szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Amerikában, Kalifornia államban elvileg ötven cég tesztelhet autonóm járműveket, ezek már elég problémás esetet produkálnak, ami jól megmutatja tendenciákat.

Valamennyi, az amerikai állami közutakon jelenlévő autonóm jármű tesztelőjének évente jelentést kell adnia a helyi felügyeleti szerveknél, jelen esetben a California Department of Motor Vehicles (DMV) szervezetnél, milyen problémás helyzeteik adódtak. A jelenteni való esemény, lényegében az a szituáció, amikor egy váratlan helyzet miatt, vissza kell vennie az irányítást az embernek a robottól. A szervezet nyolc céget emelt ki jelentésében, amelyek önvezető járműveket tesztelnek, és összegezte jellemző eseteiket.

Az esetek közül a legjellemzőbb, amikor a rendszernek problémája akad a környezete érzékelésével. Szintén jellemző, hogy jármű manőverével volt gond, valamint gyakori a szoftver-, illetve a hardware hiba is.

Baidu, a kínai Google például beszámolt olyan esetről, amikor a felügyelő sofőrnek, azért kellett visszavennie a kormányt, mert az autó rosszul végezte el a manővert, vagy a közlekedési lámpák jelzéseinek értelmezésével akadt gondja a járműnek, vagy a gyalogátkelőknél nem adta meg az elsőbbséget. Előfordult, az is, hogy későn fékezett, amikor előtte hirtelen lassítottak.

Kitiltottak egy brit Tesla-sofőrt az autópályáról, és nem tudjuk azt mondani, hogy nem jogosan - videó

Az amerikai közlekedésbiztonsági felügyelet szakemberei június óta vizsgálták az egy évvel ezelőtti baleset roncsait, valamint az abból származó adatokat, hogy kiderítsék, mi okozta a tragédiát.

Az autóipari beszállító Delphinél felmerült szintén a közlekedési lámpa jelzésének értelmezési nehézsége, sőt volt, hogy a GPS nem tudta, hol van a jármű.

Mindenképpen általános nehézséget okoz, úgy tűnik, ezeknek a rendszereknek – egyébként nyilván a humán sofőröknek is – ha valaki nem tartja be a szabályokat, áthajt stopjelzésnél, vagy nem ad elsőbbséget.

A Drive.ai cég olyan problémát jelzett, minthogy a felfestések közt ingázott az autó, vagy hasonlóan a Delphiéhez nem tudta a jármű merre jár. A Nissan szoftverösszeomlást jelentett, aminek oka a nem elég jó GPS-jel volt.

A General Motors, Cruise Automation nevű cége, amely az önvezető autós részleget viszi a vállalaton belül, náluk az okozott problémát, hogy a rendszer nem mindig értelmezte a vele szemből érkező járműveket, illetve a rendszer nem kellően mérte fel például egy kereszteződéshez érkezve, hogy van-e elég helye a manőverre. Nem fékezett eléggé a stop táblához érve, illetve olyan is volt, hogy túl szélesen fordult jobbra és el is találta egy esetben az ott lévő építkezési bójákat.

A Telenav nevű vállalat autóinak, amely egymással kommunikáló járművekben utazik a problémája azzal volt, hogy a járművei nem tartották be a három másodperces szabályt, amely az előtte levő autó követési távolságára vonatkozik.

Végezetül a Waymo, amely beszámolt egy olyan esetről, amikor a járművük a forgalomba be akart csatlakozni, ám rosszul mérte fel a távolságot és a sebességet és nem volt elég helye a manőverre.

A Waymo egyébként így is a legjobban teljesít talán, a járműveivel megtett 354 545 mérföld során mindössze 63 ilyen problémás esete akadt, ami azért elég meggyőző érték. Persze érdemes lenne megnézni, külön-külön is az eseteket, mert nyilván nem mindegy, hogy a jármű csak nem tudta éppen hol van, vagy belehajtott egy tilos jelzésbe.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!