Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b","c_author":"Imre Réka","category":"itthon","description":"Meg lehet oldani az étkezést, de valóban kevés rá az idő – kommentálták lapunknak mentődolgozók a felháborodást, miután kiderült, vidékről felvezényelt kollégáik csak két szendvicset kapnak egy műszakra. Olykor az is előfordul, hogy csak a műszak végén jutnak hozzá a magukkal hozott ebédhez. Ingyenes étkezés viszont tényleg nem jár a mentősöknek, de nem is ezt tartják a legnagyobb problémának.","shortLead":"Meg lehet oldani az étkezést, de valóban kevés rá az idő – kommentálták lapunknak mentődolgozók a felháborodást, miután...","id":"20250215_mentodolgozok-mentoszolgalat-etkezes-ebedszunet-pihenoido-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fbc8e8bb-baa4-4734-8b27-97e0063c8d7b.jpg","index":0,"item":"0441026c-f499-4c59-98e1-36e49e513676","keywords":null,"link":"/itthon/20250215_mentodolgozok-mentoszolgalat-etkezes-ebedszunet-pihenoido-ebx","timestamp":"2025. február. 17. 09:30","title":"A mentődolgozók szerint nem szendvicsekre, inkább rendes fizetésre lenne szükség","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"247a4c93-eb1b-49bd-b4f2-2147d0ffa8c4","c_author":"HVG","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A helyi lakosok meg is támadták a beruházást egy petícióval.","shortLead":"A helyi lakosok meg is támadták a beruházást egy petícióval.","id":"20250217_vaci-Duna-hid-hatastanulmany-latvanyterv-peticio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/247a4c93-eb1b-49bd-b4f2-2147d0ffa8c4.jpg","index":0,"item":"8fe1f4c8-cfb0-41a4-9c9e-b184913a7769","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250217_vaci-Duna-hid-hatastanulmany-latvanyterv-peticio","timestamp":"2025. február. 17. 14:16","title":"Elkészült a váci Duna-híd hatástanulmánya, még a készítői szerint sem jó ötlet a projekt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"706515b9-5b81-47c3-81bb-4540058a50d3","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A szélsőjobb Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) szerezte a legtöbb szavazatot, de az ÖVP-vel zsákutcába torkolltak a kormányalakítási tárgyalások.","shortLead":"A szélsőjobb Osztrák Szabadságpárt (FPÖ) szerezte a legtöbb szavazatot, de az ÖVP-vel zsákutcába torkolltak...","id":"20250217_Ausztriaban-a-neppart-es-a-szocialdemokratak-ismet-nekifutnak-a-kormanyalakitasnak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/706515b9-5b81-47c3-81bb-4540058a50d3.jpg","index":0,"item":"4ac55cf4-9c33-4037-9560-50850ec9ac5e","keywords":null,"link":"/vilag/20250217_Ausztriaban-a-neppart-es-a-szocialdemokratak-ismet-nekifutnak-a-kormanyalakitasnak","timestamp":"2025. február. 17. 18:56","title":"Ausztriában a néppárt és a szociáldemokraták ismét nekifutnak a kormányalakításnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dde6f0f5-9a85-42ce-9abb-e450c327c2d5","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egyenként 100 ezer forintot kérnek értük.","shortLead":"Egyenként 100 ezer forintot kérnek értük.","id":"20250216_Vegrehajtas-ala-kerult-Notar-Mary-14-dala","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dde6f0f5-9a85-42ce-9abb-e450c327c2d5.jpg","index":0,"item":"5880d06e-70d6-4b3d-bb33-a0543d395a05","keywords":null,"link":"/elet/20250216_Vegrehajtas-ala-kerult-Notar-Mary-14-dala","timestamp":"2025. február. 16. 10:20","title":"Végrehajtás alá került Nótár Mary 14 dala","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab66a3ff-5a59-4471-84be-78ed2b50f78a","c_author":"Nagy Gábor","category":"360","description":"Az USA piacvédő jelszavakkal legutóbb egy évszázada kezdett vámháborúba, és annak sem lett jó vége. Az 1930-ban elfogadott törvény s az arra reagáló ellenintézkedések lefagyasztották a nemzetközi kereskedelmet, elmélyítették a gazdasági világválságot, ezzel hozzájárultak a szélsőségesek megerősödéséhez.","shortLead":"Az USA piacvédő jelszavakkal legutóbb egy évszázada kezdett vámháborúba, és annak sem lett jó vége. Az 1930-ban...","id":"20250216_hvg-trump-vamhaboruja-tortenelmi-elozmeny-onsorsrontas-a-mult-kutja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab66a3ff-5a59-4471-84be-78ed2b50f78a.jpg","index":0,"item":"f127b714-3885-4740-8c5c-6579166819eb","keywords":null,"link":"/360/20250216_hvg-trump-vamhaboruja-tortenelmi-elozmeny-onsorsrontas-a-mult-kutja","timestamp":"2025. február. 16. 08:30","title":"Az USA utolsó vámháborújának csak vesztesei voltak, de Trumpot ez nem érdekli","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9c93c6d-5126-4fa7-95f9-94ce4f61b33b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Eközben az oroszok és az amerikaiak Szaúd-Arábiában tárgyalnak Ukrajnáról. Kijevet egyik találkozóra sem hívták meg.","shortLead":"Eközben az oroszok és az amerikaiak Szaúd-Arábiában tárgyalnak Ukrajnáról. Kijevet egyik találkozóra sem hívták meg.","id":"20250216_parizs-csucstalalkozo-ukrajna-szaud-arabia-beketargyalas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9c93c6d-5126-4fa7-95f9-94ce4f61b33b.jpg","index":0,"item":"d087c369-fc40-49ff-82f7-a82430f2daa3","keywords":null,"link":"/vilag/20250216_parizs-csucstalalkozo-ukrajna-szaud-arabia-beketargyalas-ebx","timestamp":"2025. február. 16. 17:28","title":"Hétfőn Párizsban próbálják meg kitalálni az európai vezetők, mit kezdjenek Washington fenyegetésével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6730b851-50cc-478b-8307-c29872114484","c_author":"Tiszóczi Roland","category":"gazdasag","description":"Az elmúlt héten kész pánik tört ki a tojáshiány miatt az Egyesült Államokban, sok helyen üresek a polcok, de az éttermek, pékségek és reggelizők is bajban vannak. Eközben az árak hétről hétre történelmi csúcsot döntenek. ","shortLead":"Az elmúlt héten kész pánik tört ki a tojáshiány miatt az Egyesült Államokban, sok helyen üresek a polcok, de...","id":"20250216_amerika-tojas-valsag-inflacio-madarinfluenza-h5n1-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6730b851-50cc-478b-8307-c29872114484.jpg","index":0,"item":"6d7df522-aaed-49b5-87db-884b585a2907","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250216_amerika-tojas-valsag-inflacio-madarinfluenza-h5n1-ebx","timestamp":"2025. február. 16. 10:00","title":"Súlyosbodik az amerikai tojásválság, a boltok limitálják a kiadható mennyiséget, a pékségek és éttermek is bajban vannak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5d9db20-f9c1-4dce-88d7-792ddc45c017","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot zuhant az elmúlt időszakban. A megvalósult innováció alindex jelentős csökkenést mutatott, a digitalizáció is megtorpanni látszik, ahogy kimerülni tűnik a mesterségesintelligencia-láz is. A visszaesésért részben a gazdasági környezet okolható.","shortLead":"A K&H 2024 második féléves innovációs index kutatása szerint a magyar vállalatok innovációs aktivitása nagyot...","id":"20250217_kh-magyar-cegek-digitalis-atalakulasi-mutatoja-2024-h2","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5d9db20-f9c1-4dce-88d7-792ddc45c017.jpg","index":0,"item":"24012e11-0fd8-4f0e-a45d-8fc849e3d8a6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250217_kh-magyar-cegek-digitalis-atalakulasi-mutatoja-2024-h2","timestamp":"2025. február. 17. 10:03","title":"Valami rossz történik a magyar cégeknél, mélybe zuhant egy fontos mutató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Közép-Európában 15 éve nem készült a Balaton Park Circuit-hez hasonló, a legmagasabb FIA-szabványnak megfelelő versenypálya – Porschéval és Aston Martinnal száguldottunk a balatonfőkajári aszfaltcsík megnyitóján.
2013-ban röppent fel a hír, miszerint egy, a FIA és a FIM előírásainak megfelelő új versenypálya építésébe fognak Balatonfőkajáron, és az eredeti tervek arról szóltak, hogy a 8,2 milliárd forintból építendő létesítmény 2014-re készül el.
Ez végül nem történt meg, és mivel hosszú évekig nagy csend honolt a beruházás körül, azt gondolhattuk, hogy a balatonfőkajári pályából még annyi sem készül el, mint a Balaton másik végén található sávolyi Balatonringből. Utóbbi alapkövét 2008-ban tették le, de a 80 millió eurósra tervezett fejlesztés 2010-ben teljesen leállt.
2019-ben azonban végül megkezdődtek a balatonfőkajári munkálatok, és 2023. május 16-án ünnepélyes keretek között megnyitotta kapuit a Balaton Park Circuit (BPC). Ott voltunk az eső áztatta rendezvényen – sokat fotóztunk, képekkel teli a kattintható galéria.
A főbejárathoz vezető út
László Ferenc
Ki áll a háttérben?
Míg a nemrégiben parkolópályára helyezett hajdúnánási versenypálya állami pénzből készült volna, addig a BPC mögött magántőke áll. A nemzetközi befektetőcsoport által pénzelt, 200 millió euróból (74 milliárd forint) készült létesítményt Chanoch Nissany neve fémjelzi.
Az izraeli születésű és Magyarországon élő 59 éves üzletember 2002-ben kezdett versenyezni különböző Formula szériákban, és a 2005-ös Magyar Nagydíj szabadedzésén kipróbálhatta a Minardi F1-es autóját.
Chanoch fia, Roy is több Formula sorozatban versenyzett, illetve versenyez mind a mai napig, és a Sauber, valamint a Williams F1-es autóit is tesztelhette.
A pálya megnyitóján a 231 F1–futamon indult pilóta, Giancarlo Fisichella is ott volt, aki egy utcai Ferrari volánja mögött tette meg az első kilométereket a BPC-n.
A főépület hátulja
László Ferenc
Nem cél az F1
Bár a modern versenypályák kapcsán akarva-akaratlanul szinte mindenki a Formula–1-ra asszociál, a balatonfőkajári létesítmény vezetőinek szeme előtt más célok lebegnek, még akkor is, ha a versenypályát úgy alakították ki, hogy elvileg akár F1-nagydíjat és MotoGP-futamot is lehetne itt szervezni.
A pályát az FIA legmagasabb, Grade 1-es specifikációi alapján építették meg, első körben azonban csak Grade 2 licencet kérvényeztek.
A boxutca
László Ferenc
Májusban és júniusban elsőként Porsche rendezvények helyszíne lesz a BPC, szeptemberben pedig itt versenyez majd a Swift Cup Europe 2023 mezőnye.
A tulajdonosok abban bíznak, hogy számos verseny és céges rendezvény helyszíne lesz az új pálya, amely a tervek szerint egész évben üzemelni fog, és ily módon számos új munkahelyet biztosít a környékben élők számára.
Forró Zsolt, Balatonfőkajár polgármestere a turizmus fellendülésére és jelentős új adóbevételekre számít, illetve alig várja, hogy ő maga is körbemotorozhasson az aszfaltcsíkon.
A Budapesttől mintegy 90 kilométerre található, az M7-es autópályán könnyen megközelíthető BPC mellett egy 145 szobás négycsillagos hotel is épül, melyet a tervek szerint jövőre adnak majd át.
Itt tart jelenleg a szálloda építése
László Ferenc
Milyen maga a pálya?
A főtervező ugyanaz a Gulácsi Ferenc, aki egykoron Papp Istvánnal az 1986-ban megnyitott Hungaroringet is rajzolta. A mogyoródi aszfaltcsíknál 266 méterrel rövidebb, 4115 méter hosszú pálya szélessége 12-15 méter között van, így az előzéseknek bőven jut hely.
Az első terepfelmérés alkalmával egy Porschéval és egy Aston Martinnal hajtottunk körbe, és mivel végig szakadt az eső, a tempót kényszerűen óvatosra vettük. Az aszfalt minőségére nem lehet panasz, a burkolat végig tükörsima, de a heves esőzések miatt itt-ott vízátfolyások nehezítették dolgunkat.
Technikás, élvezetes pálya
László Ferenc
A belső területeken kisebb tavakat felvonultató BPC a készítők szerint a legbiztonságosabb pályák közé tartozik, a bukóterek részben aszfaltozottak, a kanyarok környékét 100 százalékban lefedték a Hungaroringen használt gumifalaknál modernebb Tecpro falakkal.
A hat jobbos és tíz balos kanyart felvonultató pálya első kanyarja a mogyoródi egyes kanyarra emlékeztet, ezt leszámítva azonban kevés a közös vonás. Komoly féktávok, lassabb és tempósabb kanyarok, technikás lassítók és nagysebességű egyenesek várják a pilótákat.
Az egykori F1-pilóta a pályát elemzi
László Ferenc
Fisichella szerint a célegyenes mögötti hosszú egyenes végén F1-es kocsival akár 300-as tempót is el lehet érni, egyéb versenyautóval 250-260 km/h magasságában alakulhat a legnagyobb sebesség.
A tizenegyes kanyar igen nyújtott, az olasz versenyző száraz körülmények mellett közel padlógázzal teljesítette ezt a szakaszt az utcai Ferrarival, nedves aszfalton viszont nyugodtan el lehet felejteni a padlóig benyomott gázpedált.
Előzni az első kanyarban és a hátsó egyenes végén a legkönnyebb. A tanulási folyamatot szimulátorozás segítheti, az Assetto Corsa szoftverhez készített virtuális pályát hamarosan bárki letöltheti majd.
László Ferenc
A pályabírók zászlójelzésein kívül a legmodernebb LED-falas jelzőrendszer értesíti a versenyzőket az esetleges balesetekről. A csapatok 48 garázst használhatnak, a három különálló paddock összeköthető egymással, a teljes alapterület 40 ezer négyzetméter. 10 ezer állandó ülőhelyet alakítottak ki, illetve ideiglenes lelátók felállításával akár 120 ezer néző is helyet is tud foglalni.
Sem a pálya üzemeltetői, sem a polgármester nem tart attól, hogy a helyiek esetleg az autók és motorok által keltett zajra panaszkodnának majd. A legújabb elektromos járgányok pedig ugyebár már szinte teljesen hangtalanul suhannak, maximum egy kis villanymotor cincogást és gumicsikorgást produkálnak.
A pályán 150 kW-os teljesítményű villanyautó gyorstöltőket is igénybe lehet venni.
László Ferenc
Fisichella elmondta, hogy Sennát és Laudát tartja a legnagyobb versenyzőnek
László Ferenc
László Ferenc
Mi a helyzet Mogyoródon?
Mogyoródra 38 éve megszakítás nélkül minden nyáron ellátogat az F1, így e tekintetben a Hungaroring második a rekorder olasz pálya, Monza mögött. Bár 2016-ban lecserélték a komplett aszfaltot, a pálya egészére bőven ráfér a modernizálás, már csak azért is, mert e nélkül nem hosszabbítható meg a jelenleg 2026-ig érvényes Formula–1 szerződés.
Nemrégiben elindult a közműfejlesztési projekt, az átfogó felújítási munkálatokra a tervek szerint 2024 és 2026 között három fázisban kerül majd sor.
A 80-as évek közepén rekordidő, mindössze 8 hónap alatt felépített Hungaroringre modern új épületeket terveznek, megújulnak a lelátók és a főbejárat is 21. századi külsőt kap.