Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Európai Bizottság elnöke úgy látja, hogy Trump és Putyin korszakában eljött az ideje egy olyan EU-nak, amely aktívabban részt vesz a világ alakításában.","shortLead":"Az Európai Bizottság elnöke úgy látja, hogy Trump és Putyin korszakában eljött az ideje egy olyan EU-nak, amely...","id":"20250416_ursula-von-der-leyen-europai-bizottsag-eu-usa-donald-trump-vlagyimir-putyin-ukrajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ec624045-24a5-4007-ac2e-0c35807b1059.jpg","index":0,"item":"e4110fce-ecad-4f65-9342-bfb0bc231cc8","keywords":null,"link":"/vilag/20250416_ursula-von-der-leyen-europai-bizottsag-eu-usa-donald-trump-vlagyimir-putyin-ukrajna","timestamp":"2025. április. 16. 12:10","title":"Von der Leyen: A Nyugat, ahogy eddig ismertük, már nem létezik","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0bdd5ec5-5cca-427b-bdf6-9b1b973543a9","c_author":"Földes András","category":"itthon","description":"Kik mennek el egy 24 órás tüntetésre, és miért ügyesebbek az éjszaka eltöltésében, mint a szervező, Hadházy Ákos? Földes András riportja. ","shortLead":"Kik mennek el egy 24 órás tüntetésre, és miért ügyesebbek az éjszaka eltöltésében, mint a szervező, Hadházy Ákos...","id":"20250416_Mint-egy-fesztival-reggelen---videon-hogyan-birtak-az-ejszakazast-Hadhazyek-a-Karmelita-elott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0bdd5ec5-5cca-427b-bdf6-9b1b973543a9.jpg","index":0,"item":"b98f9c00-c0af-4707-b8be-05ddc2b413dc","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Mint-egy-fesztival-reggelen---videon-hogyan-birtak-az-ejszakazast-Hadhazyek-a-Karmelita-elott","timestamp":"2025. április. 16. 19:44","title":"Mint egy fesztivál reggelén – videón, hogyan bírták az éjszakázást Hadházyék a Karmelita előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"019fb1de-f813-44dc-9a4b-321fd386f749","c_author":"Sztojcsev Iván","category":"kkv","description":"Az energiaválság előtti kamatszintekre kellene visszatérni a banki különadó csökkentéséhez, ami a mostani szint megfelezését jelentené.","shortLead":"Az energiaválság előtti kamatszintekre kellene visszatérni a banki különadó csökkentéséhez, ami a mostani szint...","id":"20250417_banki-kulonado-kivezetese-kamatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/019fb1de-f813-44dc-9a4b-321fd386f749.jpg","index":0,"item":"1fd1a622-d2a1-469e-aad4-aa64c75cc5e2","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_banki-kulonado-kivezetese-kamatok","timestamp":"2025. április. 17. 16:48","title":"Bejelentette a kormány, mi kell a banki különadó kivezetéséhez, és nem egyhamar fogják ezt elérni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c9f59a8f-0256-40da-b8d5-85fa4dc6f26e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A technika kész van, az üzleti modellt kell kitalálni mögé, hogy ne legyen bukás. ","shortLead":"A technika kész van, az üzleti modellt kell kitalálni mögé, hogy ne legyen bukás. ","id":"20250416_Mazda-kesz-az-uj-Wankel-motoros-sportkocsink","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c9f59a8f-0256-40da-b8d5-85fa4dc6f26e.jpg","index":0,"item":"8a904dbb-7f0a-417f-a087-2a39e546c5d9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250416_Mazda-kesz-az-uj-Wankel-motoros-sportkocsink","timestamp":"2025. április. 16. 07:25","title":"Mazda: lényegében készen állunk egy új Wankel-motoros sportkocsira","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1541e93f-7675-4f53-b54c-a9612945c94a","c_author":"Kovács Gábor","category":"kkv","description":"Az EKB-nak csak a 2024 eleji fideszes törvénytervezet jut eszébe, amikor látótávolságban volt az MNB-alapítvány szabályozásához. Akkor viszont csak véleményezett, ráadásul nem is negatívan.","shortLead":"Az EKB-nak csak a 2024 eleji fideszes törvénytervezet jut eszébe, amikor látótávolságban volt az MNB-alapítvány...","id":"20250416_MNB-EKB-ECB-alapitvany-botrany-Kosa-Lajos-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1541e93f-7675-4f53-b54c-a9612945c94a.jpg","index":0,"item":"b8af4de1-8aa2-4dcc-ab00-4c026c4e2202","keywords":null,"link":"/kkv/20250416_MNB-EKB-ECB-alapitvany-botrany-Kosa-Lajos-ebx","timestamp":"2025. április. 16. 13:30","title":"Válaszolt az EKB a HVG-nek: csak tippelni tudnak, miért őket vádolja Kósa Lajos az MNB-alapítványok vizsgálatának akadályozásával","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7043c06e-1219-4c4e-8134-1de2b2c6c58f","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.","shortLead":"A nem megfelelő képesítéssel oktató tanárok száma 2016 óta folyamatosan nő.","id":"20250416_Most-mar-a-kormanykozeli-Szazadveg-is-elismeri-hogy-nagyon-sok-tanar-szakkepesites-nelkul-oktak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7043c06e-1219-4c4e-8134-1de2b2c6c58f.jpg","index":0,"item":"0a424b86-d6e9-4250-ae61-e5230d594486","keywords":null,"link":"/itthon/20250416_Most-mar-a-kormanykozeli-Szazadveg-is-elismeri-hogy-nagyon-sok-tanar-szakkepesites-nelkul-oktak","timestamp":"2025. április. 16. 10:12","title":"Már a kormányközeli Századvég is elkezdett a tanárproblémákról beszélni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"190b99bd-3be9-4763-8b01-40374d397a55","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"360","description":"Az Orbán Viktort képviselő ügyvédi irodának, Novák Katalin egykori alapítványának, a macsóizmus hazai prófétájának és jachtkluboknak is milliós támogatások jutottak az állami tulajdonban lévő MVM Energetikai Zrt.-től – értesült a HVG.","shortLead":"Az Orbán Viktort képviselő ügyvédi irodának, Novák Katalin egykori alapítványának, a macsóizmus hazai prófétájának és...","id":"20250416_hvg-mvm-szerzodesek-ner-szponzoracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/190b99bd-3be9-4763-8b01-40374d397a55.jpg","index":0,"item":"737f18ab-8b57-4932-a7e2-ce77a0a13020","keywords":null,"link":"/360/20250416_hvg-mvm-szerzodesek-ner-szponzoracio","timestamp":"2025. április. 16. 09:30","title":"„Férfienergia-képzésekre” és „az erkölcsi alapok megszilárdítására” is költhetik az MVM-es közpénzmilliókat – és ez csak a jéghegy csúcsa","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Célzott támadásokhoz is kihasználták azokat a biztonsági réseket, amelyek az Apple eszközeiben tátonganak. A jó hír, hogy néhány mozdulattal megszabadulhat tőlük. ","shortLead":"Célzott támadásokhoz is kihasználták azokat a biztonsági réseket, amelyek az Apple eszközeiben tátonganak. A jó hír...","id":"20250417_apple-iphone-ipad-macos-frissites-biztonsagi-hibak-javitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c78da024-3ee8-4a72-80ef-cef109adba58.jpg","index":0,"item":"5340e5b8-de6d-4093-bfee-7f8c9d510b83","keywords":null,"link":"/tudomany/20250417_apple-iphone-ipad-macos-frissites-biztonsagi-hibak-javitas","timestamp":"2025. április. 17. 09:03","title":"Vészfrissítést adott ki az Apple, az iPhone mellett más eszközök is érintettek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az apró, az arisztokrata és az erőművész. Akár ezt a címet is választhattuk volna ennek az 50-60 éves, illetve vadonatúj autós technikák szépségét párhuzamosan felvázoló írásunknak. Nyitjuk az ajtókat, foglaljanak helyet a három csodában.
Az elmúlt években megszokhattuk már, hogy a BMW hazai képviselete a balatonfüredi Concours d’Elegance oldtimer rendezvény főtámogatójaként szereti elmosni a határt a nagyon régi és a legújabb autók között. Nem történt ez másként idén sem, ahol nemcsak régi bajor járgányokat lehetett látni, hanem itt volt az új M5-ös sportszedán hazai debütálása is.
Abban a szerencsés helyzetben voltunk, hogy nemcsak a 2018-as M5-öst, hanem két régi autót, egy BMW 503 Coupét és egy Minit is sikerült kipróbálnunk a Balaton környékén kanyargó utakon. A galéria roskadozik a fotóktól, érdemes kattintani az alábbi képekre.
László Ferenc
BMW M5
A BMW 1985-ben mutatta be az első M5-ös sportszedánt, mely az akkori E28-as 5-ös szériára épült. Ez a 3,5 literes motorral szerelt járgány 286 lóerőt szabadított rá a hátsó kerekekre, és mivel kevesebb, mint 2200 példány készült belőle, az M1 után az egyik legritkább M-sorozatú BMW.
A tavaly augusztusban leleplezett aktuális M5-ösben lévő 4,4 literes turbós erőforrás már több mint kétszer erősebb az ősénél, hiszen kereken 600 lóerős teljesítménnyel bír. Ráadásul most először az erő nemcsak a hátsó, hanem mind a négy kerékre megérkezik.
Ennek köszönhető az elképesztő 3,4 másodperces 0-100-as sprintidő és a tény, hogy a gázpedál lenyomása még 150 km/h-nál is azonnali ülésbe préselést eredményez.
László Ferenc
László Ferenc
De nyugalom, az új M5-ös gombnyomásra átalakulhat hátsókerékhajtásúvá, a száguldozást persze a Balaton környéki közutakon nem állt módunkban kipróbálni.
A gázpedál lenyomására már állóhelyzetben, üresben lévő váltó mellett is megmozdul a karosszéria, ami olyan, mint amikor egy sportoló megfeszíti izmait. A villámgyors váltóval egyest kapcsolva aztán a foga fehérjét is megvillantja a bajor izomkolosszus: a motor és a kipufogó felől a petrolhead füleknek kellemes hangok érkeznek és máris katapultál a 2 tonna. Az audioprodukció azonban mégsem letaglozó, az új M5-ös ilyen szempontból egyértelműen visszafogottabb, mint például a csattogó, durrogó és hörgő Audi TT RS.
Talán ez az ára annak, hogy az M5 egyszerre szeretne sportolóként és öltönyös úriemberként viselkedni. Persze jó esélyt látunk rá, hogy versenypályán más arcát mutatja majd a gépezet. Hiszen leginkább mégis csak oda készült.
László Ferenc
László Ferenc
BMW 503 Coupe
300 ezer euró, vagyis mintegy 95 millió forint. Ennyire volt biztosítva a következő kipróbált modell, egy 1959-es gyártású BMW 503 Coupe. Az 50-es évek, de talán az autógyártás komplett idősíkját tekintve is az egyik legszebb modellről van szó, amit közelről látni is nagy szerencse, hát még beleülni. És vezetni.
A gyújtáskulcs elfordítása és a kuplung benyomása után csak rá kell nyomni az indítógombra és a 3,2 literes V8-as erőforrás máris életre kel. Az időgép beindul, és egészen 1959-ig repít vissza az időben, a kipróbált példány ugyanis ekkor, alig három évvel a mi 56-os forradalmunk után készült.
László Ferenc
A németek a háború elvesztése után nem sokkal már ilyen luxus-sportkocsikat gyártottak, amiből már az elektromos ablakemelő sem hiányzik. Érdekesség, hogy az első és hátsó ablakok között némi átfedés van, illetve, hogy a hátsó ablak darabka nem lesüllyed, hanem lefordul a rejtekébe.
A méretes tetőablakon besüt a nap, ülünk a finom bőrülésben és a V8-as kellemes orgánumát hallgatva szolid tempó mellett krúzolunk a helyi kanyargós utakon. Megfizethetetlen élmény, és nagyon más, mint amiben a mai modern autókban részünk lehet.
László Ferenc
László Ferenc
Biztonsági öv nincs, a külső visszapillantótükör nagyon kicsi és fényévnyi távolságra van tőlünk, a kormány hatalmas és nagyon közel van a felsőtestünkhöz, a négysebességes kéziváltó pedig egy letűnt kor váltási érzetét biztosítja.
A 140 lóerős teljesítmény nem sok, de ehhez a 1,5 tonnás régi bajor járgányhoz bőven elegendő: ezzel az autóval úgysem akar senki száguldani. Elvileg akár 190-nel is repeszthetnénk, de már ennek a fele is bőven elegendő ahhoz, hogy belépjünk az autós mennyországba.
A patika állapotú 2+2 üléses BMW 503 Coupe egyenesen a gyártó müncheni központjából érkezett, és természetesen minden hibátlanul működik rajta. A két német szerelő azért a biztonság kedvéért mindenhova követi a régi kupét, és az X5-ösük tele van tömve olyan alkatrészekkel, melyek jó szolgálatot tehetnek egy esetleg lerobbanás esetén.
Mi azonban úgy érezzük, hogy ez a V8-as gyönyörűség soha az életben nem fog senkit otthagyni az út szélén.
BMW
A 4,75 méteres BMW 503 Coupéból mindössze 273 példány készült, és új korában komoly summát, 29 500 német márkát kértek el érte. A kupéból és a kabrióból összesen 413 darab hagyta el a gyártósorokat, és ebből már kikövetkeztethető, hogy a gyártónak komoly presztízsnövekedést hozó típus anyagilag igen veszteséges volt. De mennyivel szegényebbek lennénk nélküle.
BMW
Morris Mini Traveller
Ez az apróság alig 3,3 méter hosszú, ráadásul úgy, hogy ez bizony már egy nyújtott kivitelű kombi Mini. Ami egy évvel az eredeti Mini után, 1960 őszén mutatkozott be, és amelyből mi egy 1965-ös példányt fogtunk vallatóra.
A mostani kombi Mininél, vagyis a Clubmannél kereken 1 méterrel rövidebb kisautó olyan, mint egy Matchbox, amit ezúttal kivételesen vezetni is lehet. Sőt, még egész jól el is lehet férni benne, vagy legalábbis a külső méretek alapján a gyanútlan szemlélődő kisebb beltérre számítana.
László Ferenc
Az ovális műszeregység középen trónol, ajtónyitóként pedig egy egyszerű, fentről ívesen logó zsineg szolgál. Zseniálisan egyszerű és egyszerűen zseniális.
A kormány a jobb oldalon található, vagyis könnyen kikövetkeztethető módon bal oldalt figyel a váltókar, melynek kezelése néhány percnyi megszokást igényel, ezt követően azonban már vakon megvannak a sebességi fokozatok. A mindössze 848 köbcentiméteres négyhengeres motor 34 lóereje nagyon kevésnek tűnik, de ha hozzátesszük, hogy csak 648 kilogrammot kell mozgatnia, máris más a képlet.
László Ferenc
László Ferenc
Ebben a Miniben a sofőr maximálisan együtt él az autóval: a volán mögött ülve olyan érzésünk támadhat, mintha nem is a kocsinak, hanem saját magunknak lenne négy kerekünk. Még pedig parányi, 10 colos kerekek. Halkan jegyezzük meg, hogy az M5-ösön 20 colos papucsok feszülnek.
A nem éppen feszített tempójú konvojos balatoni autózásra azonban sokkal jobb választás volt a Mini, mint az M5. A Miniben minden egyes kanyar élvezet és egyben reménykedés, hogy sikerül megúszni borulás nélkül. Fékezni viszont mégsem nagyon akarunk vele, hiszen akkor oda az ez esetben aranyat érő lendületnek.
László Ferenc
László Ferenc
A Woody Mininek is becézett, hátul fabetétekkel díszített kétajtós kombival a 100-as tempó akkora sebességélményt biztosít, mint napjaink túlcsillapított autóiban a 250. Illetve dehogy, annál is nagyobbat. A végsebesség papíron 112 km/h, amit körülbelül fél perc alatt sikerült is elérnünk az 53 éves kocsival, és mintha egy kis tartalék még ekkor is lett volna a technikában.
Az alap Mininél mintegy 50 kilogrammal nehezebb Mini Travellerből 75 500 példány készült, és akkoriban 623 fontos összeg volt olvasható az árcéduláján. 2018-ban pedig szinte minden pénzt megér vezetni egy ilyen kis csodát.