Rohamos zöldülés: az ország, ahol történelmet írnak a nyomott árú elektromos autók

Norvégiában soha nem látott magasságokba emelkedett a környezetbarát személyautók részesedése. Amiben az olaj által biztosított anyagi biztonságnak igen fontos szerepe van.

  • hvg.hu hvg.hu
Rohamos zöldülés: az ország, ahol történelmet írnak a nyomott árú elektromos autók

Míg a világ legtöbb országában továbbra is gyerekcipőben jár a "zöld" autók piaca, addig Norvégiában elképesztően sok ilyen járművet helyeznek forgalomba. A miértre a válasz az állam által jelentősen támogatott vételár, illetve a környezetbarát autók mellé járó számos különböző kedvezmény.

Vegyünk egy konkrét példát, egy Volkswagen Golfot, mely nemcsak Európa, hanem Norvégia legkelendőbb személyautója. Ennek a modellnek a tisztán elektromos változata átszámítva mintegy 8,25 millió forintos áron érkezik be az országba, ahol a kereskedésekben alig drágábban, 8,3 milliós áron lehet megvásárolni.

Ezzel szemben ugyanennek a kocsinak a hasonló adottságokkal rendelkező, de robbanómotoros változata átszámítva körülbelül 5,7 millió forintos importáron érkezik be az északi országba, a különböző terhek miatt viszont az árcéduláján már 9,4 millió forintos összeg olvasható.

Ennek következtében a tisztán elektromos, illetve plug-in hibrid hajtásláncú személyautók 2017-ben 52 százalékos piacrészre tettek szert Norvégiában, vagyis tavaly már több ilyen autó került forgalomba, mint benzin- vagy dízelmotoros. A zéró károsanyag-kibocsátású autók részesedése egy év alatt 16-ról 20,9 százalékra nőtt, idén pedig várhatóan a 25 százalékot is el fogja érni. A hibridek részesedése az elmúlt tizenkét hónapban 29,2-ről 31,3 százalékra nőtt.

2017-ben a VW Golf után a BMW i3 volt a második legnépszerűbb új autó az országban, amit a Toyota RAV4, a Tesla Model X, illetve a VW Passat követett a sorban. A Tesla Model S a nyolcadik ezen a toplistán.

Megjegyzendő, hogy a "norvég csoda" hátterében az olaj és a gáz áll, ugyanis az ország kormánya nagyrészt az 1000 milliárd dolláros norvég olajalap vagyonból finanszírozza a személyautók tisztábbá tételét. Van is hova igyekezniük, ugyanis az országban 2025-től már nem lehet majd benzines és dízelüzemű új autókat forgalomba helyezni.

VW

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Heves szócsata a Pride-ról, főigazgatói lemondás-lebegtetés, heves vita az új költségvetésről és a jövőről – élőben a Fővárosi Közgyűlés üléséről

Heves szócsata a Pride-ról, főigazgatói lemondás-lebegtetés, heves vita az új költségvetésről és a jövőről – élőben a Fővárosi Közgyűlés üléséről

A július 1-i határidő előtti utolsó pillanatban, a hétfői rendkívüli közgyűlésen dől el, hogy a fővárosi képviselők kiigazítják-e a már korábban, konszenzussal elfogadott 2025-ös költségvetést, vagyis lesz-e érvényes büdzséje a fővárosnak vagy sem. Utóbbi esetben durva korlátozásokkal és pénzügyi nehézségekkel járó állapotra kellene készülni. Kövesse a közgyűlés eseményeit a HVG élő közvetítésével.

HVG HVG