szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Az amerikai céget tulajdonképpen így részben a konkurensek finanszírozzák.

Az Európai Unió korábban bevezetett, és 2025-től még szigorúbb szén-dioxid-kibocsátási szabályai miatt az autógyártók kénytelenek szinte bármilyen stratégiát alkalmazni a bírságok elkerülése érdekében. Azok a gyártók, amelyek nem tudják elérni a flottáik számára meghatározott szén-dioxid-kibocsátási célokat, kibocsátási egységeket vásárolnak olyan cégektől, mint a Tesla és a Polestar, amelyek csak nullaemissziós autókat forgalmaznak, ezért szabad kvótákkal rendelkeznek. Ezek az egységek lehetővé teszik a rosszabb portfólióval rendelkező cégek számára, hogy csökkentsék flottájuk átlagos kibocsátását, elkerülve ezzel a jelentős pénzbüntetéseket, amelyek egyes becslések szerint akár 15 milliárd eurót is elérhetnek az egész európai iparágban – írja a Reuters.

A Tesla esetében a kibocsátási egységek értékesítése a 2024-es év első kilenc hónapjában a teljes bevételének 3%-át, körülbelül 2,16 milliárd dollárt tett ki. A Polestar, amely szintén jelentős mennyiségű kibocsátási egységet értékesít, a Volvo Cars és a Smart együttműködésével segíti a Mercedest abban, hogy megfeleljen a 2025-ös célkitűzéseknek. Az EU által elérhetővé tett dokumentumok szerint a Stellantis, a Toyota, a Mazda és a Ford is csatlakozik a Tesla által vezetett „poolhoz”, amely lehetővé teszi a kibocsátási egységek megosztását és kereskedelmét.

A Stellantis becslése szerint a szabályok teljesítése érdekében az elektromos járművek értékesítésének arányát 12%-ról 21%-ra kell növelniük Európában. Az elektromos autók alacsony értékesítési aránya miatt minden elmaradó százalékpont 300 millió eurós bírságot vonna maga után. A Mercedes hasonlóképpen nyilatkozott: a Polestar, a Volvo Cars és a Smart által biztosított többletkibocsátási egységeket arra használják, hogy elkerüljék az uniós szankciókat. A Volvo Cars például 2024-ben a kibocsátási egységekből származó bevételét a teljes árbevétel 0,3%-ára becsülte.

Muszáj lenne villanyautókat eladni a gyártóknak, különben hatalmas bírságokba futnak bele

Nem véletlenül akarták “ráerőltetni” az elektromos autókat a piacra a gyártók.

A szabályok komolyan érintik a gyártókat: az olyan nagy szereplők, mint a Volkswagen, „különösen nagy kihívásnak” nevezte a 2025-ös célok teljesítését, amely egyelőre nem csatlakozott egyik ilyen szabad kvótával rendelkező csoporthoz sem, de fontolgatják a lehetőséget.

Az autógyártók minden év december 31-ig kötelesek tájékoztatni az EU Bizottságot a megállapodásaikról. Brüsszel további információkat kérhet, de nem értékeli kereskedelmi feltételeit. A csoport résztvevői nem cserélhetnek adatokat vagy információkat az átlagos fajlagos CO2-kibocsátáson, a fajlagos célkibocsátáson és a regisztrált járművek teljes számán kívül.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!