A németek épp most akarják megállítani Brüsszelt, de ezzel mindenki rosszul járna

Az Európai Bizottság ma fogadná el azt a javaslatot, amely nagy mértékben csökkentené az autók károsanyag-kibocsátását, a német EU-biztos azonban más utat járna.

  • hvg.hu hvg.hu
A németek épp most akarják megállítani Brüsszelt, de ezzel mindenki rosszul járna

Az elmúlt években egyre több ország tett igen komoly vállalást annak érdekében, hogy az autók károsanyag-kibocsátásából származó környezeti károkat csökkentsék. Norvégia elsőként vállalta, hogy 2025-től betiltja a benzin- és dízelüzemű autók árusítását, Hollandia (több amerikai állammal együtt) 2050-re tűzte ki ezt a célt, az Egyesült Királyságban pedig a tervek szerint 2040-től állnak le a dízeles és benzines autók eladásával. A németek szintén beszálltak a dologba, ők 2030-tól vállalták ugyanezt. Úgy tűnik azonban, hogy a német autógyártóknak más elképzelésük van a jövőt illetően.

Az Európai Bizottság ma terjesztené elő azt a javaslatot, amely szerint az unióban 2030-ra 30 százalékkal kellene csökkenteni a személyautók és a kisteherautók károsanyag-kibocsátását a 2021-es szinthez képest. A Politico azonban két bizottsági tagra hivatkozva azt írja, a németországi EU-biztos, Günther Oettinger az ügyet inkább vitára és szavazásra bocsátja, mintsem hogy továbbengedné a tervezetet. A beszámoló szerint a cél, hogy lazábbak legyenek a követelmények, a háttérben pedig a német autógyártók nyomásgyakorlása áll.

tubisystem.it

A javaslat szerint 2030-ra az autógyártók által készített autók 30 százalékának jóval kevésbé szennyezőnek kellene lenniük – ideális esetben elektromos autókat kellene ilyen arányban gyártaniuk. Egy ilyen lépésre mindeképp szükség volna ahhoz, hogy hatékonyan lehessen felvenni a harcot a globális felmelegedéssel, a lépés halogatásával azonban erre egyre kisebb lesz az esély.

Günther Oettinger neve egyébként már Magyarország kapcsán is ismerősen cseng. A német politikus még tavaly megsértette ugyanis az etikai szabályokat, amikor egy nem regisztrált lobbista (Klaus Mangold, aki Budapest és Moszkva között közvetít Paks-ügyben) magángépén utazott 2016 májusában egy budapesti rendezvényre, és ott Orbán Viktor miniszterelnökkel is találkozott. Tavaly novemberben a Strabag vendégeként ismét Budapesten járt a német EU-biztos.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

MAGA-hasadás és Irak emléke készteti habozásra Trumpot Irán ügyében

MAGA-hasadás és Irak emléke készteti habozásra Trumpot Irán ügyében

Két héten belül dönt ígérete szerint Donald Trump amerikai elnök, hogy az USA beszáll-e az Izrael által indított Irán elleni háborúba. A hívei megosztottak, s még sokakban élénken él, hogy 2003-ban hazugságokra alapozva támadták meg Irakot, ahol gyors győzelem helyett a kilenc évi kínlódás temérdek halottat, irdatlan költséget és egy terroristafészekké vált, szétesett országot eredményezett.