szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A fizetős szolgáltatást szabályozó kormányrendelet hamarosan hatályba lép, de a töltőkön például még nincs is számláló, pedig az kell majd.

Június 29-én, a Magyar Közlöny 2017. évi 104. számában megjelent az elektromosautó-töltő infrastruktúra üzemeltetésében érdekelt vállalkozások által régóta várt kormányrendelet, ami rendelkezik „az elektromos gépjárműtöltési szolgáltatás egyes kérdéseiről” – írja villanyautosok.hu.

A június közepén hatályba lépett rendelet értelmében elektromos meghajtású járműnek számít minden tisztán elektromos, és plugin hibrid, illetve hatótávnövelt jármű – tehát minden gépjármű, amely igénybe tudja venni a töltési infrastruktúrát.

A fizetős rendszerre való átállás fő gátja ugyanakkor a Világgazdaság információi szerint az, hogy az országban az ingyenesen szolgáltató áramtöltők egyelőre nincsenek felszerelve a számlázáshoz szükséges modullal, márpedig ezek pótlása jelentős ráfordítással jár. Ráadásul az autósok számára egyelőre vonzóbb az akkumulátort jobban kímélő, lassú házi töltés, az utcai gyorstöltők pedig még nem elég gyorsak.

Smart

A szolgáltatónak meg kell határoznia azt a türelmi időt (percben), ameddig az autó a töltés után még a töltőnél tartózkodhat. Az árképzésnek észszerűnek, könnyen és egyértelműen összehasonlíthatónak, átláthatónak és megkülönböztetéstől mentesnek kell lennie. Az eseti alapon történő töltés egység­ára lehet időalapú (forint/perc) vagy kapacitásalapú (forint/kilowattóra), de másmilyen is, ha a meghatározása megfelel az előbbi feltételeknek.

Normál teljesítményű töltőnek számít minden töltő 22 kW teljesítményig, míg afölött minden töltőt nagy teljesítményű. A nyilvános töltőpontoknak normál teljesítmény esetén legalább 1 db EN 62196-2 szabvány szerinti Type 2 típusú töltőcsatlakozóval kell rendelkezniük (nem egyértelmű, hogy kábel végére tett csatlakozóról, vagy töltőházon lévő aljzatról van szó; a megjelölt szabvány mindkettőt ismeri), míg nagy teljesítményű töltőnél legalább 1 db EN-62196-3 szabvány szerinti CCS-Type 2 (Combo 2) típusú töltőcsatlakozó az előírás. Ez utóbbi kitétel miatt a Nissan által eddig telepített, csak a CHAdeMO szabványt támogató, az ország átjárhatóságát jelenleg szinte egymagukban biztosító töltők a rendelet hatálybalépésétől nem számítanak nyilvános elektromos töltőpontnak – teszi hozzá a villanyautosok.hu a témával foglalkozó cikke.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!