Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
[{"available":true,"c_guid":"ac6e73d6-4761-483a-b961-f22ae296f61d","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Többségükben terrorizmus a vád, az Iszlám Állam idejéből.","shortLead":"Többségükben terrorizmus a vád, az Iszlám Állam idejéből.","id":"20210124_Tobb_mint_340_halalos_iteletet_hajtanak_vegre_Irakban","image":"https://img3.hvg.hu/image.aspx?id=ac6e73d6-4761-483a-b961-f22ae296f61d&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"6c500582-a62e-43ed-a6ec-b3f62a64b970","keywords":null,"link":"/vilag/20210124_Tobb_mint_340_halalos_iteletet_hajtanak_vegre_Irakban","timestamp":"2021. január. 24. 13:36","title":"Több mint 340 halálos ítéletet hajtanak végre Irakban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23f8485f-f0de-4fbd-9420-93c43a2f1d6c","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Dallas környékén videóztak le egy olyan \"előzést\", amilyenre senki nem számít a forgalomban.","shortLead":"Dallas környékén videóztak le egy olyan \"előzést\", amilyenre senki nem számít a forgalomban.","id":"20210122_Ez_a_legfurabb_elozes","image":"https://img3.hvg.hu/image.aspx?id=23f8485f-f0de-4fbd-9420-93c43a2f1d6c&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"e0a3ffa0-f754-4ea8-849b-4b2e83bbc105","keywords":null,"link":"/cegauto/20210122_Ez_a_legfurabb_elozes","timestamp":"2021. január. 23. 04:40","title":"Ennél szokatlanabb előzést biztosan nehéz lenne találni - videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ecbdfb9-de58-4834-85da-d4ce6dc96798","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Ha kell, meglepően keveset fogyaszt, és ha kell, olyat lehet vele élményautózni, hogy nemcsak a sofőr, hanem mindhárom utasa is elismerően csettint. Gut gemacht, ahogy a német mondaná. ","shortLead":"Ha kell, meglepően keveset fogyaszt, és ha kell, olyat lehet vele élményautózni, hogy nemcsak a sofőr, hanem mindhárom...","id":"20210124_hibrid_sportkupe_bmw_m440i_teszt_velemeny","image":"https://img3.hvg.hu/image.aspx?id=9ecbdfb9-de58-4834-85da-d4ce6dc96798&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"bc786131-e302-49f8-b0e3-b50c2ea23edd","keywords":null,"link":"/cegauto/20210124_hibrid_sportkupe_bmw_m440i_teszt_velemeny","timestamp":"2021. január. 24. 11:00","title":"Kicsit hibrid, nagyon sportkupé: teszten a BMW M440i","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb98dddc-2a3c-47e8-9536-90be969e78f6","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Prágában, Varsóban és Tallinnban is tüntettek Alekszej Navalnij orosz ellenzéki politikus letartóztatása ellen - számoltak be különféle hírforrások szombaton.","shortLead":"Prágában, Varsóban és Tallinnban is tüntettek Alekszej Navalnij orosz ellenzéki politikus letartóztatása ellen...","id":"20210123_A_kulfold_is_kiallt_Navalnij_mellett","image":"https://img3.hvg.hu/image.aspx?id=cb98dddc-2a3c-47e8-9536-90be969e78f6&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"34b3df0b-a038-4ff2-ab33-7c0962de0724","keywords":null,"link":"/vilag/20210123_A_kulfold_is_kiallt_Navalnij_mellett","timestamp":"2021. január. 23. 17:36","title":"A külföld is kiállt Navalnij mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ecba19e-a982-4194-9eac-d1ab4281d8c6","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Ráadásul lehet, hogy a tüzet is az áramszolgáltató okozta. ","shortLead":"Ráadásul lehet, hogy a tüzet is az áramszolgáltató okozta. ","id":"20210124_Leegett_a_hazuk_de_meg_fel_evig_kaptak_a_villanyszamlat","image":"https://img3.hvg.hu/image.aspx?id=9ecba19e-a982-4194-9eac-d1ab4281d8c6&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"1d169b1c-5efb-4ffa-ac35-bc4e1ade3bb0","keywords":null,"link":"/ingatlan/20210124_Leegett_a_hazuk_de_meg_fel_evig_kaptak_a_villanyszamlat","timestamp":"2021. január. 24. 12:45","title":"Leégett a házuk, de még fél évig kapták a villanyszámlát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"56c2030e-d05b-49a6-b245-c30a869d8b98","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"A Liga Szakszervezetek és a Munkástanácsok Országos Szövetsége aláírja hétfőn a 4 százalékos minimálbér és garantált bérminimum emeléséről szóló megállapodást.\r\n","shortLead":"A Liga Szakszervezetek és a Munkástanácsok Országos Szövetsége aláírja hétfőn a 4 százalékos minimálbér és garantált...","id":"20210122_szakszervezetek_bermegallapodas_minimalber_itm","image":"https://img3.hvg.hu/image.aspx?id=56c2030e-d05b-49a6-b245-c30a869d8b98&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"2f123411-58af-46e1-b373-b0aac4195b9f","keywords":null,"link":"/gazdasag/20210122_szakszervezetek_bermegallapodas_minimalber_itm","timestamp":"2021. január. 22. 21:49","title":"Nem fogadja el a bérmegállapodást a Magyar Szakszervezeti Szövetség ","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c4baccd-8a69-40f5-9a04-175001903d63","c_author":"MTI","category":"tudomany","description":"A Szputnyik V vakcina egy harmadik generációs korszerű oltóanyagon alapul, ez az a technika, amit a brit AstraZeneca gyártásánál is alkalmaznak - mondta Szlávik János.","shortLead":"A Szputnyik V vakcina egy harmadik generációs korszerű oltóanyagon alapul, ez az a technika, amit a brit AstraZeneca...","id":"20210123_Szlavik_Mindegyik_engedelyezett_vakcina_hatekony","image":"https://img3.hvg.hu/image.aspx?id=6c4baccd-8a69-40f5-9a04-175001903d63&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"9b98d571-41b9-48d9-ac0d-a3d7eeaea739","keywords":null,"link":"/tudomany/20210123_Szlavik_Mindegyik_engedelyezett_vakcina_hatekony","timestamp":"2021. január. 23. 19:37","title":"Szlávik: Mindegyik engedélyezett vakcina hatékony","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a6bccd0-2165-4cf5-b1ed-8c50f6d59a3b","c_author":"MTI / hvg.hu","category":"gazdasag","description":"A szervezet csak a jövő héten kezdi bevizsgálni a kínai vakcinákat.","shortLead":"A szervezet csak a jövő héten kezdi bevizsgálni a kínai vakcinákat.","id":"20210122_pfizer_biontech_vakcina_oltas_who_koronavirus","image":"https://img3.hvg.hu/image.aspx?id=6a6bccd0-2165-4cf5-b1ed-8c50f6d59a3b&view=ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b","index":0,"item":"f2a28011-4f49-46c8-a837-457898cf43ce","keywords":null,"link":"/gazdasag/20210122_pfizer_biontech_vakcina_oltas_who_koronavirus","timestamp":"2021. január. 22. 21:03","title":"40 millió Pfizer-vakcinát rendelt a WHO","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A mobil megöli a beépített navigációt? Van értelme új autóba ilyet kérni?
Küldjön üzenetet
Küldjön üzenetet
Köszönjük, üzenetét elküldük a szerzőnek.
A cikk elküldése emailben
Köszönjük, üzenetét elküldük a címzettnek.
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Az autósok számos különböző navigációs megoldást használhatnak vezetés közben. Körbejártuk, hogy ezek milyen előnyökkel és hátrányokkal bírnak.
A világ első, kereskedelmi forgalomban kapható autós navigációját a Honda készítette el, 1981-ben. A keresztségben Electro Gyro-Cator nevet kapott kütyü igen drága volt, mai értéken számított felára mintegy 2 millió forint lenne.
A GPS-t nem ismerő, műholdakat nem látó rendszer működése igen egyszerű volt: a megadott kezdő- és végpozíció között a kocsi kerekei felől érkező adatokból és giroszkóp segítségével állapította meg a rendszer a hozzávetőleges tartózkodási helyet. A haladási tippekkel nem szolgáló rendszer monokróm képernyővel rendelkezett.
Ha közel négy évtizedet előre ugrunk az időben, akkor ma már színes érintőkijelzős fedélzeti navigációkkal, illetve lényegében valós időben frissített térképadatokkal szolgáló mobil megoldásokkal találkozhatunk.
Beépített navigáció
Az autógyártó cégek által mind a mai napig jelentős felárral értékesített fedélzeti navigációk egyik legfontosabb előnye, hogy a jármű szerves részét képezik. Vagyis ideális esetben a navigáció felhasználói felülete beleolvad az autó infotainment rendszerébe, és nemcsak az érintőkijelző nyomkodásával, hanem a középkonzolon és a kormányon elhelyezett kezelőszervekkel is relatíve egyszerűen kezelhető.
Ugyancsak fontos előny, hogy a fedélzeti navigáció adatait nemcsak a központi kijelzőn, hanem a kormány mögötti digitális műszeregységen, illetve kis lapkára vagy szélvédőre vetítő HUD-on is meg lehet jeleníteni. A legújabb hibrid és villanyautók beépített rendszere az útvonal tervezésekor nemcsak a városi és városon kívüli használattal, hanem a domborzati viszonyokkal és a töltők elhelyezkedésével is számol.
A kezelőfelület egyszerűsége és gyorsasága gyártónként és modellenként is eltérhet, negatívum, hogy az alapszoftvert csak ritkán és nehézkesen lehet frissíteni, ami a térképekre is elmondható. Az újabb rendszerek ugyan képesek friss közlekedési információk fogadására, ezek azonban messze nincsenek olyan szinten, mint a mobilos alternatívák esetében.
Okostelefon a tartóban
Ha nem szimpatizálunk a fedélzeti navigációval, akkor a legegyszerűbb megoldás, ha egy a szélvédőre vagy a műszerfalra rögzített tartóba helyezzük a szivargyújtóról vagy USB-ről töltött telefonunkat, és azon futtatjuk a számunkra optimális GPS alkalmazást.
Ennek legfontosabb előnye, hogy a Waze és a Google Maps mindig a legfrissebb adatokkal szolgál, és ezeknek az akár kimondott szavakból is értő alkalmazásoknak meglehetősen egyszerű a kezelése. Ráadásul a mai 6-6,5 colos készülékek kijelzőjén már egészen jól látható a térkép és az egyéb információk.
Negatívum, hogy a tartóba helyezett okostelefon adott esetben kitakarhat valamennyit a látómezőből, illetve hogy a készülék kijelzőjén megjelenített virtuális billentyűzet apró gombjain nem túl biztonságos vezetés közben címet pötyögni. Illetve adott esetben, például fémgőzölt szélvédő alatt a telefon beépített GPS-e a vártnál kevésbé pontos.
Külföldi használat során érdemes odafigyelni az esetlegesen igen drága adatroamingra, ilyenkor ajánlott előre letölteni és offline módon a telefonon tárolni a térképeket.
A Google és az Apple a 2010-es évek közepétől kínálja az autósok számára ezt a beépített navigációk és az okostelefonok közötti határmezsgyét elmosó megoldást. Az alap elgondolás roppant egyszerű: a mobil futtatja a Waze-t vagy a Google Mapset, és annak képét nem a saját, hanem az autó központi kijelzőjén jeleníteni meg.
A kocsi hangrendszeréhez csatlakoztatott telefon hozzáfér az autó GPS- és mobilantennájához, a navigációs szoftver pedig egyszerű hangutasításokkal, illetve akár a kormányon, valamint a középkonzolon elhelyezett gombok révén is egyszerűen kezelhető. Az esetek túlnyomó többségében kábeles kapcsolatot kell teremteni a mobil és az autó között, de szépen lassan mindkét platformon terjed a vezeték nélküli használat, még pedig a vezeték nélküli tölthetőséggel együtt.
Az Android Auto és az Apple CarPlay közös vonása, hogy hivatalosan mindkét rendszer 36-36 országban támogatott, és ezek között sajnos nem szerepel Magyarország. Ettől függetlenül mindkét rendszer használható hazánkban is.
Az Android Auto itthon jelenleg nem érhető el a Play Áruházban, de a szükséges .apk állomány letöltését és telepítését követően már szabad az út. Fontos változás, hogy az Android 10-től kezdve már az operációs rendszer része az Android Auto. Almás fronton már régóta bele van építve a CarPlay az iOS-be, vagyis az iPhone-tulajdonosoknak csak annyi a dolguk, hogy csatlakoztassák a telefonjukat az autó infotainment rendszeréhez.
Ideális esetben az autógyártók opciós listáján külön-külön szerepel a beépített navigáció és az Android Auto / Apple CarPlay támogatás, de előfordulhat, hogy a két rendszert sajnos csak együtt lehet megrendelni. És arra is akad példa, hogy egyes gyártók csak az Apple CarPlay-t támogatják, az Android Autót nem.
Ha nagyon szimpatikus a többek közt fejlett Spotify és egyéb streaming zenei szolgáltatásokkal rendelkező Android Auto és Apple CarPlay, de régebbi autóval rendelkezünk, akkor két lehetőségünk van. Ritkán, de előfordul, hogy bizonyos pénzösszegért a gyártó utólagosan megoldja a kompatibilitást, már amennyiben nem túl régi az autónk, de gyakoribb, hogy megfelelő támogatással rendelkező fejegységet kell vásárolnunk.
A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.
Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!
Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!
Megszaporodhatnak a 99 és 249 ezer forintos termékek az új jótállási szabályok miatt. Bár azok elvileg a vevőknek kedveznek, van olyan új szabály, ami nem annyira előnyös számukra. Mutatjuk, mire érdemes figyelni.