szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Hiába feltétele a jogosítvány megszerzésnek a KRESZ ismerete, sok autós tudása megkopik az évek során, és könnyen elnéz bizonyos helyzeteket. Például, ha a várakozásról és a megállásról van szó.

Ahhoz, hogy valaki megszerezze a jogosítványt, elengedhetetlenül szükséges az is, hogy sikeres KRESZ-vizsgát tegyen. Márpedig ha valakinek sikerül a KRESZ-vizsgája, az (elviekben) azt feltételezi, hogy megtanulta a közlekedési szabályokat. Vagyis aki sikeres forgalmi vizsgát tesz, az elviekben azért történhetett, mert minden olyan dolgot elsajátított, ami a biztonságos közlekedéshez szükséges.

A hétköznapi tapasztalat azonban azt mutatja, hogy a sofőrök egy idő után néhány alapvető dologra nem emlékeznek, vagy csak tanácstalanul állnak meg az adott forgalmi helyzetben. Ilyen lehet például ezen az egyszerű ábrán is látható kereszteződés, melyben a jobbkéz-szabály az érvényes, de akkor is nagy a tanácstalanság, ha az út közepén egy forgalomirányító rendőrt lát az ember. Pedig a közlekedési szabályok ott is pofonegyszerűek.

Van azonban ezeken kívül is olyan közlekedési szabály, amit egy idő után sokan hajlamosak összekeverni, eltéveszteni: a megállni és a várakozni tilos táblákat.

Megállni tilos
Kreszklub

A nehézséget alapvetően két dolog jelentheti: az autósok vagy nem tudják, hogy melyik tábla "erősebb" a másiknál, vagy a fogalmak (megállni és várakozni) között nem tudnak különbséget tenni.

Várakozni tilos
Kreszklub

És ön meg tudja mondani, mi a különbség a két tábla között? Nem? Akkor segítünk.

A KRESZ-könyvek szerint a megállni tilos tábla hatálya alatt az autóval megállni csak forgalmi vagy műszaki okból szabad. A várakozni tilos tábla hatálya alatt ezzel szemben meg lehet állni, de

  • csak a ki- és beszállás idejére (például iskolánál, ha felvesszük a gyereket),
  • a ki- és berakodás idejére (például egy kenyérszállító, ami friss pékárut hoz a boltba), illetve
  • egyéb okokból legfeljebb 5 percig, ha a járművezető a járműnél marad.

Vagyis a megállni tilos tábla "erősebb".

De mit jelent pontosan a megállás és mit a várakozás?

A megállás az 1/1975 KPM-BM rendelet alapján a ki- és beszálláshoz, vagy a folyamatos fel- és lerakodáshoz szükséges időre történő megállást jelenti, valamint azt, ha a jármű egyéb okból egy helyben tartózkodik, de a vezető a járműnél marad, és a megállás nem haladja meg az 5 percet.

Ha elhagyjuk a járművet, az már várakozásnak számít, illetve az is, ha a járműnél vagyunk, de legalább 5 perce tart a megállás. Mindezekből pedig az is következik, hogy a parkolás fogalma megegyezik a várakozáséval.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!