szerző:
Tetszett a cikk?

Sehol sem volt még akkor a Tesla és a Google, amikor a stuttgartiak már az autonóm közlekedést tesztelték.

Mostanság szinte még a csapból is az önvezető autók folynak, melyeket tudásuk alapján egy ötös skálán lehet osztályozni. A manapság elérhető legtöbb modern autó, így a Teslák is a 2-es szintet ütik meg, és a világon elsőként az új Audi A8 rendelkezik 3-as minősítéssel. Küszöbön az első 4-es szintű autonóm személyautók megjelenése, melyeket később követhetnek a már kormány és pedálok nélküli Level 5-ös modellek.

Az autógyártók azonban nem tegnap kezdték az önvezetéssel kapcsolatos fejlesztéseiket. Itt van rögtön például a Mercedes, mely a 80-as évek közepén indított pán-európai Prometheus projekt keretein belül már évtizedekkel ezelőtt rendelkezett ilyen technológiával. A mellékelt képeken egy a korát jelentősen megelőző technológiájú önvezető Mercedes látható, egyenesen 1995-ből.

László Ferenc

Az 1991 és 1998 között gyártott W140-es S-osztály, vagyis a Bálna ezen konkrét példánya München és Koppenhága között 1 678 kilométert vezetett le lényegében teljesen magától, minimális beavatkozás mellett. 24 esztendővel ezelőtt persze az informatika még nem állt a mai szinten, így a luxusautó szinte teljes belterét elfoglalták a kor szintjéhez képest hatalmas teljesítményű számítógépek.

László Ferenc

A négy darab kamera élőképét folyamatosan elemző, a közlekedésben részt vevő többi autót és a közlekedési táblákat is felismerő Mercedes az Autobahnon 185 km/h-val is képes volt haladni. Természetesen a szakértő személyzet folyamatos felügyelete mellett.

László Ferenc

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!