Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0902cfdd-f253-49d7-9c97-fd77f1f7b3f2","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egészen a húgyhólyagig eljutott az az USB-kábel, amellyel egy 21 éves férfi kísérletezett. Végül műteni kellett, hogy ne történjen komolyabb baj.","shortLead":"Egészen a húgyhólyagig eljutott az az USB-kábel, amellyel egy 21 éves férfi kísérletezett. Végül műteni kellett...","id":"20250612_usb-kabel-ferfi-hugyholyag-hugycso-mutet-beavatozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0902cfdd-f253-49d7-9c97-fd77f1f7b3f2.jpg","index":0,"item":"845050d6-177a-46a5-98b0-faa96442a75d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_usb-kabel-ferfi-hugyholyag-hugycso-mutet-beavatozas","timestamp":"2025. június. 12. 09:03","title":"USB-kábel szorult egy férfi húgycsövébe, műtéttel kellett eltávolítani","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c83bdd9-ca6c-4a63-9cf5-f6c1c48c96d7","c_author":"Pavló Péter","category":"tudomany","description":"Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg a gépek. Eddig egyetlen ilyen típus sem zuhant le, műszaki problémák és balesetek azonban már adódtak.","shortLead":"Az első Boeing 787-8 Dreamliner 2011-ben szállított utasokat, azóta pedig több milliárd kilométert tettek már meg...","id":"20250612_air-india-boeing-787-8-dreamliner-repulogep-baleset-incidens-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c83bdd9-ca6c-4a63-9cf5-f6c1c48c96d7.jpg","index":0,"item":"40b080dc-f9f1-4051-81af-f1a42948f6d4","keywords":null,"link":"/tudomany/20250612_air-india-boeing-787-8-dreamliner-repulogep-baleset-incidens-ebx","timestamp":"2025. június. 12. 17:56","title":"Lezuhant indiai utasszállító: mit lehet tudni a Boeing 787-8 Dreamlinerről? Mennyire biztonságos a repülőgép?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f5eac60d-45ed-4152-875f-86a7d2f52ba0","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Kúria új vizsgálatra kötelezte a hatóságot, amely újfent tiltó határozatot hozott.","shortLead":"A Kúria új vizsgálatra kötelezte a hatóságot, amely újfent tiltó határozatot hozott.","id":"20250613_rendorseg-kuria-pride-szivarvanyos-tuntetes-tilto-hatarozat-tiltas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f5eac60d-45ed-4152-875f-86a7d2f52ba0.jpg","index":0,"item":"c18bacba-2e01-4206-9396-bfbf5ac22e79","keywords":null,"link":"/itthon/20250613_rendorseg-kuria-pride-szivarvanyos-tuntetes-tilto-hatarozat-tiltas-ebx","timestamp":"2025. június. 13. 14:11","title":"Ismét megtiltotta a rendőrség a Pride napjára szervezett szivárványos tüntetést","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"89c53b00-0537-4952-8f8a-30db03ed3d56","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Amerika és Irán vasárnap ülne asztalhoz az atomprogramról szóló tárgyalások következő körében. Úgy tűnik, ezen az izraeli támadás sem változtat.","shortLead":"Amerika és Irán vasárnap ülne asztalhoz az atomprogramról szóló tárgyalások következő körében. Úgy tűnik, ezen...","id":"20250613_iran-usa-atomprogram-targyalas-izrael-tamadas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/89c53b00-0537-4952-8f8a-30db03ed3d56.jpg","index":0,"item":"4e250f2d-c5dc-4fd3-911e-2e1aeca7cbce","keywords":null,"link":"/vilag/20250613_iran-usa-atomprogram-targyalas-izrael-tamadas","timestamp":"2025. június. 13. 10:05","title":"Az izraeli támadás ellenére folytatódhatnak a tárgyalások az iráni atomprogramról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e7c4e4ff-f265-4b2d-98fc-f445118930b3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Egyelőre szabadon sodródódik az óceánon. ","shortLead":"Egyelőre szabadon sodródódik az óceánon. ","id":"20250612_langol-kinai-autoval-megpakolt-hatalmas-szallitohajo-Alaszkanal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e7c4e4ff-f265-4b2d-98fc-f445118930b3.jpg","index":0,"item":"701239b3-41ee-4e3e-b373-042b9192c54e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250612_langol-kinai-autoval-megpakolt-hatalmas-szallitohajo-Alaszkanal","timestamp":"2025. június. 12. 08:41","title":"Még mindig lángol a 3000 kínai autóval megpakolt hatalmas szállítóhajó Alaszkánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e","c_author":"Maltofer","category":"brandchannel","description":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja az anyagcserét, a növekedést és a normális sejtműködést. De vajon mindenkinek ugyanannyi vasra van szüksége? Távolról sem! Lássuk, milyen tényezőktől függ, mennyit kell bevinnünk belőle.","shortLead":"A vas a szervezetünk egyik alapköve, ami döntő szerepet játszik az egészségünk fenntartásában: támogatja...","id":"20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a084f88-26d4-4e0d-b919-41f7310f413e.jpg","index":0,"item":"beab4618-d3d2-44ae-9c20-b31b791efcbf","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250505_Vasbevitel-vastartalmu-elelmiszerek-maltofer","timestamp":"2025. június. 13. 15:30","title":"Elég vasat eszünk meg naponta? A válasz nem egyértelmű!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Maltofer","c_partnerlogo":"b5850ba1-e583-4d22-9186-688d82b8c838","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"8429da73-4147-4347-8cb9-e8efba1a60e7","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A jó dolgokra várni kell – most érezte elérkezettnek az időt az Apple arra, hogy végre a felhasználók kezébe adja a szundi időtartamának beállítását. ","shortLead":"A jó dolgokra várni kell – most érezte elérkezettnek az időt az Apple arra, hogy végre a felhasználók kezébe adja...","id":"20250613_apple-iphone-ebreszto-szundi-idotartam-modositas-ios-26","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8429da73-4147-4347-8cb9-e8efba1a60e7.jpg","index":0,"item":"5b2b0836-2cff-4d63-a511-41504f889b71","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_apple-iphone-ebreszto-szundi-idotartam-modositas-ios-26","timestamp":"2025. június. 13. 19:03","title":"Csak 18 év kellett hozzá, de végre ön is módosíthat egy fontos iPhone-beállítást","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"tudomany","description":"A halasztás most a Nemzetközi Űrállomáson tapasztalt rendellenességhez köthető.","shortLead":"A halasztás most a Nemzetközi Űrállomáson tapasztalt rendellenességhez köthető.","id":"20250613_kapu-tibor-urrepules-ax-4-ferencz-orsolya-iss","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f.jpg","index":0,"item":"6a0d64a2-add7-4300-a561-01a485f357da","keywords":null,"link":"/tudomany/20250613_kapu-tibor-urrepules-ax-4-ferencz-orsolya-iss","timestamp":"2025. június. 13. 05:40","title":"Nincs új időpont a magyar űrhajós indulására, Kapu Tibor karanténban várja a fejleményeket","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem véletlenül akarták “ráerőltetni” az elektromos autókat a piacra a gyártók.
Az autógyártóknak nagymértékben növelniük kellene a teljesen elektromos autóik eladásait, annak ellenére is, hogy “piaci szkepticizmus” van, különben nem tudják teljesíteni az Európai Unió CO2-kibocsátási céljait – írja a Dataforce elemzőcég jelentése alapján az Automotive News.
A probléma lényege, hogy gyártók nem léphetnek át büntetlenül egy meghatározott CO2-kibocsátási átlagot a teljes járműkínálatukra vetítve. Ez az érték 2025-ben 93,6 gramm CO2/km lesz, miközben a jelenlegi gyártói átlag 115,1 g/km. Természetesen nem egyformán érint a probléma minden céget, de akit igen, azt érzékenyen, ugyanis ha nem teljesítik az előírást, autónként és grammonként kell 95 euró bírságot fizetniük. Mindez összeadódva, akár több százmillió eurós bírságot is jelenthet. És itt jön képbe, mennyi hibridet és elektromos járművet adnak el a cégek, ugyanis ezekkel ellensúlyozható a belső égésű motorokon keletkező CO2-többlet.
A Dataforce szerint 2024 júniusáig csak a Tesla és a Geely maradt a közelgő 2025-ös flottakibocsátási célérték alatt. A Teslának ez nem okoz gondot, hiszen csak zéróemissziós, teljesen elektromos autókat értékesít, míg a Geelyt a Volvo márkája segíti, amely nagy számban értékesít teljesen elektromos modelleket. A Dataforce adatai szerint egyébként az autógyártók eddig összesen 550 millió eurót fizettek a 2021-ben érvénybe lépett célok elmulasztásáért.
A 2025-re kitűzött célhoz egyébként a Toyota áll a legközelebb, amely alacsony számban értékesít teljesen elektromos autókat, de nagyszámú alacsony károsanyag-kibocsátású full-hibridet árul. A kimutatás szerint a Ford és a Volkswagen-csoport szembesül a legnagyobb kihívással.
CO2-kibocsátási átlagok
Dataforce
A VW csoport vezérigazgatója, Oliver Blume az év elején kijelentette, hogy az EU-nak módosítania kell a CO2-kibocsátási célokat a nulla károsanyag-kibocsátású, teljesen elektromos autók értékesítésének lassulása miatt. A BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse szintén a célok felülvizsgálatát szorgalmazta, csakúgy, mint a Renault-csoport vezérigazgatója, Luca de Meo a szabályozó hatóságokhoz intézett nyílt levelében.
A leggyorsabb út a megfeleléshez a teljesen elektromos autók eladásának növelése lenne, de az elektromos autók piaca idén jelentősen lelassult, miután a nagy piacokon, különösen Németországban megszűntek az ösztönzők.
Az autógyártók a piaci helyzetet full-hibridek és a konnektoros hibridek eladásait felpörgetve próbálják ellensúlyozni. Mindez egyelőre valamelyest sikerült is, mivel a Dataforce szerint 2024 első felében a teljes európai piac 4,3 százalékkal nőtt, és az új mennyiség fele már hagyományos hibridekből származott.
A konnektoros hibridek értékesítése viszont visszaeshet, mivel az EU fokozottan kezd figyelni arra, hogy a plug-in hibridek hány százaléka működik teljesen elektromos üzemmódban. A valós körülmények közt végzett tesztek szerint ugyanis ezek a járművek sokkal többet működnek a belső égésű motorral, mint amennyit a károsanyag-kibocsátási tesztek előre jeleznek.
Akárhogyan is, a hibridek egyelőre kulcsfontosságúak a gyártóknál a büntetések elkerüléséhez. A Dataforce szerint, egy olyan autógyártó, amelynek nincs a kínálatában normál hibrid, 37 százalékban elektromos autókat és plug-ineket kellene, hogy eladjon, hogy megússza büntetéseket 2025-ben. Ezzel szemben, egy olyan autógyártó, amely 55 százalékban már most is full-hibrideket értékesít, elég, ha csak 23 százaléknyi villanyautót és konnektoros járművet ad el, ami a mostani szűkös piaci környezetben nagyon jelentős különbség.
Az „imperialisták bérence” fordulat szinte napi szitokszó volt a Rákosi-korszakban, amelyet a mai propagandisták láthatóan jól ismernek. Legalábbis úgy tűnik, szívesen merítenek az akkori szövegekből.