Full digitális műszerfal és okos légkondi: beültünk a még titkos új Porsche Cayenne-be
Hetekkel a hivatalos leleplezés előtt helyet foglalhattunk a német gyártó megújult nagy divatterepjárójában, jövünk az eddig kényszerűen titokban tartott információkkal és tapasztalatokkal.
A Porsche tavaly ünnepelte első szabadidő-autója, a Cayenne huszadik születésnapját. A közel 5 méteres sportos SUV a gyártó igazi pénztermelő modellje, hiszen eddig már több mint 1,25 millió Cayenne talált gazdára világszerte.
Érdekesség, hogy a 2022-ben eladott 310 ezer Porsche közül 96 ezer volt Cayenne, ami 7 százalékos növekedést jelent. A képzeletbeli dobogó második fokára az eggyel kisebb divatterepjáró, a Macan gurulhat fel 87 ezer darabbal, és csak a harmadik a 40 ezres mennyiségben értékesített 911-es sportkocsi.
A 2017-ben debütált harmadik generáció felett mára már némileg eljárt az idő, így most kicsit rendbe szedték a ráncait. Bár a gyártó "új Cayenne"-ként hivatkozik a modellre, nem egy teljesen új fejlesztésről van szó, hanem a Porsche által valaha megejtett legkomolyabb ráncfelvarrásáról.
A faceliftes Cayenne és Cayenne Coupé hivatalos leleplezésére április 18-án Kínában kerül sor, és bár Stuttgartban mi már testközelből megismerkedhettünk a típus összes újdonságával, most első körben csak az utasteret érintő változásokat fedhetjük fel.
Az utastérben helyet foglalva elsőként az jön át, hogy a felfrissített Cayenne továbbra is egy hamisítatlan Porsche. Az illatok, a formai megoldások, a felhasznált anyagok mind olyan sportosan prémium minőséget árasztanak magukból, melyet az elmúlt időkben megszokhattunk a zuffenhauseni alakulattól.
Mivel az autó méretei változatlanok maradtak, az utastérben ugyanannyi helyünk van, mint eddig, vagyis bőven sok, legyen szó akár az elöl, akár a hátul ülőkről.
A legfontosabb változások a műszerfalon keresendők, mely egyértelműen a Porsche első elektromos autója, a Taycan műszerfalára hasonlít. Az áttervezett multifunkciós kormány mögött egy 12,6 colos képátlójú ívelt kijelző látható, melynek képe a felső árnyékoló hiánya ellenére is remekül látható.
A kiváló felbontású panelen igényes grafikák tűnnek fel. Hétféle megjelenítési mód közül lehet választani, kitehető a képernyőre többek közt az online navigáció, az éjjellátó és a 3D vezetéstámogató képe, de akár a Porschék jellegzetes öt kerek műszere is megjeleníthető.
A középső érintőkijelző változatlanul 12,3 colos méretű és a rajta futó szoftver megegyezik a kifutó Cayenne-ek közelmúltban frissített operációs rendszerével, de a mögöttes hardver komolyabb teljesítményű. Többek közt már csak azért is, mert az első utas elé egy vadonatúj érintőpanel érkezett, amit valaminek vezérelni kell a Porschétól megszokott pattogós sebességgel.
Utóbbi 10,9 colos képátlójú, és mivel polarizált kivitelű, a sofőr vezetés közben nem látja a képét, így nincs akadálya annak, hogy az anyósülésen ülő akár videókat nézzen menet közben. Utóbbiak a középső képernyőn is nézhetők, de csak akkor, ha nincs mozgásban az autó.
A megújult indítógomb a hagyományoknak megfelelően változatlanul a kormánytól balra található, melytől jobbra kapott helyet az automata váltó miniatűr PRND kapcsolója. Utóbbi eddigi helyére, a középkonzolra került a megújult légkondi vezérlőpanel. A digitális kijelzős egység szerencsére manuális módon nyomkodással, nem pedig érintéssel kezelhető, így nem vonja el a figyelmet a vezetéstől.
A modernizált kormány a 911-esben lévőhöz hasonló megjelenésű és standard módon megtalálható rajta a jobb oldali kis tekerőgomb, mellyel a következő üzemmódok között lehet váltani: Normal, Offroad, Sport és Sport Plus. A digitális műszeregység vezérlőgombja és a szélvédőre vetítő, kiterjesztett valóság funkciós HUD szabályozója szintén a kormányon található.
Alapáron jár az okosklíma, mely automatikusan belső keringtetésre kapcsol, amint behajtunk egy alagútba, sőt, aktív útvonalvezetés esetén már kicsivel előbb meglépi ezt.
Felár ellenében levegőminőség érzékelő is kérhető, ami folyamatosan monitorozza az utastér és a kocsi körüli levegőt, és adott esetben belső keringtetésre, légtisztításra kapcsol, sőt, ionizátor funkciót is kapunk. A levegőminőséggel kapcsolatos részletes adatok a középső és a jobb oldali kijelzőn is megjeleníthetők.
A középkonzol elülső részében található vezeték nélküli mobiltöltő immár 15 W teljesítményű, és az egyes újabb BMW-kben lévő megoldáshoz hasonlóan léghűtéssel biztosítja a folyamatosan magas töltési sebességet. Remek dolog, hogy az USB-C aljzatok is nagy teljesítményűek, akár 60 W-osak, a vezeték nélküli Apple CarPlay és Android Auto támogatás pedig szinte magától értetődik.
A telefonnal történő párosítás gyerekjáték egyszerűségű, a mobillal egyszerűen csak le kell fotózni az autó kijelzőjén megjelenített QR-kódot.
Egyelőre ennyit árulhatunk el az "új Cayenne"-ről, melynek műszerfalat érintő változásai igen mélyrehatóak, és az első tapasztalataink egyértelműen pozitívak.
Nyílt titok, hogy 2025-ben érkezik az immár teljesen elektromos új Cayenne, ami mellett egyelőre meghatározatlan ideig a kínálatban marad a most felfrissített, belsőégésű motorokkal felvértezett aktuális Cayenne. Ha nem jönne a 100 százalékban elektromos Cayenne, akkor a Porsche vélhetően már most bemutatná a normál Cayenne következő generációját, de a villanymotoros verzió érkezése miatt a generációváltás helyett most a ráncfelvarrás tűnik logikusabb lépésnek.
Minden egyéb részlettel, a hajtásláncokkal és a felfüggesztéssel kapcsolatos újdonságokkal április 18-án jelentkezünk, addig kérünk még némi türelmet.
Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.