szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Van olyan, Európában piacvezető modell, amelyből minden második a forgalomba helyezése után pár nappal el is tűnik a hazai piacról.

159 326 vadonatúj személyautót és kishaszonjárművet értékesítettek 2018-ban a magyar kereskedők – jelent meg a napokban a statisztikai adatsorokban. Van azonban egy érdekes igazsága ennek a számnak.

Mégpedig az, hogy ezek közül az először magyar rendszámot szerzett autók közül 27 294-et, vagyis a teljes eladás 17 százalékát, gyakorlatilag napokon belül kivonnak a forgalomból. Ennek a jelenségnek járt utána a Vezess.hu.

Megvan természetesen a válasz a lépésre, ez pedig nem más, mint a reexport. Az a háttérpiac, amely az európai autókereskedelmet tulajdonképpen régóta jellemzi. A lényege, hogy gyakran megéri egy másik uniós ország kereskedőjének átjátszani az autókat a magyar regisztráció után, mivel az árak nem egyformák ugyanarra az autóra különböző országokban.

Ezért az ügyes kereskedők felveszik a kapcsolatot a tőlük akár ezer kilométerre lévő kollégáikkal, majd felvásárolják és elszállíttatják – például Magyarországról – azt, amit haszonnal, immár a saját hazájukban tovább tudnak értékesíteni. A magyarországi vásárlásaikat értelemszerűen nagyban befolyásolja a forint/euró árfolyam, valamint a hazai akciók.

Az érdekesség inkább, hogy melyik importőr milyen mértékben tűri meg az ilyesmit saját országán belül. Van, amelyik láthatóan igen, így például az értékesített vadonatúj Fiatok 38,1 százalékát pár hónapon belül kivonták idehaza a forgalomból, a Nissanok 37,9 százalékát, a Fordok 34,1 százalékát, a Renault-k 25,5 százalékát – írja a Vezess a számok alapján.

©

Típusokra vetítve talán még érdekesebbek a számok, ugyanis egészen más az összképe egy modellnek, miután kiderül, hogy gyakorlatilag csak papíron és pár napig volt magyar. Az abszolút nyertes és lényegében ezzel itthon a valóságban nem létező autó a Jeep Renegade, amelynél 10-ből 9 autó külföldre megy rövid időn belül (90,2%). Érdekesebb adat még a Ford Ecosporté, amelyből 61,4 százalék rövid időn belül elhagyta az országot, a Renault Captur, amelyből minden második autó külföldre távozott regisztrációja után, akárcsak a Hyundai Konak (53,6%), de például a Nissan Qashqai is (53,4 %) – írja a cikk, amelyben további adatok is vannak bőséggel.

A reexportot konkrétan tiltani nem igazán lehet az EU-ban, inkább marad a tanulságok levonása, a statisztikák tényleges valóságtartalmáról. Másfelől a reexport, mint látható, egyes márkáknak létfontosságú a megmaradáshoz, míg a valóságosnál nagyobb eladási számok torzítják a piaci képet, úgy az összeladások, mint az egyes piaci szereplők tekintetében.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Csak politikai akarat hiányzik, hogy az Európai Bizottság elindítsa a jogállamisági mechanizmust

Csak politikai akarat hiányzik, hogy az Európai Bizottság elindítsa a jogállamisági mechanizmust

Jó hír jött a budapesti csapvízről

Jó hír jött a budapesti csapvízről

Nyár végére várja a Wizz Air a légi közlekedés újraindulását

Nyár végére várja a Wizz Air a légi közlekedés újraindulását