szerző:
hvg.hu

Pedig volt ilyen, csak nem húzta sokáig. És tudta, hogy ekkor startolt el a 311-es Wartburg?

Az 1956-os forradalom és szabadságharc során használt autók bemutatását követően most néhány olyan négykerekűt veszünk górcső alá, melyek ebben az évben tűntek fel a színen.

Ilyen például a nemes egyszerűséggel Balaton névre keresztelt mikroautó, melynek első példányait 1956 elején készítette el a Székesfehérvári Motorjavító Vállalat. A Zappel József repülőgépmérnök vezetésével készített apróság alumínium karosszériával rendelkezett, meghajtásáról pedig a Pannonia 250-es motorkerékpárból átvett 8 lóerős erőfrorrás gondoskodott.

Az elhúzható, illetve teljesen le is vehető tetejű kétszemélyes autó felfüggesztését Rubik Ernő fejlesztette ki, a sorozatgyártásból azonban végül nem lett semmi, ugyanis a modell nem volt versenyképes a külföldi riválisaival.

©

Ennél mindenképpen komolyabb karriert futott be az 1956 és 1965 között közel 290 ezer példányban gyártott gömbölyded Wartburg 311, melyet az NDK-beli VEB Automobilwerk Eisenach készített. Az 1966 és 1991 között gyártott, dobozformájú Wartburg 353 elődmodellje a kezdeti években egy 901 köbcentiméteres kétütemű erőforrást kapott, amit aztán később egy 992 köbcentiméteres egységre cseréltek. A 960 kilogramm tömegű kelet-német népautó váltója eleinte három-, majd pedig négysebességes volt.

©

1956-ban debütált a 603-as Tatra: az egyedi orrkiképzésű cseh luxusautóhoz akkoriban csak pártfunkcionáriusok és gyárvezetők juthattak hozzá. Az első szériás 603-asok 1962-ig készültek és hátsó szekciójukban egy 2,5 literes léghűtéses V8-as erőforrás rejtőzött. Az 5 méternél is hosszabb négyajtós szedán későbbi változatai egészen 1975-ben gyártásban maradtak.

©

Ugyancsak 1956-ban mutatkozott be a Mercedes-Benz W105, melyből az ezt követő néhány évben mintegy 28 ezer példány készült Stuttgartban. A luxuskategóriás nyugati járgányban egy hathengeres frontmotor kapott helyet, mely a maga 2,2 literes lökettérfogatából 86 lóerős teljesítményt és 157 Nm-es nyomatékot tudott előállítani. A hathengeres soros benzinmotor 100 kilométerenként átlagosan 11,2 litert fogyasztott, a végsebesség pedig 148 km/h magasságában alakult.

©

1956-tól egészen 1970-ig gyártották a sokak által mind a mai napig az egyik legszebb skandináv autónak talált Amazont. A kétajtós kupé, négyajtós szedán és ötajtós kombi változatban készült svéd négykerekű 1,6 literes, 1,8 literes és 2 literes benzinmotoros változatokban készült. 1959-ben a Volvo volt az első autógyártó, mely alapfelszereltségként kínálta az első biztonsági öveket, mely hatékonyan növelte az Amazonban utazók biztonságát. A típusból közel 670 ezer példány készült.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Probléma merült fel Corvinus mögötti alapítvány bejegyzésekor

Probléma merült fel Corvinus mögötti alapítvány bejegyzésekor

Megszüntetné a panelházak szemétledobóit a Magyar Közös Képviselők Egyesülete

Megszüntetné a panelházak szemétledobóit a Magyar Közös Képviselők Egyesülete

Félbeszakadt a Savaria Karnevál a vihar miatt

Félbeszakadt a Savaria Karnevál a vihar miatt

Kopasz és Csipes is aranyérmes, megvan az első olimpiai kvóta

Kopasz és Csipes is aranyérmes, megvan az első olimpiai kvóta

Máig nem tudni, Orbán miért nem küldött gyásztáviratot Heller Ágnes halálára

Máig nem tudni, Orbán miért nem küldött gyásztáviratot Heller Ágnes halálára

Videón mutatja meg a BMW a 600 kilométeres hatótávú új villanyautóját

Videón mutatja meg a BMW a 600 kilométeres hatótávú új villanyautóját