szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az összetört autó gazdája ingyenes csereautót is mindössze három munkanapra kapott.

Egy alig hároméves, garanciális Mercedes A180 limuzint – ilyet gyártanak Kecskeméten is – december 12-én törte össze egy figyelmetlen autós Kecskeméten. Az illető elismerte a felelősségét, majd a sérült Mercedest trélerrel szállították a Hovány szervizébe. A Telex annak kapcsán írt az esetről, hogy öt hónap telt el, de az autó most is ott áll a szerelőnél. A szerviz szerint alkatrészhiány miatt húzódik a javítás, és várhatóan 4 millió forintba kerül majd. Az összetört Mercedes gazdája mindenesetre eddig mindössze három munkanapra kapott ingyenes csereautót az importőrtől, így kölcsönautókkal kénytelen járni.

A helyzet nem egyedi: más Mercedes-tulajdonosok is hasonló problémákkal küzdenek, például az, akinek három és fél hónapig kellett várnia egy javításra, mert sem a márkaszerviz, sem a Mercedes importőre, sem a márka stuttgarti központja nem tudta beszerezni a szükséges alkatrészt, amely egy hűtőtartó konzol volt. Az esetében összesen 3 millió forintos javítás költséget eredetileg a tulajdonos autójának cascója fedezte volna, ő viszont szeretné elérni, hogy az importőr ebből az összegből vállaljon át több mint 1,4 milliót, mivel az elhúzódó javítási idő alatt is kénytelen volt fizetni a CLS lízingdíját, biztosítását és cégautóadóját.

A Telex szerint az alkatrész-utánpótlás problémái nem csak a Mercedesnél jellemzők, és nincs olyan jogszabály, amely kötelezné a gyártókat az alkatrészek időben történő biztosítására, és az ügyfelek gyakran magukra maradnak az ilyen helyzetekben. Igaz az is, hogy az alkatrész-utánpótlási problémák nem kizárólag a gyártók hibáján múlnak. A márkák a legtöbb alkatrészt beszállító cégektől vásárolják. Vágány Tamás ügyvéd szerint a szervizek felelőssége általában a gondos eljárásra terjed ki, vagyis arra, hogy idejében megrendeljék a megfelelő alkatrészeket, majd késlekedés nélkül szereljék be őket az autóba, ha megérkeztek.

A Telex megkereste a Mercedes-Benz Hungáriát, a márka magyarországi importőrét is, ahol elmondták, hogy a kocsihoz nem tudnak lökhárítót szerezni, ezért csúszik a javítás. Kiderült az is, hogy az importőr szerint az alkatrészeket a biztosító engedélye és egyéb okok miatt csak február végén rendelték meg a gyártól. Emiatt a cég álláspontja az, hogy valójában nem december közepe óta várakozik a kocsi, csupán alig több mint két hónapja. Az, hogy a szerviz miért nem rendelte meg azonnal, az autó szervizbe szállításakor a javításhoz szükséges alkatrészeket, nem derül ki a Telex cikkéből.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!