A globális Volvo eladások mintegy 30 százalékát produkáló és már több mint 1 millió példányban értékesített XC60-as 2017-ben trendi külcsínt kapott és a svéd gyártó legújabb technológiái is megérkeztek a fedélzetére.

Ha egy elsőgenerációs XC60-at önmagában látunk az utcán, a formatervet még most sem érezzük túlságosan megfáradtnak, azonban ha mellé parkol egy másodikgenerációs példány, akkor már nem kérdés, hogy a kettő közül melyik a modernebb fejlesztés:

László Ferenc
László Ferenc
László Ferenc

A tervezők nem meglepő módon továbbhaladtak azon az úton, melyen az XC90 terepjáró és az S90 szedán esetében elindultak. Első blikkre látszik, hogy az XC60 az XC90 kistestvére, és talán a fotókról is átjön az, amit mi élőben tapasztaltunk, vagyis, hogy az XC sorozatból a 60-as egyszerűen jobban néz ki, arányosabb "testfelépítésű", mint a két éve kijött 90-es nagytesó:

László Ferenc

Hogy a laikusok dolgát megkönnyítsük, elárulunk egy apró titkot, melynek révén elölről egyetlen másodperc alatt megkülönböztethető egymástól a két testvérmodell: míg az XC60 fényszórói egészen a hűtőrácsig benyúlnak, addig az XC90 elsőlámpái nem befelé, hanem kifelé kaptak egy tusvonást. Ahogy az ilyenkor lenni szokott, az új XC60 hosszabb és szélesebb lett az elődjénél, de azért még mindig 26 centivel rövidebb az XC90-nél. A dinamikus formaterv egyik záloga a korábbinál szerényebb magasság, illetve a meglepően hosszúra vett motorháztető.

László Ferenc
László Ferenc

Skandináv életérzés
Míg a külső már-már sportosra sikeredett, addig a belső sokkal inkább a kényelem jegyében fogant. A kellemesen párnázott, bőrillatot árasztó és nem mellesleg masszírozó funkcióval is ellátott vezetőülésben helyet foglalva egyből otthon érezhetjük magunkat. A skandináv dizájn remekül sikerült, az XC60 beltere egyfajta nyugtatóként hat az emberre, minden kapásból kézre áll, és még az olyan apró gegekre is odafigyeltek, mint amilyen az üléseken és a műszerfalon elhelyezett apró svéd zászlómotívumok.

László Ferenc
László Ferenc

Méretes
Mivel nemcsak a kocsi hossza, hanem a tengelytáv is növekedett, az új modellben egyértelműen több hely van, mint az elődjében: jelen sorok 1,84 méter magas írója kényelmesen elfért a magára állított első ülés mögött. A térérzetet fokozza az üvegtető, melynek mérete pontosan a kétszeresére növekedett, ily módon pedig rengeteg fényt képes beengedni az utastérbe.

László Ferenc
László Ferenc

Barcelonában 30 fokos melegben próbáltuk ki a hatalmas üvegfelületű autót, melynek négyzónás klímarendszere hangorkán nélkül tartotta a beállított 22 fokos értéket. Apró figyelmesség, hogy a beérkező kinti levegőt aktívan szűri a rendszer.

Ha körbenézne az új XC60 belsőterében, az alábbi 360-as fotóra kattintva bátran megteheti, csak húzza a megfelelő irányba az egeret:

Kattintson a képre!
László Ferenc

A csomagtartó 505 literes, és a légrugós modelleken gombnyomásra néhány centiméterrel lejjebb ereszthető a rakodási felület.

László Ferenc

Indítsuk be!
A középkonzolon elhelyezett motorindító gombot jobbra fordítva kelthető életre a motor, melynek leállításához mostantól ugyancsak jobbra kell fordítani ezt az apró kezelőszervet. Ennek közvetlen társaságában található az üzemmódválasztó gomb, melynek tekerésével és nyomkodásával válthatunk a normál, gazdaságos, sportos és terep módok között.

László Ferenc

Ugyancsak itt keresendő az automataváltó karja: a nyolcsebességes egység rántások nélkül, finoman tesz a dolgát, de lehetne talán picit gyorsabb is. A tesztautókból hiányoltuk a kormány mögötti váltófüleket, de a volvósok megnyugtattak, hogy természetesen ilyesmi is rendelhető az autóba.

László Ferenc

Visszafogott önvezetés

A belvárosból kiérve rögtön rátértünk egy autópályára, ahol ki tudtuk próbálni a gyártó Level 2 szintű félautonóm vezetőtámogatási rendszerét. Elég bekapcsolni a tempomatot, és az XC60 innentől kezdve magától kormányoz, fékez és ad gázt. De csak akkor, ha az útburkolati felfestések jól láthatóa – ha akár csak 10-20 méternyi hiányzik belőlük, a maximum 130 km/h-s tempóig használható rendszer máris zavarba jön. Ez pedig Magyarországon ugyebár gyakran előfordulhat.

László Ferenc

A kormányt ugyan el lehet engedni, de nem ajánlott, mert 20 másodperc után annak fogására figyelmeztet az elektronika, indexelésre pedig nem történik automatikus sávváltás, ellentétben például az új 5-ös BMW-ben tapasztaltakkal.

László Ferenc

Első a biztonság
A Volvo hagyományaihoz híven az XC60 is tele van pakolva biztonságtechnikai fejlesztésekkel. A korábbi rendszereket aktív kormányerő-rásegítéssel egészítették ki, ami annyit jelent, hogy a városi fékasszisztens, a frontális ütközést elkerülő rendszer és a holttérfigyelő is képes kormányzással csökkenteni a baleseti kockázatot. Megjegyzendő, hogy az XC60 nem kezd önálló kormánymanőverekbe, hanem a sofőr által megkezdett kormánymozdulatokat erősíti fel, illetve autópályán szelíd ellenkormányzással próbálja meggátolni, hogy a holtterünkben érkező autóra véletlenül ráhúzzuk a kormányt.

László Ferenc

High-tech
A kormány mögött már nem hagyományos műszereket, hanem vetített képet találunk, és a középkonzolt is egy függőleges érintőkijelző uralja. Mint azt a Volvo egyik fejlesztőjétől megtudtuk, a felhasználói felületet a vásárlói visszajelzések alapján enyhén módosították, így mostantól egyes ikonok nagyobb méretűek és a korábbiaktól eltérő színűek.

László Ferenc

Míg az általunk először egy éve kipróbált S90-ben még csak Apple CarPlay támogatás volt, addig az XC60-ból és az újabb S90-esekből már az Android Auto sem hiányzik. A fedélzeti wifi-hotspot mellett a tizenöt hangszórós Bowers & Wilkins hifi, illetve a hamarosan Magyarországra is megérkező Volvo On Call okostelefonos távfelügyeleti alkalmazás mellett sem mehetünk el szó nélkül.

László Ferenc

Motorok
A menetpróbára D5 és T6 motorizáltságú autókat hozott el a Volvo. A 235 lóerős és 480 Nm-es gázolajos egység elsősorban visszafogott hangjáról, mérsékelt fogyasztásáról, illetve az S90-esben debütált PowerPulse technológiának köszönhető villámgyors reakciójáról ismeretes. Mivel a gyártó már nem fejleszti tovább a dízel technológiáját, de a D5-ös motor előnyeit még jó néhány évig élvezhetjük majd.

László Ferenc

A benzinmotor 320 lóerős teljesítménye, illetve 400 Nm-es nyomatéka 5,9 másodperces 0-100-as sprintidőt, illetve 230 km/h-s maximális tempót tesz lehetővé. Ettől függetlenül az XC60 még ezzel a motorral sem sportkocsi, mert bár képes igen gyorsan haladni, az érzékszerveinkhez jutó ingerek olyan tompítottak, hogy a valós sebességnek csak töredékét érezni. Ezenkívül a négyhengeres motor hangja sem valami vérpezsdítő, és akkor még igen enyhén fogalmaztunk. És tessék megkapaszkodni: az új modell hamarosan háromhengeres motorral is elérhető lesz.

László Ferenc

Vezethetőség
A Barcelona melletti szerpentineken alaposan vallatóra fogtuk a T6-ot, és bár "személyében" nem éppen egy kimondott kanyarvadász autóhoz van szerencsénk, igen jót autóztunk vele. A 2 tonna körüli önsúlyt persze nem tudja letagadni az XC60, azonban, ha Sport módra váltunk, az opcionális légrugós felfüggesztés igen dinamikus haladást tesz lehetővé. A nagy tempónak persze ára van, ami esetünkben 19,6 literes átlagfogasztási értéket jelentett, de hangsúlyoznánk, hogy normál hétköznapi közlekedés mellett ennek felével is simán el lehet gurulni.

László Ferenc
László Ferenc

Árak, konklúzió

+ : egyedi formaterv, általánosan kiváló minőség, tágas utastér, opcionális légrugózás, fejlett biztonságtechnikai megoldások.

: az automataváltó lehetne kicsit gyorsabb, a csúcsmodell is csak négyhengeres, a T6-os benzines meghajtva iszákos lehet.

A hazai piaci startkor a 13,9 millió forintos, 190 lóerős D4 a legolcsóbb XC60-as, a csúcsot pedig a 407 lóerős összteljesítményű, zöld rendszámos hibrid, a 21,8 millió forintos T8 jelenti. Első körben csak és kizárólag automataváltós és összkerékhajtásos XC60-asok érkeznek hazánkba, de később jönnek a manuálváltós és elsőkerekes olcsóbb példányok is, melyek alapára valahol 11-12 millió forint magasságában fog alakulni.

Az immár nem Belgiumban, hanem Svédországban gyártott új XC60 az első személyes találkozó során beváltotta a hozzáfűzött reményeket, ha pedig az XC90-et követően esetleg még ez a Volvo SUV is túl nagy lenne, akkor érdemes lehet néhány hónapot várni a mosásban összement XC40-es kistestvérre.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!