szerző:
MTI / hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az új autók 25 százalékát nem sokkal a forgalomba helyezés után kiviszik külföldre.

Tavaly csaknem 122 ezer új személygépkocsit helyeztek forgalomba Magyarországon, 4,8 százalékkal kevesebbet, mint 2020-ban – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE).

Az MGE összefoglalója szerint 2021 nehezen indult és némi visszaesést hozott a 2020. év eleji időszakhoz képest a személyautók piacán. A második negyedévben a piac helyreállt, az év második felében azonban gyártási problémák alakultak ki, amelyek a chip és más alkatrészek hiányára, illetve egyenetlen szállítására vezethetők vissza. A megrendeléseket a márkaimportőrök csak jelentős csúszással tudják kielégíteni, így az utolsó négy hónap jelentős visszaesést mutat az előző év azonos időszakához viszonyítva.

Az egyesület felhívta a figyelmet arra, hogy továbbra is elég magas, 25 százalék a forgalomba helyezést követő 6 hónapon belül kivont gépkocsik aránya, ezeket reexport, tesztautó-leállítás, bérletből való visszavétel vagy egyéb üzleti okok miatt vonták ki a forgalomból. Az MGE megjegyezte: ez a trend nincs jó hatással a belföldi autópark összetételére sem műszaki, sem közlekedésbiztonsági, sem környezetvédelmi szempontból.

Szinte mindenki csinálja valamilyen mértékben

A reexport, amelyről korábban bővebben írtunk, az európai autókereskedelmet régóta jellemzi. A lényege, hogy gyakran megéri egy másik uniós ország kereskedőjének átjátszani az autókat a magyar regisztráció után, mivel az árak nem egyformák ugyanarra az autóra különböző országokban.

Ezért az ügyes kereskedők felveszik a kapcsolatot a tőlük akár ezer kilométerre lévő kollégáikkal, majd felvásárolják és elszállíttatják – például Magyarországról – azt, amit haszonnal, immár a saját hazájukban tovább tudnak értékesíteni. A magyarországi vásárlásaikat értelemszerűen nagyban befolyásolja a forint-euró árfolyam, valamint a hazai akciók.

A reexportot konkrétan tiltani nem igazán lehet az EU-ban, inkább marad a tanulságok levonása, a statisztikák tényleges valóságtartalmáról. A reexport egyes márkáknak létfontosságú, és van olyan típusuk, amelynek esetében 10-ből 9 autó reexportra megy. A probléma, hogy a valóságosnál nagyobb eladási számok torzítják a piaci képet, úgy az összeladások, mint az egyes piaci szereplők tekintetében.

Jönnek fel a tisztán elektromos autók itthon is

Ami a tavalyi eladásokat illeti itthon az alternatív hajtású szegmensben, a tisztán elektromos és a plug-in hibrid gépkocsik értékesítési rátája jelentősen, de alacsony volumen mellett nőtt. Tavaly 4312 tisztán elektromos személyautót helyeztek forgalomba, 41,6 százalékkal többet, mint 2020-ban. Az egyesület szerint ugyanakkor a növekedési ütem elmaradt a várakozásoktól.

Tavaly csaknem 23 ezer új kishaszongépjármű került forgalomba, 4,3 százalékkal több az egy évvel korábbinál.

A motorkerékpárok piacán folytatódott az előző évi növekedés, 2021-ben 4600 motorkerékpárt helyeztek forgalomba, 7,2 százalékkal többet, mint 2020-ban. Az egyre nagyobb nagyvárosi közlekedési dugók indokolják a kétkerekű közlekedés gyors fejlődését – jelezte az MGE.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!