szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

A félvezetők hiánya miatt jó néhány gyárban vissza kellett fogni a termelést.

Chiphiány miatt 2021 első felében körülbelül 2,5 millió autót nem gyártanak le az Infineon Technologies német félvezetőgyártó becslése szerint. A koronavírus-járvány kitörése okozta első leállások nyomán az autógyártók csökkentették a gyártósorok termelését, ami ezzel párhuzamban az alkatrészmegrendelések visszaesését is jelentette. Most, hogy az autók iránti kereslet újra megélénkült, ám a fogyasztói-elektronikai termékek ugyancsak keresettek, az Infineonhoz hasonló vállalatoknak gondot jelent a chipellátás biztosítása a megrendelői listán hátrébb került autógyártók számára.

„Nagyjából 1,5 millió autót nem gyártottak az első negyedévben, és 1 milliót nem gyártanak a másodikban” – mondta Helmut Gassel, az Infineon marketing igazgatója egy interjúban. A vállalat bevételeinek 45 százaléka az autógyártóknak eladott chipekből származik, a gyártást azonban kiszervezve végeztetik olyan cégeknél, amelyek többsége Tajvanon, Dél-Koreában, az Egyesült Államokban és kisebb részben Kínában található.

Bár az autógyártók és a szórakoztató elektronikai cégek nem ugyanazokért a chipekért harcolnak, a gyártói kapacitás hiányát mindkét szereplő megérzi. Az autók általában régebbi mikroprocesszorokat használnak, az okostelefonok és más személyes eszközökhöz fejlettebb chipeket rendelnek – írja az autóipari Just-auto.com oldal cikke.

A félvezetők globális hiányával kapcsolatos problémák, amelyekkel ráadásul az iparágak széles köre szembesül, nem oldódnak majd meg gyorsan – vélik az iparágban működő cégek. Az Infineon mellett a piac meghatározó szereplői, az Intel, az Nvidia és a Taiwan Semiconductor Manufacturing Company (TSMC) vezetői 2022-ig, esetleg 2023-ig tartó nehézségekre számítanak.

A cégek próbálják felgyorsítani a termelést, az Intel a múlt héten jelentette be, hogy 3,5 milliárd dolláros beruházást hajt végre új-mexikói gyárában, az Európai Unió pedig elindította a folyamatot a félvezetők gyártásának növelése érdekében, amely azt a célt tűzte ki, hogy 2030-ig megduplázza részesedését a globális félvezetőgyártásban.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!