szerző:
hvg.hu

Az autósok számos különböző navigációs megoldást használhatnak vezetés közben. Körbejártuk, hogy ezek milyen előnyökkel és hátrányokkal bírnak.

A világ első, kereskedelmi forgalomban kapható autós navigációját a Honda készítette el, 1981-ben. A keresztségben Electro Gyro-Cator nevet kapott kütyü igen drága volt, mai értéken számított felára mintegy 2 millió forint lenne.

A GPS-t nem ismerő, műholdakat nem látó rendszer működése igen egyszerű volt: a megadott kezdő- és végpozíció között a kocsi kerekei felől érkező adatokból és giroszkóp segítségével állapította meg a rendszer a hozzávetőleges tartózkodási helyet. A haladási tippekkel nem szolgáló rendszer monokróm képernyővel rendelkezett.

©

Ha közel négy évtizedet előre ugrunk az időben, akkor ma már színes érintőkijelzős fedélzeti navigációkkal, illetve lényegében valós időben frissített térképadatokkal szolgáló mobil megoldásokkal találkozhatunk.

Beépített navigáció

Az autógyártó cégek által mind a mai napig jelentős felárral értékesített fedélzeti navigációk egyik legfontosabb előnye, hogy a jármű szerves részét képezik. Vagyis ideális esetben a navigáció felhasználói felülete beleolvad az autó infotainment rendszerébe, és nemcsak az érintőkijelző nyomkodásával, hanem a középkonzolon és a kormányon elhelyezett kezelőszervekkel is relatíve egyszerűen kezelhető.

©

Ugyancsak fontos előny, hogy a fedélzeti navigáció adatait nemcsak a központi kijelzőn, hanem a kormány mögötti digitális műszeregységen, illetve kis lapkára vagy szélvédőre vetítő HUD-on is meg lehet jeleníteni. A legújabb hibrid és villanyautók beépített rendszere az útvonal tervezésekor nemcsak a városi és városon kívüli használattal, hanem a domborzati viszonyokkal és a töltők elhelyezkedésével is számol.

©

A kezelőfelület egyszerűsége és gyorsasága gyártónként és modellenként is eltérhet, negatívum, hogy az alapszoftvert csak ritkán és nehézkesen lehet frissíteni, ami a térképekre is elmondható. Az újabb rendszerek ugyan képesek friss közlekedési információk fogadására, ezek azonban messze nincsenek olyan szinten, mint a mobilos alternatívák esetében.

Okostelefon a tartóban

Ha nem szimpatizálunk a fedélzeti navigációval, akkor a legegyszerűbb megoldás, ha egy a szélvédőre vagy a műszerfalra rögzített tartóba helyezzük a szivargyújtóról vagy USB-ről töltött telefonunkat, és azon futtatjuk a számunkra optimális GPS alkalmazást.

Ennek legfontosabb előnye, hogy a Waze és a Google Maps mindig a legfrissebb adatokkal szolgál, és ezeknek az akár kimondott szavakból is értő alkalmazásoknak meglehetősen egyszerű a kezelése. Ráadásul a mai 6-6,5 colos készülékek kijelzőjén már egészen jól látható a térkép és az egyéb információk.

Negatívum, hogy a tartóba helyezett okostelefon adott esetben kitakarhat valamennyit a látómezőből, illetve hogy a készülék kijelzőjén megjelenített virtuális billentyűzet apró gombjain nem túl biztonságos vezetés közben címet pötyögni. Illetve adott esetben, például fémgőzölt szélvédő alatt a telefon beépített GPS-e a vártnál kevésbé pontos.

Külföldi használat során érdemes odafigyelni az esetlegesen igen drága adatroamingra, ilyenkor ajánlott előre letölteni és offline módon a telefonon tárolni a térképeket.

©

Android Auto, Apple CarPlay

A Google és az Apple a 2010-es évek közepétől kínálja az autósok számára ezt a beépített navigációk és az okostelefonok közötti határmezsgyét elmosó megoldást. Az alap elgondolás roppant egyszerű: a mobil futtatja a Waze-t vagy a Google Mapset, és annak képét nem a saját, hanem az autó központi kijelzőjén jeleníteni meg.

A kocsi hangrendszeréhez csatlakoztatott telefon hozzáfér az autó GPS- és mobilantennájához, a navigációs szoftver pedig egyszerű hangutasításokkal, illetve akár a kormányon, valamint a középkonzolon elhelyezett gombok révén is egyszerűen kezelhető. Az esetek túlnyomó többségében kábeles kapcsolatot kell teremteni a mobil és az autó között, de szépen lassan mindkét platformon terjed a vezeték nélküli használat, még pedig a vezeték nélküli tölthetőséggel együtt.

©

Az Android Auto és az Apple CarPlay közös vonása, hogy hivatalosan mindkét rendszer 36-36 országban támogatott, és ezek között sajnos nem szerepel Magyarország. Ettől függetlenül mindkét rendszer használható hazánkban is.

Az Android Auto itthon jelenleg nem érhető el a Play Áruházban, de a szükséges .apk állomány letöltését és telepítését követően már szabad az út. Fontos változás, hogy az Android 10-től kezdve már az operációs rendszer része az Android Auto. Almás fronton már régóta bele van építve a CarPlay az iOS-be, vagyis az iPhone-tulajdonosoknak csak annyi a dolguk, hogy csatlakoztassák a telefonjukat az autó infotainment rendszeréhez.

©

Ideális esetben az autógyártók opciós listáján külön-külön szerepel a beépített navigáció és az Android Auto / Apple CarPlay támogatás, de előfordulhat, hogy a két rendszert sajnos csak együtt lehet megrendelni. És arra is akad példa, hogy egyes gyártók csak az Apple CarPlay-t támogatják, az Android Autót nem.

Ha nagyon szimpatikus a többek közt fejlett Spotify és egyéb streaming zenei szolgáltatásokkal rendelkező Android Auto és Apple CarPlay, de régebbi autóval rendelkezünk, akkor két lehetőségünk van. Ritkán, de előfordul, hogy bizonyos pénzösszegért a gyártó utólagosan megoldja a kompatibilitást, már amennyiben nem túl régi az autónk, de gyakoribb, hogy megfelelő támogatással rendelkező fejegységet kell vásárolnunk.

©

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
Változás jön a Chrome böngészőbe, lelövi a Google az alkalmazásokat

Változás jön a Chrome böngészőbe, lelövi a Google az alkalmazásokat

A mesterséges intelligencia fogja megmondani a Warner Bros.-nál, mikor mutassanak be egy új filmet

A mesterséges intelligencia fogja megmondani a Warner Bros.-nál, mikor mutassanak be egy új filmet

Az apáknál is vizsgálnák a szülés utáni depressziót

Az apáknál is vizsgálnák a szülés utáni depressziót

Hogyan boldogul ma a magyar filmgyártás Andy Vajna nélkül?

Hogyan boldogul ma a magyar filmgyártás Andy Vajna nélkül?

Ez a feladat váltotta ki a legnagyobb visszhangot a gimnáziumi felvételin - ön tudja a megfejtést?

Ez a feladat váltotta ki a legnagyobb visszhangot a gimnáziumi felvételin - ön tudja a megfejtést?

Ez idegesítheti most legjobban Mark Zuckerberget

Ez idegesítheti most legjobban Mark Zuckerberget