szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A rendszerváltozás éve volt, és ahogyan sok más mindent, a szocialista autókínálatot is kisöpörte a következő néhány év. Az akkor új autók pedig mára – jól megőrzött állapotban – milliós ritkaságok lettek.

Éppen 30 éves az alábbi fotó, amely az MTI archívumából készült könyven található és a Merkur kifüggesztett rendelési listáját tanulmányozzák rajta. Mint látszik, 15 féle autó volt akkoriban éppen választható, igen változatos árakon és legalább ennyire változatos szállítási határidőkkel.

A fotót a Magyar Távirati Iroda 2010-ben megjelent fotóalbumában, a Kor-képek 1980-1989-ben találtuk.
hvg.hu

A pillanat kuriózuma, hogy pont ekkor történt a rengeteg terméket érintő a magyar árakat piaci alapra helyező áremelések bejelentése.  Mint írták akkor: „A Minisztertanács az 1989. évi népgazdasági terv alapján döntött egyes központi árintézkedésekről", vagyis a durva, 15-25 százalékos, a tejtermékek esetében 40 százalékos áremelésekről – tudta meg az ország 1989 januárjában. „A személygépkocsi árak az importárak, a vevőszolgálati költségek növekedése és az import forgalmi adó emelése miatt átlagosan mintegy 25 százalékkal növekednek.” A helyzet azért is volt akkor annyira pikáns, mert az 1989-es átlagkereset 8165 forint volt.

Az akkori kínálatban a Trabantból még a kétütemű változatok futottak, 91 ezer és 102 ezer forintos árakon. A korszak Skodái, Ladái voltak a második kaszt, már közel 200 ezer forintos árakkal. A Lada 1300 S típus új ára 199 ezer, a Skoda 120 L ára 176 ezer, a Trabant Limusin 91 ezer, a Dacia TX 171 ezer, a Polski Fiat 126/650 ára 120 ezer forint lett – erről döntött akkor az állam.

Flickr

Most, 30 évvel később, nagyon úgy tűnik, hogy megint eljött a KGST-s autók aranykora. Nap mint nap találni „patika állapotú” kocka Ladákat, Kispolszkikat, és faros Skodákat, amelyeket milliókért árulnak a használt autós oldalakon.

Arról nem is beszélve, hogy az elmúlt 30 év nagyjából 1824 százalékos inflációjával számolva az akkor 302 ezerért kínált Lada Niva, mai árán nagyjából 5,5 millió lenne. Tulajdonképpen a 30 éve változatlan technikát ehhez képest most, 3,5-4 millióért meg lehet csípni újonnan. Micsoda lehetőség.

Szocialista sportkocsi: íme a legdrágább hazai régi Skoda, egy remek Rapid

A 80-as években keveseknek adatott meg, hogy beüljenek egy kupé Skodába, és mostanra tovább csökkent ennek esélye, hiszen mára alig maradt meg néhány jó állapotú példány. Mutatunk egyet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!