A Tesla zsebét tömi a többi autógyártó, hogy elkerüljék a környezetvédelmi bírságokat
Az amerikai céget tulajdonképpen így részben a konkurensek finanszírozzák.
HVG
Az Európai Unió korábban bevezetett, és 2025-től még szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási szabályai miatt az autógyártók kénytelenek szinte bármilyen stratégiát alkalmazni a bírságok elkerülése érdekében. Azok a gyártók, amelyek nem tudják elérni a flottáik számára meghatározott szén-dioxid-kibocsátási célokat, kibocsátási egységeket vásárolnak olyan cégektől, mint a Tesla és a Polestar, amelyek csak nullaemissziós autókat forgalmaznak, ezért szabad kvótákkal rendelkeznek. Ezek az egységek lehetővé teszik a rosszabb portfólióval rendelkező cégek számára, hogy csökkentsék flottájuk átlagos kibocsátását, elkerülve ezzel a jelentős pénzbüntetéseket, amelyek egyes becslések szerint akár 15 milliárd eurót is elérhetnek az egész európai iparágban – írja a Reuters.
A Tesla esetében a kibocsátási egységek értékesítése a 2024-es év első kilenc hónapjában a teljes bevételének 3%-át, körülbelül 2,16 milliárd dollárt tett ki. A Polestar, amely szintén jelentős mennyiségű kibocsátási egységet értékesít, a Volvo Cars és a Smart együttműködésével segíti a Mercedest abban, hogy megfeleljen a 2025-ös célkitűzéseknek. Az EU által elérhetővé tett dokumentumok szerint a Stellantis, a Toyota, a Mazda és a Ford is csatlakozik a Tesla által vezetett „poolhoz”, amely lehetővé teszi a kibocsátási egységek megosztását és kereskedelmét.
A Stellantis becslése szerint a szabályok teljesítése érdekében az elektromos járművek értékesítésének arányát 12%-ról 21%-ra kell növelniük Európában. Az elektromos autók alacsony értékesítési aránya miatt minden elmaradó százalékpont 300 millió eurós bírságot vonna maga után. A Mercedes hasonlóképpen nyilatkozott: a Polestar, a Volvo Cars és a Smart által biztosított többletkibocsátási egységeket arra használják, hogy elkerüljék az uniós szankciókat. A Volvo Cars például 2024-ben a kibocsátási egységekből származó bevételét a teljes árbevétel 0,3%-ára becsülte.
Nem véletlenül akarták “ráerőltetni” az elektromos autókat a piacra a gyártók.
A szabályok komolyan érintik a gyártókat: az olyan nagy szereplők, mint a Volkswagen, „különösen nagy kihívásnak” nevezte a 2025-ös célok teljesítését, amely egyelőre nem csatlakozott egyik ilyen szabad kvótával rendelkező csoporthoz sem, de fontolgatják a lehetőséget.
Az autógyártók minden év december 31-ig kötelesek tájékoztatni az EU Bizottságot a megállapodásaikról. Brüsszel további információkat kérhet, de nem értékeli kereskedelmi feltételeit. A csoport résztvevői nem cserélhetnek adatokat vagy információkat az átlagos fajlagos CO2-kibocsátáson, a fajlagos célkibocsátáson és a regisztrált járművek teljes számán kívül.
Élhetnek-e együtt valaha az izraeliek és a palesztinok? Mit gondol egy izraeli katona arról, akik nem akarják a gázai háborút? Földes András izraeli videóriportja erre is rákérdez, és azt is megmutatja, hogy milyen háború zajlik maguk az izraeliek között.
Egyelőre nem tudni, milyen rakétával hajtott végre csapást Irán Izrael ellen csütörtök reggel, de az biztos, hogy a lövedék sikerrel jutott át a Vaskupolán.
Hetek óta tartó jogvitában végül igazat adtak a rendőrségnek, mely azzal az indokkal nem engedélyezte a szivárványos menetet, hogy abból könnyen Budapest Pride válhat.