Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Emiatt pedig egyre többen ülünk egy kocsiba.","shortLead":"Emiatt pedig egyre többen ülünk egy kocsiba.","id":"20250203_tankolas-uzemanyagar-havi-atlagos-koltes-kh-felmeres-biztos-jovo-kutatas-autozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6812d9ac-587c-4319-b0e3-8950af538aaa.jpg","index":0,"item":"9612ba85-13a3-4d42-99eb-518067d3373b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_tankolas-uzemanyagar-havi-atlagos-koltes-kh-felmeres-biztos-jovo-kutatas-autozas","timestamp":"2025. február. 03. 11:42","title":"Nyolc év alatt másfélszeresére nőtt a tankolásra havonta költött összeg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40bfd9a2-db84-4eea-a8b2-b96287485925","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Hamarosan máshol kell belépnie a YouTube-ba, ha a fiókjától függetlenül szeretne tartalmat fogyasztani.","shortLead":"Hamarosan máshol kell belépnie a YouTube-ba, ha a fiókjától függetlenül szeretne tartalmat fogyasztani.","id":"20250204_google-youtube-alkalmazas-vendeg-mod-valtozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40bfd9a2-db84-4eea-a8b2-b96287485925.jpg","index":0,"item":"c35e110e-cf5e-4726-b7a1-ddedb0783eba","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_google-youtube-alkalmazas-vendeg-mod-valtozas","timestamp":"2025. február. 04. 16:03","title":"Nem vész el, csak átalakul az egyik funkció a YouTube-on","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06639308-a1b7-4ae5-b5dd-43e5b1efc4d8","c_author":"HVG","category":"360","description":"Az inflációkövető lakossági állampapírokból kiáramló pénzek és a most kezdődő újabb Trump-elnökség komoly lehetőséget és feladatot jelentenek a befektetési alapok számára. A problémákról és a kilátásokról a HVG több hazai alapkezelőt is megkérdezett.","shortLead":"Az inflációkövető lakossági állampapírokból kiáramló pénzek és a most kezdődő újabb Trump-elnökség komoly lehetőséget...","id":"20250203_hvg-Moricz-Daniel-Hold-Alapkezelo-befektetesi-igazgato-Hozamvadaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06639308-a1b7-4ae5-b5dd-43e5b1efc4d8.jpg","index":0,"item":"032afefd-b11c-48b2-b594-8eba81813909","keywords":null,"link":"/360/20250203_hvg-Moricz-Daniel-Hold-Alapkezelo-befektetesi-igazgato-Hozamvadaszat","timestamp":"2025. február. 03. 16:00","title":"Móricz Dániel, Hold Alapkezelő: 2025-ben jöhet gazdasági lassulás, fellendülés, de ideális, úgynevezett soft landing is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7b46758d-5755-4627-93ed-071928e08ad9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az európaiaknak GDP-jük két százalékánál jóval többet kell fektetniük a védelembe.","shortLead":"Az európaiaknak GDP-jük két százalékánál jóval többet kell fektetniük a védelembe.","id":"20250203_NATO-fotitkar-az-europai-vedelem-az-Egyesult-Allamok-nelkul-nem-fog-mukodni","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7b46758d-5755-4627-93ed-071928e08ad9.jpg","index":0,"item":"b23c1084-9985-4c57-8360-ab86df9f00ed","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_NATO-fotitkar-az-europai-vedelem-az-Egyesult-Allamok-nelkul-nem-fog-mukodni","timestamp":"2025. február. 03. 21:14","title":"NATO-főtitkár: az európai védelem az Egyesült Államok nélkül nem fog működni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"349e1542-5691-4875-bf36-0e9a46fd6b10","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az író, újságíró 77 éves volt.","shortLead":"Az író, újságíró 77 éves volt.","id":"20250203_Meghalt-Rege-Sandor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/349e1542-5691-4875-bf36-0e9a46fd6b10.jpg","index":0,"item":"1270f648-c859-49e8-a365-93a857d69a60","keywords":null,"link":"/kultura/20250203_Meghalt-Rege-Sandor","timestamp":"2025. február. 03. 08:19","title":"Meghalt Rege Sándor","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3cb9faf-b1d4-4828-b4fb-5ece4b760916","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Gy. Németh Erzsébet DK-s politikust Áder János volt államfő húga jelentette fel.","shortLead":"Gy. Németh Erzsébet DK-s politikust Áder János volt államfő húga jelentette fel.","id":"20250203_Kegyelembotrany-a-birosag-szerint-a-DK-alelnoke-nem-ragalmazott-amikor-Ader-Janos-hugat-emlegette","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3cb9faf-b1d4-4828-b4fb-5ece4b760916.jpg","index":0,"item":"80fa4bd1-8bc3-4b8e-a118-800361bc4590","keywords":null,"link":"/itthon/20250203_Kegyelembotrany-a-birosag-szerint-a-DK-alelnoke-nem-ragalmazott-amikor-Ader-Janos-hugat-emlegette","timestamp":"2025. február. 03. 16:49","title":"Kegyelembotrány: A bíróság szerint a DK alelnöke nem rágalmazott, amikor Áder János húgát emlegette","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Sok helyen már kéretlenül is szöveges összegzést ír a találatok fölé a Google kereső, és ettől megszabadulni eddig körülményes volt. Most azonban találtak egy rendkívül egyszerű megoldást.","shortLead":"Sok helyen már kéretlenül is szöveges összegzést ír a találatok fölé a Google kereső, és ettől megszabadulni eddig...","id":"20250203_google-ai-overview-mesterseges-intelligencia-kereses-karomkodas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d6ad8fac-54e3-4cae-9813-90939261a31e.jpg","index":0,"item":"9453ba6a-37a2-462d-bbd7-f761f458c2ac","keywords":null,"link":"/tudomany/20250203_google-ai-overview-mesterseges-intelligencia-kereses-karomkodas","timestamp":"2025. február. 03. 14:03","title":"Találtak egy pofonegyszerű módszert, amivel MI-mentessé tehető a Google: káromkodjon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"295da78a-42c4-4ad5-90c0-b118cc2f59d1","c_author":"MTI","category":"gazdasag","description":"Az amerikai külügyminisztert a panamai államfő fogadta, aki felajánlotta, hogy országa kész az USA-ból kitoloncolt nem panamai állampolgárok fogadására is, illetve biztosította Rubiót arról is, hogy az ország nem újítja meg az Új selyemút kínai kezdeményezést annak lejártát követően.","shortLead":"Az amerikai külügyminisztert a panamai államfő fogadta, aki felajánlotta, hogy országa kész az USA-ból kitoloncolt nem...","id":"20250203_rubio-usa-panama-kina-migracio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/295da78a-42c4-4ad5-90c0-b118cc2f59d1.jpg","index":0,"item":"88a9f38f-0f37-454e-a859-5a667379a09a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250203_rubio-usa-panama-kina-migracio","timestamp":"2025. február. 03. 05:24","title":"Marco Rubio: elfogadhatatlan a kínai befolyás a Panama-csatornán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem véletlenül akarták “ráerőltetni” az elektromos autókat a piacra a gyártók.
Az autógyártóknak nagymértékben növelniük kellene a teljesen elektromos autóik eladásait, annak ellenére is, hogy “piaci szkepticizmus” van, különben nem tudják teljesíteni az Európai Unió CO2-kibocsátási céljait – írja a Dataforce elemzőcég jelentése alapján az Automotive News.
A probléma lényege, hogy gyártók nem léphetnek át büntetlenül egy meghatározott CO2-kibocsátási átlagot a teljes járműkínálatukra vetítve. Ez az érték 2025-ben 93,6 gramm CO2/km lesz, miközben a jelenlegi gyártói átlag 115,1 g/km. Természetesen nem egyformán érint a probléma minden céget, de akit igen, azt érzékenyen, ugyanis ha nem teljesítik az előírást, autónként és grammonként kell 95 euró bírságot fizetniük. Mindez összeadódva, akár több százmillió eurós bírságot is jelenthet. És itt jön képbe, mennyi hibridet és elektromos járművet adnak el a cégek, ugyanis ezekkel ellensúlyozható a belső égésű motorokon keletkező CO2-többlet.
A Dataforce szerint 2024 júniusáig csak a Tesla és a Geely maradt a közelgő 2025-ös flottakibocsátási célérték alatt. A Teslának ez nem okoz gondot, hiszen csak zéróemissziós, teljesen elektromos autókat értékesít, míg a Geelyt a Volvo márkája segíti, amely nagy számban értékesít teljesen elektromos modelleket. A Dataforce adatai szerint egyébként az autógyártók eddig összesen 550 millió eurót fizettek a 2021-ben érvénybe lépett célok elmulasztásáért.
A 2025-re kitűzött célhoz egyébként a Toyota áll a legközelebb, amely alacsony számban értékesít teljesen elektromos autókat, de nagyszámú alacsony károsanyag-kibocsátású full-hibridet árul. A kimutatás szerint a Ford és a Volkswagen-csoport szembesül a legnagyobb kihívással.
CO2-kibocsátási átlagok
Dataforce
A VW csoport vezérigazgatója, Oliver Blume az év elején kijelentette, hogy az EU-nak módosítania kell a CO2-kibocsátási célokat a nulla károsanyag-kibocsátású, teljesen elektromos autók értékesítésének lassulása miatt. A BMW vezérigazgatója, Oliver Zipse szintén a célok felülvizsgálatát szorgalmazta, csakúgy, mint a Renault-csoport vezérigazgatója, Luca de Meo a szabályozó hatóságokhoz intézett nyílt levelében.
A leggyorsabb út a megfeleléshez a teljesen elektromos autók eladásának növelése lenne, de az elektromos autók piaca idén jelentősen lelassult, miután a nagy piacokon, különösen Németországban megszűntek az ösztönzők.
Az autógyártók a piaci helyzetet full-hibridek és a konnektoros hibridek eladásait felpörgetve próbálják ellensúlyozni. Mindez egyelőre valamelyest sikerült is, mivel a Dataforce szerint 2024 első felében a teljes európai piac 4,3 százalékkal nőtt, és az új mennyiség fele már hagyományos hibridekből származott.
A konnektoros hibridek értékesítése viszont visszaeshet, mivel az EU fokozottan kezd figyelni arra, hogy a plug-in hibridek hány százaléka működik teljesen elektromos üzemmódban. A valós körülmények közt végzett tesztek szerint ugyanis ezek a járművek sokkal többet működnek a belső égésű motorral, mint amennyit a károsanyag-kibocsátási tesztek előre jeleznek.
Akárhogyan is, a hibridek egyelőre kulcsfontosságúak a gyártóknál a büntetések elkerüléséhez. A Dataforce szerint, egy olyan autógyártó, amelynek nincs a kínálatában normál hibrid, 37 százalékban elektromos autókat és plug-ineket kellene, hogy eladjon, hogy megússza büntetéseket 2025-ben. Ezzel szemben, egy olyan autógyártó, amely 55 százalékban már most is full-hibrideket értékesít, elég, ha csak 23 százaléknyi villanyautót és konnektoros járművet ad el, ami a mostani szűkös piaci környezetben nagyon jelentős különbség.