szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Ezt a speciális lámpát még a legmodernebb autókban is kézzel kell szabályozni, és ha rosszul használjuk, akár 30 ezer forintra is büntethetnek érte.

Ősz végén, tél elején a hajnali órákban és este, sőt akár nap közben is egyre többször köd telepszik a tájra. Ilyenkor jelentősen romlanak a látási viszonyok, amin az első, illetve hátsó ködlámpa bekapcsolásával javíthatunk. És ezt bizony még a legmodernebb és legdrágább autókban is manuálisan kell megtennünk, ugyanis egyelőre még nem léteznek olyan szenzorok, melyek 100 százalékos megbízhatósággal el tudják dönteni, hogy mikor szükséges ki-, illetve bekapcsolni ezt a speciális fényforrást.

De pontosan mikor használhatjuk hazánkban a ködfényszórót? Nos, a KRESZ-ben a témával kapcsolatban mindössze ennyi olvasható: "Tompított vagy távolsági fényszóró helyett vagy mellett ködfényszórót, továbbá hátsó helyzetjelző ködlámpát abban az esetben szabad használni, ha a látási viszonyok ezt indokolják".

Magyarul csak abban az esetben szabad bekapcsolni a ködlámpát, ha arra a látási viszonyok romlása miatt ténylegesen szükség van. Elvileg semmi sem tiltja a ködlámpa lakott területen belül történő használatát, ezt azonban értelemszerűen érdemes inkább elkerülni.

©

Ennél némileg több fogódzót ad a német szabályozás, mely szerint autópályán és a gyorsforgalmi utakon 150 méter alatti látótávolság esetén kell bekapcsolni az első ködlámpát. Lakott területen kívül 100-120 méter, lakott területen belül pedig 60-70 méternél rövidebb látótávolság esetén kell használni a ködfényszórót. A ködzárófényt pedig kizárólag erős ködben, 50 méternél rövidebb látótávolság esetén szabad bekapcsolni.

Sűrű ködben a távolsági fényszórót nem érdemes használni, ilyenkor a tompított fényszóró és a ködlámpa együttes használata ajánlott. Ha mögénk érkezik egy autós társunk, akkor a hátsó ködlámpát ildomos lekapcsolni, hogy azzal hosszú távon ne zavarjuk a mögöttünk haladót. Ha pedig mi érünk utol valakit, akkor nyugodtan lekapcsolhatjuk az első ködlámpát, hogy azzal ugyancsak ne zavarjuk az előttünk haladót.

Ha a látási viszonyok nem indokolják a ködlámpák nappali/éjszakai használatát, akkor a hazai rendőrök akár 30 ezer forintos bírságot is kiszabhatnak a bekapcsolt ködlámpával közlekedőkre. Németországban alacsonyabbak a büntetési tételek, itt alaphelyzetben 20 eurós (6400 forint) büntetés jár, ami 35 euróra (11 300 forint) növekszik, ha esetleg balesetet is okozunk.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Feljelentették Stummer Jánost az alagutas információ miatt

Feljelentették Stummer Jánost az alagutas információ miatt

Megakadályozza az új Firefox böngésző, hogy leskelődjenek a weboldalak

Megakadályozza az új Firefox böngésző, hogy leskelődjenek a weboldalak

Visszatért Magyarországra a Suzuki Jimny

Visszatért Magyarországra a Suzuki Jimny